بلیط
۱۲:۰۳ - یکشنبه ۱۳۹۶/۰۱/۲۰

گزارشی از دو راهی افزایش قیمت بلیت اتوبوس در اصفهان

وقتی حتی بلیت اتوبوسمان هم به دولت بند است!

افزایش نرخ تورم یا افزایش دستمزد هایی که از سوی وزارت کار، هرساله تعیین می شود، مشکلاتی را برای کشور به بار می آورد که زبانه های آن دامان حکومت های محلی را هم می گیرد و بر این اساس شهرداری ها مجبور به افزایش نرخ برخی از خدمات خود می شوند.

به گزارش صاحب نیوز؛ همین چند وقت پیش بود که مردم با ترس و لرز پیچ رادیوی خود را می چرخاندند تا اگر خبری از افزایش قیمت کالایی هست از آن مطلع شوند.

در همین روزهای آغازین سال و خنکای بهار بود که خبر احتمال افزایش نرخ قیمت های اتوبوس های شهری سر و صدایی را در شهر به راه انداخت و خنکای بهار را به گرمی تابستان بدل کرد.

اما این مسئله ای است که هر ساله شهرداری ها با آن دست و پنجه نرم می کنند و با توجه به اینکه بیشتر افرادی که از خدمات اتوبوسرانی استفاده می کنند از قشر متوسط و ضعیف جامعه هستند، مسئولان دل خوشی از این افزایش قیمت ها ندارند.

اما مشکل کجاست؟

مشکل از جایی شروع شد که دولت از حدود سال 84 به بعد خصوص ارائه تسهیلات دولتی به شهرداری ها برای تقویت ناوگان اتوبوسرانی برنیامد و شهرداری ها هم مجبور شدند یک تنه مسئولیت این کار را بر عهده بگیرند.

طبق قانون، دولت موظف است یک سوم از هزینه های اتوبوس های شهری، شهرداری نیز یک سوم و مردم هم یک سوم دیگر هزینه ها را برای چرخش چرخ های اتوبوس ها بپردازند که در این راه دولت یا به وعده های خود عمل نکرده و یا به طور کلی در بودجه خود هزینه هایی را برای این منظور در نظر نگرفته است.

حالا دولت اعلام می کند که خدمات شهرداری ها نباید افزایش داشته باشد اما از طرفی هم تسهیلاتی که به شهرداری ها وعده های داده است را ارائه نمی دهد!

احمدی مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان و حومه هم بر این مطلب صحه می گذارد و در ادامه بحث هایی که (پنچ شنبه) در شورای شهر پیرامون لایحه افزایش قیمت نرخ بلیت های اتوبوس شده بود گفت: سال گذشته دولت مبلغ 50 میلیارد تومان را برای ارائه به اتوبوسرانی اصفهان دیده بود که این مهم محقق نشد.

مدیرعامل شرکت اتوبوسرانی اصفهان اضافه کرد: در حال حاضر هنوز قادر به ارائه حقوق های کارکنان و عیدی آنان نشده ایم و این در حالی است که در سال 93، 13 میلیارد تومان از سوی دولت تسهیلات ارائه شد ولی در سال 94 و 95 بودجه ای داده نشده است.

وی افزود: متاسفانه دولت نه بودجه مشخصی را در این سالها به ما می دهد و نه راضی به افزایش قیمت هاست اما باید این هزینه از یک جایی تامین شود یا خیر؟

هزینه های خدمات شهری در صورتی که از سوی دولت اعتباراتی ارائه شود افزایش نخواهد داشت البته به شرطی که در لایحه بودجه دولت به این مسائل هم توجه شود.

فتح الله معین رئیس کمیسیون اقتصادی شورای شهر در ادامه صحبت هایی که پیرامون این لایحه صورت گرفت گفت: عدم افزایش قیمت های شورای شهر برای نرخ خدمات اتوبوسرانی منوط به در نظر گرفتن بودجه ای است که در مجلس شورای اسلامی برای توسعه ناوگان اتوبوسرانی در نظر گرفته می شود اما در حال حاضر بودجه ای در این خصوص دیده نشده است و شورای شهر هم چاره ای جز افزایش این قیمت ها ندارد.

افزایش قیمت نرخ اتوبوس ها به 15 درصد رسید

قطعا یکی از پر هزینه ترین سازمان های وابسته به شهرداری سازمان اتوبوسرانی است آن هم در شرایطی که قیمت های نگهداری اتوبوس ها افزایش داشته است؛ اما میزان مبلغ پیشنهادی شهرداری برای افزایش این نرخ ها قابل توجه است.

در قسمتی دیگر از جلسه علنی شورای شهر که پیرامون افزایش قیمت های اتوبوسرانی صرف شد ابوالفضل قربانی عضو کمیسیون حمل  نقل شورا تصریح کرد: شهرداری با لایحه ای که برای افزایش قیمت ها به شورای شهر  ارائه شده بود افزایش 30 درصدی را درخواست می کرد.

وی افزود: البته افزایش 30 درصدی با توجه به هزینه های شرکت اتوبوسرانی به حق است ولی این افزایش فشار زیادی را به مردم وارد می کرد که با صبحت های صورت گرفته این مبلغ به 15 درصد کاهش یافت.

قربانی اذعان کرد: در حال حاضر شاهد تورم 12 درصدی هستیم و تورم 9 درصدی که دولت به آن اذعان می کند صحیح نیست و این مسئله باعث می شود تا مجبور به افزایش قیمت ها شویم.

وی افزود: مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی از 30 روز کاری 26 روز را پشت درب اتاق مدیریت امور مالی شهرداری سپری می کند تا بتواند اعتباراتی را بدست آورد، در صورتی که اگر دولت هزینه های خود را می داد به این مشکلات بر نمی خوردیم.

در سالهای قبلی قرار بود تا اعتباراتی از سوی دولت ارائه شود اما بدان عمل نشده است در صورتی که تحقق این اعتبارات تا حد قابل قبولی مشکلات این سازمان را کاهش می داد.

علی نورصالحی مدیر امور مالی شهرداری اصفهان اعلام کرد که قرا بود دولت در سال گذشته 50 میلیارد تومان، شهرداری نیز 50 میلیارد تومان و اتوبوسرانی هم 50 میلیارد تومان صرف مشکلات هزینه ای سازمان اتوبوسرانی کنند.

وی افزود: اما دولت هزینه خود را نداد و این سازمان سال خود را با 105 میلیارد تومان درآمد به پایان رساند.

مدیر امور مالی شهرداری اصفهان اضافه کرد: عدم پرداخت های دولتی باعث شده تا دیونی به گردن سازمان اتوبوسرانی باقی بماند که ادامه فعالیت هایش را به مشکل روبرو کرده است.

نورصالحی تصریح کرد: باید بگویم که هزینه های بیان شده برای سرمایه گذاری نبوده بلکه احقاق این درآمد ها باید صرف هزینه های جاری می شد.

در این هیاهوی پر ترافیک شب و روز اصفهان همین مسئله افزایش قیمت ها کافی است تا مردم پس از این همه تبلیغات برای استفاده از ناوگان اتوبوسرانی از این وسیله نقلیه فاصله بگیرند.

علیرضا نصر اصفهانی، نائب رئیس کمیسیون حمل و نقل شورا با بیان اینکه شهر اصفهان در رتبه اول و در برخی آمارها رتیه دوم آلودگی شهرهای کشور قرار دارد گفت: افزایش قیمت ها باعث می شود تا مردم به سمت خودروهای شخصی روی آوردند.

وی افزود: اگر سهم دولت در این زمینه، محقق نمی شود به مردم هم نباید فشار وارد شود.

این جریان همچنان ادامه داشت و بحث ها پیرامون افزایش نرخ بلیط های اتوبوس بالا گرفته بود اما به دلیل ذیق وقت، رئیس شورا رای گیری در خصوص این لایحه را اعلام کرد.

اخطار رئیس شورا مبنی بر سه ثانیه تا پایان رای گیری داده شد و لایحه با اکثریت آرا و البته به ناچار به تصویب رسید و این بود داستان افزایش قیمتی که ناشی از پرداخت نکردن سهم دولت است.

انتهای پیام/ الف