صفحه اصلی » اجتماعی » بحران تکراری آلودگی هوا و تکرار تصمیمات بی اثر/ هوای اصفهان هم به سرنوشت زاینده رود دچار می شود؟

بحران تکراری آلودگی هوا و تکرار تصمیمات بی اثر/ هوای اصفهان هم به سرنوشت زاینده رود دچار می شود؟

طبق اعلان اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با پایداری جوی در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی استان شرایط افزایش آلاینده‌های جوی مهیا است؛ کلانشهر اصفهان به دلیل ویژگی‌ های خاص جغرافیایی در آلودگی هوا حساسیت بیشتری دارد که باید مسئولان استانی و حتی کشوری برای رفع این بحران اقدام عملی کنند.

تاریخ انتشار: ۰۹:۱۵ - سه شنبه ۱۳۹۹/۱۰/۲

به گزارش صاحب نیوز؛ آلودگی هوای اصفهان معضل و مشکل همیشگی استان  است اما این معضل هر سال در فصل زمستان اوج می گیرد و استان و کلانشهر اصفهان را دچار بحران می کند تا جایی سال های گذشته تعطیلی مدارس و دانشگاه ها در دستور کار بود.

امسال با توجه به شیوع ویروس کرونا و کاهش استفاده از حمل و نقل عمومی، استفاده از خودروهای شخصی افزایش چشمگیری داشت و اصفهان را زودتر از موعد آلوده کرد که مدیریت بحران هفته گذشته به دلیل قرار گرفتن میانگین شاخص کیفیت هوا بر روی عدد 177 که برای عموم ناسالم است، یک روز کلیه ادارات دولتی و خصوصی را تعطیل کرد و برای کمتر از یک هفته طرح زوج و فرد را دو مرتبه پس از چند ماه برقرار کرد.

این روزها هم استان و کلانشهر اصفهان با توجه به میانگین شاخص کیفیت هوا که بر روی 142 قرار دارد وضعیت را برای گروه های حساس ناسالم کرده است.

مشخص شدن منشأهای آلودگی هوا اصفهان

دانشگاه صنعتی اصفهان در یک پژوهش برای منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای اصفهان اعلام کرد که حداکثر 37 درصد از آلایندگی هوای شهر اصفهان متوجه صنایع، 53 درصد مربوط به حمل و نقل و 70 درصد از سهم حمل و نقل نیز مربوط به اتوبوس ها و کامیون ها است.

محسن سلیمانی، مجری طرح «منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان و الویت بندی کانون های مولد آن ها» در این زمینه می گوید: این دانشگاه نتایج بیش از 200 مطالعه ملی و بین المللی مرتبط با این طرح به منظور انجام هرچه بهتر پروژه، گفت: در این طرح ضمن نمونه برداری از ذرات معلق دربیش از 50 نقطه از محدوده کلان شهر اصفهان و نیز منابع تولید کننده آن ها (شامل صنایع مختلف، خودروها و منابع طبیعی) درطول چهار فصل سال، آنالیز حدود 60 ترکیب شیمیایی در ذرات با بهره گیری از روش های استاندارد انجام شد.

وی اضافه می کند: پس از بررسی سهم بندی ذرات معلق هوا در منابع مختلف آلاینده و نیز پراکنش ذرات معلق از صنایع بزرگ استان با استفاده از رویکرد مدلسازی، سهم ناوگان حمل و نقل نیز به تفکیک با توجه به اطلاعات ترافیکی شهر و نیز میزان ذرات معلق انتشار یافته از آن ها تعیین گردید.

مجری پروژه منشأیابی و سهم بندی ذرات معلق هوای شهر اصفهان، ادامه می دهد: سهم بخش صنعت در فصول مختلف سال بین 12 تا 37 درصد متغیر است که حداکثر آلایندگی این بخش در فصول سرد سال است؛ سهم بخش حمل و نقل در تولید ذرات معلق هوای شهر اصفهان بین 33 الی 53 درصد است.

وی اضافه می کند: سهم آلاینده های ثانویه بین 11 تا 13 درصد است که در اثر فعل و انفعالات فیزیکی وشیمیایی آلاینده-های گازی ناشی از هر دو بخش صنعت و حمل و نقل، در اتمسفر شکل می گیرند.

کارنامه خوبی در زمینه آلودگی هوا نداریم

مدیرکل حفاظت از محیط زیست استان اصفهان در این زمینه به خبرنگار صاحب نیوز می گوید: کارنامه خوبی در زمینه آلودگی هوا نداریم و طبق آمار سامانه پایش کیفی هوا این روزها هوای اصفهان برای گروه های حساس آلوده است.

آلودگی هوا تاثیر غیرمستقیمی در شیوع بیماری کرونا دارد و کارشناسان دانشگاه علوم پزشکی بار‌ها هشدار داده‌اند که افراد بیمار در این شرایط خیلی باید مراقب باشند.

حشمتی با یادآوری آیین نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک مبنی بر ایجاد محدودیت برای ادامه فعالیت صنایع آلاینده گفت: در سال‌های گذشته سخت گیری‌های زیادی نسبت به صنایع و واحد‌های آلاینده اعمال شده و امسال هم همه صنایع ملزم شدند در هیچ شرایطی در این فصل از سوخت مازوت استفاده نکنند.

وی افزود: صنایع آلاینده اگر در زمینه رفع آلایندگی مشکل اعتبارات مالی دارند می‌توانند از ظرفیت صندوق ملی محیط زیست، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش بنیان مراکز تحقیقاتی و فناوری استفاده کنند.

