صفحه اصلی » ورزشی » باورهای غلط در رشته بدنسازی/ کم کردن وزن با یک رژیم کم کالری در عین حال مفید و سالم

باورهای غلط در رشته بدنسازی/ کم کردن وزن با یک رژیم کم کالری در عین حال مفید و سالم

یک مربی بدن سازی گفت: کسی که قصد عضله سازی دارد باید اول یک روش تمرینی درست و متناسب با بدنش را انتخاب کند، سپس یک رژیم غذایی متناسب با بدنش بگیرد در روند عضله سازی پروتئین نقش مهمی ایفا می کند چرا که باعث رشد عضلانی می شود.

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۶ - یکشنبه ۱۳۹۹/۱۰/۷

به گزارش صاحب نیوز؛ یکی از ورزش هایی که رفته رفته طرفداران بیشتری پیدا می کند و البته پیش زمینه بسیاری از ورزش های دیگر است، در بیان به عنوان بدنسازی شناخته می شود که امروزه این رشته با ایجاد تناسب در اندام نیز گره خورده است؛ در میان فعالیت های ماشینی امروز و موجی از بیماری ها از سبک زندگی یکی از ورزش هایی که مورد توجه قرار گرفته است، بدن سازی است؛ البته بیشتر افرادی که روی به این رشته می آورند قصد فعالیت برای رویکرد یک ورزشکار حرفه ای در این رشته را ندارند.

این رشته در حال حاضر با استقبال آقایان و خانم ها همراه است و بسیاری این رشته را برای یک فعالیت ورزشی انتخاب می کنند که علاوه بر ظرفیت های سخت افزاری تبلیغات پیج ها و فضای مجازی را نیز می توان در میل به ورود به این ورزش قابل توجه دانست.

البته مطمیناً این فعالیت ورزشی برای آقایان و خانم ها متفاوت است و این موضوع در نوع فعالیت و میزان آن و حتی هدف گذاری برای آن نیز وجود دارد که البته گاهی به دلیل سود جویی و یا عدم آگاهی این نکات نادیده گرفته می شود؛ از این رو با مائده دادخواه یکی از مربیان فعال در رشته بدن سازی بانوان گفت و گو کردیم.

*تفاوت فعالیت بانوان و آقایان در این رشته چیست؟

مائده دادخواه: اکثر خانم ها در بدنسازی دوست دارند تمریناتشان مانند آقایان باشد و فکر می کنند اگر تمریناتی که آقایان دارند را انجام دهند عضلاتشان بیشتر از آنچه که باید رشد می کند در حالیکه این یک باور غلط است.

یک تفاوت مهم در بدن خانم ها و اقایان وجود دارد و آن وجود هورمونی به نام تستسترون است که در بدن آقایان بیشتر از بانوان موجود است و یکی از اثرات این هورمون این است که باعث رشد عضلانی می شود که این هورمون در بدن خانم ها به مقدار خیلی کم وجود دارد.

اغلب خانم ها فکر می کنند اگر وزنه ای بیش از پنج کیلو انتخاب کنند عضلاتشان بزرگ و مردانه می شود این فکر اشتباه است و اقایان به دلیل وجود هورمون تستسترون در بدنشان است که عضلاتشان حجیم و بزرگ می شود و در بانوان اینگونه نیست.

*آیا برای تغذیه برای این رشته در آقایان و خانم ها تفاوت وجود دارد؟

مربی بدن ساز: تفاوت قابل بیانی در تغذیه خانم ها و آقایان در ورزش وجود ندارد و کسی که بخواهد عضلانی شود باید به مقدار کافی پروتئین، کربوهیدرات و چربی استفاده کند و کسی که بخواهد وزن کم کند باید یک رژیم کم کالری و در عین حال مفید و سالم داشته باشد.

تنها تفاوت تغذیه ای در مقدار دریافتی مواد غذایی است برای مثال خانمی با وزن ۵۰ کیلو گرم در روز باید ۱۰۰ گرم پروتئین دریافت کند که این مقدار را می تواند از مواد غذایی شامل گوشت ها، حبوبات، ماست یونانی و … دریافت کند.

کسی که قصد عضله سازی دارد باید اول یک روش تمرینی درست و متناسب با بدنش را انتخاب کند، سپس یک رژیم غذایی متناسب با بدنش بگیرد در روند عضله سازی پروتئین نقش مهمی ایفا می کند چرا که باعث رشد عضلانی می شود و برای نمایان شدن عضلات درصد چربی بدن باید به حداقل برسد.

: در روند کاهش، تثبیت و عضلانی شدن و افزایش وزن تمام ریز مغذی ها و درشت مغذی ها باید به بدن برسند پروتئین برای عضله مفید است، کربوهیدرات انرژی لازم برای تمرینات ورزشی را تامین می کند و چربی سالم هم لازمه بدن است تمرین ورزشی و تغذیه سالم باعث می شود بدن عملکرد خوبی داشته باشد.

*رشد عضلانی در خانم ها و آقایان مشابه است؟

آناتومی بدن خانم ها و آقایان متفاوت است و باعث شده رشد عضلانی در آن ها هم تفاوت هایی داشته باشد این تفاوت بیشتر در عرض شانه ها، قفسه سینه، لگن و جمجمه است مثلا شانه و سینه آقایان عریض تر و پهن تر است توده عضلانی در آقایان وزن بیشتری نسبت به خانم ها دارد وزن عضله آقایان تقریبا دو برابر بیشتر از خانم ها است و در لگن، لگن خانم ها کوتاه تر و پهن تر است و در جمجمه، اندازه و وزن استخوان جمجمه آقایان بیشتر است.

*آیا خانم ها و آقایان با یک هدف فعالیت می کنند؟

ورزش همیشه برای سلامتی روح و جسم است و این یک هدف مشترک است اما بدون شک فعالیت در این رشته برای خانم ها و آقایان یکسان نیست و هر کدام با توجه به ساختار بدنی که دارند، فعالیت می کنند؛ البته در بانوان رویکرد حجیم کردن عضله نیز نیست.

انتهای پیام/

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد