صفحه اصلی » اجتماعی » چگونه با افسردگی کرونا در خانه کنار بیاییم؟

چگونه با افسردگی کرونا در خانه کنار بیاییم؟

پس از شیوع ویروس کرونا ما توصیه می کنیم مردم تا زمانی که کار ضروری ندارند از منزل بیرون نروند اما این موضوع ممکن است باعث ایجاد حالت های بی حوصلگی و در نهایت موجب افزایش افسردگی در بین مردم شود.

تاریخ انتشار: ۱۴:۳۸ - شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۱۹

به گزارش صاحب نیوز؛ بهداشت روان دانشی است که به افراد کمک می کند تا با ایجاد روش های صحیح از لحاظ روانی و عاطفی بتوانند با محیط خود سازگاری و راه حل های مطلوب تری را برای حل مشکلاتشان انتخاب کنند.

18-24مهرماه هفته بهداشت روان نام گذاری شده و عمده ترین هدف اطلاع رسانی در خصوص بهداشت روان  به عموم جامعه است.

در این رابطه با ناهید گرامیان، مدیر گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی استان اصفهان به گفت و گو پرداختیم.

صاحب نیوز: در خصوص گروه سلامت روانی، اجتماعی و پیشگیری از اعتیاد بگویید.

گرامیان: گروه سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد یکی از زیر مجموعه های معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی است که در حیطه سلامت روان، سلامت اجتماعی و اعتیاد فعالیت می کند؛ پزشک، کارشناس سلامت روان و مراقب سلامت در مناطق شهری و بهورز در مناطق روستایی تیم  ارائه دهنده  خدمات در حیطه سلامت روان هستند.

فعالیت های شما در چند بخش تقسیم بندی می شود؟

عمده فعالیت هایی که در حوزه کاری ما انجام می شود، ارائه آموزش ها در حیطه سلامت روان است که این آموزش ها به منظور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانپزشکی انجام می گیرد.این آموزش ها شامل:

1- مهارت های فرزند پروری ویژه والدین دارای کودک 2-12 سال  در خصوص نحوه برقراری ارتباط با فرزند و مدیریت رفتارهای نامطلوب

2- مهارت های فرزند پروری ویژه والدین دارای نوجوان 12-17 سال

3- آموزش مهارتهای زندگی برای دو گروه کودکان و بزرگسالان

آموزش در حوزه کودکان بیشتر بر اساس بازی ها و مهارت آموزی ها  است.

تشخیص اختلالات شایع روانشناسی  از طریق غربالگری در گروه‌های سنی مختلف انجام می شود، افرادی که غربالگری سلامت روان آن ها مثبت است برای تایید نهایی و انجام مراقبت های بعدی و مداخلات روانشناختی به پزشک و کارشناس سلامت روان مرکز خدمات جامع سلامت ارجاع داده می‌شود.

فعالیت در بحران ها و بلاها مانند زلزله، آتش سوزی و سیل از دیگر برنامه های واحد است، کسانی که شاهد این حوادث  بوده اند به عنوان افرادی که در معرض اختلال استرس پس از سانحه هستند، شناسایی و انجام مداخلات لازمه روانشناختی به منظور پیشگیری از بروز این اختلال برای آنان انجام می گیرد.

در حیطه مصرف مواد هم تشخیص، مراقبت و اختلالات مصرف دخانیات از جمله فعالیت های ما در این زمینه است که بر اساس پرسشنامه های غربالگری اولیه  در خصوص مصرف مواد بررسی و متناسب با آن مداخلات روانشناختی و تخصصی لازم انجام می گیرد.

در حیطه اجتماعی غربالگری از نظرخشونت خانگی(همسرآزاری-کودک آزاری) انجام گرفته و بر اساس مشکلات موجود مداخلات لازم با همکاری سایر سازمان ها انجام می شود.

18 تا 24 مهرماه به عنوان هفته بهداشت روان نامگذاری شده است، در خصوص عناوین این هفته بگویید.

جمعه 18 مهر به نقش زیرساخت های سلامت روان در شرایط کرونا و پساکرونا اشاره شده است؛ این روز با توجه به اینکه در شرایط کرونایی به سر می بریم، قطعاً نیازمند مداخله و کمک هایی در این زمینه است و شهروندان می توانند برای ارائه خدمات در مراکز درمانی سطح استان حضور پیدا کنند.

شنبه 19 مهر به نام متخصصین متعهد، مدافعین سلامت نامگذاری شده است که بر نقش متخصصین در ایام کرونا و نقش مفید و مؤثر آن ها تأکید دارد.

یکشنبه 20 مهر به عنوان سیاستگذاران آگاه، سرمایه گذاری بیشتر در حوزه سلامت روان نامگذاری شده است که تأکید می کند با سرمایه‌گذاری در حوزه سلامت روان آسیب‌های اجتماعی و اختلالات روانی در سطح جامعه کاهش پیدا می کند.

دوشنبه 21 مهر به نقش نظام مراقبت های بهداشت اولیه در دسترسی به خدمات سلامت روان اشاره دارد که همکاران ما در مراکز درمانی سطح استان در این زمینه انجام وظیفه می کنند.

سه شنبه 22 مهر به عنوان مشارکت سازمان های مردم نهاد، در ارتقاء سلامت روان جامعه نامگذاری شده است که این سازمان ها نقش مؤثر و کمک کننده ای در این زمینه دارند .

چهارشنبه 23 مهر به نقش رسانه در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی می پردازد؛ نقش رسانه ها در تبیین وضعیت سلامت روان و انگ زدایی خیلی مهم است و رسانه ها می‌توانند با پخش اطلاعات و اخبار مناسب نقش مهمی در کاهش استرس داشته باشند.

پنجشنبه 24 مهر به عنوان بیمه مؤثر، دسترسی بیشتر به خدمات سلامت روان نامگذاری شده است.

هیجانات و استرس ها نقش ویژه ای در تغییر رفتار ما در زندگی روزمره دارند، شما چه برنامه ای برای کنترل آن ها دارید؟

با آموزش مدیریت هیجانات، مدیریت استرس و مهارت ارتباطی و خودمراقبتی در سلامت روان که این مباحث در مراکز خدمات جامع سلامت توسط کارشناسان سلامت روان ارائه می شود.

شما به بیماری های روانشناسی اشاره کردید، در مورد آن ها و فعالیت های خود در این زمینه بیشتر توضیح دهید.

این بیماری هم مانند بیماری‌های دیابت و فشار خون است و لازم است فرد بداند چگونه از خود مراقبت کند و چه رفتارهایی در این زمینه داشته باشد؛ به همین خاطر آموزش خود مراقبتی در سلامت روان  یکی از کارهای مهم است که توسط کارشناسان سلامت روان در مراکز خدمات جامع سلامت ارائه می شود.

با توجه به شیوع کرونا توصیه ها به ماندن در خانه و نبودن در اجتماعات است، به نظر شما این موضوع چقدر افزایش افسردگی را به دنبال دارد و راه حل آن چیست؟

پس از شیوع ویروس کرونا ما توصیه می کنیم مردم تا زمانی که کار ضروری ندارند از منزل بیرون نروند اما این موضوع ممکن است باعث ایجاد حالت های بی حوصلگی و در نهایت موجب افزایش افسردگی در بین مردم شود.

درمورد احساسات و نگرانی ها با خانواده و دوستان صحبت کنیم که این صحبت کردن موجب کاهش استرس و بهتر شدن حالمان است؛ برقراری ارتباط با دوستان و نزدیکان از طریق تماس‌ های تلفنی و تصویری و استفاده از فضای مجازی قابل انجام است.

انجام فعالیت‌های بدنی مهم است و تا حد امکان باید ورزش داشته باشیم ورزش خود یک عاملی برای توانمندسازی و بالا بردن تحمل ما نسبت به استرس های محیطی است؛ ورزش را می‌توانید در داخل خانه انجام دهید.

نظم زندگی را برقرار کنید؛ ساعت های خواب و وعده های غذایی را مشخص کنید. زمانی که برای مدت طولانی در خانه هستیم ممکن است در زمان خواب و وعده های غذایی بی‌نظمی ایجاد می‌شود که زمینه را برای مضطرب کردن فرد به دنبال دارد.

اخبار را از منابع موثق دنبال کنید و از پیگیری زیادی که باعث افزایش استرس می شود، پرهیز کنید و اگر علیرغم همه این موارد دچار مشکلات خلقی یا اضطرابی و یا اختلالاتی در خواب و رفتار شده و احساس کردیم آزاردهنده است؛ باید برای دریافت خدمات سلامت روان اقدام کنیم .

به نظر شما کدام گروه های سنی این روزها آسیب پذیرتر هستند؟

کودکان و سالمندان آسیب پذیرترین گروه ها در این روزها هستند؛ مراقبت از افراد آسیب پذیر در این روزها خیلی مهم است به عنوان مثال زمانی که در کنار افراد پیر و سالمند هستیم از اینکه ویروس کرونا بیشتر به این قشر آسیب می زند، چیزی نگوییم که برای آنها آزاردهنده باشد و سعی کنیم حتی الامکان با سالمندان از طریق تلفن و فضای مجازی در ارتباط باشیم.

کودکان هم گروه دیگری هستند که همیشه استرس و اضطراب های خود را به صورت علنی بیان نمی کنند و گاهی به صورت گریه و یا تغییر رفتار استرس های خود را نشان می دهند.

ممکن است خانواده‌ها از این تغییر رفتارها ناراحت و نگران شوند در این خصوص لازم است آنان را حمایت کرده و شرایط مناسب برای بازی کردن آنها مهیا کنند وآنان را تشویق به انجام فعالیتی سالم کنیم

خانواده ها نگران سلات روان فرزندان خود هستند، پیشنهاد شما به آن ها چیست؟

کودکان از والدین خود الگو برداری می کنند باید مراقب بوده و الگوی مناسبی  برای آنها باشیم و هیجانات و استرس خود را مدیریت کنیم .

گفت و گو از محمدرضا باقری

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد