shishefosh
۰۷:۱۹ - سه شنبه ۱۳۹۶/۰۴/۱۳

پیگیری هوای اصفهان در دفتر مدیریت بحران استان - قسمت دوم؛

سهم ۷۰ درصدی خودروها در آلودگی هوا/ نیروگاه های اصفهان گاز سوز شدند

منصور شیشه فروش می گوید: منابع آلودگی هوا مختلفند. آمارها حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد را به خودروها نسبت می دهند، در مرتبه بعد هم به صنایع و در نهایت نیروگاه ها در این فهرست قرار دارند…

به گزارش صاحب نیوز؛ همان طور که در قسمت نخست گفتگوی ما با مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان خواندید (اینجا کلیک کنید)، هوای کلانشهرهایی مانند اصفهان دچار معضلاتی شده که این معضل ها نه تنها در ایران، بلکه در جهان هم مشاهده که مشکلاتی به طور فراگیر تمامی شهرهای دنیا را درگیر کرده است.

اما به هر حال هر کشوری هم مخاطرات و مشکلات مربوط به خودش را دارد که بسیاری از آن ها با تکیه بر دانش و توان داخلی همان کشور قابل مدیریت و کنترل و حتی مقابله است. مسائلی مانند نیروگاه ها و صنایع آلاینده، خودروها و فرهنگ سازی برای مردم از دسته این امورات هستند. ادامه گفتگو با مهندس منصور شیشه فروش را پیرامون این مسائل پیگیری می کنیم.

* پس کیفیت هوا از دید مدیریت بحران در تمامی دنیا با معضلات جدی روبرو شده است.

بله، همین طور است. باید توجّه کنیم که مشکل آلودگی هوا اختصاص به کشور ما ندارد و یک مشکل جهانی است که به رعایت نکردن اصول زیست محیطی در توسعه بر می گردد. ما کنترل زیادی بر پدیده های جوی نداریم ولی می توانیم در حد توان از بحران پیشگیری و با آن مقابله کنیم. ما با شناخت وضعیت موجود و ترسیم وضعیت مطلوب برای رسیدن از وضعیت موجود به مطلوب یک راهبرد یا استراتژی تعیین می کنیم. این روش در مورد آلودگی هوا هم هست.

در سال های اخیر مشکل آلودگی هوا عمدتاً در فصل های پاییز و زمستان بروز کرده است؛ چون در این فصل ها پدیده ای طبیعی به نام وارونگی هوا رخ می دهد که ناشی از سرد شدن هوا و نبود وزش باد، باعث تجمع آلاینده های تولید شده بر روی فضای بالای شهر مثل یک چتر می شود که این پدیده را inversion یا وارونگی هوا می گویند.

* منابع آلودگی هوا چه هستند؟

منابع آلودگی هوا مختلف است. آمارها حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد را به خودروها نسبت می دهند. در مرتبه بعد هم به صنایع و در نهایت نیروگاه ها در این فهرست قرار دارند. پس از شناسایی منابع، راهکار مقابله کنترل و کاهش منابع تولید آلاینده مهم است که این کار از طریق بالا بردن کیفیت خودروها، صنایع و نیروگاه ها امکان پذیر است.

* اقدام های علمی و تحقیقاتی هم در رابطه با آلودگی هوا انجام داده اید؟

در سال های گذشته در بخش های مختلف مثل محیط زیست، دانشگاه صنعتی، آمایش سرزمینی و حوزه مدیریت بحران مطالعات مختلفی در خصوص آلودگی هوا صورت گرفت.

دو سال قبل طرحی با عنوان طرح جامع پایش کیفی هوای اصفهان و هشت شهر اطراف آن با محوریت سازمان محیط زیست اصفهان بنا به دستور استاندار محترم، تهیه شد. تمام مطالعات جمع بندی شد و یک تیم متخصص از سازمان ها و نهاد های مختلف تشکیل و قرار شد در مدّت یک ماه یک طرح اضطراری برای خروج اصفهان از شرایط هوای آلوده تدوین شود. هدف کاهش پایدار آلودگی هوا، کاهش روز های ناسالم و افزایش روز های سالم با همکاری مردم و دستگاه های مسئول بود. برنامه ها و زمان بندی و تقسیم کار صورت گرفت.

در این طرح ۳۰ دستگاه اجرایی به طور مستقیم مسئولیت داشتند که ۳۸ اقدام پیش بینی شد . ۵۴ درصد این اقدامات ماهیت پیشگیری و ۴۶ درصد ماهیت کنترلی دارد. عمده اقدامات در حوزه حمل و نقل و ترافیک است و نقش تشکّل ها و نهادهای مردمی هم دیده شده است. این برنامه در محورهایی مانند حمل و نقل، ترافیک، سوخت، فضای سبز، مدیریت سبزو گرد و غبار اجرا می شود.

 * همان طور هم که خودتان گفتید و آمارها هم نشان می دهد، حمل و نقل یکی از مشکلات مهم حوزه سلامت هواست. در این خصوص چه کاری یا کارهایی شده؟

در حوزه حمل و نقل و مدیریت ترافیک اقدامات مهمی با محوریت شهرداری و مناطق شهری تابعه تصمیم گیری شد. تسریع در بهره برداری از مترو اصفهان، خارج کردن خودرو های فرسوده، گاز سوز کردن خودروها و اتوبوس ها، خارج کردن توقف گاه های اتوبوس های شهری از مرکز شهر، بازسازی ناوگان حمل و نقل شهری، الزام داشتن معاینه فنی برای خودروها، چراغ هوشمند و زوج و فرد کردن خودروها در محدوده ترافیک همگی اقداماتی هستند که در دستور کار ما قرار گرفت و به طور جدّ به آن ها پرداخته شد و هنوز هم این کارها ادامه دارد.

