2086147
۱۲:۳۹ - شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۵

بررسی ساز و کار نفوذ در گفتگو با عضو هیئت علمی دانشگاه تهران؛

سینما و رسانه حربه نفوذ هستند/ تغییر ذهن و تفکر آدم ها هدف اصلی «نفوذ»

یکی از مصادیق موفق نفوذ دشمنان نظام و اسلام در طول این سال ها، نفوذ از راه سینما و سینماگران ایرانی بوده است با وجود اینکه هیچ گونه تعارض سیاسی در فیلم ها مشاهده نشده اما با بررسی دقیق سال های متوالی به موضوع تعارض سیاسی آن می توان پی برد.

به گزارش صاحب نیوز؛ با فرو بردن دست در حوض آب به تعبیر درستی از نفوذ نمی رسیم بلکه این مفهوم زمانی قابل درک است که آب قطره قطره در مدت طولانی در یک سنگ راه پیدا کرده باشد.

اگر به جای پرداختن به نفوذهایی که تاکنون انجام شده و بیان آن ها دردی از کسی را دوا نکرده است به «مفهوم» نفوذ بپردازیم، آنگاه می توانیم به مصادیق نفوذ آگاه، نفوذهای آینده را شناسایی و از آن ها جلوگیری کنیم.

نفوذ با یک پدیده محکم و مقتدر روبه رو است و نافذ، قدرت خود را از پشتکار و زمان می گیرد تا اثر خود را با پیوستگی و آهستگی به ثمر بنشاند که اگر تدریجی و نامحسوس نبود دیگر به آن «نفوذ» نمی گفتند و «ورود» به شمار می آمد.

محمد صادق کوشکی، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران در این باره به خبرنگار ما گفت: سخت بودن، اقتدار و در عین حال آهستگی و تدریجی بودن از ویژگی های نفوذ است و این امر از طرف کسانی انجام می شود که صاحب قدرت هستند ولی امکان اعمال قدرت را به شیوه سخت و خشن ندارند یا ترجیح می دهند که به این صورت اعمال نکنند و یا اثر بخشی آن را نمی بینند به همین خاطر از ساز و کار نرمی به نام نفوذ استفاده می کند.

وی افزود: طرف مقابل نفوذ نیز باید سختی و قدرت داشته باشد تا نفوذ در آن معنا پیدا کند درست مانند کشوری که مرز نداشته باشد و بخواهند در آن نفوذ کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بیان کرد: کسانی می خواهند در جمهوری اسلامی نفوذ پیدا کنند تا به دنبال بازی آنها نیز فضای جهانی به هم ریخته شود که بر همین اساس هیدنس جامعه شناس مشهور غربی می گوید « دنیا سکولاریسم و لیبراسیم را پذیرفته بود و یکدفعه در ایران انقلابی رخ داد که جهان رویکرد معنویت را دوباره آغاز کرد».

به گفته وی، همچنین تافلر در آثار جدید خود اشاره می کند که «انقلاب اسلامی ایران کاری می کند که ارزش ها و هنجار های کل جهان، بعد از اینکه غربی شده بود عوض شود و این اتفاق خواهد افتاد».

* نفوذ با ظاهری بی طرفانه

کوشکی با بیان اینکه نفوذ از ابتدا به شکل رسانه ای پر رنگ تر بود و بخشی از نفوذ سیاسی – فرهنگی در رسانه ها از رادیو به عنوان تنها رسانه در دسترس آغاز شد، تصریح کرد: به دلیل اینکه پایه های انقلاب و جمهوری بر فکر و اندیشه استوار است، هدف اصلی نفوذ را ذهن و تفکر آدم ها نشانه گرفتند که حداکثر تلاش آنها در دهه 60 به وسیله رادیو آن هم به شیوه ای زیرکانه بود که از آن زمان تا کنون یک کلمه اهانت آمیز در رابطه با انقلاب و جمهوری اسلامی پیدا نمی کنید زیرا هدف آنها دعوا نبود بلکه نفوذ با ظاهری بی طرفانه بود.

کوشکی در ادامه، با اشاره به متاثر بودن جامعه ایران از هنر، بیان کرد: نافذان تنها به رادیو اکتفا نکردند و به حوزه هنر که می دانستند جامعه ایران متاثر از هنر است، روی آوردند و آنها هنرمندان ایرانی و به خصوص هنر سینما که بخشی از صدا و سیما و دولت است را به خوبی می شناسند.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اضافه کرد: هدف این افراد دینداری مردم است و دینداری را مظهر بدبختی و یا مانعی برای نوآوری و فناوری می دانند.

وی گفت: آنها انقلاب را حرکتی احمقانه و زندگی با سبک و تمدن غرب را ترویج می کنند تا جایی که دم این خروس بیرون می زند و مدعی می شوند ما نماینده طبقه متوسط ایران هستیم که نه با ماجراجویی های 39 ساله سیاسی (انقلاب) سر و کار دارد و نه اسیر در افکار به جا مانده از گذشته اند بلکه تمایل به زندگی مدرن و امروزی دارند.

* نفوذ از راه سینما و رسانه

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اذعان کرد: یکی از مصادیق موفق نفوذ دشمنان نظام و اسلام در طول این سال ها، نفوذ از راه سینما و سینماگران ایرانی بوده است با وجود اینکه هیچ گونه تعارض سیاسی در فیلم ها مشاهده نشده اما با بررسی دقیق سال های متوالی به موضوع تعارض سیاسی آن می توان پی برد.

وی افزود: بخشی از ارتباط این افراد زمانی آشکار می شود که به میزان سهم بچه های انقلابی و یا تصاویر واقعی از مادران و فرزندان شهیدان در صدا و سیما توجه کنیم.

کوشکی ابراز کرد: عرصه مطبوعات ایران قبل از پیروزی انقلاب به دست ملی گراها، توده ای ها و سلطنت طلب ها بود که بعد از انقلاب این پیشکسوتان رسانه کاغذی در ایران و مارکسیم ها، ملی گرها و سلطنت طلبان شاخصه های روزنامه گری شدند و هنوز هم جهت دهی می کنند و در روزنامه های زنجیره ای فعالیت دارند.

وی تاکید کرد: این افراد باعث شدند که محبت آمریکا در دل جوانان ما جوانه بزند و با فضا سازی کاری کردند که مبارزه با آمریکا به عنوان مبارزه با یخ تلقی شود که اولین بار این واژه توسط عطاءالله مهاجرانی در سال 68 در روزنامه اطلاعات استفاده شد و اکنون به لطف این دوستان امروزه شاهد سوالاتی از قبیل اینکه چرا با آمریکا بد هستیم، چرا پرچم آمریکارا آتش زده می شود و یا چرا تنش با آمریکا تمام نمی شود و …روبرو هستیم.

انتهای پیام/ آرمان زنان/ گ.ف