صفحه اصلی » اقتصادی » طرح های خودروسازها بیشتر یک شو تبلیغاتی بی خاصیت در بازار است/ چرا عطای خودروسازها به لقایشان بخشیده نمی شود؟

طرح های خودروسازها بیشتر یک شو تبلیغاتی بی خاصیت در بازار است/ چرا عطای خودروسازها به لقایشان بخشیده نمی شود؟

خودروسازها برای مدیریت بازار امسال طرح هایی مطرح کردند که هر چند که با شو تبلیغاتی زیادی همراه بود اما به نظر نمی رسد بتواند این اشکال حاد در بازار را تغییر دهد، طرح هایی که پوسته و لباس خوبی را با بندهایی که برای آن پیش بینی شده بود، داشت و می توانست نوید این را دهد که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد اما این طرح ها هم آن طور که باید موفق نبود.

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۰ - پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۳/۲۹

صاحب نیوز؛ جمشید حسینی جزه// یکی از نیازها که بعد از خوراک، پوشاک و مسکن مطرح شده و نمی توان از نقش آن در زندگی های شهری و روستایی کشور در ایجاد رفاه گذر کرد، خودرو است؛ خودرویی که در سال های اخیر افسار گسیخته در حال افزایش قیمت است و در حالی که قبلاً از  واژه های چون خودروهای بومی پرده برداری شده بود، حال این رونمایی ها یک سیاه بازی به نظر می آمده است و تحریم به عنوان یک عامل تاثیر گذار برای افزایش قیمت، در زبان برخی مدیران این صنعت بازیگر نقش اول صحنه است.

*آیا تحریم در این بازار اثرگذار بوده و یا این حربه و یک بهانه است؟

تحریم کلمه ای با دامنه گسترده است که اگر بخواهیم نقش آفرینی آن را در صحنه بازار داغ خودرو پیدا کنیم در ابتدا باید زوایای دیگری از این بازار را بررسی کنیم که سهمی برای خودرو سازها در آن نمی توان در نظر گرفت، با تحریم ها، برخی از شرکت های خارجی خودروساز به تعهدات خود عمل نکرده و یا به درصد کمی از آن پایبند بودند که در واقع تقاضا در این بازار وجود داشت اما عرضه دچار اشکال شد تا این تقاضا کم و بیش وارد بازار داخلی شود و از این طریق بتواند در بازار تاثیر گذار باشد.

اما برای خودروسازها تحریم یک حقیقت آزمایی برای بومی سازی خودروها بود که مشخص شد گاهی صداقت در اعلام، وجود نداشته و تولید واژه غریبه تری نسبت به منتاژ و یا بخش تولیدی و بخش منتاژی  واژه های درست تری برای آنچه که در خودروسازها انجام می شود، است؛ به هر حال تحریم ها توانست برخی قطعات را به دلیل مسیر حمل و نقلی متفاوت با قیمت تمام شده بیشتر به دست خودروسازها برساند اما به گفته خود این خودروسازها این قطعات بخش قابل توجه ای از قطعات برخی خودروها نبود، بنابرین انتظار می رفت پراید هشت میلیونی خیلی زود به پراید 70 میلیونی تبدیل نشود.

از لحاظ اقتصادی تورم حاصل از تحریم برای خودروسازها خصوصاً در برخی خودروها نمی تواند محرک افزایش قیمت آن هم در مقیاس های کنونی که هر روز هم از سود ده نبودن آن صحبت به میان می آید، باشد؛ حال این سوال پیش می آید که اگر تحریم دلیل روند صعودی قیمت با این شکل در این چند سال نبوده است، پس چه عواملی تاثیر گذار است؟

به غیر از تحریم، تورم بر قطعات و همچنین افزایش دستمزد و به طور کلی هزینه های تمام شده عاملی از افزایش قیمت است که اگر برایند این ها نیز با توجه به مقیاس ها و مقدار مصرفی که وجود دارد، بررسی شود و با توجه به داده های اقتصادی  بازهم این میزان افزایش قیمت در این سال ها را توجیه پذیر نمی داند؛ این افزایش قیمت درست با افزایش قیمت در کالاهای دیگر تنظیم شده است برای مثال شما اگر چندین کالا را از زمانی که خودرو ای که 8 میلیون بوده است را تا به امروز که بیش از 55 میلیون قیمت خورده مقایسه کنید می بینید که این افزایش به نسبت با یکدیگر برابر است.

در نگاه اول این برابری شاید به معنای درست بودن و اثرات تورم قلمداد شود که البته اصلا اینگونه نیست و در واقع قیمت خودروها با سرعت در افزایش به صورت مصنوعی به این نسبت رسیده است؛ حال این خودرو اوج گرفته در بازار با توجه به اینکه جزء سبد اصلی مردم نیست با رقبت خرید رو به رو نمی شود و بنابرین خودروسازها با ورشکستگی رو به رو می شوند.

اما در این هنگام این اتفاق نمیفتد  بلکه بازار تمایل بیشتری برای خرید نیز نشان می دهد که این به معنای تناقض با مطلب بالا نیست بلکه این نشان می دهد که در این بازار خودروسازها به صورت عمدی و یا سهوی با تشنه نگهداشتن بازار و مدیریت عرضه، افزایش قیمت را منطقی نشان می دهند و مصرف کننده در حالی که باید با بالا بودن قیمت و پاین بودن کیفیت بی محلی به بازار نشان دهد با ترس از اینکه باید گران تر بخرد، در تاب و تب خرید باشد و البته کسب سود نیز عاملی برای حضور سرمایه های سرگردان و تثبیت قیمت ها بود.

چرا عطای خودروسازها به لقایشان بخشیده نمی شود؟

همان طور که می دانیم بسته ها و قوانین حمایتی که شاید یل آن تعرفه های گمرکی قابل توجه برای خودروهای خارجی است محیط ایمن برای خودرو سازها ایجاد کرده که بازار را در انحصار داشته باشند، حال با توجه به این شرایط این سوال پیش می آید که چرا قوانین به شکلی نمی شود که این بازار انحصاری برای آن ها از بین رفته و مجبور شوند با بازار جهانی در این زمینه رقابت کنند.

به خوبی مشخص است دلیل اینکار یک بسته کاملا اقتصادی است، از آنجایی که ورادات بی حد و مرز خودرو مستلزم خروج قابل توجه ارز از کشور است بنابرین  هیچ فکر سالمی اجازه نمی دهد برا ی خرید چنین کالایی، ارز قابل توجه از کشور خارج شود و همچنین علاوه بر آن واردات خودرو نیاز به خدمات پس از فروش است که همیشه وابستکی بازار به خارج حفظ شده و یک اهرم فشار اقتصادی را در اختیار اقتصاد خارجی قرار می دهد، علاوه بر آن میزان اشتغال قابل توجه این صنعت نیز در داخل کشور قابل توجه است و در کنار همه این ها این نگاه وجود دارد که توان اینکه  بتوانیم در این صنعت پیشرفت و مسیر قابل قبولی داشته باشیم در داخل وجود دارد.

اما مشکل حادتر در بازار خودرو که بازهم نقش خودروسازان کاملا در آن مشهود است تفاوت قیمت بازار با کارخانه است که گاهی تا دو برابر قیمت نیز می شود اتفاقی که فقط می تواند با عرضه برای مصرف کننده واقعی و عرضه در مقابل تقاضا و همچنین حذف واسطه مدیریت شود.

خودروسازها برای مدیریت بازار امسال طرح هایی مطرح کردند که هر چند که با شو تبلیغاتی زیادی همراه بود اما به نظر نمی رسد بتواند این اشکال حاد در بازار را تغییر دهد، طرح هایی که پوسته و لباس خوبی را با بندهایی که برای آن پیش بینی شده بود، داشت و می توانست نوید این را دهد که خودرو به دست مصرف کننده واقعی برسد اما این طرح ها هم آن طور که باید موفق نبود.

از دلایل ناکارامدی طرح های خودروسازها در ابتدا باید به عرضه کم خودروها در مقابل تقاضا زیاد اشاره کرد و همچنین  خودرو سازها همچنان نتوانسته اند برای شکاف سود ده ای که از خرید خودرو به دست می اید چاره  ای کنند بنابرین باز هم واسطه ها در این بازار رخ می نمایند و حتی برخی اخبار از فروش اندکی از شماره ملی و … نیز وجود دارد؛ از طرفی مدیریت غلط خودرو سازها در بازار مثل انبار پری از اشتباهات و رفتارهای غیر عادی بازار را شامل شده که با طرح های کوتاه مدت سطحی نمیتوان آن را از بین برد

علاوه بر آن خودروسازها در طرح های خود بین کسی که یک پلاک خودرو مدل 60 را با خانواده ای که یک ماشین آخرین سیستم  دارد، فرق و تفاوتی را ندیده اند که خود به نوعی تداعی سودجویی است و البته در راس همه این ها میزان قیمت با توان خرید مردم همخوانی نداشته است این در حالی است که همچنان و روز به روز هزینه نگهداری خودرو رو به افزایش است.

به طور کلی خودروسازها علاوه بر اینکه سود خرید و واسطه گری  را نتوانستند حذف کنند در افزایش عرضه هم خیلی موفق نبودند تا بتواند این بازار سرو سامان بگیرد، البته انتقاداتی به برخی نمایندگی های همین خودروسازها وارد است که گاه واسطه های گردن کلفت در بازار به حساب می آیند.

به نظر می رسد نیاز است قانون گذار برای خودروسازها بایدهای اجرایی ترسیم کند و از طرفی دست واسطه گران را در این بازار کوتاه کند که البته بهترین اقدام برای حذف واسطه ها حذف سود ما به تفاوت نرخ کارخانه و بازار است و از طرفی حقوق مصرف کننده باید به معنای واقعی اجرا شود.

البته خودروسازها باید در بومی سازی و به روز شدن با استانداردهای جهانی هم از حرکت لاک پشتی دست کشیده و جهادی وار عمل کنند و به جوانان و دانش بومی اعتماد کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد