resane
۰۸:۰۲ - پنجشنبه ۱۳۹۶/۱۱/۱۹

نقد و نظر؛

جای خالی «فیلم های انقلابی» در تلویزیون/ نسل سوم تشنه معارف انقلاب است

فیلم هایی که به موضوعات انقلابی می پردازند، در صدا و سیما جایگاه چندانی ندارند، در عوض آثار غیر ارزشی یا زرد، که فقط برای سرگرمی ساخته می شود، به راحتی به تلویزیون راه می یابد و هزینه‌اش هر چه باشد، پرداخت می شود!

صاحب نیوز– مهدیار نعیمی/ دهه فجر بیانگر بخشی مهم در تاریخ ایران است که حکومت دو هزار و 500 ساله شاهنشاهی را در ایران برانداخت و حکومتی نوپا روی کار آورد. با این حال ابعاد این رویداد و دستاوردهای مهم آن پس از گذشت چهار دهه هنوز ناشناخته باقی مانده و مهم ترین دستگاه های فرهنگی و رسانه ای کشور، در تبیین آن ناتوان هستند.

صدا و سیما هر سال برنامه هایی تکراری برای این مناسبت ها پخش می کند و در واقع نمی داند چگونه در این مواقع تبلیغ کند و واقعیت ها را بشناساند. برنامه های صدا و سیما در دهه فجر گاهی رنگ و بویی از انقلاب اسلامی ندارد و اگر نبود تولیدات موسیقایی که همان اوایل انقلاب در بحبوحه روزهای پر شور و حرارت پیروزی انقلاب شکل گرفت، هیچ چیزی برای عرضه وجود نداشت.

انفعال  و سختی کار در صدا و سیما

شاید مهم ترین مسئولیت تلویزیون در 10 روزه دهه فجر، کمی بوی فجر بدهد و ایام پیروزی انقلاب را برای مردم تازه کند، اما چنین کاری در اراده مدیریت منفعلانه رسانه ملی نمی‌گنجد. سریال‌های تلویزیون بوی انقلاب نمی‌دهند و در یک کج‌سلیقگی سهوی یا عمدی، اغلب آثار سینمایی که از رسانه ملی به مناسبت سالگرد پیروزی انقلاب پخش می‌کند، مربوط به سال ها پیش هستند و در برخی موارد، برای پر کردن کنداکتور، فیلم‌های دفاع مقدسی هم به جای هفته دفاع مقدس، در این دهه از رسانه ملی پخش می‌شود.

البته اگر تولیدی در این زمینه ها وجود نداشت، شاید مسئولان صدا و سیما توجیهی برای این عقب ماندگی داشتند، با این وجود تولیداتی که خصوصا در سال های اخیر در حوزه انقلاب اسلامی صورت گرفته است، دست مسئولان برای انتخاب آثار فاخر را باز نگه می دارد.

با این حال رویکرد منفعلانه صدا و سیما هزینه ای برای خرید این آثار صرف نمی کند و از چندین سال پیش تا کنون، آثاری که در خصوص انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از رسانه ملی پخش می شود، همان آثار سال ها پیش است.

چرا تلویزیون انقلابی نیست؟!

تا نیمه دهه 70، برنامه های تلویزیون در دهه فجر، طراوت بیشتری داشت. ولی این سال ها، خصوصا بعد از افزایش شبکه های تلویزیونی، رسانه ملی به پخش روتین برنامه های تکراری بسنده می کند و قصد ندارد نوآوری خاصی در آن نشان دهد.

البته این موضوع در تمام برنامه های مناسبتی تلویزیون وجود دارد. در واقع تلویزیون در تمام بخش های برنامه سازی دچار رخوت شده و روندی نامطلوب در پیش گرفته است. هزینه هایی که تلویزیون برای سریال های تکراری که فقط بازیگران آن تغییر می کنند (گاهی حتی بازیگران و کارگردان ها هم تغییر نمی کنند) و موضوعات هیچ تغییری ندارد، روندی ثابت در تولید این مجموعه ها به وجود آورده که حاصل آن سریال هایی خنثی و بدون پیام است که هیچ هدفی جز سرگرم کردن مخاطب دنبال نمی کنند.

در این اوضاع مسلما فیلم هایی مانند «سیانور» یا «ماجرای نیمروز» که به موضوعات انقلابی می پردازند، در صدا و سیما جایگاهی نخواهند داشت.

در عوض آثار غیر ارزشی که فقط برای سرگرمی ساخته می شود، به راحتی به تلویزیون راه می یابد و هزینه اش هر چه باشد، پرداخت می شود! وقتی دشمن با تمام ابزارهای خود، آگاهانه و هوشمندانه از ابزارهای مختلف رسانه ای و مجازی برای زیر سوال بردن آرمان های انقلاب اسلامی استفاده می کند، این غفلت و ناآگاهی برنامه سازان و مدیران صدا و سیما چه توجیهی می تواند داشته باشد؟

انتهای پیام/ خطب شکن/ ی