کاشانه
۱۱:۰۰ - سه شنبه ۱۳۹۶/۰۸/۲

لطفا برداشت سیاسی نشود!

بایدها و نبایدهایی برای برنامه تلویزیونی «کاشانه»

هدف از پختن غذا آن است که خورده شود. هدف از نوشتن یک متن آن است که خوانده شود و هدف از یک برنامه تلویزیونی آن است که دیده شود، وگرنه همه طراحی ها و پخت و پزها، بیهوده و عبث است. پس «کاشانه» یک فکر جدی کند که دیده شود.

صاحب نیوز– سید مهدی سیدی/ این حرف ها به معنای رد یا تأیید عملکرد «برنامه تلویزیونی کاشانه» در این چندسال نیست. بلکه بیشتر به دنبال مسیرآفرینی برای ادامه کار است. پس لطفا بی جهت به حرف و حدیث های سیاسی، منجر نشود.

۱- برنامه «کاشانه» باید ارگان خبررسان و تبلیغات شهرداری کاشان نباشد. مبلغ شهردار و رسانه مدیران شهرداری نباشد. همیشه یک نفر یا چند نفر ثابت، جلو دوربین پرسه نزنند. حیف است که این برنامه کاشانی شبکه اصفهان، عرصه بده بستان قدرت و پلکان رؤیت شود!

۲- مالکیت «کاشانه» برای شهرداری نیست. گرچه بودجه آن را شهرداری می دهد. اما بودجه شهرداری از جیب مردم خارج می شود. پس «کاشانه» برای همه است، نه برای شهرداری.

۳- باید ریز هزینه کرد و بودجه های این برنامه به طور کامل و شفاف، مدام به مردم اعلام شود. بهترین ناظر و حسابرس در سیستم فرسوده و پر رمز و راز مالی سازمان ها در شرایط فعلی، خود مردم هستند.

۴- «کاشانه»، همواره به آرمان های انقلاب وفادار باشد. خود را درگیر بازی های سیاسی نکند. به تریبون سیاسی اینور و آن ور تبدیل نشود. خود را در سطح سلبریتی ها و شومن ها، تنزل ندهد. جدی و متین و به در بخور باشد.

۵- «کاشانه»، صدای مردم باشد. مسؤولان به قدر کافی حرف زده اند. بعید است حرف تازه ای داشته باشند. این برنامه، خودش را به کف خیابان و وسط میدان زندگی برساند. بلندگوی توده باشد. اصرار نکند تصویر دلخواه مستخرج از ذهن مسؤولان را بازنمایی کند. صدای فریاد و اعتراض و تشویق و تهدید – هرچه که هست – صادقانه از جانب مردم بیان شود.

۶- در نظریه برجسته سازی رسانه ای گفته می شود «رسانه به شما نمی گوید چگونه فکر کن؛ به شما می گوید به چه فکر کن». پس «کاشانه» حواسش باشد چه چیزهایی را برای مردم سوژه می کند؟ نکند مردم مظلوم را سر کار بگذارد یا توجه آنان را از واقعیت های مهم منحرف کند. «کاشانه» از اغراق کردن بدش بیاید. دروغ را حرام بداند. کم فروشی نکند.

۷- «کاشانه» فقط و فقط یک مسأله بیشتر نداشته باشد؛ تأکید می شود فقط و فقط یک مسأله: «پیشرفت کاشان». این شهرِ شایسته، باید خیلی زود به تراز شهرهای پیشرفته تبدیل شود. هرکاری که در ساحت رسانه باید انجام شود، «کاشانه» خود را مأمور به آن بداند.

۸- هدف از پختن غذا آن است که خورده شود. هدف از نوشتن یک متن آن است که خوانده شود و هدف از یک برنامه تلویزیونی آن است که دیده شود، وگرنه همه طراحی ها و پخت و پزها، بیهوده و عبث است. پس «کاشانه» یک فکر جدی کند که دیده شود.

۹- «کاشانه»، به نیروها و استعدادهای بومی شهر توجه کند. بی جهت «تهرانیزه» نشود. به استانداردهای تلویزیون توجه کند اما خود را یک شبکه استانی نپندارد. این برنامه برای منطقه کاشان است. پس باید ظرفیت خوبی برای رشد استعدادهای جوانان این خاک باشد.

۱۰- «کاشانه» را تعقیب کنیم، ببینیم، درباره آن حرف بزنیم و آن را کمک کنیم؛ «کاشانه» برای همه است.

انتهای پیام/ کاشان اول/ ی