images
۰۸:۴۳ - جمعه ۱۳۹۶/۱۱/۱۳

استاد حوزه و دانشگاه:

حضرت زهرا (س) تابلوی تمام نمای خوبی ها و آینه چهره رسول خدا (ص) هستند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: اگر بخواهیم تمام خوبی ها را در تابلویی ترسیم کنیم فاطمه زهرا (س) تابلوی تمام نمای خوبی ها است و ایشان الگوی تمام نما و آینه چهره رسول خدا (ص) بوده اند

به گزارش صاحب نیوز؛ حجت الاسلام و المسلمین ناصر رفیعی در مراسمی که به مناسبت ایام فاطمیه شامگاه پنج شنبه در حسینیه شهدای خوانسار برگزار شدریال با اشاره به جایگاه و منزلت حضرت زهرا سلام الله علیها اظهار کرد: حضرت زهرا سلام الله علیها شخصیتی است که پیامبر (ص) او را پاره تن خود بیان فرموده است و امیرمومنان (ع) وجودشان را مایه افتخار خود عنوان کرده اند.

وی با بیان این که شخصیت حضرت زهرا (س) الگو و اسوه ائمه اطهار (ع) بوده است گفت: شخصیت هر انسانی بر اساس وراثت، تربیت و محیطی که در آن رشد یافته شکل می گیرد.

این خطیب به تشریح این سه عامل در شکل گیری شخصیت حضرت زهرا (س) پرداخت و ادامه داد: وراثت ایشان نشأت یافته از پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) است، چنان که در روایات آمده است حضرت خدیجه کامل ترین زن در زمان خود بوده است.

وی افزود: زنی که در اوج عقلانیت و عرفان ناب در دوران جاهلیت به نبوت رسول خدا (ص) پی برد و به پیامبر(ص) ایمان آورد و چنین بانویی مادر حضرت زهرا (س) است و از ناحیه پدر نیز ایشان فرزند پیامبری است که آنچه همه خوبان دارند به تنهایی در ایشان جمع شده است.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی با تاکید بر زمینه وراثتی حضرت زهرا (س) در شکل گیری شخصیت ایشان تصریح کرد: در کنار این وراثت، فاطمه زهرا (س) در دامن چنین مادری تربیت شد و پس از حضرت خدیجه (س) تا زمان ازدواج، شخص رسول خدا (ص) تربیت آن حضرت را به عهده داشت.

وی اضافه کرد: در کنار چنین وراثت و تربیتی بانوی دو عالم در محیطی که جبرئیل نازل می شد و در محیطی که حدیث کسا و آیه تطهیر وارد شده رشد یافته است.

استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به این که کمالات و صفات وجودی انسان دو گونه است افزود: بخشی از کمالات انسان ذاتی و خدادادی است و انسان درباره آنها اختیاری ندارد که برخی از آنها عقل، زیبایی و فصاحت است، هم چنین برخی از صفات و کمالات نیز غیراختیاری بوده و اکتسابی است.

وی خاطر نشان کرد: حضرت زهرا (س) یک دسته کمالات غیراختیاری از جمله این که ایشان فرزند رسول خدا (ص) و همسر امیرمومنان (ع) و یا صاحب علم لدنی بوده اند را دارا بوده است، اما آنچه که در اینجا به آن خواهیم پرداخت کمالات غیرذاتی و اختیاری ایشان است.
وی افزود: عبودیت، عفاف، رضا، غیرت و ایثار و دیگر صفات و کمالات اکتسابی ایشان مدنظر است که مرد و زن ندارد و قابل الگوبرداری است و اگر این صفات در برگزیدگان الهی نبود قرآن کریم امر به اقتدا به انبیاء الهی نمی کرد.

حجت الاسلام و المسلمین رفیعی به روایتی از اسماء بنت عمیس همسر جعفر بی ابیطالب در خصوص خطابات قران به مردان اشاره کرد و ادامه داد: پس از سوال اسماء بنت عمیس از رسول خدا (ص) پیرامون خطاب های قران به مردان آیه 35 سوره احزاب نازل شد که بر اساس آن خداوند در قرآن 10 مورد را بر می شمرد که خطاب آن به زنان و مردان است و در خصوص آنها هیچ تفاوتی بین زنان و مردان نیست.

وی اضافه کرد: قران کریم برای آن که نشان دهد هر چه کار خوب انجام دهید از زن و مرد تفاوت نمی کند در سوره تحریم دو الگوی منفی و دو الگوی مثبت از بین زنان معرفی می کند و همسر فرعون را برای مومنان و همسران نوح و لوط را برای کافران معرفی کرده است.

استاد حوزه و دانشگاه با تاکید بر اقتدا و الگوپذیری حضرت مهدی (عج) به حضرت زهرا (س) تصریح کرد: منابع اهل سنت نیز در این باره می گوید که اگر بخواهیم تمام خوبی ها را در تابلویی ترسیم کنیم فاطمه زهرا (س) تابلوی تمام نمای خوبی ها است و از این رو در مسائل ارزشی به هیچ وجه زن و یا مرد مطرح نیست.

وی افزود: حضرت زهرا (س) الگوی تمام نما و آینه چهره رسول خدا (ص) بوده و در تمام کمالات اختیاری آن حضرت الگو و مقتدا است.

انتهای پیام/ چشمه سار