حاسبوا قبل ان تحاسبو
۲۳:۰۱ - سه شنبه ۱۳۹۲/۰۵/۲۲

فرمول و چگونگی محاسبه اعمال در قیامت

خطیر بودن موارد فوق در این است که نمره آدمی در هر کدام از موارد فوق صفر باشد بر اساس قانون ضرب نتیجه کل معادله را صفر خواهد نمود…

صاحب نیوز- حجت الاسلام مهران آدرویش

 در این مختصر برآنیم تا با توجه به آیات و روایات، گزاره هایی که در فرمول محاسبه اعمال، لحاظ می شوند را استخراج، و مورد توجه قرار دهیم.

الف) عمل: خداوند در سوره مبارکه زلزال می فرماید: فمن یعمل مثقال ذره خیرا یره و من یعمل مثقال ذره شرا یره (7-8) و یا در سوره مبارکه القارعه فرموده است: فاما من ثقلت موازینه فهو فی عیشه راضیه و اما من خفت موازینه فامه هاویه (7-8) لذا پر واضح است که یکی از گزاره های فرمول محاسبه اعمال خود عمل است.

ب) معرفت: امام باقر(ع) می فرماید (1): مردی در بنی اسرائیل در جزیره بسیار خوش آب و هوا و سبزه زاری مشغول عبادت بود، یکی از فرشتگان خدا او را از نزدیک دید، فریفته عبادت او شد، خیال کرد او در نزد خدا بسیار پاداش دارد، عرض کرد: خدایا! پاداش این بنده ات را به من بنمایان، خداوند به او نشان داد و آن مقدار را ناچیز شمرد. خداوند به او وحی کرد، نزد آن عابد برو و ساعتی همراه او باش، آن فرشته به صورت انسانی نزد عابد آمد، عابد از او پرسید: تو کیستی؟ او گفت مرد عابدی هستم، چون از مقام و عبادت تو در این مکان آگاه شدم، آمدم با تو عبادت خدا کنم.

پس آن روز را با او بود. چون صبح شد فرشته به او گفت: «جای بسیار پاکیزه و شادابی داری که فقط برای عبادت خوب است». عابد گفت: اینجا خوب است، ولی یک عیب دارد. فرشته گفت آن عیب چیست؟ عابد گفت: «خداوند یک چهارپایی ندارد، اگر او خری می داشت و در اینجا می چرانیدم بسیار خوب بود، به راستی حیف است که این علف ها از بین بروند.» فرشته گفت: آیا پروردگارت الاغی ندارد؟ عابد گفت: اگر خدا خری می داشت چنین علفی ضایع نمی شد.

در این هنگام خداوند به فرشته چنین وحی کرد: «من آن عابد را به اندازه عقلش پاداش می دهم».

»»» یا در روایات است که خواب عاقل، بهتر از شب زنده دارى جاهل است (اصول کافی، باب عقل و جهل).

ج) اخلاص: امام صادق (ع)  می فرماید (2): خداوند فرموده است: هر گاه کسی عملی را هم برای من و هم برای غیر من انجام دهد، مورد قبول من واقع نمی شود.

بر اساس این آیات و روایات، فرمول محاسبه اعمال متدینین (یعنی کسانی که به اصول دین زمان خود معتقد بوده اند و در زمانه ما این اصول عبارتند از: توحید، عدالت، نبوت، امامت، معاد) در روز قیامت به شرح ذیل است:

عمل × معرفت × اخلاص

خطیر بودن موارد فوق در این است که نمره آدمی در هر کدام از موارد فوق صفر باشد بر اساس قانون ضرب نتیجه کل معادله را صفر خواهد نمود. یعنی اگر کسی عملش فوق العاده زیاد باشد اما اخلاص نداشته باشد یا معرفت (میزان آگاهی و شناخت از معارف دینی به ویژه در اصول دین) نداشته باشد، یا معرفت داشته باشد اما اخلاص نداشته باشد و همچنین سایر وجوه ترکیبی این سه عنصر، هر کدام صفر باشد موجب خسران در قیامت خواهد شد

 نتیجه:

بنابراین لازم است انسان مؤمن برای کسب حداکثری سعادت؛ که همانا قرب الی الله است، همواره بر ارتقاء کمّی عمل (با ثبت نام در هر کار خیر) و ارتقا معرفت (با مطالعه و تدبر در آثار متکلمین، فلاسفه و علمای عارف اسلامی) و وسواس در اخلاص (اخلاص آن است که مکلّف در عمل عبادی خود جز قصد قربت و عبودیّت برای پروردگار، هیچ انگیزۀ دیگری نداشته باشد؛ خواه به نحو استقلال یا انضمام) نهایت همت و جهد خود را بکار گیرد و اجازه ندهد هرگز هیچکدام از گزینه های فوق صفر یا میل به صفر داشته باشد.

———————–

[1] بحارالانوار، علامه مجلسی، ج1، ص48 و ج41، ص605

[2] کافی، ج 2، ص 295، باب الریاء