صفحه اصلی » سیاسی » چه موانعی بر سر راه انتخابات الکترونیکی وجود دارد؟

چه موانعی بر سر راه انتخابات الکترونیکی وجود دارد؟

از حدود 14 سال پیش به صورت آزمایشی برای اولین بار لپتاپ‌هایی به همراه مودم‌های GSM، وارد شعب اخذ رأی شد تا عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی در بخش احراز هویت رأی دهندگان مورد آزمون قرار گیرد. از آن سال به بعد شش انتخابات در کشور برگزار شده و هر بار وزارت کشور تلاش کرده است کیفیت برگزاری الکترونیکی انتخابات را ارتقا بدهد اما هر بار با موانعی مواجه شده است.

❖ نویسنده: احسان جدیدی | تاریخ انتشار: ۱۱:۰۷ - چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۲

به گزارش صاحب نیوز؛ انتخابات روز 28 خرداد به زعم بسیاری از مردم یکی از مهمترین رویدادهای قرن بود که با مشارکت بالای مردم برخلاف آن چه توسط عمده سیاستمداران کشور پیش بینی شده بود، بدون هیچ شائبه خاصی برگزار شد و حضوری را رقم زد که دشمن را از دست درازی به کشور ناامید کرد. در این انتخابات بیشتر از منتخب کاندیداها، میزان مشارکت مردم از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود.

انتخابات‌ها در کشور ما با هزینه‌ای بالغ بر یک هزار و 100 میلیارد تومان برگزار می‌شود و دشواری‌ها و حساسیت‌های خود را دارد اما نتیجه‌ای که در اثر مشارکت مردم و حضور مردم در صحنه برای کشور حاصل می‌شود ارزش بسیار بالایی دارد.

بسیاری از کارشناسان وزارت کشور به ویژه در واحد رایانه و انفورماتیک سال‌هاست تلاش می‌کنند مسئولان را قانع کنند که انتخابات در کشور به صورت الکترونیکی برگزار شود تا هم مشکلات و آسیب‌های آن نظیر خطرات ناشی از رفت و آمد، خطر انتقال انواع بیماری در اجتماعات شکل گرفته و غیره کاهش پیدا کند و هم هزینه‌های انتخابات به حداقل میزان ممکن تقلیل پیدا کند.

البته الکترونیکی شدن انتخابات در بالاترین درجه خود این است که مردم در منازل خود از طریق رایانه یا تلفن همراهشان به سامانه و وبسایت ستاد انتخابات کشور متصل شده و رأی خود را ثبت کنند و در درجات پایین تر این است که به جای رأی گیری کاغذی در شعب، رأی گیری با رایانه انجام شود تا کار تجمیع آراء با سرعت بیشتری انجام شود.

*تجربه 14 سال برگزاری الکترونیکی انتخابات

این پیشنهاد به طور جدی توسط وزارت کشور مطرح شده است اما شورای نگهبان با بیان دلایلی مستدل و البته منطقی و مستحکم زیر بار آن نرفته است. این نهاد ناظر تاکنون مسائل و مشکلاتی را در رابطه با برگزاری الکترونیکی انتخابات مطرح کرده است که تاکنون پاسخی به آن داده نشده است.

از حدود 14 سال پیش به صورت آزمایشی برای اولین بار لپتاپ‌هایی به همراه مودم‌های GSM، وارد شعب اخذ رأی شد تا عملکرد دستگاه‌های الکترونیکی در بخش احراز هویت رأی دهندگان مورد آزمون قرار گیرد. از آن سال به بعد شش انتخابات در کشور برگزار شده و هر بار وزارت کشور تلاش کرده است کیفیت برگزاری الکترونیکی انتخابات را ارتقا بدهد.

از لحاظ کامپیوتری برگزاری انتخابات یک فعالیت سنگین است چرا که در یک روز باید اطلاعات چند ده میلیون نفر چک و احراز شود و رأی ایشان ثبت شود. به همین جهت فرایند برگزاری الکترونیکی انتخابات از پیچیدگی‌های خاصی برخوردار است.

