file_128548
۰۹:۰۰ - سه شنبه ۱۳۹۶/۱۲/۸

گفتگو با دبیر اجرایی یک پویش مردمی؛

باید حل مشکلات را مطالبه کرد و پیشرفت‌ها را به اطلاع مردم رساند/ مشارکت ۲۰هزار نفر در پویش «افتخارم ایران»

چند سالی که در دانشگاه و دبیرستان‌ها تدریس داشتم، با این مسئله مواجه شدم که نسل جوان و حتی مردم عادی، اطلاع دقیقی از پیشرفت‌های کشور ندارند که بعضی از این ویژگی‌ها در کل دنیا ممتاز است و حتی ایران را جزء ۱۰ کشور اول دنیا قرار می‌دهد…

به گزارش صاحب نیوز؛ یکی از مسائلی که همیشه مورد تأکید مسئولان به‌ویژه رهبر معظم انقلاب بوده و هست، بیان اقدامات و پیشرفت‌های کشور پس از پیروزی انقلاب است.

رهبر معظم انقلاب از پیشرفت‌های روزافزون کشور در عرصه‌های مختلف با عنوان جهش یاد می‌کنند، اما نکته‌ای که اینجا در برخی از مواقع توسط مسئولان ذی‌ربط مورد غفلت قرار می‌گیرد ضعف در اطلاع‌رسانی این مسائل است تا بیش‌ازپیش برای مردم کشور امیدواری و مایه یاس دشمنان به همره داشته باشد.

متأسفانه گاهی اوقات این عدم اطلاع مردم از میزان پیشرفت‌ها باعث شده تا جبهه استکبار با هجمه سنگین رسانه‌ای خود سعی در القای ناکارآمدی انقلاب اسلامی کند، ولی هستند گروه‌های خودجوش مردمی که تلاش در رفع چنین نقصانی دارند.

پویش ملی «افتخارم ایران»(اینجا) با شعار «برای آن‌ها که افتخارشان ایران است» یکی از این موارد است که این بار توسط اصفهانی‌ها کلید زده‌شده تا بتواند گامی هرچند کوچک برای نیل به این هدف بردارد. بر آن شدیم تا برای اطلاع بیشتر از جزییات این پویش گفتگوی صمیمانه با احمد فروزبخش دبیر پویش ملی «افتخارم ایران» از مدرسان و فعالان رسانه‌ای اصفهان داشته باشیم.

شکل‌گیری ایده تا اجرای این پویش چه مسیری را سپری کرد؟

فروزبخش: طی چند سالی که در دانشگاه و دبیرستان‌ها تدریس داشتم با این مسئله مواجه شدم که دانشجویان و دانش آموزان و به‌طورکلی نسل جوان و حتی مردم عادی، اطلاع دقیقی از پیشرفت‌های کشور ندارند که بعضی از این ویژگی‌ها در کل دنیا ممتاز است و حتی ایران را جزو ده کشور اول دنیا قرار می‌دهد.

در حقیقت آنچه بیشتر برای رسانه‌ها جذاب بوده و مردم آن را شنیده‌اند، مشکلات، نارسایی‌ها و اتفاق‌های فاجعه‌بار بوده است؛ مثلاً در رسانه‌ها، اتفاقات تلخی مانند پلاسکو یا سانچی با وجود مهم بودن، بسیار حساس‌تر و تأثیرگذارتر ازآنچه واقعاً هستند نشان داده می‌شوند و متأسفانه یک پیشرفت ویژه که بتواند در زندگی ما تحول ایجاد کند اصلاً توسط رسانه‌ها دیده نمی‌شود یا به‌اندازه‌ کافی به آن پرداخته نمی‌شود. (به قول رسانه‌ای‌ها، خبرهای بد برای رسانه‌ها خبرهای خوبی هستند!)

از طرفی به لطف خدا و همت جوانان، کشور ما در سال‌های اخیر شاهد افتخارات و پیشرفت‌های چشمگیری بوده که وقتی آن را برای دانش آموزان و دانشجویان به‌صورت مستند و حتی از منابع معتبر خارجی نقل می‌کردم، با تعجب آن‌ها مواجه می‌شدم؛ ازاین‌رو تصمیم گرفتیم تا از بستر شبکه‌های اجتماعی که امروزه برای مردم بسیار مقبول و آسان در دسترس است، استفاده کنیم و پویشی در سطح ملی با افتخارات ایران تعریف کنیم.

پویش ملی «افتخارم ایران» با ابتکار بچه‌های اصفهان راه‌اندازی شد یا دیگرانی هم در آن دست داشتند؟

– طرح و ایده‌ اصلی این پویش میان جوانان و فعالان فضای مجازی در اصفهان مطرح شد اما از تعدادی از متخصصان سراسر کشور نیز برای بهبود کار مشورت گرفته شد تا خروجی کار پخته و کاملاً تخصصی باشد. روی تخصصی بودن کار وسواس ویژه‌ای داشتیم و در مورد آن حرف‌های زیادی داریم که ان‌شاءالله بعد از پایان پویش در اختیار متخصصان قرار خواهیم داد.

 آیا جامعه هدف خاصی (ازنظر سن و سال یا صنف) برای پویش در نظر گرفته اید؟

– با توجه به اینکه گستره‌ استفاده از شبکه‌های اجتماعی در کشور ما در همه‌ حیطه‌های سنی مشهود است، بنابراین این پویش محدود به سن، جنس یا شغل خاصی نیست، هر ایرانی که دل درگرو کشور داشت باشد و به آن افتخار کند یا حتی سؤال دارد که افتخار کند یا نکند! می‌تواند در این پویش شرکت کند.

البته باید اعتراف کنم که با توجه به اینکه نسل جوان فعالیت بیشتری در شبکه‌های اجتماعی دارند، ترکیب جوایز به‌گونه‌ای بود که بیشتر برای این محدوده‌ سنی جذاب‌تر باشد.

 چشم‌انداز و افقی که برای این پویش ترسیم کرده‌اید چیست؟

– چشم‌انداز اصلی طرح، آشنایی بیشتر ایرانیان با افتخارات کشورشان در قالب یک پویش ملی در بستر شبکه‌های اجتماعی است. امیدوارم به لطف خدا و با توجه به محدود بودن زمان طرح، نزدیک به بیست هزار نفر در پویش شرکت کنند.

یکی از مسائلی که باعث دلسردی مردم می‌شود کم‌کاری‌ها و بی‌تدبیری برخی از مسئولان در دوره‌های مختلف بوده، به نظر شما آیا می توان این مسئله را پای نظام و کشور نوشت یا خیر؟

– ازنظر من که در زمینه رفتارهای اجتماعی و رسانه‌ای مطالعاتی دارم، نکته‌ مهم این است که نمی‌توان انتظار داشت که مردم یک تفکیک ویژه و کامل میان عملکرد مسئولان و نظام قائل شوند، البته جای شکر دارد که در ایران این تفکیک توسط مردم تا حدود زیادی درک می‌شود اما نباید این درک مردم بهانه‌ای برای رخوت در میان مسئولان اجرایی و ارباب رسانه‌ها شود.

 می‌توانید بیشتر توضیح دهید؟

– درواقع نباید ازنظر دور داشت که یکی از اصلی‌ترین نقش‌ها در درک مردم از وضعیت جامعه و میزان کارایی مسئولان، بر عهده‌ رسانه‌ها و ارباب رسانه‌هاست؛ اگر رسانه‌ها به‌جای تمرکز بر روی موفقیت‌ها و پیشرفت‌ها، بر روی نارسایی‌ها تمرکز کنند قاعدتاً نوع نگاه مردم نیز تغییر خواهد کرد و بالعکس اگر رسانه‌ها در یک حالت معقول، علاوه بر بیان نارسایی‌ها، تمرکز ویژه‌ای بر روی موفقیت‌ها داشته باشند، آنگاه شاید وضع بهتری را در جامعه شاهد باشیم.

 یکی از سؤال هایی که از سوی مردم پرسیده می‌شود این است که امروز مجبور به استفاده از برخی خودروهای بی‌کیفیت در داخل هستند یا اینکه شاهد حوادث و رخدادهایی همچون سانحه کشتی سانچی، سقوط هواپیما و… هستند، به نظر شما این مسائل اجازه افتخار کردن به مردم را می‌دهد؟

– مسلماً این مسائل مایه افتخار نیست و نخواهد بود اما اگر به‌طور مثال به‌جای دیدن ۱۰ موفقیت و ۱۰ نارسایی، فقط مشکلات را ببینیم مطمئناً اتفاق جالبی رخ نخواهد داد؛ باید حل مشکلات را مطالبه کرد و پیشرفت‌ها را به اطلاع مردم رساند.

این کار مانند حرکت بر روی یک طناب است که وظیفه‌ خطیر رسانه‌ای‌هاست؛ کشوری که مردمش امیدی به آینده نداشته باشند، هیچ آینده‌ای هم نخواهد داشت و اتفاقاتی که در ایران رخ می‌دهد، درمجموع به نظر من واقعاً قابلیت افتخار را دارد همان‌گونه که در پوسترهای پویش مستند به آن پرداخته‌شده است.(+)

 به نظر شما این پویش چه اندازه می‌تواند انگیزشی باشد؟

– تابه‌حال که نتایج خوبی از آن دیده‌ایم اما نباید انتظار داشت که با یک پویش وضع کل کشور بهبود یابد! محتاج هزاران طرح و ایده برای بیان مجاهدت‌های علمی، صنعتی و پزشکی جوانان ایران‌زمین و بیان افتخارات آن‌ها هستیم.

 

 چنین پویش‌هایی نیازمند تأمین زیرساخت‌هایی است؛ آیا توانسته‌اید به‌طور کامل زیرساخت‌های لازم را مهیا کنید؟

– به‌جز مسائل مالی، احتیاج به یک زیرساخت فنی و تحقیقاتی داشتیم که به لطف خدا، دوستان جوان و متخصص در تیم «پارسا سایبر» آن را فراهم کردند، خود شبکه‌های اجتماعی هم زیرساخت‌های مناسبی هستند که الآن در اختیار همه هستند و آن را تبدیل به فرصتی برای بازگویی پیشرفت‌های کشور کرده‌ایم. ان‌شاءالله در نوبت‌های بعدی از زیرساخت‌های شبکه‌های ایرانی بیشتر استفاده خواهیم کرد.

 حامیان شما چه کسانی هستند؟

– یک تشکر ویژه از سازمان فضای مجازی سراج دارم که ازلحاظ مالی به طرح کمک کردند اما طرح‌ریزی و اجرای آن بر عهده‌ موسسه فرهنگی پارسا سایبر (پویش ارتقا سواد سایبری) بود.

فکر می‌کنید افراد یا نهادهایی هستند که بتوانند به شما کمکی کنند؟

– مسلماً بودجه‌های قابل‌توجهی در سازمان‌ها به امر تبلیغات اختصاص دارد که می‌تواند به کمک چنین طرح‌هایی بیاید. بهتر است نوع نگاه مسئولان از تبلیغات چاپی که بسیار محدود هستند به تبلیغات با شیوه‌های نوین در فضای مجازی معطوف شود؛ مدیران محترم هم مطمئن باشند که بازده و کلاس این شیوه از تبلیغات بسیار قابل‌توجه‌تر خواهد بود.

 آیا سنگ‌اندازی‌هایی هم جلوی راه شما بوده؟

– (با خنده) شانس خوبی داشتیم! نه به لطف خدا مشکل خاصی نبود. البته فیلترینگ بعضی شبکه‌های اجتماعی در اغتشاش های دی‌ماه ضربه‌ سنگینی بود که کمی کار را معطل کرد اما مشکلی پیش نیاورد.

***

پویش ملی افتخارم ایران با شعار «برای آن‌ها که افتخارشان ایران است» هم‌زمان با دهه مبارک فجر آغاز به کار کرد و تا ۲۰ اسفندماه ادامه دارد؛ این پویش به همت سازمان فضای مجازی سراج و موسسه فرهنگی پارسا برگزار می‌شود و هدف خود را آشنایی مخاطبان با افتخارات کشور ایران می‌داند.

همه اقشار و سنین می‌توانند با ثبت‌نام در ربات تلگرامی پویش (https://t.me/Eftekharam_iran_bot) در کمتر از دو دقیقه، پوستر موردعلاقه خود را ساخته و عضو پویش شوند و از جوایز آن نیز بهره مند شوند.

گفتگو از : حمید سلیمانی

انتهای پیام/ ندای اصفهان/ م.ت