۱۵:۰۰ - جمعه ۱۳۹۳/۱۲/۱۵

در گفتگو با کارشناس تغذیه معاونت درمان عنوان شد:

راههای تقویت بدن در برابر حساسیت فصلی و سرما خوردگی

مصرف غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه التهاب مخاط بینی، دهان و حلق که ناشی از واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس سرما خوردگی است را بدتر می کند و آسیب پذیری مخاط ها تشدید می شود.

به گزارش خبرنگار صاحب نیوز،سرماخوردگی یک عفونت ویروسی مسری است که راه های تنفسی فوقانی را آلوده نموده و باعث تحریک ترشح در راه های هوایی می شود.

ابتلا به سرماخوردگی ممکن است در اثر تماس با فرد آلوده یا تماس با وسایل آلوده صورت پذیرد و گاهی عواملی مانند سرما، استرس و خستگی می توانند شرایط را برای فعالیت ویروس سرماخوردگی نهفته در مجرای تنفسی مناسب کند.

سرماخوردگی نوع خاصی از عفونت حاد دستگاه تنفسی فوقانی (حلق و بینی) می باشد که از آن به عنوان شایع ترین بیماری در انسان ها یاد می کنند. گرچه می توان سرماخوردگی را یک بیماری ساده و گذرا نامید، با این حال باید توجه داشت که گاهی این بیماری مقدمه ای است برای درگیری با سایر بیماریها است.

سرماخوردگی که عفونت دستگاه تنفس فوقانی نیز نامیده میشود توسط بیش از 200 نوع ویروس ایجاد میگردد ومجموعه ای از علایم است که توسط یک نوع از هزاران نوع ویروس ایجاد می شود.

شایعترین راه انتقال این ویروسها تماس دست با شیء آلوده به ویروس یا دست دادن با فرد آلوده به ویروس سرماخوردگی است.
با افزایش سن نسبت به بسیاری از ویروسهای سرماخوردگی مقاومت ایجاد می شود و بنابراین شیوع ابتلا به سرما خوردگی به تدریج و با افزایش سن کاهش می یابد.

در بزرگسالان ضعیف شدن سیستم ایمنی به هردلیل و یا وجود آلرژی ها می تواند یک عامل زمینه ساز ابتلا به سرما خوردگی به شمار رود.
در همین زمینه نظرات فرزانه پاک مهر کارشناس تغذیه معاونت درمان را جویا شده ایم که در ادامه می آید.

** آیا درمان مشخصی برای عفونت های ویروسی از جمله سرماخوردگی وجود دارد؟

درمان مشخصی برای عفونتهای ویروسی وجود ندارد، تغذیه مناسب سیستم ایمنی بدن را تقویت نموده و به مقاومت در برابر سرماخوردگی ، تخفیف علایم بیماری و بهبودی سریعتر کمک می نماید، نوشیدن زیاد مایعات (1.5 لیتر در روزانه ) مثل آب و آبمیوه موجب کاهش دمای بدن و دفع مواد سمی، باکتری ها و دیگر ویروس ها شده و آب مورد نیاز بدن را تامین می کند و باعث تسریع دربهبود بیماری می شود.

** مصرف نوشیدنی های گرم در بهبود بیماری تا چه اندازه تاثیر دارند؟

ویروس سرما خوردگی در دمای حدود “۳۲” درجه سانتیگراد به سرعت رشد و تکثیر می یابند مصرف مایعات گرم مثل سوپیا نوشیدنیهای گرم مانع تکثیر این ویروسها شده وبه باز کردن مجرای تنفسی و نرم شدن مخاط گلو و حلق و تخلیه سلولهای ویروسی از بدن کمک می کند.

مصرف نوشیدنی های گیاهی مثل چای زنجبیل علاوه بر اثر گرمایی به دلیل داشتن ترکیبات ضد ویروسی در تقویت سیستم ایمنی مفید است.
نوشیدن چای به عنوان یک نوشیدنی گرم به صورت متعادل اشکالی ندارد. ولی مصرف بیش ازحد نوشیدنی های حاوی کافئین مثل چای، قهوه و نسکافه به علت مدرن بودن باعث کم آبی بدن خواهد شد.مصرف صبحگاه شربت عسل (یک قاشق عسل طبیعی را به همراه آبلیموی تازه در یک لیوان آب )برای کسانی که مشکل آلرژیک و التهابی نداشته باشند مناسب است.

همچنین آب آناناس درتسکین التهاب گلو مفید است. غذاهای خشک یا سرد می توانند به مخاط های ملتهب و متورم، آسیب برسانند.

** مصرف چه نوع غذاهایی ویروس را شدیدتر می نماید؟

غذاهای پرادویه و سرخ کردنی مصرف نکنید، مصرف غذاهای بودار، سرخ کرده، چرب، تند یا پرادویه التهاب مخاط بینی، دهان و حلق که ناشی از واکنش ایمونولوژیک سیستم ایمنی بدن به ویروس سرماخوردگی است را بدتر می کند و آسیب پذیری مخاط ها تشدیدمی شود.

طعم تند فلفل مربوط به ماده ای به نام کپسایسین است که باعث بهبود جریان خون و رساندن مواد مغذی و ویتامینها به سلولهای عفونی ، تقویت سم زدایی ،افزایش ترشحات مجرای بینی و کاهش گرفتگی آن شده وبه بهبود بیماری کمک مینماید. البته اگر دچار سرفه و سوزش گلو هستید،ازمصرف غذاهای تند و تیز و ترش پرهیز کنید.

**در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس سرما خوردگی توصیه به استفاده بیشتر از چه نوع موادی می نمایید؟

در خصوص تقویت سیستم ایمنی بدن در برابر ویروس سرما خوردگی توصیه به استفاده از مواد غذایی حاوی آنتی اکسیدان می شود، از سبزیجات ومیوه های سبز، قرمز و زرد روزانه استفاده کنید.

آنتی اکسیدان های موجود در میوه و سبزیجات با رادیکال های آزاد مقابله کرده و سیستم ایمنی را تقویت می کنند و علائم و طول مدت بیماری را کاهش می دهند.

سبزیجاتی مثل قارچ،سیر،موسیر و پیاز مفید است، مرکبات به دلیل داشتن ویتامین C در پیشگیری ازبیشتر بیماری های عفونی مانند سرماخوردگی نقش موثری دارند مصرف مکمل ویتامین C،فقط برای افرادی که به دلیل شرایط خاص نمی توانند میوه و سبزی تازه مصرف کنند، تجویز می شود.

** به افرادی که دارای حساسیت فصلی هستند؟ چه توصیه ای می نمایید؟

خوردن روزانه ماست احتمال ابتلا به سرماخوردگی را کاهش میدهد. باکتری های موجود در ماست سیستم ایمنی را تحریک می کنند.
به افراد دارای حساسیت فصلی توصیه می شود ازسه ماه قبل ماست مصرف کنند.همچنین استفاده ازمواد غذایی حاوی روی مثل حبوبات، نخودفرنگی، غذاهای دریایی، گوشت قرمز،جوانه گندم و لوبیای سویا ومکمل آن در زمان سرماخوردگی باعث تقویت سیستم ایمنی و تسکین علائم سرماخوردگی می شود.

قندهای ساده مثل شکر توانایی سیستم ایمنی بدن را کاهش می‌دهد، بنابراین بهتر است در زمان سرما خوردگی و به عنوان پیشگیری درفصل سرماخوردگی از خوردن شیرینی جات صرف نظر کنید.

**آیا مصرف غذاها و مواد پرچرب باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شوند؟

مصرف2 یا 3 سهم روزانه گوشت ها ی کم چرب مثل گوشت قرمز،مرغ، ماهی و تخم مرغ سیستم ایمنی را تقویت می کند.

غذاهای چرب وسنگین و حاوی چربی های اشباع شده مقاومت بدن را نسبت به عفونت ها کاهش می دهد.

مصرف مواد غذایی حاوی اسیدهای چرب امگا 3، 6 و 9 مثل ماهی، روغن زیتون و کلزا، گردو،بادام درعملکرد مطلوب سیستم ایمنی نقش موثری دارد.

سیرحاوی ترکیبات شیمیایی آنتی‌بیوتیکی و ضد ویروسی است، مصرف سیر توانایی بدن را برای تخریب ویروس‌ سرماخوردگی افزایش می دهد و با بهبود جریان خون به تحویل مواد مغذی،اکسیژن و آب به سلول‌ها کمک می نماید .

شلغم نیز مانند سیر خواص زیادی دارد و مصرف آن درفصول سرد سال به صورت خام یا پخته توصیه میشود پیاز نیز باعث افزایش کارآیی سیستم دفاعی میشود.

همچنین عناب به دلیل لعاب زیاد، پروتئین و ویتامین C بالانرم کننده سینه و ضد سرفه است و گرفتگی صدا را برطرف می کند.

علاوه بر این موارد گریپ فروت حاوی میزان بالای ویتامین C است و به سم زدایی کبد کمک می کند، خوردن یک عدد گریپ فروت روزانه برای جلوگیری از سرما خوردگی و تقویت سیستم ایمنی توصیه می شود.