صفحه اصلی » اقتصادی » افزایش چند باره قیمت های خودرو/ برای این آشفته بازار باید چه کرد؟

افزایش چند باره قیمت های خودرو/ برای این آشفته بازار باید چه کرد؟

آنچه منجر به وضعیت کنونی بازار شده است، معاملات که در سطح جامعه انجام می شود و حتی گاهی نظارت بر آن هم جای علامت سوال است که باید چگونه باشد؛ مثلا خودرو مدل X با چه قیمتی باید به فروش برسد؟ البته قیمت گذاری در این سطح کار بسیار سختی است چرا که گاهی تغییرات و دامنه خودروهای هم مدل کار کرده تا بیش از 10 میلیون تومان می رسد.

تاریخ انتشار: ۱۴:۱۸ - پنجشنبه ۱۳۹۹/۰۶/۲۰

به گزارش صاحب نیوز؛ بازار خودرو در چند ماه اخیر به شدت با فازایش قیمت رو به رو بوده است و علی رغم اینکه طرح هایی هم برای بهبود بازار انجام شد اما در نهایت منجر به کنترل بازار نشده و باز هم روند افزایش قیمت آن ادامه پیدا کرد، حسین مظلوم که یکی از فعالان و کارشناسان بازار خودرو است در این زمینه به سوالات خبرنگار صاحب نیوز پاسخ می دهد.

*دلایل افزایش قیمت خودرو چیست؟

بازار خودرو در یک سال اخیر تحت تاثیر عوامل مختلف دچار افزایش قیمت شده است که مهمترین عامل آن افزایش تقاضا در بازار است، نرخ ارز، تورم و انتظار افزایش نیز عوامل دیگر بر بازار است، همچنین حضور واسطه ها و دلالان و همچنین خرید ها به منظور کسب سود نیز از عوامل دیگر تاثیر گذار با بازار است.

از دیگر دلایل افزایش قیمت ها عدم برنامه ریزی در گذشته است و برخی طرح هایی که امروز انجام می شود شاید نیاز بوده چند سال قبل انجام می شده است، همه این عوامل دست به دست هم داده و موجب شده است قیمت ها در بازار خودرو افزایش چشمگیر داشته باشد.

*چرا طرح هایی و راهکارهایی که انجام شد در کنترل قیمت نقشی ایفا نکرد؟

البته برنامه هایی که اجرایی شد تاثیر گذار بود اما این تاثیر بسیار کم بود چرا که در مقابل تقاضا بازار سهم بسیار اندکی داشت و همچنین این برنامه نتوانست بین قیمت کارخانه و قیمت مبادله شده در بازار تاثیر گذار باشد، از این رو باز هم قیمت خودرو افزایش پیدا کرد و این روند تا به امروز نیز ادامه داشت.

*آیا همچنان قیمت ها در بازار خودرو افزایش پیدا می کند؟

در بازار شاهد دو نوع افزایش قیمت هستیم، افزایشی که تولید کننده با توجه به افزایش نرخ ارز بر محصولات خود افزوده است و افزایشی که در بازار واسطه ای و باز اتفاق افتاده است؛ البته این دو مبلغ اصلا با یکدیگر همخوانی ندارد که خود یک بحث جدایی است.

اگر خودروساز قیمت خود را باز هم افزایش دهد یقیناً این افزایش در بازار بسط پیدا خواهد کرد و حتی درصد افزایش خودروساز در بازار امروز هم اتفاق نخواهد افتاد و گاه این افزایش با افزایش چندین برابری در بازار ایجاد می شود؛ اگر خودرو ساز اعلام کند که قیمت خودرو حداقل تا بازه شش یا یک سال افزایش قیمت ندارد، می توان بازار آرامی تری را شاهد بود اما اصلاً به این معنا نیست که در بازار بازهم افزایش قیمت رخ نمی دهد چرا که این عرضه و تقاضا است که بازار را جهت می دهد.

به طور کلی اگر دولت به بازار ورود جدی نکند به نظر این روند با موج سواری برخی ادامه دار باشد که نیاز است هر چه شدید تر به آن نظارت شود.

*چگونه می توان بازار خودرو را کنترل کرد؟

بازار با کنترل، نظارت و حذف واسطه درست می شود اما اما در دید بهتر و اقتصادی تر که بازار راه خود را پیدا کند این است که عرضه به اندازه تقاضا باشد؛ بنابراین باید در قدم اول تقاضا کاذب از بازار را از بین برد و در قدم دوم نیز افزایش تولید را هموار ساخت؛ ما باید به نقطه ای برسیم که خودرو ساز بتواند شرایط خرید آنی را برای مصرف کننده فراهم کند.

*آیا می توان با بازنگری در تعرفه های گمرکی و ورود خوردوهای خارجی بازار را کنترل کرد؟

در این باره نظرات گوناگونی وجود دارد اما در خودرو با وارد کردن خودرو کار تمام نمی شود بلکه نیار به لوازم یدکی خودرو وارد شده و همچنین علم تعمیر آن است که وقتی این فضا و در دسترسی بخواهد در کل کشور فراهم شود کار سختی به نطر می رسد و این خریدار است که برای خودرویی که خریده دچار سختی به هنگام نگهداری می شود.

از طرفی ما سابقه بد عهدی برخی شرکت های خودرو ساز را در کشورمان داریم که به تعهدات خود در کشور عمل نکرده و منجر به مشکلاتی برای خریداران شده است؛ علاوه بر این ها خروج ارز در کشور با توجه به شرایطی که در ان هستیم اصلاً منطقی به نظر نمی رسد.

*چطور ظرفیت تولید در کشور را بالا ببریم؟

عمده بازار خودرو ایران در اختیار سایپا و ایران خودرو است که حال ما نیاز داریم با حمایت های دولتی شرکت ها و برندهای دیگر نیز تاسیس شوند و با پشتوانه به حضور دانشگاهیان فضای رقابتی بهتری برای کشور ایجاد شود؛ ما این یتانسیل را در دانشگاه ها داریم و فقط کافی است این فضا ایجاد شود البته این برنامه زمان بر خواهد بود.

این دو شرکت نیز باید بستر افزایش تولید را فراهم کنند و همچنین با بهره جستن از توان داخلی وابستگی خود را به بیرون به کمترین میزان رسانده تا بتوانند در نهایت عرضه بیشتری داشته باشند.

*نسخه شما برای کنترل آشفته بازار کنونی چیست؟

آنچه منجر به وضعیت کنونی بازار شده است، معاملات که در سطح جامعه انجام می شود و حتی گاهی نظارت بر آن هم جای علامت سوال است که باید چگونه باشد؛ مثلا خودرو مدل X با چه قیمتی باید به فروش برسد؟ البته قیمت گذاری در این سطح کار بسیار سختی است چرا که گاهی تغییرات و دامنه خودروهای هم مدل کار کرده تا بیش از 10 میلیون تومان می رسد.

در کوتاه مدت برای کنترل قیمت باید وضعیت قیمت و آینده آن در خودروسازها مشخص شود، اینکه گاهی یک مدیر از افزایش قیمت به نوعی و شکلی صحبت می ند خود محرکه افزایش در بازار است؛ باید برای یک سال آینده چشم اندار وضعیت تولید و قیمت خودروها در کارخانه مشخص باشد

همچنین فضای مجازی به عنوان یکی از محرکه های ایجاد شرایط روانی برای افزایش قیمت هم نظارت و برخورد صورت گیرد تا تاثیر آن بر هرج و مرج بازار کمتر شود؛ در بازار نیاز هستیم که از واسطه بازی نیز جلوگیری شود برای مثال کسی که در سال برای مثال دو بار خودرو عوض می کند یک مصرف کننده عادی به حساب نیآمده و مالیات قابل توجه پرداخت کند.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

ویژه نامه محرم

moharam99