صفحه اصلی » اجتماعی » تکلیف سبک زندگی را روشن کنیم!

تکلیف سبک زندگی را روشن کنیم!

بشر امروز در ظرفی زندگی می‌کند که به عنوان مثال نقش رسانه‌ها در خلق نیازها و بی‌نیازی هایش سهم سترگی به عهده گرفته اند. از این دست مثال‌ها در حوزه رسانه، تبلیغات و هدایت ذهن افراد به سمت و سوی هدف های از پیش تعیین شده به قدری در دسترس وجود دارد که لیست آن از ده ها صفحه فراتر می رود.

تاریخ انتشار: ۱۱:۳۰ - دوشنبه ۱۳۹۹/۰۴/۳۰

صاحب نیوز -محمدحسن تفرشی*/ هدف گذاری برای پردازش یک موضوع می‌تواند گوناگونی‌های متنوعی را شامل شود. گاهی هدف روشن کردن اصل ماجراست، گاهی هدف، نقاطی است که به نظر شما مهم و ویژه است و گاهی هدف می‌تواند ابعادی فراگیر و جامع داشته باشد و پردازش جامع یک موضوع به جهت اهمیت آن موضوع هدف بحث و بررسی قرار گرفته باشد. در این نوشتار سعی بر آن است که این جامعیت محقق شود تا مخاطب بتواند تکلیف خودش را با موضوعی که پیش رو دارد، روشن کند.

سبک زندگی را اگر از واژه و مفهوم آن عبور کنیم موضوعی نوپدید نیست، سالیان متمادی به بلندای تاریخ زندگی انسان‌ها این مفهوم که سبکی برای زیستن است در عالم واقعیت ظهور و بروز داشته است. رفتارها، علاقمندی‌ها و جهت‌گیری‌های متعدد و متنوع فردی و جمعی در نهاد بشر و جامعه بشری وجود داشته است و همچنان این موضوع در بستر زمان ساری و جاری است، پس علّت این برجستگی و احساس نوپدیدی این عبارت چیست؟ آیا اتفاق تازه‌ای رخ داده است؟ آیا مفهوم سبک زندگی به چیزی غیر از آنچه انسان‌ها انجام می‌دهند- و در قالب‌ها و شکل‌های خاص و منحصر به فرد به آن می‌پردازند- اشاره دارد؟

آیا سبک زندگی در دهه‌های اخیر ویژگی خاصی پیدا کرده که آن ویژگی نشان و تابلوی این عبارت معرفی می شود؟ سؤال‌های متعددی می‌توان مطرح کرد که با پاسخ به آن‌ها آرامش خیال را به ذهن مخاطب منتقل کرد. هر چند که فروعات و مطالب پیرامون زندگی امروز اندیشمندان و اندیشکده‌های فراوانی را به خود مشغول کرده، مطالعات فراگیری در سطح جهان پیرامون کنش‌ها و واکنش ‌های جهان امروز و بازیگران آن در جریان است که برای این بحث ما نمی توان حد یقف و پایانی متصور بود.

سبک زندگی قبل از پرداختن به هر موضوع دیگری خاصیت سیال بودنش ذهن را درگیر می‌کند، علت این امر همانند عوامل متعددی که پیرامون یک موضوع اجتماعی مطرح می شود، متکثر است. بشر امروز در ظرفی زندگی می‌کند که به عنوان مثال نقش رسانه‌ها در خلق نیازها و بی‌نیازی هایش سهم سترگی به عهده گرفته اند. از این دست مثال‌ها در حوزه رسانه، تبلیغات و هدایت ذهن افراد به سمت و سوی هدف های از پیش تعیین شده به قدری در دسترس نویسنده و شما مخاطب عزیز وجود دارد که لیست آن از ده ها صفحه فراتر می رود.

این نقش آفرینی های خُرد و کلان در سبک زندگی بشر امروز بدان جهت باید مورد ارزیابی قرار گیرد تا نگاه ساده انگارانه به موضوع سبک زندگی نداشته باشیم و در تبیین و تحلیل موضوع همان‌طور که در اول کلام بیان شد دست از جامعیت در طرح مباحث برنداریم. طبیعی است که هر مفهومی در قالبی تعریف می‌شود این که آن تعریف چه‌قدر جامع و مانع باشد و حدود بحث را نشانه‌گذاری کند صحبتی نیست، آن چه مهم است لمس مفهوم است.

حس کردن یک مفهوم همانند ریشه دواندن یک گیاه است که منجر به گل‌های عطر آگین و میوه‌های شیرین می‌شود. این که ما سبک زندگی را در قالبی خشک در دو خط تعریف کنیم و مثل رباتی مملو از گزاره ها پیرامون آن صحبت کنیم این قالب راه نفوذی به زندگی واقعی ما پیدا نخواهد کرد؛ همانند ریشه ای که نمی تواند در عمق زمین قد بکشد، فروعات این موضوع مورد بحث نیز نمی توانند نمای جذاب و اثر بخشی به ما نشان دهند لذا سعی بر آن است ظرف تعریف با توجه به اینکه نقطه آغاز است ظرفیت ساز و بستر سازی مناسب برای قدم های بعدی باشد.

*دکترای علوم قرآن و حدیث

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99