صفحه اصلی » اقتصادی » نگاه سرمایه گذاری در بازار خودرو؛ آفتی که به افزایش قیمت ها دامن زده است/ چگونه می توان بازار را از انحصار خارج کرد؟

نگاه سرمایه گذاری در بازار خودرو؛ آفتی که به افزایش قیمت ها دامن زده است/ چگونه می توان بازار را از انحصار خارج کرد؟

عدم رقابت در بازار باعث شده است که انحصار فروش خودرو برای خودروسازان تلاش برای جذب مشتری را کمرنگ کند و خرید اجباری را برای خریدار به همراه داشته باشد که خرید اجباری و انحصاری دو افت بزرگ صنایع خودروسازی داخلی است که کارشناسان اقتصادی بسیاری روی آن نظر دارند اما مطمئناً راهکار واردات خودرو یا اعتماد دوباره به برندهایی که یک شبه کشور را ترک کردند نیست.

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۵ - یکشنبه ۱۳۹۹/۰۸/۲۵

به گزارش صاحب نیوز؛ یکی از بازارهایی که چند سالی است افزایش قیمت ها در آن علامت سوال است و با توجه به اینکه مدعی تولید داخلی دارد اما با شرایط دلار روند افزایش را طی می کند بازار خودروهای داخلی است، شاید به میزان کافی در مورد افزایش قیمت ها بحث و گفت و گو شده اما این روند همچنان ادامه داشته و حال حتی در سال در چند مرحله نیز افزایش قیمت را به خود می بیند.

در قیمت خودرو با دو مقوله قیمت کارخانه و قیمت بازار جاری رو به رو هستیم که افزایش در هر دو ملموس بوده است؛ قیمت کارخانه که علی رغم اینکه جای بحث های اقتصادی در مورد اینکه چه میزان با شرایط ارزی این تولید در ارتباط است همیشه باز بوده و بسیاری از کارشناسان بر این باورند که این همخوانی منطقی نبوده و نیاز است نحوه قیمت گذاری و اعداد و ارقام بازنگری شود، اما آنچه امروز در بازار بیشتر مورد توجه است تفاوت قیمت کراخانه و نمایندگی با بازار آزاد است.

آنچه امروز در بازار با آن رو به رو هستیم عدم مدیریت بازار در چند سال گذشته است که امروز به شکل غده سرطانی سر باز کرده و یک چالش بزرگ برای کسی که نیازش را قرار است از بازار آزاد تامین کند قرار گرفته است؛ شکل و فرایند فروش، کیفیت، نظارت بر نمایندگی های فروش و خریدهای قابل توجه فردی از نکات نادیده گرفته شده در سال های متمادی است که امروز مشکلات زیادی را بوجود آورده است.

عدم رقابت در بازار باعث شده است که انحصار فروش خودرو برای خودروسازان تلاش برای جذب مشتری را کمرنگ کند و خرید اجباری را برای خریدار به همراه داشته باشد که خرید اجباری و انحصاری دو افت بزرگ صنایع خودروسازی داخلی است که کارشناسان اقتصادی بسیاری روی آن نظر دارند اما مطمئناً راهکار واردات خودرو یا اعتماد دوباره به برندهایی که یک شبه کشور را ترک کردند نیست.

از طرفی خروج از انحصار نیز با توجه یه گستره این صنعت و سیستم های فروش و نگهداری و لوازم یدکی و … نیز فضا را برای ورود سرمایه های خصوصی ایجاد نکرده و برای سرمایه گذار خصوصی جذابیت ندارد، مگر اینکه نهال آن به صورت دولتی کاشته شود و برای بهره برداری در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد راهکاری که به نظر نیاز است با مشارکت مراکز علمی هر چه زودتر دولت به آن ورود کند و با ایجاد برندهای جدید چتر حمایتی از ایران خودرو و سایپا کمتر شده و جریان رقابت در بازار ایجاد شود.

استمرار فعالیت یک برند خودرویی نیز یکی از چالش ها بر سر خروج انحصار در خودرو در داخل ایران است به این معنا که یک برند نیاز است حضور همیشگی در بازار داشته باشد تا خریدار به انتخاب این برند اعتماد کند؛ از این رو حتی با ورود دولت و تشکیل برندهای جدید تا پذیرفته شدن آن در بازار کمی زمان لازم دارد که البته می تواند با شبیه سازی و قطعات مشترک یدکی تا حدی این ریسک و عدم اطمینان از خرید را کاهش داد.

*تورم در بازار خودرو یک نگاه سرمایه گذاری ایجاد کرده است

حسین سلمانی عضو یک خانواده چهار نفره است که این خانواده چهار خودرودارد او در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: من و همسرم و دو فرزندم هر یک خودرو تهیه کرده و در اختیار داریم تا کارهای خود را راحت تر انجام دهیم.

این فرد در مورد اینکه آیا خانواده اش با یک خودرو نیز می تواند نیاز خود را برطرف کند، گفت: البته شاید با یک یا دو خودرو نیز بتوان نیازها را برطرف کرد اما ما از خرید خودروها ضرر نکردیم و با توجه به افزایش قیمتی که داشته است یک پس انداز نیز برای ما به حساب آمده است.

سلمانی ادامه داد: استفاده از حمل و نقل عمومی هم مشکلات خاص خود را دارد که خوب انسان را ترغیب به استفاده از خودرو شخصی می کند.

به خوبی مشخص است که یکی از ایرادات بازار خودرو نگاه پس اندازی به این بازار است که علی رغم اینکه کالای پرریسک و با خطری به حساب می آید اما در این سال ها به عنوان یک سرمایه گذاری قلمداد می شود اتفاقی که باید وارونه بوده و به راحتی مانند بسیاری از کشورهای پیشرفته خودرو با قیمت مناسب تری در اختیار فرد قرار گیرد اما هزینه های جاری خودرو به شکلی باشد که شخص به استفاده یا خرید غیر ضروری خودرو ترغیب نشود.

امسال نخری سال دیگر نمی توانی!

یکی دیگر از ایرادات بازار خودرو عدم شفافیت در قیمت های آتی بازار است که به شکل های مختلف این قیمت ها افزایش پیدا کرده و مهار نشدنی است این شکل از بازار باعث می شود خریدارانی که قصد و یا شرایط خرید را در سال های بعدی دارند امروز با گرفتن وام یا به شکل های دیگر به بازار بکشاند چرا که آن ها معتقدند اگر امروز نخرید سال دیگر توان خرید را نخواهید داشت.

اما آنچه آشکار است در بازار تقاضا به اندازه تقاضا خریدار مصرف کننده وجود ندارد و تقاضای بازار به صورت کاذب به منظور سرمایه گذاری، واسطه گری و کسب سود است؛ از این رو خودروسازها برای کنترل این تقاضا و امکان فراهم شدن نیاز برای خریداران واقعی شرایطی را مد نظر قرار دادند و به صورت قرعی کشی اقدام به فروش محصولات خود کردند.

حمید رضا قندی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد اینکه چرا طرح های فروش ایران خودرو و سایپا نتوانسته منجر به بهتر شدن قیمت ها در بازار خودرو شود، اظهار کرد: این اتفاق به این دلیل است که تعداد عرضه خودرو در این طرح ها قابل توجه نیست و تقاضا در مقابل این عرضه بسیار بیشتر است و عرضه و تقاضا با یکدیگر همخوانی ندارد.

رئیس اتحادیه فروشندگان اتومبیل تصریح کرد: اگر قیمت های دلار و ارز در بازار  با افزایش رو به رو باشد، قطعاً قیمت خودرو نیز همچنان افزایش خواهد داشت و قیمت های طلا، ارز و خودرو در ارتباط با یکدیگر است.

وی در جواب این سوال که کاهش تعرفه گمرکی که گاهی از آن راهکاری برای مدیریت بازار یاد می کنند می تواند در حال حاضر مفید واقع شود، گفت: چند سالی است که دیگر وارداتی وجود ندارد و اگر مجلس و دولت نیز وارداتی را تصویب کند از آن طرف تحریم ها مانع واردات خودرو به کشور است و فعلا این کار امکان پذیر نیست؛ البته اگر این اتفاق نیز بیفتد بر قیمت خودرو های وارداتی و نه ماشین های داخلی تاثیر گذار خواهد بود.

آنچه در بازار به خوبی دیده می شود این است که با توجه به رویکردهای جدید در فروش همچنان تفاوت فاحش بین بازار با عرضه اولیه یا همان قیمت کارخانه وجود دارد. این در حالی است که شرایط فروش نیز با توجه به خصوصیات برخی از افراد جامعه به طور کلی فقط می تواند شرایط کوتاه مدت را شامل شود و در بلندمدت نیاز به راهکارهای دیگری است.اما چرا قیمت در بازار آزاد به این اندازه با قیمت کارخانه متفاوت است؟

جلال حسینی در گفت وگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهارکرد: در بازار ما یک تورم داشته و یک انتظار تورمی نیز داریم؛ قیمت  در کارخانه افزایش پیدا می کند و همچنان صحبت هایی وجود دارد که این افزایش ها ادامه دار خواهد بود از این رو بازار یک انتظار تورمی و افزایشی را در خود جای داده  که دامنه درخواست قیمت خرید را بالاتر از درصدهای واقعی می برد.

کارشناس اقتصادی گفت: بخش دیگری از این تفاوت یک حباب قیمتی است که درصدی از قیمت در کف بازار رخ نداده و بیشتر در فضای مجازی و بسترهای غیر واقعی آن را شاهد هستیم و به نوعی یک بازار داغی است که البته در برخی موارد منجر به خرید های محدود واقعی نیز می شود.

وی افزود: همچنین در اختیار داشتن یا توان در اختیار گرفتن نیاز تقاضا در بازار توسط واسطه ها یکی دیگر از عوامل این تفاوت است که وقتی در کنار عوامل روانی قرار می گیرد می تواند تاثیرگذار باشد

حسینی ادامه داد: درست یا نادرست هم خوان خواندن خودرو با قیمت ارز نیز یکی دیگر از دلایل این افزایش قیمت است که حرکت افزایشی ارز به هر دلیلی به سرعت قیمت ها در بازار خودرو را نیز شامل می شود و همراه می کند.

جلال حسینی گفت: رقابت و ناامیدی از شانس برنده شدن در طرح های خودروسازها نیز با توجه به تعداد متقاضی نیز تقاضا در بازارآزاد را بیشتر کرده و تاثیر گذار است.

بدون شک تا وقتی بین تقاضا و عرضه در بازار هم خوانی ایجاد نشود شاهد تفاوت غیرقابل قبول در قیمت ها با عرضه اولیه و در بازار آزاد هستیم. همچنین از بین بردن تقاضا از سوی کسانی که با هدف کسب سود و یا واسطه گری اقدام می کنند نیز می تواند مسکن موقتی برای بازارباشد.

به نظر می رسد خودروسازها علاوه بر افزایش در تولید باید چشم انداز تولید خود درآینده و نوسان قیمت تولیدات خود را مشخص کنند تا انگیزه خرید برای کسب سود کمتر شده و ورود و تقاضای کاذب از بازار کمتر شود.

در چند روز اخیر با کاهش قیمت دلار و کم شدن عوامل روانی بازار قیمت در خوردو روند کاهشداشته است هر چند که هنوزهم با نسبت های معقول بسیار فاصله دارد؛ اما باید دید قیمت ارز بالاخره بعد از نوسانات روانی در چه محدوده ای ثبات پیدا می کند تا بسیاری از بازار ها که تحلیل و مسیر خود را بر آن استوار می کنند، تکلیف خود را بدانند.

آنچه در بازار خودرو شاهد آن هستیم بدون شک حتی اگر دلار تا محدوده 20 هزار تومان و حتی کمی کمتر از آن نیز با کاهش رو به رو شود قیمت کارخانه ها با تغییر رو به رو نخواهد شد و فقط شاید سناریو فصلی افزایش قیمت ها را مهار می کند؛ اما در بازار آزاد شرایط می تواند متفاوت شود و با افت قیمت ارز فاصله بیش از نیم تا سه برابری خوردوها شرایط متافوتی خواهد داشت

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد