7233043_397
۱۶:۰۹ - دوشنبه ۱۳۹۶/۰۹/۲۷

وحدت حوزه و دانشگاه؛ بستر ساز اهداف انقلاب اسلامی

وحدت حوزه و دانشگاه می تواند زمینه ساز بستری برای اسلامی و انقلابی شدن قشر تحصیل کرده جامعه باشد؛ چه بسا دانشگاهیانی که با مسائل و موضوعات دینی آشنا نیستند که با ورود به مسائل حوزوی و فقهی می توانند این موضوعات را دریابند.

به گزارش صاحب نیوز؛ 27 آذرماه یادآور سالروز عروج سرخِ مجاهدی خستگی ناپذیر و عالمی ربانی شهید آیت اللّه مفتح از پیشروان اندیشه وحدت حوزه و دانشگاه است؛ عالمی شریف که موضوع وحدت حوزه و دانشگاه را به تثبیت رساند و در این راه تلاش های بسیاری کرد.

حوزه و دانشگاه این دو دستگاه ارزشمند و انقلابی از مهمترین نهادهایی هستند که می توانند با وحدت و همدلی پیامدهای بسیار خوبی در جامعه داشته باشند و حالا از خجسته ترین پیامدهای انقلاب اسلامی وحدت حوزه و دانشگاه است.

طرح مسئله وحدت حوزه و دانشگاه را می توان از آثار انقلاب فرهنگی به شمار آورد. زمانی که با بهره گیری از رهنمودهای امام خمینی رحمت الله در سال 59 آغاز شد و حضرت امام رحمت الله در پیام نوروزی سال 59 گسترش پژوهش های علمی و معارف بلند و عمیق اسلام را به عنوان هدف اصلی دنبال می کرد؛ این آرمان بلند، دانشگاه و حوزه را برای تلاش مشترک به سوی هم کشاند و در فضای سیاسی آن زمان باب مشارکت و وحدت حوزه و دانشگاه را باز کرد.

شهید مفتح اندیشمندی بزرگ و عالمی متعهد بود؛ وی از محضر بزرگانی چون سیدمحمد حجت کوه کمری، بروجردی، سیدمحمد محقق(داماد)، علامه طباطبایی و امام خمینی رحمه الله بهره برد و خود مدرّسی بزرگ در حوزه گردید. آیت اللّه مفتح در حالی که در شهر قم به عنوان استادی بزرگ مطرح بود، پا به عرصه دانشگاه گذاشت.

شهید مفتح همانگونه که در حوزه به درجه اجتهاد رسیده بود در دانشگاه نیز موفق به اخذ درجه دکتری شد، دکتر مفتح پس از گذراندن دوره دانشگاه علاوه بر تدریس در حوزه به تدریس در دبیرستان های شهر مقدس قم پرداخت.

جایگاه حوزه ها در جامعه

حوزه های علمیه در جامعه دینی و نظام ما دارای جایگاهی ارزشمند و والا هستند؛ نقش حوزه ها در حرکت اسلامی و تربیت جامعه بسیار حساس و سرنوشت ساز است.

با نگاهی به تاریخ پرفراز و نشیب کشورمان در می یابیم که عالمان دینی همواره سرپرستی و هدایت جامعه را بر عهده داشته و در حوادث و به ویژه مبارزات مردم علیه طاغوت و حکومت های جائز زمان خویش پیشاپیش مردم به قیام برخاسته اند.

با پیروزی انقلاب و تشکیل حکومت اسلامی و پدید آمدن افق های تازه، مسئولیت سنگین تری بر عهده حوزویان قرار گرفته است.

جایگاه دانشگاه

دانشگاه همواره جایگاه آموزش و کاوش در حوزه اندیشه های علمی بوده است و رسالت بلند آنان سوق دادن جامعه به سوی مقاصد بلند فرهنگی و اجتماعی است؛ دانشگاهیان به عنوان روشن فکرانی که از افق بالاتری به جامعه می نگرند، می توانند در پیشبرد جامعه به سوی رشد و تعالی نقش بسیار مهمی ایفا کنند.

نقش خطیر روحانی و دانشجو

در نظام گذشته تلاش های بسیاری برای منزوی کردن روحانیت و از سوی دیگر غربی کردن کشور و نهادهای فرهنگی و آموزشی به ویژه دانشگاه ها صورت پذیرفت؛ با پیروزی انقلاب و در سایه رهبری امام رحمه الله دو قشر روحانی و دانشجو برای پیروزی انقلاب اسلامی پیشگام گردیدند.

روحانی و دانشجو با درک موقعیت حساس و مهم خود همواره نقش خود را در انقلاب حفظ کردند و پیشاپیش سایر اقشار برای ایفای مسئولیت های خویش وارد عمل شده اند و به دلیل اهمیت نقش این دو قشر در هدایت جامعه است که وحدت میان آنها همواره مدّ نظر امام راحل رحمه الله و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) بوده و هست.

وحدت حوزه و دانشگاه در کلام امام رحمه الله

امام خمینی رحمه الله رهبر کبیر انقلاب، درباره ضرورت وحدت حوزه و دانشگاه در بیاناتی فرموده اند «امروز یکی از ضروری ترین تشکل ها بسیج دانشجو و طلبه است. طلاب علوم دینی و دانشجویان دانشگاه ها باید با تمام توان خود در مراکزشان از انقلاب و اسلام دفاع کنند. فرزندان بسیجی ام در این دو مرکز، پاسدار اصول تغییر ناپذیر نه شرقی نه غربی باشند، امروز دانشگاه و حوزه از هر محلی بیشتر به اتحاد و یگانگی احتیاج دارند».

وحدت حوزه و دانشگاه راه برد اساسی امام خمینی رحمه الله برای تحقق اسلام ناب محمدی است و بدون این وحدت، انقلاب اسلامی کم فروغ است.

همچنین وحدت و همکاری این دو پایگاه فکری ـ فرهنگی جامعه، برای حفظ فرهنگی اصیل در مقابل هجوم ارزش های غربی، ضروری است.

وحدت و همکاری میان این دو نهاد، نه یک وحدت فیزیکی و شکلی، بلکه تقارب و یکی شدن در مبانی معرفت شناختی، ارزش های فرهنگی و دغدغه ها و حساسیت های سیاسی ـ اجتماعی است و همین حالت است که هر یک از این دو قشر را در جایگاه واقعی خود قرار داده است.

دشمنان وحدت

اگرچه در راه وحدت حوزه و دانشگاه تلاش های بسیاری صورت گرفته اما کارشکنی های متعددی نیز در راه مقابله با این هدف شکل گرفته است.

بدون شک هستند کسانی که می خواهند بار دیگر بین این دو مرکزِ ارزشمند و میان این دو قشر مهم و تأثیرگذار جدایی افکنند؛ کسانی که دشمنان نظام اسلامی را می شناسند نباید اجازه دهند تا غبار کدورت، فضای آکنده از مهر و و جوّ و سالم علمی کشور را تیره و بیمار سازد.

روز وحدت حوزه و دانشگاه فرصت خوبی است برای طرح مجدّد و عالمانه این موضوع و آسیب شناسی و آفت زدایی از این شجره طیبه و تحکیم یکی از بزرگ ترین آرمان های انقلاب اسلامی.

دشمنان وحدت در کلام حضرت امام خمینی رحمه الله

بنیان گذار انقلاب اسلامی ـ که همیشه با نگاهی ژرف به مسائل می نگریست ـ جدایی حوزه و دانشگاه را توطئه استکبار می دانست.

ایشان در سخنانی فرموده اند «حالا که می بینند یک تحولی پیدا شده است، دانشگاهی متمایل شده است به روحانی، روحانی متمایل شده است به دانشگاهی باهم هستند و می خواهند باهم کشور خودشان را به پیش ببرند، حالا شیاطین بیشتر در فکر هستند که روحانی را از یک طرف بکوبند و دانشگاهی را از یک طرف و فساد کنند بین این دو تا … چشم هایتان را باید خیلی بازکنید. در این زمان چشم و گوش ها باید خیلی باز باشد که یک وقت می بینید از داخل خود دانشگاه و از داخل خود فیضیه شما را به فساد می کشانند، شما رابه تفرقه می کشانند. اینهایی که نمی خواهند این کشور یک کشور صحیح و سالم باشد و ارباب های آنها که از اول هم نمی خواستند، نمی توانند ببینند که شما باهم مجتمع شدید و می خواهید باهم کار کنید … آنها در صدد این هستند که نگذارند شماها باهم باشید».

موانع وحدت

شاید نخستین مانع در راه وحدت حوزه و دانشگاه عدم وضوح و تبیین دقیق مفهوم آن نزد طرفین باشد.

به نظر می رسد که این موضوع به صورت جدی بررسی نشده و در عوض برخی نتایج علمی و احتمالی این وحدت در زمینه های مختلف مورد تأکید بوده است.

یکی دیگر از موانع وحدت، عدم شناخت دقیق از خصوصیات و توانایی های خود و طرف مقابل است؛ هر کدام از این موارد خود نیازمند بررسی جداگانه و دقیق است تا موانع وحدت و همدلی این دو قشر فرهیخته از میان رفته و پیوندهای دوستی و اتحاد، مستحکم تر گردد.

زمینه های وحدت

برای همکاری حوزه و دانشگاه زمینه های گسترده ای وجود دارد که به چند مورد اشاره می کنیم؛ یکی از ملموس ترین و عینی ترین زمینه های تقارب و همکاری این دو نهاد اتخاذ شیوه های مشترک آموزشی ـ پژوهشی است.

تبادل اطلاعات، تشکیل شبکه های مشترک پژوهشی ـ اطلاع رسانی، مبادله استاد و مدرّس و نیز ایجاد ارتباط سیاسی ـ فرهنگی می تواند سهم بسزایی در همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه داشته باشد.

وحدت حوزه و دانشگاه در کلام رهبر انقلاب

مقام معظم رهبری(دام عزه) راه کارهای وحدت حوزه و دانشگاه را این چنین تبین کرده اند «در نظام اسلامی، علم و دین پابه پا باید حرکت کند. وحدت حوزه و دانشگاه یعنی این. وحدت حوزه و دانشگاه معنایش این نیست که حتما بایستی تخصص های حوزه ای در دانشگاه و تخصص های دانشگاهی در حوزه دنبال بشود نه، لزومی ندارد. اگر حوزه و دانشگاه به هم وصل و خوش بین باشند و به هم کمک بکنند و با یکدیگر همکاری نمایند، دو شعبه از یک مؤسّسه علم و دین هستند. این مؤسسه دو شعبه دارد؛ یک شعبه، حوزه های علمیه و شعبه دیگر، دانشگاه ها هستند … طلاب و دانشجویان قدر یکدیگر را بدانند، با یکدیگر آشنا و مرتبط باشند، احساس بیگانگی نکنند. احساس خویشاوندی و برادری را حفظ کنند و روحانیون در دانشگاه ها عملاً کوشش کنند که نمونه های کامل عالم دین و طلبه علوم دینی را به طلاب و دانشجویان و دانشگاهیان ارایه بدهند و نشان دهند که هر دو، نسبت به یکدیگر، با حساسیت مثبت و با علاقه همکاری می کنند. این، همکاری و وحدت حوزه و دانشگاه است. البته برای این کار باید برنامه ریزی و سازمان دهی بشود».

* وحدت حوزه و دانشگاه زمینه ساز اسلامی و انقلابی شدن قشر تحصیل کرده است

زهرا حمیدی از اساتید حوزه درباره وحدت حوزه و دانشگاه در گفتگو با خبرنگار ما گفت: وحدت حوزه و دانشگاه می تواند زمینه ساز بستری برای اسلامی و انقلابی شدن قشر تحصیل کرده جامعه باشد.

وی ادامه داد: چه بسیار از دانشگاهیانی که با مسائل و موضوعات دینی آشنا نیستند که با ورود به مسائل حوزوی و فقهی می توانند این موضوعات را دریابند.

به گفته حمیدی، وحدت حوزه و دانشگاه از دستوراتی که حضرت امام رحمت الله علیه به آن تاکید داشتند پس تعامل بین حوزه و دانشگاه باید همیشه و همواره انجام شود.

نرگس موسوی یکی از اساتید دانشگاه هم در این باره به خبرنگار ما گفت: همه دانشگاهیان باید با مسائل دینی آشنا باشند و پای منبرها بنشیند؛ دانشجویی که با مسائل دینی آشنا نباشد نمی تواند در راه دین و اسلام کار کند.

وی افزود: چه بسیار از عالمانی که در ابتدا دانشجویان دانشگاه بودند و چه بسیار دانشگاهیانی که پس از تحصیل راهی حوزه ها شدند تا در آنجا تحصیل کنند؛ پس وحدت بین حوزه و دانشگاه همیشگی است و تعامل این دو دستگاه می تواند عملکرد خوبی برای جامعه داشته باشد.

گزارش از زهرا سادات میر حسینی

انتهای پیام/آرمان زنان/گ