ایرج حشمتی با توضیح اینکه قانون هوای پاک وجود دارد و کم کاری ها در این زمینه را به دستگاه قضایی اعلام می کنیم، اظهار کرد: بخشی از مشکلات در عدم اجرای این قانون امکانات مالی و اجرایی برخی از دستگاه است که به عنوان مسائل بهینه کردن موتورخانه های اداری بخشی از این قانون است اما به دلیل نبودن اعتبارات بسیاری از دستگاه ها این بحث را اجرایی نکردند.

وی با اشاره به آیین نامه اجرایی تبصره سه ماده سه قانون هوای پاک افزود: طبق این قانون فعالیت صنایع آلاینده محدود می شود، در سال‌های گذشته سخت گیری‌های متعددی نسبت به صنایع و واحد‌های آلاینده اعمال شده و امسال هم همه صنایع ملزم شدند در هیچ شرایطی در این فصل از سوخت مازوت استفاده نکنند.

کاهش آلودگی هوا، فراتر از فعالیت های استانی و نیازمند تصمیمات ملی است

مدیرکل حفاظت از محیط زیست اصفهان با توضیح اینکه کاهش آلودگی هوا در استان، فراتر از فعالیت های استانی و نیازمند تصمیمات ملی است، خاطر نشان کرد: روزی شاهد بحران ریزگردهای خوزستان بودیم که تصمیمات و فعالیت‌ های کشوری انجام شد تا این بحران حل شود و نیازمند هستیم که در رابطه با اصفهان هم باید چنین تصمیماتی اتخاذ شود.

صنایع فولادی، پالایشگاه و نیروگاه ها از جمله مواردی که متهم به آلودگی این روزهای اصفهان هستند اما مطالعات در خصوص آلودگی هوای اصفهان خودروها هم سهم زیادی در این زمینه دارند و شهرداری هم یکی از دستگاه‌های مهم برای کاهش آلودگی هوا است.

رئیس کمیسیون اجتماعی و محیط زیست شورای شهر اصفهان هم در خصوص فعالیت های شهرداری اصفهان برای رفع آلودگی هوا به خبرنگار صاحب نیوز گفت: یکی فعالیت های در این زمینه نوسازی ناوگان حمل و نقل و بازگشت مقطعی طرح زوج و فرد است.

طرح جامع ترافیک در دستور کار معانت حمل و نقل شهرداری اصفهان

کوروش محمدی با بیان اینکه طرح جامع ترافیک در دستور کار معانت حمل و نقل شهرداری اصفهان است، خاطر نشان کرد: این طرح اگر به صورت جامع پیدا شود خیلی از مشکلات ترافیکی را حل می کند؛ مجموعه ای از عوامل در اصفهان موجب این آلودگی می شود که باید این عوامل در کنار هم مورد بررسی بگیرد.

وی اظهار کرد: با توجه مطالعاتی که انجام شده است سهم هر منبعی از آلودگی مشخص شده است و مدیریت استان باید در این زمینه رسیدگی و تکالیف سازمان ها مشخص کنند و بر اجرای آن ها مصرر باشند.

رئیس کمیسیون محیط زیست شورای شهر اصفهان با بیان اینکه اقدامات جزیره ای در این اوضاع آلودگی هوای اصفهان کافی نیست و دستگاه ها باید بر اساس قانون هوای پاک تکالیف خود را انجام دهند، تأکید کرد: ما همواره به کمک دولت نیاز داشتیم و همواره از اوراق قرضی که شورای شهر برای خرید اتوبوس های جدید تصویب می کند و کمک به خطوط یک و دو قطار شهری که دولت در این زمینه کمک می کند اما تاکنون کمک انجام نشده است.

محمدی در پایان گفت: دولت قرار بود در بحث مترو کمک کند که تاکنون خیلی از تعهدات خود را عمل نکرده است؛ برای تحقق آن پیگیر هستیم و نیازمند کمک های دولتی هستیم.

در شرایط خطرناکی هستیم

منصور شیشه فروش در خصوص آلودگی ها این روزهای اصفهان می گوید: با سردتر شدن هوا با پدیده وارونگی دما روبه‌رو و در شرایط خطرناکی هستیم

مدیرکل مدیریت بحران استانداری اصفهان با توضیح اینکه کلانشهر اصفهان به دلیل استقرار صنایع مختلف در اطراف خود و آب و هوای نیمه خشکی که دارد، مستعد وقوع پدیده وارونگی دما است، اضافه می کند: اصفهان همچنین در کانون گرد و غبار نیز قرار دارد و به شدت آلودگی هوا می‌افزاید؛ استعمال مازوت در صنایع اکیدا ممنوع است.

وی خاطر نشان می کند: تیم ‌هایی بر صنایع نظارت می‌کنند و در صورتی که استفاده از مازوت گزارش شود برخورد سختی با این صنایع صورت خواهد گرفت. خوشبختانه تاکنون گزارشی به دست ما نرسیده است.

شیشه فروش می گوید: نظارت بر انتقال سوخت پاک به جایگاه‌های سوخت‌رسانی نیز افزایش یافته است. افزایش استفاده از سوخت پاک نتیجه چشمگیری در کاهش آلودگی هوا دارد و امیدواریم جایگاه‌های سوخت نسبت به این مورد توجه بیشتری داشته باشند.

به گزارش صاحب نیوز؛ طبق اعلان اداره‌کل هواشناسی استان اصفهان با پایداری جوی در کلانشهر اصفهان و مناطق صنعتی استان شرایط افزایش آلاینده‌های جوی مهیا است؛ کلانشهر اصفهان به دلیل ویژگی‌ های خاص جغرافیایی و قرار گرفتن در مرکز و شاهراه مواصلاتی کشور، موقعیت کشوری و جهانی، در آلودگی هوا حساسیت بیشتری دارد که باید مسئولان استانی و حتی کشوری برای رفع این بحران اقدام عملی کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد