94b45703-4682-450a-b94a-24dd32a3bdff
۱۶:۴۶ - جمعه ۱۳۹۷/۰۴/۱

گزارش صاحب‌نیوز از نمایشگاه گردشگری در اصفهان؛

نمایشگاهی فارغ از رنگ و بوی بین‌المللی/ حضور چشمگیر غرفه‌های غیرمرتبط در نمایشگاه گردشگری

دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در اصفهان در حالی برگزار شد که نه رنگ و بوی ملی و نه بین المللی داشت تا جایی که حضور صنایع غیرمرتبط با محتوای نمایشگاه نیز به وضوح قابل مشاهده بود.

به گزارش صاحب نیوز؛ دهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری در اصفهان در حالی گشایش یافت که به گفته برخی صاحب نظران نقاظ ضعف و کاستی های بسیاری داشت.

این نمایشگاه که نه رنگ و بوی ملی و نه بین المللی داشت، تنها با حضور چند استان هرمزگان، مازنداران، خراسان رضوی و لرستان و یک غرفه بسیار خلوت از خواهرخوانده های اصفهان برگزار شد، این در حالی است که جای خالی دیگر استان های کشور به وضوح احساس می شد و انتظار می رفت تا خواهرخوانده های اصفهان و حتی کشورهایی که از کشور ایران گردشگرپذیری زیادی دارند حضور پررنگی داشته باشد.

از جنبه های مهم این نمایشگاه، حضور صنایع غیرمرتبطی همچون تاسیسات صنعتی و ملزومات آشپزخانه ای، منبع آب، دمنوش های صنعتی و قهوه فروشی ها بود که شاید علت حضور آنها در نمایشگاه استقبال نکردن مشاغل مختلف در ارتباط با گردشگری باشد که جا برای مشاغل غیرمرتبط باز کرده اند.

نکته دیگر اینکه برخی هتل های اصفهان به منظور تبلیغات بیشتر در نمایشگاه غرفه هایی در اختیار گرفته بودند که برای مخاطب اصفهانی چندان مطلوب نبود زیرا بیش از 90 درصد بازدیدکنندگان از سراسر استان اصفهان آمده و بازدیدکنندگان دیگر استان ها انگشت شمار بودند.

با قدم زدن در میان غرفه های نمایشگاه که هرکدام مساحت متفاوتی داشت و به خوبی دیده می شد که هتل ها و آژانس های مسافرتی بزرگ تر غرفه هایی با متراژ بالا به خود اختصاص داده بودند و سهم مشاغل خودجوش به صورت معمول غرفه های کوچک و متراکم بود که به سختی وسایل خود را در آن جا داده بودند.

*تبلیغات گوش خراش

به سراغ غرفه ای که برای معرفی هتلی ساحلی از شمال کشور به نمایشگاه آمده بود رفتیم. این غرفه دار از استان مازندران با ابراز نارضایتی از برخی بخش های نمایشگاه به خبرنگار ما می گوید: این نمایشگاه اشکالاتی در برگزاری داشت و نسبت به نمایشگاه بین المللی تهران و مشهد از کیفیت مطلوبی برخوردار نبود.

وی ادامه می دهد: در برگزاری نمایشگاه ناهماهنگی های زیادی وجود داشت به عنوان مثال اینکه می بایست تکمیل کار و چیدمان غرفه ها در شب قبل از افتتاحیه تمام می شد با این وجود غرفه ها تا دو ساعت قبل از افتتاحیه هنوز در محل سالن نمایشگاه در حال چیدمان بودند که با شلوغی های زیادی همراه بود. از سوی دیگر امکانات و وسایل درخواستی خیلی دیر به غرفه داران رسید و برخی وسایل را غرفه داران خود از انبار تهیه می کردند و ارایه خدمات از سوی نمایشگاه وجود نداشت.

این غرفه دار مازندرانی با انتقاد از تبلیغات داخلی نمایشگاه که تحت عنوان صدای نمایشگاه نام گذاری می شود، می گوید: صدای تبلیغات داخلی بسیار بلند است و مانع از رسیدن صدای غرفه داران به گوش بازدیدکنندگان می شود.

*غرفه رنگین هرمزگان

پس از گفت و گو با غرفه دار مازندارانی به سمت غرفه پررنگ و آب استان هرمزگان رفتیم، در این غرفه از خرما و حنای بسته بندی گرفته تا لباس محلی و کیف های حصیری دیده می شد و محیط جذابی برای بانوان بازدیدکننده بود.

با یکی از غرفه داران هم صحبت شدیم و از او درباره هدفش از شرکت در نمایشگاه بین المللی گردشگری پرسیدیم. وی در پاسخ به این سوال می گوید: هدف من معرفی جاذبه های گردشگری استان هرمزگان است زیرا اصفهان یک بازار هدف بسیار مطلوب برای گردشگری استان ما است و ما سالانه گردشگران بسیاری از این استان داریم.

وی می افزاید: بیشتر گردشگران جزیره قشم را از میان همه مناطق گردشگری هرمزگان می شناسند این در حالی است که  استان هرمزگان فقط به این جزیره محدود نمی شود و جاذبه های بسیار زیاد دیگری نیز دارد.

کمی از غرفه های دیگر استان ها دور می شویم و به سمت غرفه های بومگردی استان اصفهان می رویم که حضور خوبی داشتند با این وجود درصد کمی از 270 بومگردی استان را شامل می شدند و دلیل نامعلومی برای عدم حضورشان وجود داشت.

بومگردی و معرفی روستاهای استان

با جوانترین مدیر اقامتگاه بومگردی استان اصفهان گفت و گو کردیم. او ادعا می کند که به تازگی مجوز خود را دریافت کرده و هدفش از حضور در نمایشگاه را تبلیغات بیشتر برای آغاز به کار فعالیت بومگردی در روستای دستگرد جرقویه معرفی کرد.

عبدالحمید حیدری در این باره می گوید: به تازگی موفق شده ام مجوز اقامتگاه بومگردی مَرِوی را دریافت کنم و  به نظرم آمد که نمایشگاه گردشگری بهترین مکان برای معرفی اقامتگاه و منطقه گردشگری روستای دستگرد است.

حیدری می افزاید: چون هدف ما در غرفه معرفی جاذبه های گردشگری روستا و اقامتگاه با استفاده از چیدمان وسایل سنتی، لباس های محلی و غذاها و تنقلات محلی است سعی کردیم آن را  در نمایشگاه عرضه کنیم.

وی انتقادات خود از نمایشگاه را اینگونه بیان می کند: باید فضای بزرگتر  و اختصاصی را در اختیار بخش بومگردی قرار می دادند تا بتوانند در فضای بزرگتری محصولاتشان را عرضه کنند.

حیدری که به گفته خود از همه اعضای خانوده اش دعوت به همکاری کرده است و به نوعی فعالیت خود را به صورت حرفه ای خانوادگی انجام می دهد، درباره نحوه برگزاری نمایشگاه گردشگری می گوید: اگر تبلیغات بیشتری در سطح شهر و کشور صورت می گرفت شاهد استقبال دیگر استان ها نیز بودیم زیرا این کار باعث تعامل و تبادلات فرهنگی استان ها در زمینه گردشگری می شود.

اما در کنار غرفه ها و بازار داغ گردشگری اقتصادی و فرهنگی، برگزاری چند همایش علمی و آموزشی نکات مهمی بود که به آن توجه شد البته با حضوری کمرنگ از جوانان و بخش دانشگاهی مواجه شد.

*یکنواختی نمایشگاه

همایش هایی نظیر گردشگری سلامت و آموزش بازاریابی الکترونیک در گردشگری که با حضور قشر دانشگاهی و اساتید و مدرسان گردشگری در استان اصفهان برگزار شد.

امیر گندمکار، مدرس گردشگری و مدیر مرکز تحقیقات گردشگری دانشگاه نجف آباد درباره نحوه برگزاری نمایشگاه امسال می گوید: امسال کیفیت نمایشگاه مطلوب نبود و با استقبال کمتری نسبت به سال های گذشته همراه بود.

گندمکار با بیان اینکه نمایشگاه حالت یکنواختی داشت، می گوید: متاسفانه نمایشگاه نام بین المللی دارد در حالی که حتی در حد نمایشگاه ملی هم نبود.

وی با اشاره به اینکه غرفه های غیرمرتبط با گردشگری و سفر در نمایشگاه حضور بیشتری داشتند می افزاید: اگر غرفه های قوی از دیگر استان ها در نمایشگاه حضور داشتند می توانست فضای بهتر و محیط فعال تری ایجاد کند.

با این وجود حضور غرفه داران جوان و سازمان های مردم نهاد در میان برگزار کنندگان نقطه عطفی بود که با اتکا بر آن می توان بر ادامه روند گردشگری در استان در سال های آینده خوش بین بود.

گزارش از آذین عطریان

انتهای پیام