همان طور که دیگر امروزه در هر نقطه از کلانشهر اصفهان پیداست، ترویج دوچرخه سواری از طریق تبلیغات محیطی و احداث ایستگاه های تحویل دوچرخه به شهروندان در سه شنبه های بدون خودرو هم توانسته ما را در امر فرهنگ سازی یاری کند.

* اصفهان یک استان صنعتی است که در کنار فوایدی که برای استان و کشور دارد، معضلات جدی را هم همراه داشته که هر چه قدر این صنعتی بودن مفید باشد، امّا نمی توان آن را به قیمت تعویض با سلامت شهر و سلامت مردم قابل قبول دانست. پس این حوزه قطعاً نیازمند یک اقدام جدّی و عملی است تا به گفته خودتان، توسعه سالم تری داشته باشیم. آیا اقدامات قاطعی در حوزه صنایع آلاینده شده است؟

انتقال صنایع آلاینده به خارج از محدوده ۵۰ کیلومتری شهر مدّ نظر قرار گرفت. واحد های تولید گچ، تولید قیر و کوره پز خانه ها تعطیل و ملزم به جابجایی به خارج از این محدوده شدند. همچنین تیم هایی از محیط زیست دائماً این ها را نظارت و پایش می کنند. طبق دستورالعمل ها خروجی دودکش ها باید استاندارد شود و بخش های مختلف با نوسازی و تکنولوژی روز جایگزین شود. مدیریت سبز و توسعه انرژی های نو کار مهمی بود که صورت گرفت

* منظورتان از انرژی های نو چیست؟

انرژی های خورشیدی و باد که استفاده از این دست انرژی ها توسعه پیدا کرد.

* یکی از موضوع های چالش برانگیز در بحث محیط زیست، کانون های گرد و غبار است که ما هم در استان از این موضوع بی نصیب نیستیم. در این رابطه هم گزارشی بدهید:

کانون های گرد و غبار با محوریت منابع طبیعی در منطقه شناسایی شد. در ادامه هم نهال کاری در منطقه صورت گرفت. در گذشته ۳۰۰ هزار هکتار نهال کاری صورت گرفته بود که در حال حاضر پنج هزار دیگر در دست نهال کاری است. این کار در تثبیت خاک و کنترل بیابان زدایی و کویر زدایی و در نتیجه جلوگیری از تولید کانون های بیشتر گرد و غبار بسیار مهم است.

* بر کسی پوشیده نیست که مردم محور اصلی کیفیت هوا هستند. نظر شما در رابطه با فرهنگ سازی برای شهروندان در حوزه آلودگی هوا چیست؟

آموزش و فرهنگ سازی رفتار شهروندان در شرایط آلودگی هوا اهمیّت ویژه دارد که در این زمینه اقدامات مختلف صورت گرفته است. آموزش این که در شرایط خاص آلودگی هوا کمتر از خودرو شخصی استفاده شود، استفاده از ماسک و استفاده از غذاهای خاصی که جنبه حفاظتی از بدن دارد توصیه شده که در مقابل هم پرهیز از ورزش در هوای آلوده، مراقبت از کودکان و افراد مسن و کنترل مصرف دخانیات باید مورد دقت مردم باشد.

 * چه آماری از هوای سالم در اصفهان دارید؟

خوشبختانه آمار نشان داد که در سال ۱۳۹۵، تا ۹ اسفند، ۲۷۱ روز هوای سالم داشته ایم؛ در حالی که سال ۹۴ فقط ۹۱ هوای روز سالم داشته ایم.

* امسال چطور؟

امسال خوشبختانه ما روز بسیار ناسالم نداشته ایم، در حالی که سال های قبل این مورد را داشتیم. این آمارها نتیجه مجموعه اقداماتی بود که عنوان شد و ما از این بابت خوشحال و خرسند هستیم. در حال حاضر هم هر هفته جلسات پیگیری وضعیت آلودگی هوا در اصفهان تشکیل می شود که نتایج اجرای این طرح هدیه ای است برای مردم استان که حتماً این اقدام ها با مشارکت مردم و همه دستگاه های ۳۰ گانه مربوطه بوده است.

* از آخرین وضعیت نیروگاه های اصفهان چه خبر؟

۲۰ سال بود که نیروگاه ها مازوت مصرف می کردند که آلایندگی بالایی داشت. با پیگیری هایی که در این طرح صورت گرفت دو نیروگاه اصفهان به جای مازوت گاز سوز شدند.

* و صحبت پایانی مدیرکل مدیریت بحران استان اصفهان؟

در ابتدا صحبتی با جامعه محترم پزشکی دارم؛ از افرادی که در این حوزه دغدغه سلامت دارند دعوت می کنیم تا طرح های خود را در زمینه های آلودگی هوا و شیوه های مبارزه و مقابله با آن به ما ارائه دهند که طرح های موجود کامل و کامل تر شود.

صحبتی هم با رسانه هاست و باید بگویم که زیر بنای توسعه پایدار، انسان سالم است. هر کس به نحوی در حوزه سلامت تلاش و خدمت کند در مسیر اهداف توسعه پایدار گام برداشته و ارزشمند است.

انتهای پیام/صدای سلامت/ م.ت