صفحه اصلی » اقتصادی » نقش نمایشگاه های صنایع دستی برای معرفی و جذب مشتری برای تولید کنندگان

نقش نمایشگاه های صنایع دستی برای معرفی و جذب مشتری برای تولید کنندگان

سرپرست یک کارگاه قلمزنی در اصفهان گفت: صنایع دستی، چوب ناشناخته بودنش را می خورد و من با شرکت در نمایشگاه ها سعی در برطرف کردن این موضوع داشتم، می دیدم که مردم چقدر به این کار علاقه نشان می دادند و گاهی حتی نیم ساعت به تماشای کار کردن و قاب زدن ما می ایستادند.

تاریخ انتشار: ۱۳:۰۰ - سه شنبه ۱۴۰۰/۰۳/۲۵

علی رستمی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز در مورد اهمیت برپایی نمایشگاه های صنایع  دستی در داخل و خارج از کشور اظهار کرد: حدود ٢٠ سال است در یکی از شاخه های صنایع دستی اصفهان به نام قلمزنی فعالیت می کنم و صاحب یکی از کارگاه های بزرگ تولید قاب قلمزنی در میدان امام هستم.

سرپرست کارگاه قلمزنی عنوان کرد: از روزی که وارد این کار شدم علاقه خاصی به صنایع دستی پیدا کردم و نتوانستم از این حال و هوا جدا شوم و به همین جهت این شغل را انتخاب کردم.

رستمی بیان کرد: ابتدا در کارگاه شخص دیگری کارآموز بودم و دو سال در آن کارگاه به صورت کارمزدی کار کردم پس از دوسال با دونفر دیگر از کارآموزان تصمیم گرفتیم از کارگاه جداشده و به صورت شریکی کارگاهی برای خودمان راه اندازی کنیم.

وی افزود: ۵ سال به صورت شریکی کار کرده و توانستیم سرمایه جمع کنیم چرا که وضعیت بازار نیز خوب بود و ما با تمام وجودمان کار می کردیم بعد از آن من از کارگاه مشترک جدا شده و کارگاه مستقل خودم را راه اندازی کردم.

علی رستمی ادامه داد: وضعیت خوبی را پشت سر می گذاشتم به شهرها و کشورهای زیادی قاب قلمزنی صادر می کردم و حدود 60 نفر کارآموز و شاگرد داشتم و کارگاهم به صورت شبانه روزی فعال بود.

*بازاریابی در نمایشگاه ها 

سرپرست کارگاه قلمزنی توضیح داد: در بین مغازه داران و کارگاه داران میدان امام من مشتری خارجی و صادرات بیشتری داشتم و علت آن شرکت در نمایشگاه های داخل و خارج از کشور و پیدا کردن مشتری های مغازه دار در شهرها و کشورهای دیگر بود.

رستمی خاطرنشان کرد: البته پیدا کردن مشتری به این روش خالی از سختی نیست و باید هزینه های زیادی را متحمل شد چرا که کرایه غرفه صنایع دستی در شهر و کشورهای دیگر فقط بخشی از هزینه است کرایه بار، بلیط رفت و برگشت، اسکان، خوراک و غیره از دیگر هزینه ها است.

وی افزود: سعی می کردم تقریبا در هر نمایشگاهی حدود سه الی پنج مشتری مغازه دار پیدا کنم و اغلب این قبیل مشتری را پیدا می کردم گاهی نیز کلی هزینه می کردم و حتی یک مشتری پیدا نمی شد.

وی بیان کرد: بجز جذب مشتری در غرفه نمایشگاه، به خیابان ها می رفتم، با مغازه داران صحبت می کردم، نمونه کار نشان می دادم و مشتری پیدا می کردم و برای اینکار باید مترجم استخدام می کردم زیرا به کشورهای مختلفی برای کرایه غرفه نمایشگاهی سفر می کردم.

علی رستمی اذعان کرد: از موقع شیوع کرونا و همه گیری آن در تمام کشور ها ضربه سختی به بازار صنایع دستی وارد شد زمین‌گیر شدن کشورهای بزرگ جهان با این ویروس سبب شد که چرخه اقتصاد و صادرات در تمام دنیا تحت تاثیر قرار گیرد.

سرپرست کارگاه قلمزنی گفت: زمینه خرید و فروش محصولات صنایع دستی کاهش پیدا کرد همچنین سفر گردشگران به اصفهان کم شد، صادرات صنایع دستی از نصف جهان کاهش یافت و به این صورت زمینه ورشکستگی من نیز فراهم شد و کارگاه هایم را یکی پس از دیگری از دست دادم.

رستمی بیان کرد: صنایع دستی چوب ناشناخته بودنش را می خورد و من با شرکت در نمایشگاه ها سعی در برطرف کردن این موضوع داشتم، می دیدم که مردم چقدر به این کار علاقه نشان می دادند و گاهی حتی نیم ساعت به تماشای کار کردن و قاب زدن ما می ایستادند.

*لزوم برپایی نمایشگاه ها بعد از کرونا/ برپایی نمایشگاه ها در خارج از کشور باید با حمایت دولت انجام گیرد

وی افزود: صنایع دستی مستلزم حمایت است و لزوم دارد این سبک از کار در نمایشگاه ها به نمایش گذاشته شود که متاسفانه بعد از همه گیری کرونا شرایط برپایی نمایشگاه ها تحت تاثیر قرار گرفت و مهم است برپایی نمایشگاه های صنایع دستی دوباره پیگیری شود.

علی رستمی اظهار کرد: برپایی نمایشگاه های خارج از کشور باید با حمایت دولت از تولیدکنندگان باشد و با اعطای تسهیلات به تولید کنندگان کمک کنند همچنین زمینه شناخت صنایع دستی به کشورهای دیگر باید فراهم شود تا بازار جان گرفته و دوباره رونق گیرد.

سرپرست کارگاه قلمزنی عنوان کرد: بازاریابی در کشورهای دیگر و پیدا کردن مشتری ثابت کمک شایانی به بازار می کند زمینه‌های بازاریابی و فروش اینترنتی در خارج از کشور مستلزم حمایت است و اگر رونق گیرد برای اقتصاد کشور نیز خوب لست و ارز آوری می کند همچنین ما می توانیم کشور ایران را با صنایع دستی، زعفران، گز و غیره به جهانیان بشناسانیم.

رستمی بیان کرد: متاسفانه کرونا باعث کاهش صادرات صنایع دستی شد اقتصاد جهان تحت تاپیر قرار گرفته است و درخواست برای صنایع دستی به صورت چشمگیر کاهش پیدا کرد و دیگر کشورها خریدکمتری از صنایع دستی انجام می‌دهند.

وی افزود: همچنین چند سالی است گردشگر خارجی در کشور رفت و آمد نمی کند که این موضوع نیز یکی از عوامل رکود در بازار صنایع دستی است ایران و اصفهان جاذبه های گردشگری زیبا و بکری دارد که متاسفانه به ان توجهی نمی شود باید روی این جاذبه ها و معرفی کردنش به دنیا کار شود تا توریست خیز شود و گردشگران را به سمت خود جذب کند.

علی رستمی اذعان کرد: تنوع محصولات صنایع دستی ایران در هیچ جای دنیا نظیر ندارد ایران علاوه بر صنایع دستی محصولات زیادی برای معرفی کردن به دنیا دارد که متاسفانه روی آن مانور نمی دهند.

سرپرست کارگاه قلمزنی ادامه داد: درست است که برخی از آن ها به مقدار کم و صرفا به برخی از کشورها صادر می شود ولی جا دارد ما این محصولات و منابع را به قطب اقتصادی در کشور تبدیل کنیم و شاهد آن باشیم که چگونه رونق در بازارها ایجاد می شود.

وی افزود: جا دارد برای مردم فرهنگ سازی شود چه کالاهایی بیشتر ارزش خرید کردن دارند و علاوه بر اینکه از مد نمی افتد ارزش افزوده نیز پیدا می کند و زحمت دست چندین هنرمند را که هر کدام چند ساعت روی آن وقت گذاشته اند را می خرند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد