به گزارش صاحب نیوز؛ اگرچه این روزها خبرهای مرتبط با قیمت خودرو مورد توجه رسانه ها و عموم مردم واقع شده است و افزایش قیمت این کالای مصرفی همواره مورد توجه قرار می گیرد، اما یکی از وسایل نقلیه که در حاشیه افزایش قیمت خودرو با افزایش قیمت مواجه شده است، موتورسیکلت است.
بنا بر آمار رسمی پلیس بالغ بر ۱۱ میلیون و ۶۵۰ هزار دستگاه معادل ٣۵ درصد از وسایل نقلیه کشور را موتورسیکلت ها تشکیل می دهند که 56 درصد از آن ها در استان های تهران بزرگ، خراسان رضوی، اصفهان، فارس و خوزستان تردد می کنند.
بازار موتورسیکلت های ایران اگرچه در سال های گذشته در قبضه 125cc های محبوب نسل های جوان بود که از دهه 50 در ژاپن تولید و سپس خط تولید آن به چین، هند و ایران منتقل شد اما در سال های گذشته با افزایش مراودات ایران با برخی از کشورهای آسیایی به ویژه هند برخی از موتورسیکلت های ساخت این کشورها در ابتدا و سپس خط تولید آن ها به ایران منتقل شد و انواع گروه های این موتورسیکلت ها مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفت تا بازار ایران هم قدری از یکنواختی خارج شود.
این وسیله نقلیه محبوب در ایران که به ویژه در کلان شهرها برای حمل و نقل انسان و بار، تفریح و ورزش مورد استفاده قرار می گیرد و روی آوری برخی از کارخانه های داخلی که عمده آن ها هم در استان های اصفهان قرار دارند به تنوع در سبد محصولات، این نوید را می داد که بازار این وسیله از یکنواختی خارج شود و شاهد تنوع محصولات و افزایش ایمنی، موتورهای تولیدی باشیم، اما به یکباره غول افزایش قیمت ترمز این رشد و تنوع را کشید و خریداران را در بهت و حیرت قرار داد.
این روزها به دلیل رشد قیمت خودرو و افزایش قیمت دلار و وابستگی بالای صنعت تولید و مونتاژ موتورسیکلت به واردات، قیمت این کالا با رشد قیمت سرسام آوری مواجه شده است که در بسیاری از موارد برخی از خریداران را به سمت خرید موتورهای دست دوم سوق می دهد.
مدل | قیمت (تومان) | |
کاوازاکی | Ninja 250 | 200،000،000 |
وسپا | Yacht Club 150 | 140،000،000 |
KTM | NEW 249 ABS DUKE | 120,000,000 |
ABS RC 249 | 118,000,000 | |
249 ABS DUKE | 99,000,000 | |
هوندا | کلیک 150i | 64،500،000 |
SOCO | سوپرمکس TC 2000 | 76،500،000 |
سوپر TC 2000 | 52،000،000 | |
سوپر TS 2000 | 43،500،000 | |
SYM | T2 250 | 43،500،000 |
VF3i 185 | 36،000،000 | |
لاکی 180 | 34،800،000 | |
کویر | تریل BP 200 | 41،500،000 |
200 اسپرت | 16،500،000 | |
125 استارتی | 14،300،000 | |
125 ساده | 14،000،000 | |
RS-150 NEW | 35،500،000 | |
تریل T2i 248 | 34،300،000 | |
تریل T2 248 | 33،700،000 | |
رادیسون تیپ 2 | 22،300،000 | |
برقی مدل 1958 | 18،000،000 | |
200 اسپرت | 17،500،000 | |
برقی مدل 1500 ES2 | 17،500،000 | |
برقی مدل 1500 ES6 | 17،300،000 | |
برقی مدل 1500 ES8 | 17،300،000 | |
مینی M1 70CC | 14،000،000 | |
مینی تریل M2 70CC | 11،000،000 | |
150 اسپرت | 16،800،000 | |
125 استارتی | 15،700،000 | |
125 ساده | 15،400،000 | |
تکتاز | 150 دیسکی | 14،800،000 |
پرواز | 200 اسپرت | 14،800،000 |
احسان | 125 استارتی | 16،000،000 |
رهرو | رهرو 200 | 16،500،000 |
رهرو MW150 | 20،000،000 |
«قیمت روز برخی از برندهای معروف موتورسیکلت در بازار ایران»
افزایش قیمت ها خریداران را از خرید موتورهای لوکس و وارداتی منصرف کرد و از طرفی موتورسیکت های با تکنولوژی روز هم که در کارخانه های داخلی تولید و مونتاز می شدند، خریداران دست به نقد خود را از دست دادند و عمده خریداران به سمت خرید موتورهای 125cc موجود در بازار که هزینه اولیه به مراتب کم تر و هزینه نگهداری و تعمیر بسیار پایینی داشتند روی آوردند.
افزایش قیمت موتورهای لوکس و برندهای معروف اگرچه دغدغه عموم جامعه به شمار نمی رود، اما همزمان با این افزایش قیمت ها، شاهد افزایش قیمت موتورهای روتین در جامعه هستیم که دستیابی به آن ها را برای اقشار ضعیف دست نیافتنی کرده است.
متورسیکت های 125cc که عمدتا به دلیل قیمت ارزان، در دسترس بودن و سادگی تعمیر و هزینه پایین نگهداری همواره مورد توجه اقشار شعیف جامعه بودند تا یک سال گذشته با قیمتی بین چهار تا شش میلیون تومان بسته به آپشن ها و امکانات قیمت می خوردند که به دلیل تیراژ بالا امکان خرید اقساطی هم برای خریداران آن ها وجود داشت، اما این روزها همین موتورها بین 14 تا 16 میلیون تومان خرید و فروش می شود که به عبارت ساده تر دست یافتن به آن ها را برای قشرهای ضعیف که عمده خریداران این موتورسیکلت های خیابانی بودند دست نیافتنی کرده است.
ادامه بازار با شرایط فعلی در بهترین شرایط یکنواختی گذشته را به بازار برمی گرداند و در شرایط بدتر ادامه فعالیت کارخانه های داخلی را با مشکل مواجه می کند.
راهکار احیای مجدد این صنعت بازگشت نگاه ها به بومسی سازی تولید قطعه و سپس پلتفرم ها در داخل کشور است، به عبارت دیگر صنعت موتورسیکلت ایران که در سال های اخیر هیچ اقدامی برای بومی سازی تولیدات خود به ویژه در انجین و متعلقات موتور انجام نداده است و هنوز هم به دلیل وابستگی به کشورهای خارجی، قیمت دلار را تعیین کننده نهایی قیمت نهایی محصولات خود قرار داده است باید برای زنده ماندن دست به سمت شرکت های دانش بنیان و کارخانه ها و کارگاه های تولید قطعات دراز کند.
انتهای پیام/