صفحه اصلی » آخرین اخبار ایران و جهان » واقعا هیوندای سوناتا 2020 با نور خورشید راه می‌رود؟

واقعا هیوندای سوناتا 2020 با نور خورشید راه می‌رود؟

کمپانی هیوندای با معرفی نسخه 2020 سوناتا هیبریدی، علاوه بر تغییرات ظاهری درخشان این خودرو، از 2 تکنولوژی جدید که برای نخستین بار در خودروهای خود استفاده کرده است نیز رونمایی کرد. از مهمترین تغییرات ظاهری نسخه 2020 می‌توان به طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو، اسپویلر یکپارچه عقب و رینگ‌هایی با طراحی آیرودینامیکی اشاره کرد.

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۰ - شنبه ۱۳۹۹/۰۵/۲۵

به گزارش صاحب نیوز؛ از اصلی‌ترین علل آلودگی محیط‌زیست، آلاینده‌هایی است که توسط خودروهای شخصی و عمومی تولید می‌شود. با سخت‌تر شدن قوانین آلایندگی خودروها و مالیات‌های سنگین خودروهای پرمصرف در بیشتر کشورها، خودروسازان مطرح دنیا بر آن شدند تا توجه بیشتری را به سمت تولید خودروهای هیبریدی معطوف کنند. در جهان از سال 1999 میلادی تولید این نمونه از خودروها آغاز شده و آمار فروش بسیار بالایی را نیز تجربه کرده است. در کشور ما، اما به نظر می‌رسد مهمترین عاملی که واردکنندگان خودرو و مردم را متوجه خودروهای هیبریدی کرد، گران شدن قیمت سوخت بود. به هر حال، تنها چند سالی از حضور خودروهای هیبریدی در ایران می‌گذرد که البته فراهم نبودن زیرساخت‌های استفاده از این خودروها هم دلیلی برای تاخیر ورود آنها به کشور شد.

سوناتا و تولد یک خودروی هیبریدی

هیوندای سوناتا که سابقه‌ای طولانی و بسیار موفق را در ایران تجربه کرده بود، بالاخره در سال 2017 میلادی توسط شرکت پاکرو و در نسل هفتم خود، یعنی سوناتا LF هم در مدل استاندارد و هم در مدل هیبریدی وارد کشور شد. سوناتا در نسخه هیبریدی تغییرات ظاهری اندکی را نسبت به LF تجربه کرده است. تغییرات چراغ‌ها، رینگ و لاستیک، جلوپنجره و استفاده از نوار فریم کروم دور درها و دستگیره‌ها هرچند اندک هستند، اما برای سوناتا هیبریدی ظاهری لوکس، هماهنگ و همه‌پسند را فراهم کرده است. از نظر طراحی داخلی، امکانات رفاهی و سطح آپشن‌ها، نسخه هیبریدی هم همانند LF و YF در حد بسیار مطلوب و بالایی قرار دارد. سوناتا هیبریدی در 3 نسخه GL ،GLS و GLS+ عرضه می‌شود که تفاوت آنها در سطح بهره‌مندی از تجهیزات و فول‌ترین نسخه GLS+ است. از نظر ایمنی سوناتا هیبریدی 2017 بسیار کامل به نظر می‌رسد و داشتن 7 ایربگ و سیستم‌هایی چون رادار نقطه کور، رادار تصادف از جلو، رادار تعویض خطوط، ترمز خودکار هوشمند و کروز کنترل تطبیقی می‌تواند ایمنی کامل سرنشینان در حوادث را ضمانت کند.

در زیر کاپوت هیوندای سوناتا هیبریدی، یک موتور بنزینی با حجم 2000 سی‌سی قرار دارد که با 4 سیلندر قادر به تولید 157 اسب بخار قدرت و 190 نیوتن‌متر گشتاور است. در زیر صندلی‌های عقب خودرو، باطری‌های تامین کننده نیروی موتور الکتریکی جای گرفته است. موتور الکتریکی 38 کیلو واتی سوناتا هیبریدی، قادر به تولید 51 اسب بخار قدرت است. همکاری و ترکیب این 2 موتور، 193 اسب بخار قدرت برای سوناتا هیبریدی تولید می‌کند. از دیگر نکات مثبت این خودرو، سیستم بازیابی انرژی ترمزگیری‌ است که باعث کمک به شارژ بهتر و سریع‌تر باطری‌های موتور برقی خودرو می‌شود.

بهره‌گیری از یک جعبه دنده 6 سرعته شیفت‌ترونیک که هماهنگی مطلوبی با موتور خودرو دارد، باعث عملکرد بهتر این خودرو نسبت به نسخه‌های قبلی شده است. مصرف سوخت ترکیبی این خودرو عدد بسیار مناسب 6/5 لیتر را نشان می‌دهد. شتاب‌گیری اولیه و ثانویه خوب و چالاکی خودرو، عملکرد مناسب سیستم تعلیق، هندلینگ خوب و سواری نرم و راحت، همگی از مزیت‌های این خودروی تقریبا کامل است. البته بزرگترین ایراد وارده به این خودرو، کامل نبودن تکنولوژی هیبریدی آن است که با پیشرفت دانش مهندسان شرکت سازنده، این تکنولوژی در مدل‌های بالاتر کاملا تکامل یافت.

خودرویی با پنل خورشیدی بر روی سقف!

کمپانی هیوندای با معرفی نسخه 2020 سوناتا هیبریدی، علاوه بر تغییرات ظاهری درخشان این خودرو، از 2 تکنولوژی جدید که برای نخستین بار در خودروهای خود استفاده کرده است نیز رونمایی کرد. از مهمترین تغییرات ظاهری نسخه 2020 می‌توان به طراحی جدید جلوپنجره و سپر جلو، اسپویلر یکپارچه عقب و رینگ‌هایی با طراحی آیرودینامیکی اشاره کرد. یکی از تکنولوژی‌هایی که هیوندای برای اولین بار در این مدل از سوناتا هیبرید به کار برده، استفاده از پنل خورشیدی روی سقف آن است که می‌تواند با شارژ کردن باطری‌ها، شعاع حرکتی این خودرو را افزایش دهد و از خالی شدن ناگهانی باطری‌ها نیز پیشگیری کند. طبق برآوردهای شرکت هیوندای، شارژ روزانه 6 ساعته با استفاده از این پنل روی سقف می‌تواند در طول یک سال، شعاع حرکتی را 1300 کیلومتر افزایش دهد!

دیگر فناوری به کار رفته در این نسخه، سیستم ASC است که با استفاده از این فناوری زمان تعویض دنده‌ها 30 درصد کاهش می‌یابد. به نقل از کمپانی هیوندای، این فناوری جدید استهلاک جعبه دنده را در هنگام تعویض دنده کاهش داده و به این ترتیب سیستم گیربکس عمر بالاتری خواهد داشت. از دیگر تأثیرات فناوری ASC کاهش سوخت و بهبود عملکرد شتاب‌گیری خودرو است. ویژگی‌هایی که ذکر شد تنها اشاره‌ای به ارزش‌های این خودرو مدرن و چشم‌نواز است. زمان واردات سوناتای هیبرید مدل 2020 به کشور کاملا نامعلوم و در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. ضمن این‌كه قیمت نجومی آن، ممکن است داشتن این خودروی کم‌نظیر را صرفا به رؤیایی برای اکثریت جامعه بدل کند. البته نسخه‌های کارکرده این خودروی هیبریدی در مدل‌های 2017 و 2018 با مراجعه به دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو در دسترس است که با قیمت‌های حدودی 650 میلیون تا یک میلیارد و 200 میلیون تومان در خرداد ۹۹، به نظر نمی‌رسد جز درصد بسیار اندکی، مخاطبی از بین قشر عظیمی از مردم داشته باشد.

دیگر خودروهای هیبریدی در ایران

در ارائه خودروهای هیبریدی شرکت واردکننده محصولات تویوتا در کشور ما پیشگام بوده است و اولین خودروی هیبریدی که پای آن به خیابان‌های کشور باز شد، تویوتا پریوس با ظاهر عجیب و نامانوسش بود. تویوتا کمری هیبرید، تویوتا راو 4 هیبریدی، لکسوس هیبریدی، ولوو هیبریدی، بی‌ام‌‌دبلیو i8 هیبریدی، هیوندای اکسنت هیبریدی در کنار هیوندای سوناتا هیبریدی، در حال حاضر در خیابان‌های کشور در تردد هستند. ولی متاسفانه با مراجعه به سوناتا هیبرید دیوار در می‌یابیم که مخصوصا پس از افزایش مجدد قیمت بنزین ارزان‌ترین مدل این خودروهای سبز هم بسیار دور از دسترس اکثریت جامعه قرار دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99