ظهور-امام-زمان
۲۲:۴۷ - پنجشنبه ۱۳۹۶/۰۹/۹

کارشناس مسائل مذهبی مطرح کرد؛

توجه به مسئله موعود در ادیان مختلف/ تفکرات انجمن حجتیه زمینه ترویج طاغوت را فراهم می کرد

کارشناس مسائل مذهبی گفت: مسئله اندیشه نجات خواهی و باور به ظهور یک منجی تقریبا یک مسئه بین الادیانی است و در همه ادیان آسمانی و غیرآسمانی که ریشه در تعالیم وحیانی هم ندارند، مسئله منجی مطرح است.

به گزارش صاحب نیوز؛ حجت الاسلام سید احمد موسوی در گفت و گو با خبرنگار شهرضانیوز در رابطه با مسئله موعود در اسلام و دیگر ادیان، اظهار کرد: مسئله اندیشه نجات خواهی و باور به ظهور یک منجی تقریبا یک مسئه بین الادیانی است و در همه ادیان آسمانی و غیرآسمانی مانند بودیسم، هندوئیسم، کنفوسیوس که ریشه در تعالیم وحیانی ندارند، مسئله منجی مطرح است.

تعبیر مختلف منجی در ادیان مختلف

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه هر یک از ادیان از منجی به زبان خود تعبیر می کنند، تصریح کرد: منجی در آیین مقدس اسلام بنا بر روایات مهدی «عج» تعبیر شده است و یا در آیین مسیحیت، مسیجیان دنیا منظر بازگشت حضرت عیسی مسیح برای نجات بشریت هستند.

سوشیانس موعود دین زرتشت

وی با بیان اینکه یهودیان دنیا منظر ماشیح، سرور میکائیلی برای نجات قوم یهود هستند، عنوان کرد: زرتشیان منتظر ظهور سوشیانس هستند تا دنیا را از ظلم نجات دهد.

حجت الاسلام موسوی با اشاره به دیدگاه ادیان غیرتوحیدی در مورد موعد، خاطرنشان کرد: صحبت از ظهور میتریه یا کلکی در ادیان غیرتوحیدی و یا سخن از عصر فرزانگی در ادیان غیرتوحیدی نشان می دهد، همه ادیان منتظر منجی هستند و همه یک شرایط آرمان خواهی را طلب می کنند.

وی با بیان اینکه تفاوت هایی که در مسئله اعتقاد به منجی بین ادیان مختلف است، خاطرنشان کرد: تقاوت بین دین اسلام و سایر ادیان در مسئله موعود در یک نکته بسیار کلیدی است که از برجستگی های دین اسلام و مکتب تشیع است.

کارشناس مسائل دینی اظهار کرد: اهل سنت در اسلام نیز معتقد به امام مهدی«عج» هستند اما بین مهدی شیعه و اهل تسنن تفاوت هایی وجود دارد.

زنده بودن منجی موعود، تفاوت اندیشه های نجات خواهی مکتب تشیع و سایر مکاتب

وی بیان کرد: منجی مدنظر ما در مکتب تشیع بنا بر ضروریت آیات الهی و صریح روایاتی که به ما رسیده است، موجود و حی و زنده است و بین ما نفس می کشد و تنها نکته آن این است که ایشان بنا بر مسائلی غائب بوده و عیبت ایشان نشان دهنده ظاهر نبودن ایشان است و نه به معنای حاضر نبودن ایشان، این در حالی است که منجی مدنظر سایر ادیان یا هنوز نیامده است و یا در جایی به غی از این دنیا حضور دارد.

حجت الاسلام موسوی ادامه داد: برای مثال مسیحیان دنیا معتقد به بازگشت دنیا برای نجات بشریت هستند اما از نظر اسلامی و خود مسیحیان در حال حاضر حضرت مسی در آسمان ها قرار دارد.

کارشناس مسائل مذهبی در رابطه با دیدگاه اهل سنت در رابطه با منجی، گفت: اهل سنت در مورد مهدی مدنظر خود از تعریف «سیولد» استفاده می کنند که به این معنی است که بعدها به دنیا خواهد آمد.

حجت الاسلام موسوی با بیان اینکه منجی مدنظر ما توسط روایات توصیف شده و متولد شده است، اظهار کرد:امیرالمومنین«ع» در مورد حضرت مهدی«عج» می فرمایند که او در بین مردم در کوچه و بازار، روی فرش ها آن ها قدم می گذارد، مردم او را می بینند، اما او را نمی شناسند، یعنی بحث ناشناسی ایشان مطرح است، نه حضور و ما از حضور ایشان بهره مند هستیم.

وی با اشاره به دیگر روایات مطرح شده در مورد منجی، عنوان کرد: پیامبر اکرم «ص» می فرمایند منجی بسان خورشید پشت ابر است، خورشید پشت ابر، وجود دارد، وظایف خورشید بودن خود را نیز انجام می دهد و تنها ابرها مانع دیدن آن خورشید شده اند.

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی کتابی در مورد حضرت مهدی«عج» با عنوان «امام مهدی، موجود موعود»، دارند، تصریح کرد: تاکید آیت الله جوادی آملی بر موجود بودن ایشان تاکید دارند، در باب موعود که همه آن را پذیرش کرده اند و قائل به موعود هستند.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: خلاصه بحث این است که تمام ادیان چه توحیدی و چه غیرتوحیدی معتقد به ظهور یک منجی هستند، اما در کیفیت ظهور آن منجی و وجود فعلی آن و نبود آن در این دوره تفاوت هایی وجود دارد.

لزوم توجه به آسیب شناسی در مسلئه موعود

وی آسیب های مهدویت را یکی از موضوعات مهم در بحث مهدویت دانست و گفت: ما باید در این مسئله آسیب شناسی کنیم تا این اعتقاد خوب ما با آسیب ها دچار انحراف نشود.

کارشناس مسائل مذهبی برداشت های غلط از مسائل مهدوی را یکی از آسیب های این مسئله دانست و عنوان کرد: اینکه ما مسئله ظهور را درست بفهمیم، سطحی نگری نسبت به آن نداشته باشیم و بدانیم پدیده ظهور در عالم به چه هدفی دنبال می شود.

تفکرات انجمن حجتیه نمونه برداشت غلط از مفهوم انتظار است

وی با باشاره با برداشت های غلطی که از مفهوم انتظار صورت می گیرد، خاطرنشان کرد: بعضی گرفتار انحراف در مسئله انتظار شدند و ما در دوره ای در کشور خودمان شاهد ظهور و بروز تفکر انجمن حجتیه هستیم که گرفتار این آسیب می شوند و برداشت غلطی را در این باره پیدا می کنند.

حجت الاسلام موسوی تاکید کرد: برخی می گویند که انجمن حجتیه معقتد به لزوم افزایش ظلم و فساد در جامعه برای ظهور هستند، که این چنین چیزی نمی گفتند، این انجمن معتقد بود که مبارزه سیاسی کار آن ها نیست و کار امام زمان «عج» است، لذا مبارزه سیاسی نمی کردند و به در ظاهر خود را به مبارزه فرهنگی محدود کرده بودند.

تفکرات انجمن حجتیه زمینه ترویج طاغوت را فراهم می کرد

کارشناس مسائل مذهبی ادامه داد: به دلیل این تفکرات، حکومت طاغوتی و پهلوی هر ظلم و ستمی که می خواست انجام می داد و در واقع عملا بسط ظلم و ستم در جامعه اتفاق می افتاد.

وی در پایان تاکید کرد: ما در این زمینه آسیب های دیگری هم داریم که باید علاقه مندان به مسئله ظهور به آن توجه کنند.

انتهای پیام/م.ت