IMG_2342
۱۸:۳۳ - یکشنبه ۱۳۹۶/۰۹/۲۶

گزارشی میدانی به مناسبت روز حمل و نقل؛

ترمینال مسافربری، دغدغه چندین ساله رانندگان تیران وکرون/ مسئولان با مسافرکشی خودروهای شخصی برخورد کنند

رانندگان مینی بوس های تیران و کرون پس از چندین سال فعالیت هنوز دارای ترمینال مجهز و مستقلی در تیران و نجف آباد نبوده و با دادن کرایه های شخصی مکان هایی را به صورت موقت اجاره کرده اند.

به گزارش صاحب نیوز؛ حمل و نقل مسافر امری حساس و دارای جایگاه ویژه ای در امور روزمره مردم است که حمایت از رانندگان می تواند کلید حل بسیاری از مشکلات در این حوزه است.

اقتصاد بخش عظیمی از مردم شهرستان تیران و کرون به این بخش گره خورده است و بیش از دو هزار دستگاه کامیون این شهرستان در جاده های کشور فعالیت دارند، هم چنین بیش از صد دستگاه مینی بوس روزانه وظیفه جابه جایی مسافران در شهرستان و خارج شهرستان را بر عهده دارند، در این میان تاکسی های درون شهری و برون شهری هم مورد استقبال قشر زیادی از مردم قرار دارند.

همزمان با روز حمل و نقل به سراغ رانندگان وسایل حمل و نقل عمومی برون شهری رفتیم تا درد و دل آن ها و خواسته هایشان از مسئولان را بیان کنند.

ترمینال؛ مهم ترین دغدغه مینی بوس رانان

یکی از رانندگان مینی بوس های خط تیران به نجف آباد ضمن اعتراض از رسیدگی نکردن مسئولان به وضعیت ایستگاه آنها، اظهار کرد: مکان فعلی ایستگاه در منطقه خوبی قرار دارد ولی کرایه آن به صورت شخصی توسط مینی بوس رانان پرداخت می شود و شهرداری همکاری مناسبی در این زمینه با آن ها نداشته است.

وی با بیان اینکه زمینی روبروی هایپر فدک به مبلغ 190 میلیون تومان توسط رانندگان خریداری شده است، گفت: انتقال ایستگاه مینی بوس به آن مکان مستلزم همکاری شهرداری برای اخذ مجوز و تغییر کاربری است که البته با تغییر مکان به آن جا مسافران دیگر استقبالی از مینی بوس ها نخواهند کرد.

این راننده با اشاره به فعالیت سی دستگاه مینی بوس در خط تیران به نجف آباد و بالعکس، خاطرنشان کرد: روزانه بیش از هزار و 600 مسافر در این مسیر جابه جا می شوند ولی حمایت خاصی در زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی انجام نشده است.

وی ادامه داد: کرایه مینی بوس ها در سه سال گذشته تغییری نکرده و با این وضع گرانی گازوئیل و روغن و مشکلات دیگر رانندگان تامین هزینه مخارج زندگی هم به سختی انجام می شود و توانایی مالی برای خرید شخصی خودروهای جدید وجود ندارد.

وی با اشاره به نداشتن ایستگاهی ثابت در نجف آباد، تصریح کرد: ترمینال جنوب و پارک سوار مکان های مناسبی برای استقرار مینی بوس ها نیستند چرا که موجب نارضایتی مسافران می شود و فعلا در خیابان قدس مستقر هستیم.

مسئولان مشکل چندین ساله رانندگان در نجف آباد را حل کنند

رانندگان با بیان اینکه مسئولان باید این مشکل چندین ساله را حل کنند، بیان کردند: مردم و ساکنان خیابان قدس اعتراض هایی را نسبت به حضور مینی بوس ها در این منطقه داشته اند ولی بواسطه شکایت های متعدد رانندگان نسبت به فعالیت تاکسی های پلاک «ت» در خط تیران نجف آباد مسوولان، به آن اعتراض ها رسیدگی نکرده اند.

یکی از این رانندگان گفت: تاکسی های این خط 30 عدد هستند که 13 نفر از تیران و 17 نفر آن ها از نجف آباد هستند که با پلاک ت که حق خروج از شهر را ندارد، بین تیران و نجف آباد تردد می کنند و این سهم بیش تر برای رانندگان نجف آبادی برای گرفتن ایستگاه تاکسی در شهر نجف آباد است.

یکی از رانندگان خط تیران به اصفهان گفت: مینی بوس های این خط با کارشکنی برخی افراد،  هنوز مکانی را برای استقرار در اصفهان ندارند و مسیر بازگشت را بدون مسافر برمی گردند ولی تاکسی های این خط با همکاری و عنایت بسیار خوب شهرداری اصفهان در ترمینال صمدیه مستقر شدند و خدمت رسانی مناسبی به آنها ارائه می شود.

تغییر مکان ایستگاه کرون موجب بیکاری رانندگان خواهد شد

رانندگان شرکت تعاونی مینی بوس رانی خود راننده کرون با اشاره به مشکلات خود، نداشتن ایستگاهی مستقل را مهم ترین مشکل خود دانستند و خواستار همکاری مسئولان به خصوص شهرداری و شورای شهر تیران در این زمینه شدند.

راننده جوانی با بیان اینکه مشکل به صورت موقتی حل شده است، گفت: شورای ترافیک شهرستان با ماندن مینی بوس ها در ایستگاه فعلی تا عید موافقت کرده است و برای تعیین ایستگاه جدید مکان هایی از جمله انتهای خیابان طالقانی پیشنهاد داده شده که فعلا با آن موافقت نشده است.

وی با اشاره به شکایت برخی همسایگان به شورای شهر تیران نسبت به فعالیت مینی بوس ها در این ایستگاه، اظهار کرد: تعداد مسافران بخش کرون و هر مینی بوس نسبت به قبل  کاهش زیادی پیدا کرده و اوج شلوغی فعالیت ما به دو ساعت هم نمی رسد و با جابجایی ایستگاه از این منطقه قطعا مسافران دیگر استقبالی از مینی بوس ها نخواهند کرد و راننده ها بیکار خواهند شد.

این راننده خاطرنشان کرد: حدود بیست میلیون تومان برای تجهیز ایستگاه فعلی توسط رانندگان هزینه شده است ولی هنوز برخی مسئولان این ایستگاه را فاقد شرایط مناسب می دانند در صورتی که رانندگان دیگر توانایی هزینه بیشتر را ندارند و تحمیل هزینه های جدید برای جابه جایی به ایستگاهی دیگر هم در توان آن ها نیست.

مردم سوار مسافرکش های شخصی نشوند

تامین امنیت شغلی یکی دیگر از دغدغه های رانندگان این بخش بود که در این رابطه گفتند: برخی از سواری های شخصی در روبروی ایستگاه داخل شهر یا ایستگاه های محلی کرون اقدام به سوار کردن مسافران ما می کنند که این امر علاوه بر نداشتن اطمینان و امکان بروز مشکلات، موجب  تکمیل نشدن ظرفیت مینی بوس ها خواهد شد و پلیس راهور باید تدبیری در این زمینه بیندیشد هم چنین برخی مینی بوس های متفرقه اقدام به سوار کردن مسافران می کنند که باید از این امر جلوگیری شود.

یکی از رانندگان بیان کرد:  راهنمایی و رانندگی اجازه ایستادن سه مینی بوس سر خیابان را داده است که از این طریق می توان از سوار کردن مسافران توسط خودروهای شخصی تا حدودی جلوگیری کرد.

دادن صورت حساب به ازای ظرفیت کل خودرو، تحمیل هزینه ای اضافی به رانندگان است

وی با بیان اینکه هشتاد مینی بوس در خط کرون به تیران فعال هستند، یادآور شد: اکثر مینی بوس ها در مسیر رفت و برگشت با تعداد اندکی مسافر تردد دارند و با این وجود مالیات و صورت حساب ما طبق تعداد ظرفیت خودرو گرفته می شود که برای ما ضرر زیادی دارد.

این راننده گفت: مینی بوس رانان کرون ماهانه حدود یک میلیون و پانصد هزار تومان را بایت عوارض و کرایه به شهرداری تیران پرداخت می کنند و دادن صورت حساب به ازای ظرفیت کل خودرو هم تحمیل هزینه ای اضافی به رانندگان است.

وی افزود: کرایه مینی بوس های بخش کرون از سال 95 تغییری نکرده است در صورتی که گازوئیل و سایر مایحتاج ماشین ها با افزایش قیمت روبرو بوده هم چنین هفتاد درصد ناوگان حمل و نقل ما فرسوده است و با این درآمد توانایی برای نوسازی و خرید مینی بوس های نو وجود ندارد.

این راننده خاطرنشان کرد: مینی بوس های کرون در نجف آباد هم سرگردان بوده و ایستگاه مشخصی ندارند و اکثرا خالی و بدون مسافر بر می گردند.

راننده ای دیگر با بیان اینکه روزانه بیش از هزار مسافر بین کرون، تیران و نجف آباد توسط این شرکت تعاونی جا به جا می شود، تصریح کرد: برخی جاده های روستاهای بخش کرون علاوه نامناسب بودن، دارای سرعت گیرهای زیادی هم هستند که همین امر بر استهلاک مینی بوس ها و کم کردن کارایی آن ها تاثیر زیادی گذاشته است.

هیچ مقام مسئولی با مسافرکشی خودروهای شخصی برخورد نمی کند

راننده اتوبوس واحد بین شهری رضوانشهر، تیران نجف آباد هم با بیان اینکه تمام هزینه های خودرو به صورت شخصی پرداخت می شود، گفت: استقبال کم مسافران از اتوبوبس واحد هزینه های جاری را برای من تامین نمی کند و مسئولان و بزرگان شهر باید تبلیغاتی پیرامون افزایش مسافران داشته باشند چرا که با وضع موجود کار کردن برای من به صرفه نیست.

رانندگان تاکسی های بین شهری رضوانشهر تیران هم ضمن اعتراض نسبت به سوار کردن مسافران توسط خودروهای شخصی، تصریح کردند: خودروهای زیادی در تیران مخصوصا در میدان امام حسین (ع) و میدان معلم اقدام به سوار کردن مسافران رضوانشهر می کنند و هیچ مقام مسئولی با فعالیت غیر قانونی این خودروها برخورد نمی کند.

یکی از رانندگان این خط گفت: مسافران نباید در رضوانشهر یا تیران سوار ماشین های شخصی شوند چرا که علاوه بر خطرهای جانبی، موجب کاهش چمشگیر فعالیت تاکسی ها شده و این کار به ضرر آن ها است.

گزارش از طاهره افشاری

انتهای پیام/ سفیر تیران و کرون