سریال «علی البدل»
۱۸:۰۹ - چهارشنبه ۱۳۹۶/۰۱/۱۶

نقد و نظر؛

«علی البدل» درد مشترک این روزهای جامعه بود

«علی البدل» که شخصیت و نماینده مردم است بین حسادت و رقابت واقع شده بود و در هیچ کجای تصمیم گیری ها و برنامه ریزی ها، دیده نمی شد و به حساب نمی آمد…

صاحب نیوز- سید رسول زهرائی/  خلق یک داستان از صفر و از جایی که شاید جاذبه هایش برای خیلی از مردم ایران ناشناخته باشد را می توان سرآغاز جریانی دانست که حکایت این روزهای خیلی از ماهاست.

گویش هایی که برای مخاطبش غریبه بود، امکان اعتراضات قومیتی به سازندگان را در حد زیادی کاهش داد و همین باعث شد در عین باورپذیر بودن، فضایی نو و جدید پیش روی مخاطب قرار گیرد.

سیروس مقدم که چند سالی است با چندگانه پایتخت جای خود را در سفره فرهنگی نوروز مردم ایران باز کرده است امسال با علی البدل آمد تا با توجه به قرار گرقتن در آستانه ی سه انتخابات رنگ و بوی فضا سیاسی تر شود هر چند خود او این مساله را تکذیب کرده است.

مقدم چند سال پیش هم با چک برگشتی نشان داده بود که می تواند ژانر فیلم های خود را از اجتماعی به سیاسی تغییر دهد و در عین کار هنری که انجام می دهد مشکلات مردم و خواب سنگین مسئولان و عدم تخصص آنها را روی قاب تصویر بکشاند.

برای اینکه تیغ سانسور و اعتراضات مردم محلی بلند نشود عوامل تولید آمدند و از پیوند چهار روستا لوکیشن ناکجا آباد را ساختند.

سیروس مقدم ارتباط بین ایران برگر و علی البدل را در پرداختن به مسائل انتخاباتی رد می کند و می گوید علی البدل زبان حال مردم است که در یک ناکجا آباد روایت شده است ولی ایران برگر مستقیم درگیر مسائل انتخاباتی است.

اما نکته قابل توجه در این سریال این است که هر چند مردم حضور دارند اما نقشی در تصمیم گیری ها ندارند و تصمیم های اصلی در خزینه حمام آبادی گرفته می شود.

«علی البدل» که شخصیت و نماینده مردم است بین حسادت و رقابت واقع شد و در هیچ کجای تصمیم گیری ها دیده نشده و این دغدغه مردم، در روابط سیاسی بقیه گم شده است.

کمی که پیش تر برویم می بینیم طعنه ای هم در این فیلم به حقوق های نجومی زده می شود جایی که خرّم می گوید باید سهم خود را از سفره روستا برداریم.

دو گروه آبیاری و آبناری در کنار هم  حضور دارند و مشکلات سالیان دورشان مانع پیشرفت روستا شده اگر بخواهیم این مساله را به حقیقت نزدیک کنیم باید ببینیم مواضع گروهها و جناحهای حاضر در سطح جامعه را و اختلافانتی که مسئولان دارند مانع رشد و شکوفایی جامعه شده است.

علی البدل حرف دل مردم را زد چرا که  مشکلات همین مردم را ریشه ای نشان داد و از دا مردم برخواست.

هنر علی البدل را می توان در بومی سازی مشکلات دانست و جانبداری نکردنش از جریان خاصی چرا که ردد برای همه مشترک است.

اما از سویی باید به خروجی این سریال هم توجه کرد. روند کلی این سریال در مرحله اجرا ضعیف بود و با پول هنگفتی که این اثر ساخته شده، صحنه های تکراری بیننده را خسته می کند.

در مجموع علی البدل را می توان در محتوا قوی و در اجرا دیالوگهای تکراریش را خسته کننده دانست که البته با همه این کم و زیادها، توانست مورد اقبال عمومی قرار بگیرد.

انتهای پیام/ الف