صفحه اصلی » فرهنگ و اندیشه » برپایی عزاداری امام حسین در عقل و شرع چگونه است؟

برپایی عزاداری امام حسین در عقل و شرع چگونه است؟

در این گزارش برپایی عزاداری امام حسین (ع) از لحاظ عقل و منطق مورد بررسی قرار گرفته است

تاریخ انتشار: ۰۸:۵۲ - سه شنبه ۱۳۹۹/۰۶/۱۸

به گزارش صاحب نیوز؛ برپایی عزاداری برای امام حسین امری است که ایرانی ها به آن بسیار اهمیت می دهند و هر یک به نحوی سعی می کنند در ان سهیم شوند و شاید کوچه و محله ای نباشد که با فرا رسیدن محرم از روضه های خانگی و از نصب پرچم ها و کتیبه ها بی بهره باشد.

در این میان این سوال وجود دارد که این ارادت به سرور سالار شهیدان یک اقدام دلی است و فقط به عواطف وابسته است و یا این اتفاق توجیه و اساس عقلی نیز با خود دارد

حجت الاسلام محمد یزدانی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در این باره  اظهار کرد: آن چه در شرع ثابت شود مغایر با عقل نیست و هر چه عقل به آن حکم کند شرع نیز به آن حکم می کند و در یک کلام عقل سلیم تابع شرع و دین است و منافعاتی بین این دو نیست و یکی از دستورات و پایه های دینی محصولات عقل سلیم است

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: از نظر عقلی باید گفت هر انسان عاقل اگر آ«که و آنچه را که دوست دارداز دست بدهد، برای از دست رفته خود دلش می سوزد و گاهی هم گریه می کندبه طور مثال اگر کسی پدر و مادر یا یکی از نزدیکان خود را از دست دهد گریه می کند و خیلی از آثار به جا مانده از آن ها را نزد خود نگاه می داردو با این آثار دل خود را تسلی می دهد و این کار ممکن است سال ها به طول انجامد.

وی ادامه داد: عمده دلیل آن این است که انسان مورد از دست داده را دوست و علاقه شدیدی به آن داردو گریستن بردر  گذشتگان و عزاداری برای آن ها امری برخاسته از عواطف انسانی است که در نهاد ما وجود دارد.

یزدانی عنوان کرد: در سیره و سنت پیامبر گرامی ما و ائیمه اطهر نیز دیده می شود؛ گریه پیامبر اسلام سال ها بعد از وفات مادر گرامیشان آمنه بر مزار او شاهدی بر این بحث است که در منابع شیعه و اهل سنت بیان شده است همچنین پیامبر بعد از درگذشت حضرت ابوطالب بسیار متاثر و عزادار شد و به این خاطر بسیار گریست

محمد یزدانی خاطرنشان کرد: همچنین حضرت علی (ع) پس از رحلت رسول خدا برای آن حضرت اشک می ریخت و عزا و اندوه خود را جاودانی می دانست و حضرت زهرا (س) هم پس از رحلت پدر گرامیشان عزادار شده و در سوگ پدر گریست.

این استاد حوزه و دانشگاه در ادامه بیان کرد: علاوه بر این ها پیامبر گرامی اسلام اجر رسالتش را مودت و دوستی با خاندان خویش قرار داده است  و عزاداری برای خاندان وی یکی از مصادیق ابراز دوستی و مودت به آن ها است.

وی افزود: دلیل دیگری که از قرآن برای مشروعیت عزاداری می توان بیان کرد آیه 32 سوره حج است که خداوند  در این آیه می فرمایند: مَنْ يُعَظِّمْ شَعائِرَ اللَّهِ فَإِنَّها مِنْ تَقْوَى الْقُلُوبِ یعنی کسی که شعائر خدا را بزرگ شمارد این کار حکایت از تقوی قلب ها دارد.

یزدانی تصریح کرد: بنابراین عاشورا و عزاداری برای امام حسین (ع) یکی از شعائر  الهی است و علت دیگری که بر جایز بودن عزاداری دارد این است که حضرت یعقوب که از پیامبران الهی بود بیش از 40 سال در فراق فرزنذش حضرت یوسف گریه کرد

این استاد حوزه و دانشگاه اظهار کرد: پس چون امام حسین (ع) محبوب دل هاست و در دل ها حکومت می کند و برای دین و ارزش های اسلامی و آزاده  خواهی در راه خدا جان باخته و مظلومانه به شهادت رسیده است، عقل و شرع حکم می کند برای وی عزاداری اقامه شود و در این امر کونتاهی صورت نگیرد.

کنار هم قرار گرفتن، شرع، عقل و عواطف باعث شده روز به روز دامنه جغرافیایی برپایی عزاداری امام حسین گسترش یابد و حتی از سوی ادیان دیگر نیز این برپایی انجام شود و امروزه در بسیاری از نقاط جهان خیمه امام حسین برپا می شود.

علی حیدری در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز  اظهار کرد: عاشورا و فرهنگ عاشورا یکی از سرمایه های گران بها است که عقل حکم می کند این سرمایه گران بها حفظ و احیا شود و مورد بهه برداری قرار گیرد.

کارشناس مسائل مذهبی در ادامه تصریح کرد: از طرفی یک حادثه تاثیر گذار که می تواند برکات آن برای مردم ادامه یابد و موجب هدایت و راهنمایی در آینده باشد، هم باید زنده نگاه داشته شود که کاملا عقلانی است.

وی افزود: عاشورا دارای درس هایی است که به عنوان یک مکتب انسان ساز است و حقیقت خواهی، ظلم ستیزی، عزت و کرامت نفس را بیان می کند که این ها لازمه زندگی بشر است و نشان می دهد که این مکتب باید حفظ و زنده نگاه داشته شود.

حیدری عنوان کرد: همچنین برپایی عزاداری امام حسین دارای برکاتی است که ما در زندگی به این برکات نیاز داریم و برای به دست آوردن آن عقل ما را به سمت برپایی عزاداری می برد.

شاید اینکه عقل با آن چه در دین سفارش شده در تضاد نباشد امری تازه و یا منحصر به فرد نیست و گواه این است که اسلام دین به دور از تعصب و خواسته های غیر عقلانی است؛ از این روست که علی رغم تلاش بسیاری که در طول تاریخ برای از بین بردن آن شده است، همچنان پویا و زنده است.

البته شایان ذکر است اگر عزاداری امام حسین برپا می شود از نیاز ماست و گرنه که آن ها که در قرب الهی هستند به عزاداری ما نیازی ندارند بلکه این ما هستیم که به توسل جستن به این درگاه نیازمندیم و روح و جسم خود را در این عزاداری ها شستن و شو می دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99