صفحه اصلی » اجتماعی » آمار ابتلایی که در نشست خبری و ستاد متفاوت است!/ والدین، سردرگم تصمیمات خلق الساعه مدیران

آمار ابتلایی که در نشست خبری و ستاد متفاوت است!/ والدین، سردرگم تصمیمات خلق الساعه مدیران

تصمیم استانی ستاد ملی استانی به واسطه آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است حال این سوال این است که آیا علوم پزشکی آمار متفاوتی در جلسه ستاد و در نشست خبری ارائه داده است و یا اینکه 163 دانش آموز و بیش از دو هزار خانواده دانش آموز که عضوی از آن به بیماری کوید 19 مبتلا هستند، آمار نگران کننده ای به حساب نمی آید؟

تاریخ انتشار: ۱۷:۰۳ - پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۷

به گزارش صاحب نیوز؛ شیوع بیماری کرونا سال تحصیلی در سال 98 را نیمه تمام گذاشت و البته فضای مجازی بستری شد تا آموزش نصف و نیمه از این مسیر ادامه یابد، آموزشی که با مواجه آنی با آن انتظار بهتری هم نمی شد از آن داشت اما به هر حال سال تحصیلی 98_99 به پایان رسید، اینکه فضای مجازی در این هنگام چقدر توانست بار آموزشی را بر دوش بکشد یک علامت سوال است.

البته کمی بعد از نرم افزار شاد نیز رونمایی شد که قرار بود فضای آموزشی را برای دانش آموزان فراهم کند؛  فرزانه علی خانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: اهمیت تعلیم و تربیت و نقش مهم آن در زندگی انسان بر کسی پوشیده نیست، بنابراین والدین در راس و پس از آن مربیان و معلمان وظیفه سنگینی در این زمینه بر عهده دارند چرا که اگر کودک به درستی تربیت نشود نه تنها فرزند خوبی برای والدین خویش، بلکه فرد مفیدی هم برای جامعه نخواهد بود.

*چالش های آموزش در فضای مجازی

معلم پایه ابتدایی تصریح کرد: لذا ضروری است که در هر زمان و در هر شرایطی دست از آموزش و پرورش فرزندان برنداریم؛ با توجه به وجود بیماری کرونا و شرایط خاصی که در چند ماه گذشته برجامعه حکم فرما شده است، حضور فیزیکی معلمان و دانش آموزان و سایر کادر آموزشی در مدارس امکان پذیر نبوده و با این شرایط تعلیم و تربیت به شکل مجازی شکل گرفت.
وی افزود: در ابتدای کار یعنی در اسفند ماه که این بیماری به طور وسیعی شیوع پیدا کرد معلمان با تشکیل گروه هایی در شبکه¬های اجتماعی مختلف به تدریس مشغول شدند، این نوع تدریس برای معلمان، والدین و دانش آموزان مشکلات متعددی را به وجود آورد.

علی خانی ادامه داد: اصلی ترین وسیله برای حضور در شبکه های اجتماعی برخورداری از تلفن همراه هوشمند و اینترنت است که عده¬ای از والدین آن را در اختیار نداشتند که همین امر مشکلات متعددی را به همراه داشت، دانش آموزی که از اطلاعات گروه کلاس بی خبر بود و حتی با توجه به شرایط کرونایی نمی توانست با همکلاسی خود ارتباط برقرار کند و از تدریس بی بهره می ماند؛ در این وضعیت معلمان می بایست با برقراری تماس تلفنی دانش آموز را به سطح کلاس می رساند که خود این موضوع نیز مشکلاتی داشت از جمله هزینه تماس بالایی که معلم و یا دانش اموز می بایست بپردازد و این مشکل در مدارس روستایی چندین برابر است.
فرزانه علی خانی بیان کرد: مشکل دیگر تدریس در فضای مجازی مصرف بالای اینترنت و هزینه زیاد آن برای خانواده ها و معلمان است، همان طور که می دانید تدریس با استفاده از فیلم های آموزشی و انیمیشن های جذاب، تمرکز و توجه دانش آموز را برمی انگیزاند و موجب یادگیری بهتر می شود، لذا معلمان برای تولید چنین محتواهای آموزشی و آپلود آن ها در گروه های کلاسی و همچنین دانش آموزان برای دانلود این مطالب نیازمند ترافیک بالای اینترنت هستند، که متاسفانه با توجه به شرایط اقتصادی جامعه تعداد زیادی از والدین در خصوص مصرف اینترنت شکایت داشته و گاهی اوقات به دلیل عدم وجود اینترنت دانش آموز از تدریس بی بهره می ماندند
این معلم ابتدایی عنوان کرد: هنگامی که معلم برای پرسش و پاسخ های کلاسی و ارائه بازخورد به تکالیف دانش آموزان زمان معینی را تعیین می کرد والدینی که بیش از یک فرزند محصل داشته و تنها یک تلفن همراه هوشمند داشتند نمی توانستند در یک زمان معین در چندین گروه برای فرزندان خود فعالیت کنند.

وی ادامه داد: در اواخر اردیبهشت ماه که پیام رسان شاد روی کار آمد و هر کلاس زمان معینی برای تدریس و ارائه فعالیت داشت برای این قشر از خانواده ها که تعداد آن ها کم هم نیست بشدت مشکل ساز بود از طرفی معلمان نیز نمی توانستند فعالیت های خود نظیر پرسش و پاسخ آنلاین و تماس های تصویری جهت ارائه کنفرانس و … را تکمیل کنند چرا که دانش آموزانی که خواهر و برادر محصل داشتند ساعت های کلاسهایشان باهم تداخل داشت.

فرزانه علی خانی بیان کرد: مشکلات تدریس در فضای مجازی در پیام رسان شاد بیشتر شد چرا که یکی از اصلی تربن مشکلات این پیام رسان سرعت پایین آن است که هم برای والدین و دانش آموزان و هم برای معلمان به شدت وقت گیر و کسل کننده است، زمانی که معلم ساعت ها برای ساخت یک فیلم آموزشی و تولید محتواهای گوناون وقت می گذارد در هنگام آپلود این موارد در پیام رسان شاد باید زمان زیادی منتظر ارسال محتوایش بنشیند؛ از طرفی هم حجم زیادی پیام دریافت کند که چرا تدریس نمی کنید.
وی تاکید کرد: این سرعت پایین گریبان گیر دانش اموزان نیز هست چرا که وقتی تکالیف خود را در پیام رسان شاد ارسال می کنند آن ها نیز باید زمان زیادی را منتظر ارسال بنشینند و چون باید ارسال تکالیف در زمان معینی اتفاق بیافتد دانش آموز دچار اضطراب و نگرانی شده و درنتیجه سلامت روانی بهم میریزد و بجای یادگیری منتظر بازخورد بدی از طرف معلمش است که چرا تکالیفت را ارسال نمیکند.
علی خانی اظهار کرد: یکی دیگر از مشکلات پیام رسان شاد نسخه آی او اس آن است این نرم افزار برای سیستم عامل اندروید طراحی شده و معلمان و خانواده هایی که گوشی های هوشمند با سیستم عامل آی او اس دارند در استفاده از این نرم افزار با مشکل رو به رو بودند، چرا که برخی امکانات را ندارد نظیر ارسال ویس(صدا) که این مورد برای تدریس معلم و پاسخگویی دانش آموز نیازی ضروری است.‌

*اینکه چه میزان شاد ایرادات گذشته را ندارد و امکانات جدیدی را در خود جا داده به زودی مشخص می شود

البته برخی از ایرادات شاد رفته رفته  بر طرف شد؛ و امسال نیز گفته می شود که این نرم افزار علاوه بر رفع ایرادات گذشته قابللیت های  بیشتری پیدا کرده و می تواند در آموزش مجازی نقش خوبی ایفا کند که البته کمی زمان لازم است تا با حضور دانش آموزان این نرم افزار محک جدی بخورد؛ چرا که حضور حداکثری دانش آموزان در ساعت های خاص بدون شک تست این اپلیکیشن است

*آموزش مجازی در برخی از نقاط وصله ای ناجور بود

اما همه مشکلات به این ایرادات محدود نشد و در برخی مناطق دانش آموزان از اینترنت و گوشی مناسب محروم بودند تا در آموزش مجازی سهم این افراد بسیار ناچیز باشد؛ در همین حین بود که مشخص شد کرونا مهمان شومی است که به این راحتی ها قصد رفتن ندارد، از این رو با توجه به فرصت حدود 7 ماهه که در اختیار آموزش پرورش بود همه انتظار ارائه یک برنامه مشخص با برطرف شدن ایرادات آن با دیدها و نظرات کارشناسی بودند، اما هر چه به لحظه استارت و زنگ بازگشایی مدارس نزدیک شدیم شرایط تغییر کرد و سردرگمی و صحبت های ضد و نقیض از نحوه فعالیت مدارس به شکلی بود که انگار کرونا یک شب قبل از بازگشایی مدارس بروز کرده است.

اصفهان نیز در این سردرگمی پیشتاز بود و در دقیقه نود نیز چند شهرستان اصفهان همچنان یک هفته تعطیل ماند، البته گزارش های میدانی نشان می دهد که برخی مدارس غیر انتفاعی کار خود را در همین مناطق هم آغاز کرده اند؛ در این شهرستان ها زنگ شروع مدارس مجازی شده شد.

*نحوه بازگشایی مدارس و تغییرات خلق الساعه

وضعیت کرونا در بسیاری از نقاط اصفهان قرمز است و بازگشایی مدارس در این مناطق زنگ خطری بزرگ است، از طرفی بسته بودن و به تاخیر افتادن یک هفته ای در شهر اصفهان، خمینی شهر، فلاورجان و نجف آباد هم تصمیمی عجیب است چرا که برخی نقاط پر خطر در استان باز هم وجود داشت و از طرفی مگر قرار است بعد از یک هفته چه اتفاقی بیفتد؟

شاید به خودی خود بیماری کرونا ابهاماتی را ایجاد کرده باشد اما تصمیم های یک شبه و عجولانه ابهامات این موضوع را بیشتر از پیش کرده است، تصمیماتی که هر لحظه به یک شکل بیان می شد؛ اما این پایان ماجرای آغاز سال تحصیلی امسال نبود و تازه اول سردرگمی خانواده به حساب می آمد؛ چرا که آن ها از طرفی برای حضور فرزندان خود در مدارس نگرانند و از طرفی آموزش مجازی و کارایی آن را باید قبول کرد که هنوز هندوانه در بسته ای است که میزان موفقیت آن خصوصاً در مقطع ابتدایی مشخص نیست.

علی اکبری که ساکن اصفهان و یکی از والدین دارای دو دانش آموز است که 10 و 14 ساله هستند، در گفت و گو با صاحب نیوز می گوید: امسال اینگونه وضعیت آموزش فرزندانم چگونه می شود، مشخص نیست و مدرسه هم گفته اختیار با خودتان است.

*هزینه تدریس خصوصی در خانه سر به فلک می کشد/ از یادگیری مجازی اطمینان نداریم

او در ادامه می گوید: اگر فرزندم را به مدرسه نفرستم نگران یادگیری او هستم و اگر به مدرسه هم بفرستم باید از ابتلایشان به کرونا بترسم و مادرشان هم دیابت دارد که ترس ما را بیشتر می کند؛ برخی برای دانش آموزان خود معلم خصوصی گرفته و بچه های خود را به مدرسه نمیفرستند که من از یکی از آن ها پرسیدم که دیدم برای هر ساعت درسی بسته به نوع درس از 50 تا 100 هزار تومان هزینه می کند.

والدین دو دانش آموز اصفهانی ادامه داد: من توان پرداخت چنین هزینه ای را ندارم چرا که هفته ای بیش از یک میلیون برای دو فرزندم می شود؛ از طرفی برخی می گویند بچه ها را به مدرسه نفرست تا از آموزش مجازی بهره ببرند، اما فکر می کنم آموزش مجازی نمی تواند مانند آموزش حضوری باشد و اینکه مگر معلم انرژی این را دارد که هم در مدرسه درس دهد و هم در مجازی بچه هایی که به مدرسه نرفتند، را آموزش و با آن ها کار کند.

البته ایرادات اختیاری بودن حضور دانش آموزان هم کم نبوده و در روند آموزشی بسیار تاثیر گذار است؛ مرادی که یکی از مدیران بازنشسته مدارس استان اصفهان است در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز می گوید: وقتی دانش آموزان حضور مستمر در کلاس ندارند و حضورشان نظم خاصی ندارد و معلم ممکن است گاهی داشن آموز جلسه قبل را در کلاس نداشته باشد و با دانش آموزی که چند جلسه در کلاس نبوده رو به رو شوند، روند تدریس این معلم طبق برنامه پیش نخواهد رفت چرا که باید همه کلاس را با هم به جلو ببرد.

*هر تصمیمی ایرادات خاص خود را دارد

وی با اشاره به برخی از مشکلات که سال های پیش برای تعداد بسیار کمی از دانش آموزان اتفاق می افتاد، افزود: قبل از این خصوصاً در مقطع متوسطه دوم دانش آموز یا مدرسه بود و یا خانه و اگر در مدرسه حاضر نمی شد به خانواده او اطلاع داده می شد اما حال شرایط متفاوت است و دانش آموز می تواند در مدرسه حاضر نشود در حالیکه به قصد مدرسه از خانه خارج شده است.

مرادی گفت: البته این ایرادات کار است و شاید هر تصمیمی هم گرفته شود ایرادات خاص خود را داشته باشد چرا که ما واقعا در شرایط ویژه ای هستیم.

این مدیر بازنشسته گفت: امروز کنار کمک هایی که برای بحث های اقتصادی می شود، لازم است معلمان و مدیران که فرصت دارند و یا افرادی که می توانند در یاد دادن به دانش آموزان سهمی داشته باشند؛ در یاد دادن به دانش آموزان در منازل خصوصاً برای خانوادهایی که به شکلی نیاز دارند، به آموزش فرزندانشان کمک شود تا دغدغه خانواده ها بر طرف شود.

مرادی در مورد اینکه آموزش مججازی چه مقدار می تواند تاثیر گذار باشد، عنوان کرد: آموزش با مدیا، تصویر و فیلم یک پدیده جدید نبوده و قبلا در مدارس هم مورد استفاده قرار می گرفت و حتی گاهی یادگیری از آن بالاتر از آموزش معلم بود؛ در این زمینه ما نیاز به تولید محتواهای غنی داشته که البته برای ایده ال شدن شرایط هم زمان لازم است.

بعد از اینکه مدارس بازگشایی شد آلارم های برخی نیز به گوش رسید که این یک رفتار پر خطر به حساب می آید؛ خانواده ها با اضطراب این وضعیت را دنبال می کردند و امیدوار بودند با رعایت پروتکل های بهداشتی در مدارس برای دانش آموزان آن ها مشکلی را ایجاد نکند؛ قبل از شروع مدارس عنوان شد که برخی مدارس رضایتنامه از والدین برای حضورشان در مدارس دریافت می کنند که با واکنش های تندی همراه شد اما به نظر حکایت همان پول گرفتن یا نگرفتن مدارس بود.

*136 دانش آموز و 48 معلم درگیر کرونا شدند

حدود دو هفته از بازگشایی مدارس می گذرد که نشست خبری معاون دانشگاه علوم پزشکی مانند بمبی در استان اصفهان به صدا در آمد؛ بهروز کلیدری معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: در دو هفته گذشته 48 معلم گرفتار شده و 183 معلم هم دارای اعضای خانواده مبتلا بودند؛ 163 دانش آموز مبتلا شده اند  و خانواده دو هزار و 863 دانش آموز درگیر کرونا هستند؛ وی از خانواده ها درخواست کرد آموزش مجازی را مد نظر قرار دهند.

این صحبت ها به شدت خانواده ها را دچار اضطراب کرد و در حالی که قبل از این نیز برخی خانواده ها دانش آموزان خود را به مدرسه نمی فرستاند این انتظار را بوجود آورد که میزان حضور دانش آموزان در استان اصفهان به صورت خود جوش تا درصد بالایی کاهش پیدا کند.

*وضعیت کرونا در مدارس عادی است

در همین روز بود که حجت الله غلامی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در رابطه با آخرین وضعیت مدارس اصفهان در مقابله با کرونا، اظهار کرد: در جلسه روز گذشته ستاد استانی مدیریت  مقابله با کرونا؛ گزارشی از ابتلای دانش آموزان به کرونا خارج از میزان عادی عمومی توسط اداره کل آموزش و پرورش و دانشگاه علوم پزشکی ارائه نشد.

سخنگوی ستاد مدیریت کرونای استان تصریح کرد: تمامی مدارس سطح استان با ظرفیت 50 درصد درحال فعالیت هستند و اداره کل آموزش و پرورش در صدد است این مقدار را به کم تر نیز کاهش دهد.

وی افزود: با تصمیمات ستاد کرونای استان با اعمال دستورالعمل های بهداشتی و انتخابی کردن حضور در مدارس، مسئله بیماری کرونا در مدارس کنترل شده است.

غلامی عنوان کرد: با توجه به تفاوت میزان کیفیت آموزش حضوری دانش آموزان در مدارس نسبت به آموزش مجازی، ترجیح اداره کل آموزش و پرورش، ستاد مدیریت کرونا و بسیاری از دانش آموزان، اولیا و معلمان ادامه روند آموزش به صورت حضوری است و برنامه ای برای تعطیلی مدارس نداریم.

البته به نظر تصمیم استانی ستاد ملی کرونا هم به واسطه آمار دانشگاه علوم پزشکی اصفهان است حال این سوال این است که آیا علوم پزشکی آمار متفاوتی در جلسه ستاد و در نشست خبری ارائه داده است و یا اینکه 163 دانش آموز و بیش از دو هزار خانواده دانش آموز که عضوی از آن به بیماری کوید 19 مبتلا هستند، آمار نگران کننده ای به حساب نمی آید؟

در این میان این خانواده ها هستند که این وضعت نگرانند و با توجه به اینکه در ابتدای سال تحصیلی هستیم در بلاتکلیفی مانده و از تحصیل دانش آموز خود نگرانند؛ به نظر می رسد با به میان آمدن این صحبت ها از هفته جاری آمار حضور دانش آموزان در مدارس باز هم کاهش یابد و آموزش مجازی در اولویت قرار گیرد، اما این نکته همچنان بدون جواب است که دو هفته حضوری از نه ماه به چه قیمتی تمام خواهد شد، هر چند که حضور هم اختیاری بوده است اما بازهم  حداقل 50 درصد دانش آموزان حضوری به مدرسه رفتند.

آنچه از امکان حضور دانش آموزان برای آموزش به نطر می رسد این است که حداقل در این هفت ماه امکان دسترسی همه دانش آموزان به یادگیری از فضای مجازی میسر نشده و به اجبار امکان حضوری فراهم شده است، ایرادی که در برخی نقاط استان برجسته تر است؛ البته یقیناً برگزیندن این چنین راه حلی به منزله پاک کردن صورت مسئله خواهد بود.

انتهای پیام/

 

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد