photo_2017-03-05_09-34-27
۱۳:۴۱ - پنجشنبه ۱۳۹۶/۱۱/۱۹

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی مطرح کرد:

اعلم بودن ولی‌فقیه در همه جهات اعم از فقاهت و سیاست/ سابقه ندارد بدون حکومت بتوان به جامعه ای نظم و قوام داد

استاد حوزه گفت: یکی از شئون امام، شأن سیاسی است که باید دولت تشکیل دهدو در عصر غیبت شرط تشکیل حکومت اسلامی علاوه بر استحقاق و شریعت حاکم، داشتن قدرت هم هست.

به گزارش صاحب نیوز؛ به نقل از مباحث، حجت‌الاسلام نجف لک زایی پیش از ظهر امروز در چهارمین جلسه از سلسله سمینارهای علمی ولایت فقیه دفتر تبلیغات اسلامی، اظهار کرد: همواره یکی از سؤال هایی که در جامعه هم طرح می‌شود این است که آیا می‌توانیم بدون سیاست زندگی کنیم و آیا می‌توان بدون حکومت و دولت به جامعه نظم داد.

وی تاکید کرد: پاسخ صریح و آسان این است که چنین سابقه ای در تاریخ وجود نداشته است که بدون تشکیل حکومت و دولت بتوان قوام و نظمی به جامعه بخشید.

استاد حوزه تصریح کرد: یکی از مهمترین دلایل تشکل دولت برای اداره جامعه انسان این است که انسان موجودی تشکیل شده از نیازهای متنوع است و باید برای بقا نیازهای او تامین شود.

وی با بیان اینکه انسان برای تامین نیازهایش به فکر ایجاد نهادهایی چون اقتصاد، بهداشت، خانواده و… افتاد گفت: اما نیازی فراتر از این نیازها برای انسان هست  وآن امنیت بوده، لذا نهادی برای تامین امنیت نیازمند بود.

حجت‌الاسلام لک زایی تأکید کرد: نهادی که نیاز امنیت انسان را تامین کند، حکومت نام دارد، حال این نهادها اگر براساس ضوابط دینی تشکیل شود دینی شده و اگر از تعالیم دینی تبعیت نکند سکولار محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه فرهنگ، اقتصاد وخانواده هم به تبع می‌تواند ملتزم به دین باشند وگاهی می‌تواند نباشد گفت: دلیل اینکه ما می گوییم باید این نهادها براساس دین باشد این بوده که انسان علاوه بر بعد جسمانی، بعد معنوی هم دارد.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی اذعان کرد: حکومت بر منطق دینی برای فرد حاکم سه شرط هست، یکی استحقاق، دوم بسط ید یعنی قدرت وسوم شریعت یعنی جامع الشرایط بودن است.

وی افزود: دین چون براساس زندگی جاودانه و بقای ابدی یعنی آخرت برنامه ارائه می‌دهد، لذا چنین شرایطی را برای حاکم متصور است و اهل بیت نیز منطبق بر دین اجازه ندارند به هر نحو و ابزاری به قدرت برسند.

استاد حوزه عنوان کرد: لذا اغلب اهل بیت برای تشکیل حکومت بسط یَد یعنی قدرت نداشتند و براین اساس پنج نوع گفتمان سیاسی در ادوار تاریخ به نام های تقیه، دوره اصلاح، سوم گفتمان انقلاب اسلامی، چهارم گفتمان تغلب یعنی غلبه وپنچم گفتمان آرمانی مطرح شده است.

وی ادامه داد: محوریت سخنان ما در بعد ولایت فقیه در موضوع سیاسی ولایت فقیه است، چرا که همه علما بر ولایت فتوایی و قضاوت توسط فقها اتفاق نظر دارند و محل اختلاف ولایت سیاسی ولایت فقیه است.

حجت السلام لک زایی ابراز کرد: در دورانی چون دوران سید مرتضی دوران تقیه محسوب می‌شود که دستورات خاصی پیرامون ولی‌فقیه تبیین شده است، اما دوران اصلاح که یعنی آنچه از دست علما برای دین برمی‌آمد همچون ساختن مدرسه، ایجاد مسجد ویا تربیت شاگرد و تالیف به دوران صفویه مربوط می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در دوران گفتمان انقلاب آیت الله نایینی به وجوب انقلاب مشروطه حکم داد، چونکه علما معتقدند بودند در هر حکومت غیر الهی، سه ظلم یعنی ظلم به خدا، ظلم به امام زمان وظلم به مردم رخ می‌دهد، ولی آیت الله نایبنی از باب دفع افسد به فاسد حکم به وجوب انقلاب مشروطه داد.

استاد حوزه بیان کرد: آیت الله نایینی معتقد بود ظلم به خدا وبه مردم درانقلاب مشروطه برداشته می‌شود و فقط ظلم به امام زمان(عج) می ماند چون بدون اذن امام فردی حاکم شده است.

وی تصریح کرد: امام راحل در بحث ولایت فقیه ابتدا تقیه را حرام کرد، چون تقیه یعنی مبارزه پنهانی برای حفظ اسلام که دیگر در این زمان لازم نبود، سپس امام راحل بر منش نصیحت واصلاح اقدام کرد.

به گفته لک زایی، اندیشه وعمل سیاسی امام تا سال 48 در فضای اصلاحی است، از سال 48 به بعد امام وارد عرصه عملی سیاسی علیه رژیم شاهنشاهی می‌شود.

رئیس پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی، افزود: چون دین به بعد معنوی و بقای اخروی انسان‌ها  می‌اندیشد لذا بر شرط دین شناس بودن ولی‌فقیه به عنوان مجری حکومت تأکید و اذعان دارد، اعلم بودن فرد در زمینه فقاهت و سیاست حاکم نیز از دیگر شروطی است که اسلام برآن تأکید می ورزد.

انتهای پیام/