صفحه اصلی » اقتصادی » موتورسیکلت هایی که برای قشر ضعیف به پرواز درآمدند/ آخرین تغییرات قیمتی این کالای مصرفی در کف بازار

موتورسیکلت هایی که برای قشر ضعیف به پرواز درآمدند/ آخرین تغییرات قیمتی این کالای مصرفی در کف بازار

این روزها به دلیل رشد قیمت خودرو و افزایش قیمت دلار و وابستگی بالای صنعت تولید و مونتاژ موتورسیکلت به واردات، قیمت این کالا با رشد قیمت سرسام آوری مواجه شده است که در بسیاری از موارد برخی از خریداران را به سمت خرید موتورهای دست دوم سوق می دهد. 

تاریخ انتشار: ۱۵:۲۸ - یکشنبه ۱۳۹۹/۰۴/۱

به گزارش صاحب نیوز؛ اگرچه این روزها خبرهای مرتبط با قیمت خودرو مورد توجه رسانه ها و عموم مردم واقع شده است و افزایش قیمت این کالای مصرفی همواره مورد توجه قرار می گیرد، اما یکی از وسایل نقلیه که در حاشیه افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمت مواجه شده است، موتورسیکلت است.

بنا بر آمار رسمی پلیس بالغ بر  ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه معادل ٣۵ درصد از وسایل نقلیه کشور را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند که 56 درصد از آن ها در استان های  تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان تردد می کنند.

بازار موتورسیکلت های ایران اگرچه در سال های گذشته در قبضه 125cc های محبوب نسل های جوان بود که از دهه 50 در ژاپن تولید و سپس خط تولید آن به چین، هند و ایران منتقل شد اما در سال های گذشته با افزایش مراودات ایران با برخی از کشورهای آسیایی به ویژه هند برخی از موتورسیکلت های ساخت این کشورها در ابتدا و سپس خط تولید آن ها به ایران منتقل شد و انواع گروه های این موتورسیکلت ها مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفت تا بازار ایران هم قدری از یکنواختی خارج شود.

این وسیله نقلیه محبوب در ایران که به ویژه در کلان شهرها برای حمل و نقل انسان و بار، تفریح و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد و روی آوری برخی از کارخانه های داخلی که عمده آن ها هم در استان های اصفهان قرار دارند به تنوع در سبد محصولات، این نوید را می داد که بازار این وسیله از یکنواختی خارج شود و شاهد تنوع محصولات و افزایش ایمنی، موتورهای تولیدی باشیم، اما به یکباره غول افزایش قیمت ترمز این رشد و تنوع را کشید و خریداران را در بهت و حیرت قرار داد.

این روزها به دلیل رشد قیمت خودرو و افزایش قیمت دلار و وابستگی بالای صنعت تولید و مونتاژ موتورسیکلت به واردات، قیمت این کالا با رشد قیمت سرسام آوری مواجه شده است که در بسیاری از موارد برخی از خریداران را به سمت خرید موتورهای دست دوم سوق می دهد.

مدل

قیمت (تومان)

کاوازاکی

Ninja 250200،000،000

وسپا

Yacht Club 150140،000،000

KTM

NEW 249 ABS DUKE120,000,000
ABS RC 249118,000,000
249 ABS DUKE99,000,000

هوندا

کلیک 150i64،500،000

SOCO

سوپرمکس TC 200076،500،000
سوپر TC 200052،000،000
سوپر TS 200043،500،000

SYM

T2 25043،500،000
VF3i 18536،000،000
لاکی 18034،800،000

کویر

تریل BP 20041،500،000
200 اسپرت16،500،000
125 استارتی14،300،000
125 ساده14،000،000
RS-150 NEW35،500،000
تریل T2i 24834،300،000
تریل T2 24833،700،000
رادیسون تیپ 222،300،000
برقی مدل 195818،000،000
200 اسپرت17،500،000
برقی مدل 1500 ES217،500،000
برقی مدل 1500 ES617،300،000
برقی مدل 1500 ES817،300،000
مینی M1 70CC14،000،000
مینی تریل M2 70CC11،000،000
150 اسپرت16،800،000
125 استارتی15،700،000
125 ساده15،400،000

تکتاز

150 دیسکی14،800،000

پرواز

200 اسپرت14،800،000

احسان

125 استارتی16،000،000

رهرو

رهرو 20016،500،000
رهرو MW15020،000،000

«قیمت روز برخی از برندهای معروف موتورسیکلت در بازار ایران»

افزایش قیمت ها خریداران را از خرید موتورهای لوکس و وارداتی منصرف کرد و از طرفی موتورسیکت های با تکنولوژی روز هم که در کارخانه های داخلی تولید و مونتاز می شدند، خریداران دست به نقد خود را از دست دادند و عمده خریداران به سمت خرید موتورهای 125cc موجود در بازار که هزینه اولیه به مراتب کم تر و هزینه نگهداری و تعمیر بسیار پایینی داشتند روی آوردند.

افزایش قیمت موتورهای لوکس و برندهای معروف اگرچه دغدغه عموم جامعه به شمار نمی رود، اما همزمان با این افزایش قیمت ها، شاهد افزایش قیمت موتورهای روتین در جامعه هستیم که دستیابی به آن ها را برای اقشار ضعیف دست نیافتنی کرده است.

متورسیکت های 125cc که عمدتا به دلیل قیمت ارزان، در دسترس بودن و سادگی تعمیر و هزینه پایین نگهداری همواره مورد توجه اقشار شعیف جامعه بودند تا یک سال گذشته با قیمتی بین چهار تا شش میلیون تومان بسته به آپشن ها و امکانات قیمت می خوردند که به دلیل تیراژ بالا امکان خرید اقساطی هم برای خریداران آن ها وجود داشت، اما این روزها همین موتورها بین 14 تا 16 میلیون تومان خرید و فروش می شود که به عبارت ساده تر دست یافتن به آن ها را برای قشرهای ضعیف که عمده خریداران این موتورسیکلت های خیابانی بودند دست نیافتنی کرده است.

ادامه بازار با شرایط فعلی در بهترین شرایط یکنواختی گذشته را به بازار برمی گرداند و در شرایط بدتر ادامه فعالیت کارخانه های داخلی را با مشکل مواجه می کند.

راهکار احیای مجدد این صنعت بازگشت نگاه ها به بومسی سازی تولید قطعه و سپس پلتفرم ها در داخل کشور است، به عبارت دیگر صنعت موتورسیکلت ایران که  در سال های اخیر هیچ اقدامی برای بومی سازی تولیدات خود به ویژه در انجین و متعلقات موتور انجام نداده است و هنوز هم به دلیل وابستگی به کشورهای خارجی، قیمت دلار را تعیین کننده نهایی قیمت نهایی محصولات خود قرار داده است باید برای زنده ماندن دست به سمت شرکت های دانش بنیان و کارخانه ها و کارگاه های تولید قطعات دراز کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد