صفحه اصلی » تولیدی » فواید جسمی و روحی شنا چیست؟

فواید جسمی و روحی شنا چیست؟

شنا یک روش عالی برای کار با کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا تقریباً به اندازه دویدن کالری می سوزاند، بدون این که بر استخوان ها و مفاصل تأثیر بگذارد. شنا چهارمین فعالیت محبوب معتبر شناخته شده است

تاریخ انتشار: ۱۱:۰۰ - جمعه ۱۴۰۰/۰۳/۱۴

به گزارش صاحب نیوز؛ شاید شنیده باشید که اکثر متخصصان به بزرگسالان توصیه می کنند هر هفته 150 دقیقه فعالیت متوسط یا 75 دقیقه فعالیت شدید داشته باشند، یکی از ورزش هایی که در این زمینه توصیه شده است شنا است؛ برای فواید این رشته ورزشی با سمیه الماسی کارشناس حوزه ورزش گفت و گو کردیم.

*فواید شنا چیست؟

شنا یک روش عالی برای کار با کل بدن و سیستم قلبی عروقی است. یک ساعت شنا تقریباً به اندازه دویدن کالری می سوزاند، بدون این که بر استخوان ها و مفاصل تأثیر بگذارد. شنا چهارمین فعالیت محبوب معتبر شناخته شده است
یکی از فواید این رشته این است که تمام بدن شما را به کار می گیرد؛ یکی از بزرگترین مزایای شنا این است که در ان واقعاً تمام بدن شما از سر تا پا کار می کند. چرا که شنا كردن ضربان قلب شما را افزایش می دهد بدون اینکه بدن شما را تحت فشار قرار دهد عضلات را درگیر می کند و قدرتمند می سازداستقامت ایجاد می کند

سبک های مختلفی وجود دارد که می توانید برای تنوع بخشیدن به تمرین شنای خود استفاده کنید ، از جمله:کرال سینه و پشت ؛پروانه وسبک آزاد که هر کدام بر روی گروه های مختلف عضلانی متمرکز هستند و آب مقاومت ملایمی را ایجاد می کند. بدون توجه به اینکه چه نوعی داز شنا را انجام میدهید ، از بیشتر گروه های عضلانی خود برای حرکت بدن در آب استفاده می کنید.

شنا سیستم های درون بدن را نیز بکار می گیرد؛ در حالی که عضلات شما به خوبی تمرین میکنند، سیستم قلبی عروقی شما نیز چنین است. شنا باعث تقویت قلب و ریه های شما می شود. شنا برای شما بسیار مفید است به طوری که محققان عقیده دارند که حتی ممکن است خطر مرگ شما را کاهش دهد. در مقایسه با افراد غیرفعال . برخی مطالعات دیگر نشان داده اند که شنا ممکن است به کاهش فشار خون و کنترل قند خون کمک کند.

*از شنا به عناون یک ورزش درمانی هم نام می برند آیا اینگونه است؟

برای افراد مبتلا به آسیبهای اسکلتی، آرتروز و سایر شرایط بدنی مناسب است شنا می تواند برای افرادی که دارای مشکلات آرتروز صدمه ناتوانی های حرکتی و سایر مواردی که تمرینات با تأثیر بالا را دشوار می کند مفید باشد
شنا حتی ممکن است به کاهش برخی از دردهای شما کمک کند یا روند بهبودی ناشی از آسیب را بهبود بخشد. مطالعات نشان داد که افراد مبتلا به آرتروز ، کاهش قابل توجهی در درد و سفتی مفصل را گزارش کرده و پس از انجام فعالیت هایی مانند شنا و دوچرخه سواری ، محدودیت جسمی کمتری را تجربه کرده اند.

جالب تر از این، تفاوت کمی در مزایای دو گروه بود. بنابراین، به نظر می رسد شنا دارای مزایای مشابه تمرینات زمینی که به طور مکرر تجویز می شود ،دارد.حتی فعالیت های غیر شنا در آب هم ، برای افراد مبتلا به آرتروز بسیار مفید است .

شنا  گزینه خوبی برای افراد مبتلا به آسم است؛ محیط مرطوب استخرهای سرپوشیده باعث می شود شنا یک فعالیت عالی برای افراد مبتلا به آسم باشد. نه تنها این ، بلکه تمرینات تنفسی مرتبط با این ورزش ، مانند نگه داشتن نفس ، میتواند به این افراد کمک کند تا ظرفیت ریه خود را گسترش دهند و بر تنفس خود کنترل داشته باشند.

البته برخی مطالعات نشان می دهد که شنا ممکن است خطر ابتلا به آسم را به دلیل مواد شیمیایی مورد استفاده در آب استخرها افزایش دهد. در صورت بروز آسم با پزشک خود در مورد خطرات احتمالی شنا صحبت کنید و در صورت امکان به دنبال استخری باشید که به جای کلر از آب نمک استفاده کند.

شنا  برای مبتلایان به ام اس نیز مفید است؛ برای افراد مبتلا به مولتیپل اسکلروزیس (MS) نیز شنا می تواند مفید باشد. آب باعث نشاط اندام ها می شود و به آنها در حین ورزش کمک می کند. آب همچنین مقاومت ملایمی را ایجاد می کند. ، اب درمانی در یک برنامه شنا میتواند منجر به کاهش قابل توجه درد برای افراد مبتلا به ام اس شود این افراد همچنین با کاهش علائمی مانند خستگی ، افسردگی و از کارافتادگی همراه شده اند. درباره تاثیرات مثبت آب درمانی برای بیماران MS امروزه بسیار مورد توجه است

*آیا شنا به لاغری و کالری سوزی نیز کمک می کند؟

شنا کالری سوزی خوبی به همراه دارد؛ شنا یک روش کارآمد برای سوزاندن کالری است. یک فرد در هنگام شنا با سرعت کم یا متوسط ، تقریباً 423 کالری در ساعت می سوزاند. همین فرد ممکن است در ساعت شنا با سرعت بالاتری تا 715 کالری بسوزاند. این میزان با متغیرهایی مثل وزن فرد قابل تغییر است .

شنا این توانایی را دارد که به شما کمک کند شب ها بهتر بخوابید. در یک مطالعه در مورد افراد مسن مبتلا به بی خوابی ، شرکت کنندگان هم افزایش کیفیت زندگی و هم خواب بعد از انجام ورزش های هوازی منظم را گزارش کردند.
شنا برای طیف وسیعی از افرادی که با مسائل جسمی روبرو هستند و باعث شده تمرینات دیگر مانند دویدن جذابیت کمتری داشته باشد ، قابل دسترسی است. این می تواند شنا را برای بزرگسالانی که به دنبال بهبود خواب خود هستند انتخاب مناسبی باشد

همچنین شنا روحیه شما را تقویت می کند؛ شنا و تمرینات آبی از نظر روانشناختی برای افراد مفید است. ثابت شده است که ورزش باعث تقویت روحیه در افراد مختلف نیز می شود.و به مدیریت استرس کمک می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد