5
۱۳:۳۲ - پنجشنبه ۱۳۹۵/۱۰/۲۳

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

حسد خطرناک ترین رذیله اخلاقی در انسان/ در برابر حسود باید قدرت ربوبیت را به کار گرفت

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان گفت: حسود از خدا راضی نیست و در دل از خدا اظهار نارضایتی می کند که چرا به دیگری نعمت داده است و برای خداوند برنامه ارائه می دهد.

به گزارش صاحب نیوز  استاد حوزه و دانشگاه در مراسمی که پیش از ظهر امروز در حوزه علمیه آیت اله ابن الرضا شهرستان خوانسار برگزار شد با اشاره به تاثیر رذایل اخلاقی و عواقب اخروی و دنیوی آن اظهار کرد: نفس شیطانی فرد را وادار می کند در حق اطرافیان، زن و فرزند، جامعه و مملکت انسان روباه صفتی کند.

حجت الاسلام و المسلمین شیخ حسین انصاریان با بیان این که کلاهبرداری، تقلب، مکر و فریب منبعث از نفس شیطانی است گفت: در برابر آن نفس مطمئنه، راضیه و مرضیه قرار دارد که هر سه اینها در یک آیه آمده است.

وی افزود: بخشی از دین پیراسته شدن از سیئات اخلاقی و آراسته شدن دل به حسنات است و بهترین مصداق و منبع حسنات اخلاقی انبیاء هستند که آیینه تمام نمای اخلاق الهی بوده اند.

این استاد حوزه و دانشگاه حسد را به عنوان یکی از خطرناک ترین رذایل اخلاقی بیان کرد و ادامه داد: در میان 124 هزار انبیاء الهی هیچ پیامبری را نمی توان یافت که حسود بوده باشد.

وی اضافه کرد: حسد رذیلت اخلاقی است که وقتی به کار گرفته شود خسارتش آن قدر زیاد است که قرآن می فرماید قدرت ربوبیت را در برابرش به کار بگیرید.

حجت الاسلام و المسلمین انصاریان دست به گریبان شدن با حسود را بی فایده دانست و گفت: در برابر این رذیلت اخلاقی باید با همه وجود به خدا پناه آورد تا شر حسود کم شود.

وی حسادت را نداشتن ظرفیت در برابر نعمت هایی که خداوند به انسان های دیگر داده است بیان کرد و افزود: حسود زمانی راحت می شود که نعمت از طرف مقابل گرفته شود.

وی خاطر نشان کرد: در میان انبیاء الهی موسی علیه السلام سومین پیامبر اولوالعزم و کلیم الله و صاحب کتاب بوده است و خداوند کتاب او را مایه هدایت و رحمت برای بنی اسرائیل قرار داده است، اما با همه این اوصاف وقتی از خداوند می پرسد آیا عالم تر از من در زمین است و متوجه چنین فردی می شود، ناراحت نشده و حسادت نمی کند، بلکه پس از یافتن او می گوید آمده ام از تو بیاموزم و رشد کنم.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر تحقیقات علمی که نشان می دهد حسود در زمره کافران قرار دارد تصریح کرد: حسود از خدا راضی نیست و در دل از خدا اظهار نارضایتی می کند که چرا به دیگری نعمت داده است و برای خداوند برنامه ارائه می دهد.

وی وجود یکی از همین رذایل اخلاقی در انسان را مایه دخول در دوزخ دانست و گفت: “قد افلح من زکیها” یعنی کسی که به رشد اخلاقیات آراسته شده و موانع رشد اخلاقی را در خود رفع کرده و تمام موانع و رذایل را برای رسیدن به بهشت برطرف کرده باشد.

انتهای پیام/چشمه سار/ث