صفحه اصلی » ورزشی » ورزش، کلید کاهش اضطراب و ارتباطات بهتر/ ورزش می تواند مغز شما را نسبت به شادی حساس تر کند

ورزش، کلید کاهش اضطراب و ارتباطات بهتر/ ورزش می تواند مغز شما را نسبت به شادی حساس تر کند

افرادی که از نظر جسمی فعال هستند شادتر و از زندگی خود راضی ترند. آنها احساس هدفمندی قوی تری دارند، احساس قدردانی و رضایت بیشتری می کنند، با جامعه ارتباط بیشتری دارند و کمتر دچار تنهایی یا اضطراب می شوند.

تاریخ انتشار: ۱۴:۲۱ - سه شنبه ۱۳۹۹/۱۲/۱۲

به گزارش صاحب نیوز؛ ورزش و سلامتی دو امر شناخته شده و در ارتباط هستند که نقش ورزش در سلامتی روح و جسم ابعاد مختلفی دارد؛ برای شناخت بیشتر این موضوع با سمیه الماسی کارشناس حوزه ورزش گفت و گو کردیم.

*نقش ورزش در سلامتی چیست؟

همه ما می دانیم که ورزش باعث سلامتی بدن شما می شود و به شما کمک می کند زندگی طولانی تری داشته باشید. مجموعه ای از تحقیقات نشان می دهد که ورزش

همچنین با طیف گسترده ای از مزایای اجتماعی و مرتبط با خلق و خوی همراه است.

افرادی که از نظر جسمی فعال هستند شادتر و از زندگی خود راضی ترند. آنها احساس هدفمندی قویتری دارند، احساس قدردانی و رضایت بیشتری می کنند، با جامعه ارتباط بیشتری دارند و کمتر دچار تنهایی یا اضطراب می شوند.

*چرا اینگونه است؟

بخش عمده ای مربوط به تأثیر فعالیت مغز است که به بخشی از آن اشاره می کنم

ورزش کردن شما را برای برقراری ارتباط با دیگران اماده می کند

در حالی که به طور معمول ورزش با عنوان یک دونده توصیف می شود، اما افزایش روحیه ناشی از ورزش منحصر به دویدن نیست. احساسات خوب مشابه را می توان در هر فعالیت بدنی پایدار مانند یوگا، شنا و ایروبیک یافت.

مدت ها بود که دانشمندان حدس می زدند که اندورفین در پشت این روحیه بعد از ورزش قرار دارد، اما تحقیقات نشان می دهد که میزان بالای آن با دسته دیگری از مواد شیمیایی مغز در ارتباط است: اندوکانابینوئیدها (همان مواد شیمیایی که همانند عملکرد ماریجوانا در مغز رفتار می کنند آنچه دانشمندان علوم اعصاب به عنوان ماده شیمیایی “نگران نباش، خوشحال باش” توصیف می کنند. اندوکانابینوئیدها اضطراب را کاهش می دهند و حالت رضایت را القا می کنند. این مواد شیمیایی مغز همچنین باعث افزایش دوپامین در سیستم پاداش دهی مغز می شود که احساس خوش بینی را تقویت می کند.

از آنجا که اندوکانابینوئیدها لذتی را که از بودن در کنار دیگران به دست می آوریم نیز افزایش می دهند، بنابراین تمرین باعث می شود که ما ارتباط برقرار کنیم. این امر باعث می شود ورزش راهی عالی برای تقویت روابط باشد. مطالعات نشان می دهد، از جمله احساس دوست داشتن و حمایت، در میان زوج های متاهل، وقتی همسران با هم ورزش می كنند احساس رابطه عاطفی و حمایتی بهتری را نسبت به قبل گزارش می کنند

مطالعه دیگر نشان می دهد در روزهایی که افراد ورزش می کنند، تعاملات مثبت بیشتری با دوستان و خانواده تجربه می کنند. همانطور که یکی از دونده ها به من گفت ، “خانواده من گاهی اوقات مرا برای دویدن به بیرون می‌فرستند، چرا که آنها می دانند که من فرد بسیار بهتری بر خواهم گشتد.”

ورزش می تواند مغز را نسبت به شادی حساس تر کند؟

ورزش یک جهش با دوز کم برای مراکز پاداش مغز فراهم می کند – سیستمی که به شما کمک می کند لذت را پیش بینی کنید، احساس انگیزه کنید و امید را حفظ کنید. با گذشت زمان، ورزش منظم سیستم پاداش را بازسازی می کند و منجر به افزایش سطح دوپامین و گیرنده های دوپامین در دسترس می شود. به این ترتیب، ورزش هم می تواند افسردگی را برطرف کند و هم ظرفیت شادی شما را گسترش دهد.

این تغییرات همچنین می تواند خرابی عصبی ناشی از سو مصرف مواد را ترمیم کند. سو مصرف مواد سطح دوپامین را در مغز شما کاهش می دهد و در دسترس بودن گیرنده های دوپامین را کاهش می دهد. ورزش می تواند این را معکوس کند. در یک کارآزمایی تصادفی ، بزرگسالانی که تحت درمان سو مصرف مت آمفتامین بودند ، سه بار در هفته در یک ساعت پیاده روی ، دویدن و تمرینات قدرتی شرکت کردند. پس از هشت هفته ، مغز آنها افزایش در دسترس بودن گیرنده های دوپامین در سیستم پاداش را نشان داد.

شروع به کار سیستم پاداش مغز نه تنها به نفع کسانی است که با افسردگی یا اعتیاد دست و پنجه نرم می کنند. بزرگسالان هم با گذشت هر دهه تا 13 درصد گیرنده های دوپامین را در سیستم پاداش از دست می دهند. این از دست دادن منجر به لذت کمتری از لذت های روزمره می شود ، اما فعالیت بدنی می تواند از کاهش آن جلوگیری کند. افراد مسن فعال دارای سیستم های پاداش هستند که شباهت بیشتری به افرادی که جوان تر هستند شباهت دارد.

ورزش باعث تقویت حس شجاعت شما می شود

شجاعت یکی دیگر از تاثیرات جانبی ورزش در چگونگی تغییر فعالیت مغزی در بدن است. ورزش باعث افزایش ارتباطات در مناطقی از مغز می شود که اضطراب را آرام می کند. فعالیت بدنی منظم همچنین می تواند حالت پیش فرض سیستم عصبی را اصلاح کند تا متعادل تر شود و در معرض جنگ ، پرواز یا ترس متوازن عمل کند

تحقیقات اخیر حتی حاکی از آن است لاکتات که محصول جانبی متابولیکی ورزش است تأثیرات مثبتی بر سلامت روان دارد. پس از ترشح لاکتات توسط عضلات ، از طریق جریان خون به مغز می رسد ، جایی که می تواند اضطراب را کاهش دهد و فرد را از بروز افسردگی محافظت کند.

گاهی اوقات ، حرکات خاص به ما اجازه می دهد که حسی را به عنوان شجاع تجربه کنیم. ذهن به طور غریزی از اعمال جسمی ما معنا می یابد. بنابراین بسیاری از زبانهایی که برای توصیف شجاعت به کار می بریم به استعاره های بدن متکی هستند: ما ازموانع عبور می کنیم و موانع را می پیماییم. ما بارهایی را به دوش می کشیم ، دست خود را برای کمک به دیگران دراز میکنیم و برای بلند شدن از ناامیدی به یکدیگر کمک میکنیم

وقتی با ناملایمات روبرو هستیم یا به قدرت خود شک داریم ، این فعالیتها می تواند به ما کمک کند تا این حس شجاعت را در بدن خود احساس کنیم. گاهی لازم است که از یک تپه واقعی بالا برویم یا با هم کار کنیم تا بار سنگینی را تحمل کنیم تا بدانیم این صفات بخشی از ما هستند.

حرکت با دیگران حس اعتماد و تعلق ایجاد می کند

امیل دورکیم، جامعه شناس فرانسوی، اصطلاح جوشش جمعی را رواج داد تا توصیف خود-تعالی خود-شادی افراد را هنگام حرکت در کنار یکدیگر در آیینها یا کار احساس کنند. ورزش های گروهی ، مانند کلاس های یوگا ، یا دوچرخه سواری داخل سالن ، یکی از قدرتمندترین روش های تجربه این لذت است.

حرکت کردن در یک مسیر و به طور همزمان، باعث ترشح اندورفین می شوند. به همین دلیل در ورزشهای گروهی مثل قایقرانانی که به طور همگام حرکت می کنند افزایش تحمل درد را نشان می دهند. اما اندورفین فقط احساس خوبی در ما ایجاد نمی کند. آنها همچنین به ما کمک می کنند افرادی که در مواجه با هجوم اندورفین هستند ، پس از آن احساس نزدیکی و دوستی به یکدیگر می کنند. این مکانیزم قدرتمندی برای شکل گیری دوستی است ، حتی با افرادی که ما آنها را نمی شناسیم.

بسیاری از جنبه های یک تجربه تمرین گروهی، تأثیرات پیوند حرکت همزمان را تقویت می کند. به عنوان مثال ، هرچه ضربان قلب شما بیشتر شود ، احساس نزدیکتری به افرادی که با آنها زندگی می کنید دارید و روابط بهتر می شود. افزودن موسیقی این جلوه را افزایش می دهد.حتی تنفس همزمان مانند کلاس یوگا یا تای چی همچنین می تواند احساس شادی جمعی را افزایش دهد. اگر می خواهید حالت تعلق و تعالی خود را تجربه کنید ، مکانی را پیدا کنید که بتوانید با دیگران حرکت کنید ، نفس بکشید و عرق کنید.

این گونه که گفتید، تلاش برای یک فعالیت جدید می تواند تصویر از خود را دگرگون کند؟

موفقیت های جسمی، نحوه تفکر شما درباره خود و توانایی شما را تغییر می دهد. زنی که با او صحبت کردم داستانی در مورد این که چگونه وقتی اوایل 20 سالگی بود و به شدت افسرده بود ، برنامه ای را برای زندگی شخصی خود تعریف کرد. روزی که قصد داشت این کار را انجام دهد ، برای آخرین تمرین به باشگاه رفت. او وزنه 185 پوند را بلند کرد یکی از بهترین عملکرد های خود را انجام داد و وقتی میله را پایین گذاشت ، فهمید که نمی خواهد بمیرد. در عوض ، او به یاد می آورد ، که”من می خواستم ببینم که چقدر می توانم قوی شوم.” پنج سال بعد ، او می تواند 300 پوند بلند کند.

اگر صدایی در سر شما باشد که می گوید: شما خیلی پیر هستید ، خیلی ناجور ، خیلی بزرگ هستید ، خیلی شکسته اید ، خیلی ضعیف هستید ، احساسات ناشی از حرکت می تواند یک برهان استدلال قانع کننده باشد. وقتی با شجاعت حرکت می کنید ، مغز شما کشیدگی اندام و روان بودن قدم های شما را درک می کند و متوجه می شود ، “من برازنده هستم”. هنگامی که با قدرت حرکت می کنید ، مغز شما انقباض انفجاری عضلات را رمزگذاری می کند ، سرعت عمل را حس می کند و می فهمد ، “من قدرتمند هستم”. برای کشف قسمت جدیدی از خود ، حرکتی را انتخاب کنید که ویژگی هایی را که می خواهید رشد دهید را منعکس کند.

هر نوع ورزش می تواند منجر به این اثرات شود. حرکت به هر روشی که احساس خوبی داشته باشد یا باعث شود شما نسبت به خود احساس خوبی داشته باشید. و بدانید که شما فقط قلب و عضلات خود را تقویت نمی کنید. شما همچنین توانایی خود را برای تجربه شادی ، ارتباط و شجاعت را تقویت می کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد