صفحه اصلی » اقتصادی » کریدور غربی استان اصفهان؛ مسیری ترانزیتی با کیفیت جاده های فرعی/ نبود خودروهای برف روب مشکل مضاعفی بر نبود اسفالت مناسب

کریدور غربی استان اصفهان؛ مسیری ترانزیتی با کیفیت جاده های فرعی/ نبود خودروهای برف روب مشکل مضاعفی بر نبود اسفالت مناسب

جاده اصفهان-الیگودرز به عنوان یکی از پرترددترین جاده‌های استان اصفهان سال‌هاست در شرایط بد آسفالت قرار داشته و نیاز جدی و سریع به توجه راهداری دارد.

تاریخ انتشار: ۱۰:۰۶ - شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۹

به گزارش صاحب نیوز، استان اصفهان به لحاظ جغرافیایی در مرکز کشور واقع شده است و همین امر موجب شده تا به عنوان چهارراهی قرار بگیرد که کریدورهای اصلی و پرتردد کشور از سمت شمال، جنوب، غرب و شرق استان به سمت مرکز آن کشیده شوند.

یکی از این کریدورها که به نوعی کریدور اصلی مرکز به غرب کشور نیز هست، جاده اصفهان-الیگودرز است که از شهرستان‌های اصفهان، خمینی شهر، نجف آباد، تیران و کرون و فریدن عبور کرده و وارد استان لرستان می‌شود.

این جاده علاوه بر این که مسیر اصلی تردد بسیاری از وسایل نقلیه سبک و سنگین عبوری است که در تردد بین مرکز و غرب کشور هستند، در درون استان اصفهان نیز یکی از مسیرهای گردشگری اصلی استان محسوب می‌شود.

دو شهرستان گردشگرپذیر استان یعنی فریدونشهر و چادگان که از اقصی نقاط کشور پذیرای مسافران هستند در غرب استان واقع شده و تنها مسیر منتهی به این دو شهرستان همین جاده اصفهان-نجف آباد- تیران-فریدن است.

سالانه میلیون‌ها نفر مسافر و گردشگر که عمدتاً از ساکنان همین استان هستند، برای تفریح در پیست اسکی فریدونشهر در زمستان و یا طبیعت کوهستانی این شهرستان در هر چهار فصل و همچنین لذت بردن از سواحل آرام بخش دریاچه سد چادگان و حضور در دهکده تفریحی چادگان از همین جاده به این دو شهرستان سفر می‌کنند.

گذشته از این خیل عظیم گردشگران، به لحاظ قرار گرفتن عمده امکانات استان و مراکز شغلی و صنعتی در مرکز استان، بسیاری از مردم شهرستان‌های این استان از جمله شهرستان‌های غربی به اصفهان مهاجرت کرده و در آن‌جا ساکن شده‌اند. این افراد سالانه چندین بار بین اصفهان و شهرستان‌های مادری خود سفر می‌کنند که خود حجم عظیم‌تری از مسافرت درون استانی و در همین جاده اصفهان-الیگودرز را تشکیل می‌دهد.

کریدور غربی اصفهان از یک لحاظ دیگر نیز زیر بار ترافیک است و آن سفر متعدد مردم و کادر ادارات استان برای انجام امور اداری، پزشکی و بهره گیری از سایر امکاناتی است که تنها در مرکز استان قرار دارد.

با وجود این بار ترافیکی سنگین اما این جاده از شرایط خوبی برخوردار نیست و کافی است یک بار از این جاده به مقصدی سفر کرده باشید تا بریدگی‌ها و شکستکی‌های آسفالت و از بین رفتن روکش آن را مشاهده کنید. اگر وارد این جاده شده باشید ماشین‌های سنگین بسیاری را مشاهده می‌کنید که ترجیح می‌دهند یک لاستیک خود را به جای جاده در شانه جاده انداخته و حرکت کنند تا اصطحلاک کمتری متوجه ماشین ایشان بشود. این امر علاوه بر این که زمینه برای تصادفات متعدد را ایجاد می‌کند موجب وارد آمدن ضرر و زیان مالی به خودروها و نیاز پیدا کردن خودروهایی که در این جاده سفر می‌کنند به تعویض لاستیک و تعمیر زیروبند خودرو می‌شود.

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز در این رابطه تصریح کرد: از دو سال گذشته عملیات روکش آسفالت این جاده در قطعاتی از آن آغاز شده و در حال پیگیری است اما به دلیل این که این جاده در منطقه غرب استان و در شرایط آب و هوایی سردسیر قرار دارد فصل کار در آن محدود است و تنها در فصول گرم سال امکان کار کردن بر روی آن وجود دارد.

مهدی خضری اظهار کرد: در این جاده یک مشکل در کمربندی تیران وجود دارد که پیمانکار آن را مشخص کرده و با آغاز فصل گرما عملیات اجرایی آن را آغاز می‌کنیم و چند مورد خرابی هم در لاین الیگودرز-اصفهان وجود دارد که تعمیر و روکش آن را نیز در دست پیگیری داریم.

مشکلات جاده غرب استان تنها به روکش آسفالت منتهی نمی‌شود. هر چند در سال‌های گذشته بعد از قریب یک دهه تلاش و مطالبه گری مردم، مسیر پرخطر کمربندی داران اصلاح شد و این خدمت توسط وزارت راه و شهرسازی به مردم ارائه شد که نباید آن را نادیده گرفت اما هنوز هم این جاده نیاز به توجه و رفع نواقص این چنینی است.

مشکل برفروبی جاده در فصل زمستان یکی دیگر از چالش‌های رانندگان در این مسیر است. تعداد ماشین آلات برفروب اختصاص داده شده برای این مسیر کم بوده و پاسخگوی برفروبی کل مسیر نیست. کافی است مجبور شوید در شرایطی که به تازگی بارش برف آغاز شده است وارد این جاده شوید، می‌بینید که باید مسیر طولانی را در جاده مملوء از برف حرکت کنید و اگر دقت نکرده و نکات ایمنی را رعایت نکنید هر لحظه امکان خروج شما از جاده وجود دارد.

نه تنها در ابتدای بارش برف در این جاده بلکه زمانی که با مردم شهرستان‌های غربی استان گفتکو می‌کنبم اذعان می‌کنند بارها ساعت‌ها از بارش برف و حتی پایان یافتن بارش برف گذشته و به ویژه در نقاط مرزی بین دو شهرستان فریدن و تیران و کرون همچنان برف در جاده وجود داشته و برفروبی به طور کامل انجام نشده است.

این مشکل به این لحاظ است که بارش‌های برف سنگین هر ساله در آن رخ می‌دهد لذا نباید به همان اندازه که برای جاده‌های شرقی استان امکانات برفروبی اختصاص داده می‌شود برای جاده‌های غربی نیز همان تعداد خودروی برفروب اختصاص یابد.

انتهای پیام/

دیدگاه‌ها

  1. عبداللهی گفته :

    افتضاح است این مسیر مخصوصا کمربندی تیران و بخشی از روستاهای در مسیر اصلی که آسفالت ندارند و چاله تا دلتون بخاد

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد