صفحه اصلی » تولیدی » برای ورزش، چه کفشی بپوشیم؟

برای ورزش، چه کفشی بپوشیم؟

اگر می‌خواهید با ورزش به سلامت بدن‌تان کمک کنید، باید اصول و قواعد درست ورزش کردن را هم رعایت کنید و به بهانه ورزش هر کفشی را به‌پا نکنید. فقط اسپرت بودن کفش دلیل مناسب بودن آن نیست و کفش مناسب باید پاشنه مناسبی داشته باشد. اگر کفش‌تان مناسب نباشد، ممکن است دچار مشکلات زانو یا کشیدگی عضلات شوید

تاریخ انتشار: ۱۹:۰۴ - شنبه ۱۳۹۹/۰۷/۲۶

به گزارش صاحب نیوز؛ نقش ورزش در جامعه امروزی در سلامت روح و جمس بر کسی پوشیده نیست، یکی از ابزار و وسایلی که در بیشتر رشته های ورزشی و همچنین ورزش های همگانی به آن نیاز داریم کفش است، کفش در ورزش نقش پر رنگ و مهمی را ایفا می کند از این رو انتخاب کفش برای رسیدن به هدف ورزش بسیار اهمیت دارد، از این رو با سمیه الماسی کارشناس حوزه ورزش در این باره گفت و گو کردیم.

*کفش در ورزش چقدر اهمیت دارد؟

سمیه الماسی: دنیای کفش ها در طرح ها و رنگ ها و جنس های متنوع شیک پوشی را بیشتر از هر چیزی به مشتریان خود یاداوری می کند اما ایا تاکنون در کنار ویژیگی های ظاهری به راحتی و ارتباط تناسب فعالیت خود وکفش و حتی فراتر از ان یک ابزار درمانی به کفش هم نگاهی علمی داشته اید تحقیقات نشان می دهد اهمیت کفش مناسب در مشکلات پا غیر قابل انکار است.
یکی از عوامل موثر در درد های زانو کفش نا مناسب می باشد انتخاب کفش و سایز مناسب، مهم تر از انتخاب رنگ یا مدل آن است. این به دلیل آن است که کفش می تواند سلامت زانو را تحت تاثیر قرار دهد. نوع کفشی که شما می پوشید، می تواند بر فشار و وزن وارده بر روی مفاصل زانو اثر بگذارد و درد زانوی شما را بهتر یا بدتر سازد.

*کفش راحت به چه کفشی گفته می شود؟

این کفش ها از وارد شدن ضربه به زانو ها جلوگیری میکنند. کفشی با کفی مناسب می تواند تاثیر ضربه پا به زمین را جذب کند و از آسیب بیشتر به زانو جلوگیری کند. کفش هایی که کفی نرم دارند نیز، باعث کاهش تاثیر راه رفتن روی سطوح سخت مانند پیاده روهای بتونی می شود.

شرکت هایی وجود دارند که قوس کف پا را بررسی می کنند. برای افرادی که قوس کف پا را از دست داده و کف پای صاف داشته و یا برعکس دارای قوس بیش ازحد پا هستند قوس بیش از حد باعث می شود که هربار که پا به زمین می رسد، پا و زانو به سمت داخل چرخانده شوند. این چرخش به درون می تواند باعث فشار و درد در زانو شود. اگر کفش های قدیمی شما در طرف داخلی و پاشنه ها به سمت داخل سائیدگی بیش ازحد دارند، می تواند نشانه ای باشد که شما قوس کف پای بیش از حد دارید.

*کفش ورزش چه ویژگی های باید داشته باشد؟

علاوه بر انعطاف پذیری اضافی، کفش طراحی شده برای دویدن و تناسب اندام، اغلب ویژگی هایی برای کنترل حرکت و ثبات دارد. نمونه هایی از این ویژگی ها شامل کفش هایی است که پاشنه پا را کاملا در حفاظ خود قرار می دهد، کناره های جانبی آن برای حمایت جانبی است، و کفی های مناسبی برای کمک به نگهداری پا در موقعیت درست در زمان راه رفتن، ساخته و در درون آن قرار دارد.
به طور کلی ، کفش ورزشی برای پیاده روی و دویدن باید در قسمت ‌ جلوی‌ کفش ‌انعطاف‌ پذیری‌ کافی‌ داشته‌ باشد بطوریکه‌ شخص‌ به راحتی‌ بتواند به‌ میزان‌ 45 درجه‌ آنرا خم‌ کند. همچنین‌ لازم ‌است‌ که‌ قسمت‌ پاشنه‌ کفش‌ حالت‌ ارتجاعی‌ کافی‌ داشته‌ باشد تا بتواند مقادیری‌ از فشار و شوک وارد شده‌ ازطرف‌ زمین‌ به‌ پا را بکاهد. در راه رفتن و دویدن ابتدا پاشنه پا با زمین تماس می یابد و جنس پاشنه کفش باید از موادی باشد که بتواند ضربه را به خوبی جذب کند. همچنين کف داخلی کفش باید حاوی لایه ای مناسب برای حفظ قوس پا و جذب ضربه باشد.

*در استفاده از کفش به چه نکاتی دقت کنیم؟
از پوشیدن کفش های پاشنه بلند خودداری کنید این کفش ها ممکن است شیک به نظر بیایند، اما پاشنه های بلند به کاسه زانو فشار زیادی وارد می کند و باعث آسیب زدن به زانو و ایجاد درد شدید در آن خواهد شد؛ می توانید با اعتدال و میانه روی از کفش های با پاشنه متوسط استفاده کرد؛ یک کفی داخل کفش بگذارید به وسیله گذاشتن یک کفی نرم می توانند به کاهش درد زانو کمک کنند.انواع خاصی ازکفش های ارتوتیک می توانند همچنین، پا را در موقعیت مناسب ثابت نگه داشته و موجب کاهش چرخش به سمت داخل می شوند. که برآمدگی در قسمت سینه پا در این گونه کفش ها باعث بهبود نشانه های بیمارانی که مبتلا به استئو آرتریت دردناک و ناتوان کننده زانو هستند، خواهد شد. این کفش ها در بسیاری از فروشگاه ها فروخته می شوند. همچنین این کفش ها می توانند توسط متخصصین درمان و حفاظت از پا ها، برای افرادی که دچار مشکل زانو هستند، طراحی و ساخته شود. اگر بتوانید پا را به درستی بچرخانید، زانوی شما نیز سود خواهد برد. انتخاب کفش مناسب، می تواند به شما در فعالیت های روزانه کمک کند تا با پاهایی راحت و درد کمر کمتر، اوقات آرامی داشته باشید.

با هر کفشی می شود ورزش کرد؟

اگر می‌خواهید با ورزش به سلامت بدن‌تان کمک کنید، باید اصول و قواعد درست ورزش کردن را هم رعایت کنید و به بهانه ورزش هر کفشی را به‌پا نکنید. فقط اسپرت بودن کفش دلیل مناسب بودن آن نیست و کفش مناسب باید پاشنه مناسبی داشته باشد. اگر کفش‌تان مناسب نباشد، ممکن است دچار مشکلات زانو یا کشیدگی عضلات شوید
کفشی مناسب است که سبک باشد و در عین حال پاشنه قرص و محکم، با ارتفاع مناسب داشته باشد. مراقب باشید تا از آن سر بام نیفتید و کفشی که اصلا خم و راست نمی‌شود را انتخاب نکنید، این کفش‌های خیلی سفت نیز به پاهای شما آسیب می‌رسانند. کفش ورزشی مناسب باید انعطاف‌پذیر باشد تا هنگام پیاده‌روی احساس راحتی کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد