صفحه اصلی » فرهنگ و اندیشه » نبود رشته دانشگاهی عامل ارائه کارهای ضعیف در سطح شهر/ تندیس‌های شهر در انتظار رشته مجسمه سازی

نبود رشته دانشگاهی عامل ارائه کارهای ضعیف در سطح شهر/ تندیس‌های شهر در انتظار رشته مجسمه سازی

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه نبود رشته دانشگاهی مجسمه سازی یکی از عوامل موثر ارایه کارهای ضعیف و سطح پایین در سطح شهر است، تصریح کرد: زیباسازی شهری، متولی اجرای پروژه‌های ساخت و نصب مجسمه در سطح شهر هستند که شاید در برخی موارد نبود بودجه لازم یا نبود اساتید صاحب نظر موجب شده تا شاهد نصب کار ضعیف در سطح شهر باشیم.

تاریخ انتشار: ۱۵:۵۵ - یکشنبه ۱۳۹۹/۰۷/۶

محمدرضا عمادی در گفت‌وگو با خبرنگار صاحب نیوز درباره علل نبود رشته مجسمه سازی در دانشگاه هنر اصفهان اظهار کرد: متاسفانه در چند دهه اخیر رشته مجسمه سازی مظلوم واقع شده و به دلایل مختلفی از جمله نبود فضای کافی آموزشی و تجهیزات مناسب موجب شده تا رشته مجسمه سازی در دانشگاه هنر اصفهان وجود نداشته باشد.

وی افزود: تعداد دانشگاه‌هایی که در سطح کشور فضای آموزشی مناسب برای رشته مجسمه سازی دارند به تعداد انگشتان یک دست هم نمی‌شود و متاسفانه همین عامل اصلی سبب شده که در رشته مجسمه سازی کمتر شاهد آثار فاخر باشیم زیرا امکانات، تجهیزات و فضای آموزشی مناسب برای دانشگاه‌ها پر هزینه است.

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: ما به عنوان متولیان دانشکده هنرهای تجسمی زمینه ارایه رشته مجسمه سازی را در آینده نه چندان دور برای دانشگاه هنر اصفهان فراهم خواهیم کرد.

وی اضافه کرد: ساختمان‌های دانشگاه هنر اصفهان به لحاظ تاریخی ارزش بسیاری دارد و سیاست دانشگاه این بوده که ارزش آنها را حفظ کند از این جهت در چارچوپ و بدنه آن نمی توان تغییراتی را اعمال کرد این در حالی است که مجسمه سازی به فضایی با مساحت‌های بالا و استانداردهای متناسب با این رشته نیاز دارد. به‌عنوان مثال دانشکده هنرهای تجسمی در مدرسه فرانسوی‌های سابق در منطقه جلفا واقع شده که از تمام جهات محیط بسیار مناسبی است اما پاسخگوی نیاز برخی از رشته‌های تجسمی مانند مجسمه سازی نیست.

عمادی با تاکید بر اینکه نبود فضای کافی آموزشی یکی از دلایل اصلی نبود رشته مجسمه سازی در دانشگاه هنر اصفهان بوده، اضافه کرد: معتقدم که رشته مجسمه سازی یکی از کلیدی و اصلی‌ترین رشته‌های هنر تجسمی محسوب می‌شود. دانشجویان رشته‌های تجسمی تنها دو واحد حجم را در قالب کارگاه آموزشی می‌گذرانند که به نوعی آشنایی با رشته مجسمه سازی است که این دو واحد پاسخگوی نیاز جامعه نیست و نخواهد بود.

نبود رشته دانشگاهی مجسمه سازی عامل ارایه کارهای ضعیف و سطح پایین در سطح شهر

وی با بیان اینکه نبود رشته دانشگاهی مجسمه سازی یکی از عوامل موثر ارایه کارهای ضعیف و سطح پایین در سطح شهر بوده، تصریح کرد: زیباسازی شهری از زیر مجموعه‌های شهرداری، متولی اجرای پروژه‌های ساخت و نصب مجسمه در سطح شهر هستند که شاید در برخی موارد نبود بودجه لازم یا نبود اساتید صاحب نظر موجب شده تا شاهد نصب کار ضعیف در سطح شهر باشیم اما معتقدم تمام دلایل قابل بررسی است و صاحب نظران باید این موضوع را تایید یا تکذیب کنند اما یقین دارم نبود رشته مجسمه سازی در دانشگاه توانسته ضربه بسیار سنگینی به جامعه هنر بزند.

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان افزود: متاسفانه رشته نقاشی دیواری همچون رشته مجسمه سازی جز رشته‌هایی دانشگاهی است که پس از انقلاب با وجود شرح درس‌های آن از رشته‌های دانشگاهی حذف شده که حتی در دانشگاه هنر تهران نیز در سطح کارشناسی رشته نقاشی دیواری وجود ندارد. این هر دو رشته مهم موجب ایجاد ضعف‌های قابل توجهی در رشته‌های هنر شده است که البته این رشته‌ها با فضای شهری مرتبط است و تاثیرات بسزایی در تفکر و روحیات مردم خواهد داشت که متاسفانه نه تنها در اصفهان بلکه در کلان شهر تهران نیز توفیقات چندانی در این زمینه‌ نداشته‌ایم.

وی گفت: پس از انقلاب بسیاری از آثار مجسمه سازی از میان رفت و پس از آن نیز آثار فاخر محدودی تولید و به جامعه عرضه شد که متاسفانه چندان چشمگیر نبوده که به آنها ببالیم. دانشگاه‌ها متولی امر آموزش هستند و نبود برخی رشته‌های تخصصی هنری نظیر مجسمه سازی در فضای دانشگاه‌ها و آکادمیک توانسته برخی موضوعات را به حاشیه ببرد زیرا عموماً جوانانی که در زمینه مجسمه سازی برای فضای شهری فعالیت کرده فارغ التحصیلان رشته‌های نقاشی هستند که تنها دو واحد حجم را پشت سر گذاشته‌اند و بی شک کیفیتی که از مجسمه سازی در ذهن مخاطبان وجود دارد، محقق نخواهد شد.

عمادی با بیان اینکه رشته مجسمه سازی جان دوباره‌ای به رشته‌های تجسمی خواهد بخشید و شاهد آثار فاخر در عرصه‌های مختلف خواهیم بود، افزود: یکی از برنامه‌های راهبردی دانشگاه هنر در سال‌های آینده این است که تا سال 1405 فضای کافی، کادر آموزشی مناسب و تجهیزات لازم را برای رشته مجسمه سازی در دانشگاه فراهم کنند.

وی با بیان اینکه از برنامه‌های راهبردی تدوین شده دانشگاه هنر اصفهان کادر علمی مجرب است که به موازات معرفی رشته در سایت دانشگاه فراخوان خواهیم زد تا از اساتید داخل و خارج کشور بهره‌مند شویم، افزود: خوشبختانه در زمینه مجسمه سازی اساتید بسیار مجربی در اصفهان داریم به عنوان مثال استاد مرتضی نعمت‌الهی از طرفی دانشگاه هنر تهران نیز دانش آموختگانی را در این حوزه تربیت کرده‌ که از آنها نیز  برای کادر عملی استفاده خواهیم کرد و قطعاً در زمینه کادر علمی دانشگاه و آموزشی با وجود اساتید مجرب مشکلی نخواهیم داشت.

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان ادامه داد: آمار و ارقام دقیقی برای علاقمندان به رشته مجسمه سازی در دسترس نیست اما معتقدم مجسمه سازی جزء رشته‌های پر جاذبه، تکنیکی و هنری است زیرا شرح درس گسترده‌ای دارد و با موارد و متریال مختلفی دانشجو را درگیر می‌کند، از طرفی بازخوردی‌های مثبتی از کارگاه‌های حجم به دست آورده‌ایم و دانشجویان از آن به عنوان بهترین کارگاه یاد می‌کنند پس بی‌شک رشته کلیدی مجسمه سازی فضای دانشکده تجسمی را بسیار تحت تاثیر قرار خواهد داد.

کلان شهر اصفهان فضای گسترده‌ای را برای ایجاد کار دارد

وی با بیان اینکه رشته مجسمه سازی بر رشته نقاشی اثرگذار خواهد بود و آن را تکمیل می‌کند، تصریح کرد: رشته مجسمه سازی بسیار مورد استقبال واقع خواهد شد و دیگر از جهت آموزش خللی وجود نخواهد داشت زیرا دانشجوی رشته نقاشی درک بهتری از حجم پیدا خواهد کرد از طرفی کلان شهر اصفهان فضای گسترده‌ای را برای ایجاد کار دارد و فارغ التحصیلان رشته مجسمه سازی به آسانی وارد فضای کار خواهند شد.

عمادی گفت: با وجود مشکلات اقتصادی که وجود دارد اما با ارایه رشته مجسمه سازی افق روشنی را برای رشته‌های تجسمی ترسیم می‌کنم زیرا هنرمندان این مرز و بوم در دوران صفوی آثار بسیار ارزشمندی از جمله مجسمه‌ها، پل‌ها و بناهای تاریخی به یادگار باقی گذاشتند که همچنان دنیا را تحت تاثیر قرار می‌دهد و برخی از این آثار در اماکن مذهبی وجود داشته که نماد آیینی و اعتقادی بوده و همچنان نیز وجود دارد به عنوان مثال شیر در فرهنگ اسلامی نماد ولایت است حتی پیش از انقلاب در هنرستان هنرهای زیبای اصفهان برای فضای شهری فعالیت‌های هنری مجسمه سازی وجود داشته‌ که متاسفانه پس از انقلاب از بین رفت اما اسناد آن همچنان موجود است و ما قسمتی از پیشینه  تاریخی هنرهای شهر خود را از دست داده‌ایم.

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان با تاکید بر اینکه باید در فضای شهری امکانی ایجاد شود تا مجسمه سازان با گرافیک خوب آثار ماندگاری را به وجود آورند زیرا این رشته به جهات فرهنگی و کاربردی اهمیت بسیاری دارد، گفت: متولیان در زمینه سیاست‌گذاری‌ها باید عنایت بیشتری به حوزه مجسمه سازی و نقاشی دیواری توجه داشته باشند و امیدوارم که با زمانبندی صورت گرفته این دو رشته دیگر نیز را به رشته‌های هنر تجسمی دانشگاه هنر اصفهان اضافه کنیم.

رییس دانشکده هنرهای تجسمی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه تحقیقات گسترده‌ای در حوزه‌های علمیه در خصوص رشته‌های هنری صورت گرفته که از اوایل انقلاب تا کنون شاهد تغییرات دیدگاه به رشته‌های هنری بوده‌ایم، ادامه داد: نگاه‌های تعصبی اوایل انقلاب درباره رشته‌های هنری نظیر نقاشی، موسیقی و مجسمه سازی تغییر کرده که در دهه گذشته در فضای شهری اصفهان طیف گسترده ای از آثار حجمی وارد فضای شهری شده است اما مشکلات اقتصادی موجب شده که آثار فاخر کمتر شود اما توجه مدیران شهری تاثیرات بنیادین بر این رشته‌ خواهد گذاشت زیرا پروژه‌های شهری هزینه های بسیاری را می‌طلبد تا ایران در زمینه مجسمه سازی همچون دوران صفوی بدرخشد.

وی اضافه کرد: معتقدم بحث‌های تجهیزاتی و مکانی تنها موانع حضور رشته مجسمه سازی در دانشگاه هنر اصفهان بوده و این رشته به حاشیه رفته است اما با برنامه راهبردی تدوین شده رشته مجسمه سازی مورد توجه قرار خواهد گرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد