صفحه اصلی » اقتصادی » ریز و درشت احوالات بازار لوازم خانگی

ریز و درشت احوالات بازار لوازم خانگی

یکی از این بازارها که پرتلاطم دنبال می شود لوازم خانگی است؛ در این بازار نیز در قدم اول بدون شک باید از تقابل قدرت خرید مردم با سقف قیمت ها سخن به میان آورد، تقابلی که روز به روز دارای شکاف گسترده تری می شود و راهکارهای ارائه شده، نسخه ای کارآمد حساب نمی آید و این چالشی برای خانواده ها و سرپرستان خانواده ها است.

تاریخ انتشار: ۱۱:۵۹ - پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۴/۱۲

به گزارش صاحب نیوز؛ تورم و گرانی واژه ای آشنا برای این روزهای بازار در بسیاری از شاخه های اجناس است که نسبت به اهمیتی که در زندگی مردم دارد، میزان چالش متفاوتی برای آن ها ایجاد کرده است.

یکی از این بازارها که پرتلاطم دنبال می شود لوازم خانگی است؛ در این بازار نیز در قدم اول بدون شک باید از تقابل قدرت خرید مردم با سقف قیمت ها سخن به میان آورد، تقابلی که روز به روز دارای شکاف گسترده تری می شود و راهکارهای ارائه شده، نسخه ای کارآمد حساب نمی آید و این چالشی برای خانواده ها و سرپرستان خانواده بهاست.

قبل از اینکه از قیمت ها به عنوان بازیگر نقش اول چالش بازار لوازم خانگی ادامه دهیم باید به حدود یک سال و نیم قبل برگردیم که با تحرکات آمریکا و خوشبینی بیش از حد به برجام این بازار با محدودیت برندهای خارجی رو به رو شد که متاسفانه پر تقاضا ترین برندهای بازار بود.

محو شدن یکباره برندهای چون الجی و سامسونگ در بازار وقتی با تقاضا زیاد همراه بود و از طرفی برای بد عهدی این شرکت ها که سابقه قبلی نیز داشت، راهکاری با پیش رو نبود امواج بازار این وسایل شد، بعد از این تعداد کمی از این برندهای خارجی به صورت قاچاق یا از باقی مانده در ذخیره برخی فروشندگان وارد بازار شد، اما دیگر نه خدماتی از پس فروش بود و نه قطعات یدکی و در صورت نیاز به تعمیر این وسایل هم آرام آرام، مصرف کننده را به خرید از سبد دیگر شرکت ها سوق داد.

جولان سودجویان، طمع برخی تولیدکنندگان

این شرایط فرصت ایده ال برای برندهای داخلی بود که بازار پیش رو آن ها قرار داده بود تا خودی نشان دهند و کیفیت عرضه نشده خود را به بازار نشان دهند، اما قبل از اینکه بازار بخواهد به زمان کیفیت آن ها را به رای گذارد و بازخورد بازار از این خرید برای مصرف کننده مشخص شود؛ سود جویان و واسطه گران و البته طمع برخی تولیدکنندگان در انحصار این بازار یکی از چالش ها شد.

اما همچنان این مشکلات ادامه داشته است و اینبار صدای تولید کننده و مصرف کننده هر دو درآمده است، و مشکلات در این بازار بعد از یک سال همچنان ادامه داشته و اینبار هم هر چند با عوامل دیگر اما در ویترین بازار با افزایش قیمت رو به رو بوده است

تامین قطعه، پاشنه آشیل صنعت لوازم خانگی داخلی

علیرضا قندی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز با بیان اینک مشکل تولید کننده لوازم خانگی نداشتن قطعه است، اظهار کرد: اگر تولید کننده قبل از این به صورت انبوه قطعه را از کشور چین وارد می کرده است، اکنون با محدودیت هایی که در پیش رو دارد، می خواهد این قطعات را در داخل تولید کند.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان تصریح کرد: همچنین برخی از این قطعه سازان با محدودیت های ارزی رو به رو هستند و این برای تولید کننده مقداری قیمت تمام شده را افزایش می دهد.

قندی در ادامه عنوان کرد: به همین دلیل است شرکت های تولید کننده داخلی که سبد کالا لوازم خانگی تولید می کنند رو به تولید انحصاری چند کالا که قطعات تولید آن یا مربوط به خودشان و  یا در حال حاضر در دسترس باشد.

وی در خاطرنشان کرد: یکی دیگر از چالش ها برای تولید کننده این است که تولید کننده وقتی جنس خود را به بازار عرضه می کند، باز در قطعات برای تولید با توجه به افزایش قیمت دلار و دیگر موارد اتفاق می افتد و به همین خاطر تولید کننده فروش را برای نمایندگان خود می بیند و جنس و کالا خود را توزیع نمی کند

علیرضا قندی خاطرنشان کرد: برخی از تولید کنندگان داخی متاسفانه در حال حاضر به فروشگاه دار می گویند پول کالای مد نظر خود را واریز کنند، اما 10 تا 20 روز آینده کالا به آن ها تحویل شود

وی بیان کرد: این مشکلی است که نه تنها برای فروشنده جز تاثیر گذار است بلکه برای مصرف کننده بازتاب منفی دارد و این معضلات روز به روز در بازار بیشتر می شود.

نائب رئیس اتحادیه لوازم خانگی اصفهان ادامه داد: در لوازم خانگی قطعا دلال نداریم و دلال وارد بازار لوازم خانگی نشده است، اما گاهاً  یک تولیدکننده به صورت انحصاری به شخص خاص می فروشند که او در بازار عرضه کند.

قندی افزود: اگر تولید کنندگان داخلی کالای خود را به صورت انبوه وارد بازار کنند و قیمت تا مدتی ثابت باشد، منجر به روند عادی در بازار می شود ولی اگر یک مقدار تولید را وارد بازار کنند و فروش خود را ببندند، قطعا این تاثیر منفی بر قیمت در بازار دارد.

علیرضا قندی گفت: در حال حاضر بخاطر افزایش قیمت دلار و بخاطر اینکه حمل و نقل این کالا به صورت محدود انجام می شود، تاثیر نزولی بر قیمت همان کالا دارد.

اما مشکلات بازار لوازم خانگی به تولید کنندگان منحصر نشده و برای مصرف کننده با توجه به توان و قدرت خرید آژدهایی چند سر شده است؛ در حال حاضر مصرف کننده علاوه بر همسان نبودن خرید و درآمد در بازار با تنوع محصولات و برنده ها رو به رو نبوده است و کسانی که قصد دارند یک برند خاص را خرید کنند، نیازشان تامین نمی شود.

علاوه بر آن قیمت ها در بازار روز به روز روند صعودی داشته و برخی فروشندگان جز نیز مجبور هستند کالای خود را نفروشند و یا به فروش های آنی خرید و فروش و یا اینکه پول را در ابتدا از مصرف کننده گرفته و بعد کالا را تحویل مصرف کنده دهند.

تامین ارز و افزایش مستمر هزینه های تولید دو مشکل اساسی تولید کنندگان لوازم خانگی

مهدی طغیانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: در صنعت لوازم خانگی دو مشکل اصلی داریم، یکی از این مشکلات تامین ارز برای واردات برخی از قطعات و مشکل دوم افزایش مستمر هزینه های تولید است.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از طرفی با کاهش سایز تولید رو به رو هستیم چرا که قدرت خرید خانواده ها کمتر شده است و نیازهای خانواده به جای اینکه از خرید تامین شود بیشتر به سمت تعمیرات رفته است و تا جایی که بتوانند کمتر خرید می کنند.

وی افزود: وقتی که سایز تولید کمتر می شود، قیمت تمام شده بالا می رود، چرا که مقیاس تولید در صنعت لوازم خانگی مهم و تاثیر گذار است.

طغیانی بیان کرد: طبیعی است که با این روند هم تولید کننده و هم مصرف کننده که با قیمت های روز به روز او فزایش رو به رو بوده، ناراضی هستند.

مهدی طغیانی بیان کرد: راهکار این است که ثبات به بخشی در بازار در تامین ارز و مواد اولیه و جلوگیری کردن از نوسان، اتفاق بیفتد که خود تولید کننده می تواند، کار خود را مدیریت کند.

از دیگر مشکلات پیش رو مصرف کننده آشنا نبودن با سطح بندی کیفیت یک برند برای مصرف کننده است و همچنین خدمات پس از فروش کالا نیز یک از چالش ها در دیده مجهول کننده مصرف کننده به برند است که با توجه به خرید اجباری مصرف کننده از آنچه در بازار است و اینکه اگر نخرد باید روز بعدی با قیمت بیشتر خرید کنند، تولید کننده رقبتی برای معرفی خود در بازار و تبلیغات نشان نداده و این دید گنگ برای مصرف کننده تولیدات داخلی است.

به نظر می رسد امروز که تحریم به یک فرصت در این صنعت تبدیل شده است، لازم است با بسته های حمایتی، تولید داخل را مورد حمایت قرار گیرد  از طرفی تولید کننده داخلی نیز فرصت پیش آمده را برای رشد و معرفی خود به کار گیرد و بازار را  به عناون یک بازار انحصاری که مصرف کننده اجبار به خرید دارد، نبیند.

آنچه تجربه ثابت کرده است، توان داخلی و استعدادها ست که می تواند در این فرصت شکوفا شده و زمینه خود کفایی در این صنعت فراهم شود.

*گزارش از جمشید حسینی

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد