2183414
۰۹:۵۳ - سه شنبه ۱۳۹۷/۰۱/۷

دو کارشناس فرانسوی در مناظره ای بیان کردند؛

چگونگی استفاده از اینترنت در مدارس

فیلیپ واترلو: کار من این است که منابع مرتبط به درس را به دانش آموزان نشان دهم؛ البته ابزار به خودی خود برای تمرین و آموزش نیست و اگر ما نخواهیم دانش آموزان با کامپیوتر کار کنند ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد که به سراغ آنها برود.

به گزارش صاحب نیوز؛ به نقل از ندای اصفهان- مترجم معصومه طاهری / قطع فیس بوک و یا چک کردن مطالب آن! کدام یک برای شما توهین­ آمیز است و نسبت به آن چه عکس‌العملی نشان می‌دهید؟! آیا شما به سایت‌های زرد مراجعه نمی‌کنید و جستجویی هم ندارید. برای بحث دراین­ باره نشریهletudiant به سراغ دو کارشناس آموزش و پرورش رفته است؛ ژان پل برگیلی مسئول آماده سازی اوراق مدرسه و فیلیپ واترلو معلم اقتصاد و علوم اجتماعی دبیرستانی تا پیرامون لزوم اینترنت و ورود به فضای مجازی در مدرسه نظراتشان را جویا شود.

آیا اینترنت باعث تغییر روابط شما با دانش آموزان شده است؟

ژان پل برگیلی: اینترنت باعث شده من نسبت به قبل در روابط آموزشی، عمیق‌تر و پیشتازتر شوم. چون می‌دانم چه چیزی در شبکه‌های اجتماعی است، برای همین از بچه‌ها می‌خواهم چه چیز‌هایی را دنبال چه چیزهایی باشند زیرا آنها نمی‌دانند برای همین اولین کلیک برای جستجو با من است. بنظرم ما به عنوان معلم باید مراقبت ‌کنیم، زیرا اینترنت یک جریان باز اطلاعاتی را ایجاد می‌کند و ما نقش اساسی در رمزگشایی اطلاعات داریم.

آیا شما می‌دانید دانش آموزان بیشتر چه چیزهایی را کلیک می­ کنند؟

فیلیپ واترلو: من معتقدم کلیک اول را باید خود بزنم تا از این طریق دانش آموزان را هدایت ‌کنم. کار من این است که منابع مرتبط به درس را به آن‌ها نشان بدهم البته ابزار به خودی خود برای تمرین و آموزش نیست و اگر ما نخواهیم دانش آموزان با کامپیوتر کار کنند ظرفیت‌های دیگری هم وجود دارد که سراغ آنها برود.

به چه صورت؟

فیلیپ واترلو: می­ توان توسط شبکه‌های اجتماعی همکاری‌ها بین افراد را بالا برد و دانش آموزان از طریق فیس بوک برای به اشتراک گذاری تکالیف و ایده‌های خود استفاده ‌کنند. این یک عملی است که عمدتا فراتر از کنترل ما است، این رابطه مناسب و معقول با دانش است که  نشان می دهد معلم دیگر تنها منبع نیست.

ژان پل برگیلی: در مدرسه من یک سایت مشخصی را ایجاد کردم که در آن همه آثار و کارها به اشتراک گذاشته شده است. وقتی که موضوع تحقیقی را به دانش آموزان می‌دهم آن‌ها برای انجام این کار ۱۵ روز فرصت دارند. چندین سوال از طریق ایمیل برای آنها ارسال می‌کنم و جواب را هم به اشتراک می‌گذارم که با یک کلیک کل کلاس در جریان اطلاعات قرار می­ گیرند و دانش آموزان ۱۵تا۲۰ صفحه را به ازای هر پستی دریافت می‌کنند.

 

در پایان کارهای اصلاح شده و درست  در سایت دبیرستان به اشتراک گذاشته می‌شود ؟

فیلیپ واترلو: بله اصلا به اشتراک گذاری مطالب در سایت برای معلمان هم دارای اعتبار است. امروزه نه تنها فضای کاری دیجیتال وجود دارد، بلکه بسیاری از سایت‌هایی که مطالب آن‌ها بر اساس رشته‌های تحصیلی هستند هم  گروه بندی می‌شوند.

ژان پل برگیلی: این نشان می دهد که ما در کلاس خود تنها نیستیم!

 

به نظرشما آیا اینترنت به عنوان یک ابزار نباید به طور خاص آموزش داده شود؟

فیلیپ واترلو: باید شیوه‌های منطقی این ابزار را آموزش بدهیم. بسته به رشته‌های درسی، فضای مجازی می‌تواند موضوع تجزیه و تحلیل باشد. من معتقدم که صفحه نمایش دارای شگفتی است این یک واقعیتی است که درحال حاضر وجود دارد و دانش آموزان در خارج از کلاس از این ابزار استفاده می‌کنند و چه بهتر که در مدرسه استفاده درست از اینترنت را یاد بگیرند .

ژان پل برگیلی:  اول باید مشکلات مربوط به استفاده از اینترنت را برای دانش آموزان حل کرد تا بتوانند از آن به درستی استفاده کنند. در آماده سازی، من هیچ مشکلی با دانش آموزان  ندارم همه به نت متصل هستند  و از سایت  دبیرستان هم استفاده می‌کنند من ۱۰ سال دراین رابطه  کار کردم، خودم ازطریق اینترنت به همه سایت‌ها متصل هستم ولی همه را در اختیار دانش‌آموزان قرار نمی‌دهم و به آن‌ها آموزش نمی‌دادم چون هر کس نمی‌داند چگونه استفاده کند و شیوه انتخابش درست نیست. اینترنت یک ابزار است که می‌تواند آسیب هم برساند.

فیلیپ واترلو: استفاده منطقی و درست از این رسانه جدید بخشی از آموزش شهروندی است که باید توسط آموزش و پرورش صورت ‌گیرد من با نقل قول از نام یک وبلاگ معلم سخنم را در این بحث پایان می دهم: ما محصول اینترنت نیستیم، بلکه خودمان آن را در اختیار قرار می‌دهیم.

انتهای پیام. ت