billboard-banner
۱۰:۴۹ - یکشنبه ۱۳۹۶/۱۲/۲۷

جانمایی نادرست تابلوهای تبلیغاتی در آران و بیدگل/ شهری که زینت آن استند و بیلبورد است

تعدد و تجمع تابلوهای تبلیغاتی، آن هم در مهم ترین قسمت‌های شهر (میادین اصلی، بلوارهای ورودی، معابر عمومی و…) منظر شهری را نامطلوب می‌کند.

به گزارش صاحب نیوز؛ حبیب‌الله محمدی/ محیط زندگی شهری ما پر است از نکات و مواردی که به صورت ناخودآگاه و غیر مستقیم بر رفتار و کردار و آمال و اهداف ما تاثیر می گذارد. به صورت مثال اگر در منطقه ای سبز و حاصلخیز زندگی کنیم دارای روحیه با طراوت و شاداب هستیم… اگر این فضا ساخته دست بشر هم باشد باز تاثیر مثبت و منفی خود را دارد. مثلا دخالت بیش از اندازه تکنولوژی و تجهیزات در امور جاری زندگی، باعث تربیت انسان های تنبل و کم تحرک می شود.

با گذر از خیابان های شهرستان، تابلوها و فضاهای مخصوص تبلیغات را مشاهده می کنید که روز به روز هم به تعداد و وسعت آن افزوده می شود. این فضاهای تبلیغاتی بهترین فضای باز موجود در افق نگاه رهگذران را به خود اختصاص داده و به گونه ای تعبیه شده اند که هر رهگذر با اولین گذر از آن زاویه، مستقیما به آن ها نظر می‌افکند.

کارکرد و هدف این تابلوها تبلیغ و معرفی شخص، کالا، مراسم، برنامه ها و حتی اخبار و رویدادهاست. البته این تابلوهای تبلیغاتی دارای معایب و اشکالاتی نیز هست، معایبی که چندین برابر از منافع آن بیشتر است و حتی در برخی موارد، ضررهای جبران ناپذیری به بار می آورد.

هدف چیست؟

هدف اصلی و کلی هر تبلیغ معرفی و اعلام وجود، آگاهی بخشیدن و افزایش اطلاعات مخاطب است. این هدف در تمام انواع تبلیغات (مذهبی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و…) یکسان و مشترک است.

امروزه رشد چشمگیر تبلیغات اقتصادی، گوی سبقت را از دیگر شاخه های تبلیغات ربوده و همه عوامل را تحت تاثیر خود قرار داده است. هدف اقتصادی از دو جهت در تبلیغات مورد توجه است: اول تبلیغ کننده است که با هدف اقتصادی و کسب منافع مالی برای خود دست به تبلیغ می زند و به دنبال کسب سود و منفعت بیشتر است؛ دوم مجری تبلیغات که هدف او هم حذب مخاطب بیشتر و کسب سود و سرمایه است.

آثار منفی تابلوهای تبلیغاتی

ظاهرا تابلوهای تبلیغاتی باعث افزایش آگاهی و اطلاعات ما می شوند و کمک ما در عصر انفجار اطلاعات هستند، اما جریان خزنده و مخفی این تبلیغات با ذهنیت و سبک زندگی ما سر و کار دارد و حتی در اخلاق و آداب ما هم تاثیر می‌گذارد.

تعدد و تجمع این تابلوها آن هم در مهم ترین فضاهای عمومی شهر (میادین اصلی شهر، بلوارهای ورودی و اصلی شهر، معابر عمومی و…) باعث ایجاد فضای زشت و نامطلوب می‌شود. نصب این تابلوها در معبر و گذرگاه های اصلی باعث جلب توجه رانندگان یا مانع دید خودروهای عبوری می شود و گاهی حوادثی به دنبال دارد.

جملات و مطالب تبلیغات و بنرها باعث می شود تصور و ذهنیتی در مخاطب ایجاد شود. حال هر چه تعداد این جملات بیشتر باشد و ذهنیت قوی تری در مخاطب ایجاد می شود و فکر خواننده را به خود مشغول می کند. مطلب و تصاویر استفاده شده در این تابلوها چقدر واقعی و کارشناسی شده است؟

معرفی اجناس لوکس و تجملی، روی آوردن مردم به آن اجناس و کالاها را به دنبال خواهد داشت و در درازمدت رواج زندگی مصرفی و تجمل را موجب خواهد شد. این اتفاق هم بر هزینه ای زندگی می افزاید و هم باعث دور شدن مردم از سبک زندگی اسلامی می شود. بیان مطالب نامطلوب و غیر نافع و تاکید و تکرار آن باعث پر شدن غیر ارادی ذهن رهگذران از این مطالب می شود و مخاطب عام را از تلاش برای کسب اطلاعات مفید و لازم باز می دارد.

پیشنهاد

با عنایت به ضرورت وجود تبلیغات و اطلاع رسانی، خوب است ضمن استفاده از فضای مجازی و تبلیغات مکتوب و دیجیتال، مناطق ویژه ای برای این تابلوها مشخص شود و بهره برداری از آن به صورتی متمرکز صورت گیرد تا از نصب تابلوها در هر معبر و میدان و گذرگاه، جلوگیری شود. این کار ضمن حفظ زیبایی منظر شهری، از ایجاد فضای های شلوغ و سد معبر نیز جلوگیری می کند.

انتهای پیام/ی