1405585
۰۹:۱۹ - پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۵/۱۹

گردشگری برای همه؛

با تخت فولاد و ۴۰ قبرستان قدیمی شهر اصفهان آشنا شوید/ تاریخ در دل گورستان!

در این مقاله سعی شده است علاوه بر معرفی اجمالی تخت فولاد اصفهان، اشاره ای به دیگر قبرستان های این شهر داشته باشیم که به دو قسمت کلی تقسیم می شوند: قبرستان هایی که از بین رفته اند، و قبرستان هایی که تغییر کاربری داده اند

صاحب نیوزپوریا استکی/ براساس گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری (WTTC) در سال ۲۰۱۶ بخش سفر و گردشگری رتبه چهارم مشارکت اقتصادی و اشتغال را در جهان به خود اختصاص داده است. به همین دلیل جوامع میزبان از هر امکاناتی در جهت جذب گردشگر استفاده خواهند کرد و هرمکانی که بتواند گردشگر را جذب خود کند و از طریق این امر، درآمدی نصیب جامعه میزبان گردد مورد برنامه ریزی و احیاء قرار می گیرد.

یکی از همین مکانهایی که با توسعه گردشگری مورد بهره برداری قرار گرفته است، قبرستان ها و آرامگاه های مهم است که در کشورهای مختلف به آن اهمیت داده می شود.

گورستان پرلاشز پاریس، گورستان سیسیل در ایتالیا، گورستان زیرزمینی در فرانسه، قبرستان بقیع در مدینه، قبرستان وادی السلام در نجف و قبرستان تخت فولاد اصفهان در ایران نمونه ای از این نوع گردشگری هستند.

گورستان توریستی پرلاشز پاریس

علاوه بر این بسیاری از کشورها آرامگاه هایی در شهرهای خود داشته اند که اکنون یا به مرور زمان از بین رفته یا تغییر کاربری داده اند که اطلاع دادن از این مکان ها و حتی تبلیغ صحیح در شناسایی این مکان ها می تواند در نوع خود برای گردشگران جالب باشد.

بازدید از آرامستان ها را می توان نوعی از گردشگری فرهنگی دانست که بسته به هدف بازدیدکننده یا اشخاص مدفون شده، در دل خود انواع دیگری از گردشگری مانند گردشگری سیاه، گردشگری مذهبی زیارتی، گردشگری ادبی و گردشگری میراث را می پرورانند.

اگرچه زیارت از قبور قدمتی بسیار دارد اما شکل مدرن این نوع از گردشگری از اوایل قرن نوزدهم از زمانی آغاز شد که قبرستان پرلاشز در پاریس به یک مقصد مد روز و شیک برای زنده ها و همچنین مرده ها درآمد.

هر چه برتعداد کتاب های راهنمای تهیه شده براساس سلیقه جوانان که آرامستان ها را به عنوان مکان های جذاب شهری نشان می داد افزوده شد، شهرهای بیشتری نسبت به توسعه گردشگری بازدید از آرامستان به عنوان بخشی از جاذبه های گردشگری خود اشتیاق نشان می دادند. (منبع سایت آژانس مسافرتی آشنا پرواز ایرانیان)

به همین دلیل جوامع میزبان، مسئولیت این امور را به نهادهای دولتی یا NGO ها داده اند.

دین مبین اسلام برای مردگان ارزش و احترام خاصی قایل گردیده است به طوری که ارزش مردگان را برابر با افراد زنده می داند و حتی در فقه قاعده ای تحت عنوان «حرمه المیت کحرمه‌ الحیّ» وجود دارد. همانگونه که در دین اسلام به عمل برخاستن در مقابل افراد زنده سفارش شده است همین عمل نیز برای مردگان و عبور از جایی که مردگان در آن دفن هستند سفارش شده است.

تخت فولاد اصفهان

در شهر اصفهان، وجود آرامستان تخت فولاد، رنگ و بوی دیگری به این شهر داده است و اصفهان به خوبی توانسته است در جذب گردشگران موفق عمل کند. شهرداری اصفهان با تاسیس مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد و فعالیت های تخصصی گردشگری در این زمینه ایفای نقش می کند.

برگزاری دورهای آشنایی با تخت فولاد و استفاده از اساتید مطرح دانشگاهی، خود گواه بر شروع یک حرکت فرهنگی در جهت معرفی این بنای عظیم توسط شهرداری است.

روزگاری در اصفهان مفاخیر علمی و دینی زیادی می زیستند، از بابا رکن الدین تا آغاباشی و خوانساری ها، میرفندرسکی و… در سفرنامه های مختلف این موضوع به خوبی اشاره شده است.

اصفهان را در آن زمان می توان یک مرکز دانشگاهی و قطب علمی کشور نامید. شهری که مفاخر علمی فراوانی در آن می زیستند. هرکسی جویای علم و دانش بود اصفهان را انتخاب می کرد. وجود مدارس متعدد در این شهر، اصفهان را شبیه یک دانشگاه علمی کرده بود.

تخت فولاد اصفهان را می توان سندی مستند بر علمی بودن شهر اصفهان دانست. وجود عالمان و عارفان مدفون در تخت فولاد، عظمتی برای شهر ایجاد کرده که قبرستان تخت فولاد پس از قبرستان بقیع و قبرستان دارالسلام در نجف اشرف، سومین قبرستان بزرگ جهان شیعه نامیده می شود.

گورستان تخت فولاد نیز یکی از گورستان های اصفهان بوده که از زمان دفن بابارکن الدین شیرازی عارف مشهور عصر ایلخانی اهمیت ویژه می یابد و در زمان صفویه به گورستان عمومی شهر تبدیل می شود. (نیلفروشان، ۱۳۸۴،۱)

قدمت و اهمیت این گورستان در بخشی از آن به نام لسان الارض آن چنان که از شواهد بر می آید با خلقت آسمان و زمین آغاز می شود. همچنین وجود قبر یوشع نبی از انبیاء بنی اسرائیل در حدود ۲۰۰۰ سال پیش، بر سابقه تاریخی این منطقه می افزاید. (نیلفروشان، ۱۳۸۴،۳)

درباب اهمیت تخت فولاد همین مطلب کافی است که بیش از چندین جلد پیرامون این قبرستان تالیف و به چاپ رسیده شده و این بنای مهم توسط مجموعه فرهنگی مذهبی تخت فولاد وابسته به شهرداری اصفهان به یکی از مراکز توریستی و جذب گردشگر تبدیل شده است.

گورستان تخت فولاد به مساحت تقریبی ۷۵ هکتار در حاشیه جنوبی زاینده رود واقع شده است. از این گورستان در کتب تاریخی به نامهای لسان الارض، بابارکن الدین و تخت فولاد یاد شده است. (عقیلی، ۱۳۸۵،۱۷)

وجه تسمیه

دکتر سید احمد عقیلی در کتاب تخت فولاد اصفهان، وجه تسمیه تخت فولاد را این گونه نوشته است:

«وجود عبادتگاه و قبر بابافولاد حلوایی (امروز در مرکز مخابرات خیابان فیض امروزی است) و سنگ قبر این عالم یکی از مهمترین علل نامگذاری این قبرستان به تخت فولاد ذکر شده است. (عقیلی، ۱۳۸۵،۱۷)

البته این نکته را باید توجه داشت همانطور که در متن بالا اشاره شد یکی از علل نامگذاری تخت فولاد این بوده است و نامهای مختلف و علت های مختلف هم داشته است. که در این مقاله بیش از این نیاز نیست و در مقاله ای جداگانه به آن اشاره می گردد.

در ادوار تاریخ

این سرزمین در طول زمان یکی از متبرک ترین و مقدس ترین مزارات جهان اسلام در ادوار گوناگون تاریخی بوده است و ازجهات معنوی مورد توجه علما و مردم بوده و هست.

اصفهان از گذشته های دور آغوش خود را برای حضور دانشمندان از اقصی نقاط جهان باز کرده بود به همین دلیل دانشمندان بسیاری به این شهر علم دوست می آمدند.

همچنین اصفهان در دوره های مختلف پایتخت ایران بوده است به همین دلیل قبرستان های بسیاری در شهر اصفهان وجود داشت.

از گذشته های دور، هر محله از محلات شهر اصفهان، خارج از فضای مسکونی خود، گورستانی داشته و ساکنان محل مردگان خود را در آن دفن می کردند. (نیلفروشان، ۱۳۸۴،۱)

در این مقاله سعی شده است علاوه بر معرفی اجمالی تخت فولاد اصفهان، اشاره ای به دیگر قبرستان های این شهر داشته باشیم که به دو قسمت کلی تقسیم می شوند:

الف: قبرستان هایی که از بین رفته اند.

ب: قبرستان هایی که تغییر کاربری داده اند.

البته در تقسیم بندی دیگر می توان قبرستان های شخصی را هم نام برد که در این مقاله به آن اشاره ای نشده است.

مرحوم مصلح الدین مهدوی که تحقیق و پژوهش های بسیاری درباره تخت فولاد و مدفونین در آن انجام داده است و محققان امروز تخت فولاد بیشترین آثار پژوهشی خود را مدیون تلاشهای این شخص بزرگ هستند، در کتاب دانشمندان و بزرگان اصفهان جلد اول اسامی قبرستان های شهر اصفهان را آورده است.

اول: قبرستان هایی که از بین رفته است و آنها عبارتند از:

۱– قبرستان آب بخشان، از قدیمی ترین و معظم ترین مقابر اصفهان که از حدود قرن سوم تا اوایل قرن ۱۴ هجری مورد نظر و توجه بوده، و در قدیم آن را مقبره مردبان می گفته اند، و اکنون آنجا را میدان پهلوی می نامند {نام فعلی آن شهدا است} و از آثار آن فقط بقعه شیخ ابومسعود رازی و قبر میرزا ابراهیم جوهری باقی است. تا سال ۱۳۵۴ قسمتی از آن باقی بود، و اداره بهداشت، و دبستان تبریزی، و هنرستان دختران در قسمتی از آن ایجاد شده است.

۲- قبرستان آسیاب چهار سنگ، در نزدیکی خواجوی قدیم، مقبره یهودیان بوده و اکنون به کلی از بین رفته است.

۳– قبرستان احمد آباد معروف به گلستانه، در عهد صفویه دارای اهمیت بوده، در قسمت شمالی خیابان حافظ جنب چشمه پاقلعه قرار داشته، و تا ۱۳۵۰ قسمتی از آن باقی بود، و اکنون عموم آن خانه و باغ شده، و ساختمان شیرخوارگاه در قسمتی از اراضی آنجا ایجاد گشته است.

در تاریخ نایین گوید: شیخ العراقین آنجا را خراب و متصرف شد.

۴– قبرستان باغ جلفا، جنب چهارسو مقصود، محل فعلی دبیرستان و دبستان مریم بیگم.

۵– قبرستان باغ سهیل و شیر سبز، در حوالی طوقچی، مقبره جماعتی از سادات گلستانه بوده و باقیمانده آن در سال های اخیر به صورت مسجد در آمد.

۶– مقبره بکتاش، حوالی محله حسن آباد، در حدود هشتاد جریب وسعت داشته و همگی خانه شده است.

۷– قبرستان بیدآباد، از مقابر قدیمی اصفهان می باشد که در حدود یکصد و پنجاه سال قبل به صورت باغ و خانه درآمده و محل آن دنباله جوی بیدآباد حوالی یخچال درکوشک می باشد.

۸– قبرستان پشت مسجد شاه، در قسمت جنوبی مسجد شاه قرار داشته و از یک قرن و نیم قبل، از صورت قبرستانی درآمد، و باغ و ملک و خانه شده است.

۹– قبرستان دربکوشک، از دوره قبل از سلاطین آق قوینلو، و تا ۱۳۵۵ قسمتی از آن در جنوب دروازه آنجا باقی بود که به صورت خانه درآمد، و قسمتی از آن به نام درمانگاه صحت می باشد، و مسجد دربکوشک و مدرسه باقریه که به مدرسه دربکوشک معروف است قسمتی از آن بوده است.

۱۰– قبرستان سنبلستان یا چملان، از مقادیر قدیمی اصفهان به مقبره درب امام متصل بوده و تا سال ۱۳۵۰ باقی بود که آن را تسطیح نموده، و اکنون در آنجا چندین مدرسه و بیمارستان امین می باشد.

۱۱- قبرستان قبله دعا (دوقسمت) در قسمت غربی آب بخشان بوده و مربوط به اواخر عهد صفویه و زمان قاجاریه می باشد، و تا سال ۱۳۷۰ باقی بوده و اکنون دبیرستان نمونه در آنجا ساختمان شده است. (قبلا دعا قبل از صفویه، مصلای اصفهان بوده است)

۱۲– قبرستان جنب مسجد لنبان، که مقبره آل ترکه نیز در آن واقع بوده و از قبرستان های قدیمی اصفهان به شمار می رفته است.

۱۳– قبرستان شیخ یوسف بنا، عارف معروف، واقع در محله قصر منشی.

منشی الممالک به دستور شاه عباس قبرستان نامبرده را تسطیح نموده، و در آن مسجد و مدرسه و حمام و بازارچه و خانه و قصر احداث نمود، و آن را از صورت قبرستان بودن خارج نمود.

دوم: قبرستان هایی که عموما از حالت قبرستان بودن خارج شده لکن کم و بیش اثری از قبور در آن ظاهر است، و آنها عموما امامزادگان و مقابر خصوصی می باشند. که در این مقاله سعی گردیده است بر اساس جدول، نام قبرستان ها ارائه گردد.

ردیفناممحلهشرحکارکرد کنونی
۱شاهزاده ابراهیممحله مستهلکاز مقابر عهد صفویاین اواخر به صورت خانه و باغ در آمد
۲امامزاده احمدمحله حسن آبادساختمان بقعه از آثار باستانی به شمار می آید در زمان سلاطین صفوی از صورت قبرستانی خارج شده استآثار برخی قبور تا خانه ها مشهود بود مانند منزل مقابل امامزاده که به خانه محتسب الممالک شهرت داشت و اکنون چندین باب خانه گردید
۳امامزاده اسماعیلمحله گلبهار که در قدیم آن را خوشینان می گفتند
۴مقبره امام جمعهمحله خوابجون معروف به سر قبر آقاقبرستان به صورت خانه و دکان درآمده قسمتی از آن به صورت تیمارستان و قسمتی هنرستان حرفه ای است.
۵امامزاده باقر عخواجویفقط بقعه امامزاده باقی مانده است. قبر حکیم و فیلسوف معروف ابن مسکویه در این قبرستان بوده است.
۶بابارکن الدین به تخت فولاد مشهور است
۷بابا علمدارمحله الیادران (الیاران)دبستان اشراق در قسمتی از اراضی آن ساختمان شد.
۸بابا قاسمجنب محله طوقچیساختمان بقعه از آثار باستانی اصفهان
۹بابانوش، از متفراعات قبرستان چملانمحله دروازه نواز مقابر عهد صفویه است
۱۰باغ درویشعباس بهشتیان از وجود این قبرستان خبر داده است
۱۱مقبره جنب تکیه ظلماتچهارراه کرمانی
۱۲تخت فولاد
۱۳جعفریهمقابل امامزاده اسماعیل خ هاتفآثار باستانی
۱۴مقبره سید حجت الاسلامجنب مسجد سید
۱۵مقبره سید حسن مدرسجنب مدرسه رحیم خان
۱۶مقبره خواجه میر حسنمقابل مسجد مصریاز مقابر قرن نهم هجری
۱۷مقبره خواجه نظام الملک طوسیمحله دارالبطیخ احمد آباد اصفهان
۱۸مقبره درب اماممتفرعات قبرستان چملاندارای صحن های متععد و بارگاه
۱۹امامزاده دوقلیخیابان شاه عباس در محله خواجواز مقادیر عهد صفوی
۲۰امامزاده شاه زیداراضی بافجون در قسمت شرقی خیابان بزرگمهرتا کنون قسمتی از آن باقی است که آن هم از بین رفت و فقط امامزاده باقی مانده است
۲۱مقبره ساداتجنب مسجد حکیم محله جورجیرظاهرا اصل مقبره مربوط به عهد صفوی است
۲۲مقبره ستی فاطمهقسمت شمالی محله چهارسو شیرازیدر عهد سلاطین آق قویونلو و بالاخص در عهد صفویهساختمان بیمارستان صد خوابی و پرورشگاه در قسمتی از اراضی واقع شده است
۲۳مقبره سه تنانجنب مسجد آقا نور محله باب الدشتاکنون اینجا را دردشت می نامند
۲۴مقبره امامزاده شوری (عبدا…)محله دردشت
۲۵مقبره صاحب بن عباد معروف به سرشاهرضا بقعه و تکیه حافظ ابولقاسم طبرانیطوقچیصورت حسینیه در آمده
۲۶قبرستان طوقچیگورستان های بسیار بزرگ و قدیمی اصفهان متعلق به حنفیان بودهساختمان دبستان و دبیرستان هاتف و فقط مقبره امامزاده ابراهیم منصوب به حضرت موسی بن جعفر و بقعه علی بن سهل صوفی و عارف مانده
۲۷مقبره شاه سید علیمحله خواجوی قدیممقابر عهد صفویدبستان شیخ بهایی در قسمتی از این قبرستان باقی مانده
۲۸مقبره جنب مسجد قطبیهخیابان شاه
۲۹مقبره حاجی کلباسیجنب مسجد حکیمدارای بقعه و تکیه از مقابر عهد قاجاریه
۳۰مقبره علامه مجلسیمعروف به سر قبر آخوندجنب مسجد جامع
۳۱مقبره امامزاده موسیاول جوزدان خیابان دروازه تهران
۳۲قبرستان شاه میرحمزهقسمت شرقی خیابان سروشگورستان های وسیع عهد سلاجقهسال های اخیر مردم آنجا را تسطیح نموده و در اول به صورت ملک مزروعی و حالیه به صورت خانه و مغازه شده، ساختمان امامزاده به همت اوقاف تعمیر شده
۳۳هارون و ولایتمیدان کهنهدر عهد صفویه رونق داشته است

 

منابع:

– عقیلی، سید احمد، تخت فولاد اصفهان، ۱۳۸۵ انتشارات کانون پژوهش اصفهان

– مهدوی، مصلح الدین، دانشمندان و بزرگان اصفهان، جلد اول، تحقیق و تصحیح و اضافات رحیم قاسمی محمد رضا نیلفروشان، انتشارات گلدسته

– نیلفروشان، محمدرضا، تربت پاک معرفی تخت فولاد اصفهان، چاپ اول، زمستان ۸۴، انتشارات گلدسته

– سایت آژانس مسافرتی آشنا پرواز ایرانیان

پوریا استکی- کارشناسی ارشد گردشگری

انتهای پیام/ ندای اصفهان/ م