در انتخابات روز جمعه بعد از 14 سال از ورود رسمی سیستم‌های الکترونیکی به انتخابات، بار دیگر انتخابات الکترونیک در بوته آزمایش قرار گرفت اما باز هم الکترونیکی شدن انتخابات نتوانست از این آزمون سربلند بیرون بیاید و مشکلات عدیده‌ای در طول رأی گیری به وجود آورد.

*مشکلات تکراری دستگاه‌های الکترونیکی احراز هویت در انتخابات روز جمعه

در اولین دفعات استفاده از دیوایس‌های(دستگاه‌های) الکترونیکی، این ابزارآلات دیجیتال به صورت آزمایشی مورد استفاده قرار گرفتند ولی در چند انتخابات اخیر، به صورت جدی در احراز صلاحیت وارد شعب اخذ رأی شده و نقش خود را ایفا کردند. هر شخصی برای رای دادن باید شماره ملی خود را به کاربر رایانه می‌داد تا وی با زدن این کد ملی در سیستم ابتدا صلاحیت رأی دادن وی را با اتصال به بانک داده سازمان ثبت احوال چک کرده و سپس ببیند آیا وی در انتخابات شرکت کرده است یا نه.

در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری در ابتدای صبح دیوایس‌ها و دستگاه‌های احراز صلاحیت با مشکل مواجه شده و فرایند رأی گیری در نقاط مختلف کشور را با اختلال مواجه کرد. بعد از این همه سال از آغاز سیستم انتخابات الکترونیک، هنوز بسیاری از شعب اخذ رای در نقاطی قرار دارند که فاقد اینترنت یا خط تلفن است لذا در این مناطق دستگاه‌های احراز هویت نتوانستند آنلاین شوند لذا عملا انتخابات الکترونیک در آن مناطق به صورت آفلاین برگزار شد و به عبارتی در این شعب نیز ناموفق جلوه کرد.

این مشکلاتی که در ظاهر رخ داد تنها بخشی آشکار از مشکلات غیرقابل گذشت انتخابات الکترونیک بود. موضوعی به حساسیت انتخابات باید قطعاً با سازوکارهای مطمئن و متقنی برگزار شود، به ویژه در کشور ما که نهاد قدرتمند و تیزبینی همچون شورای نگهبان نیز بر اطمینان بخش بودن این سازوکارها نظارت دارد.

علت مخالفت شورای نگهبان در طول این سال‌ها با برگزاری انتخابات کشور به صورت الکترونیکی، همین اطمینان بخش نبودن و داشتن خطا است. شورای نگهبان زمانی می‌تواند این موضوع را بپذیرد که همه مراحل انتخابات درون رایانه برایش شفاف بوده، هیچ گونه ابهام و نقطه کوری از رصد این شورا باقی نمانده و مطمئن شود لحظه به لحظه مانند همان نظارت استصوابی خود، اینجا نیز می‌تواند بر روند انتخابات نظارت کند.

*مشکلات غیرقابل گذشت امنیتی و فنی دستگاه‌های رایانه‌ای

اما هیچ یک از دستگاه‌های الکترونیکی این ویژگی‌ها را ندارند. هیچ کسی نمی‌داند درون کامپیوتر چه می‌گذرد و آیا اصلاً سازنده آن درون پردازنده آن که از قضا فناوری آن تنها در دست تعداد بسیار محدودی کشور خاص است که دشمنان ما نیز هستند، سازوکاری قرار نداده باشد که روزی از آن طریق بتواند به وسیله یک فناوری پیشرفته‌ای که ما هنوز به علم آن دست نیافته‌ایم بدان متصل شده و محتویات درونی آن را که می‌تواند داده‌های انتخاباتی باشد را تغییر دهد.

اگر چنین نیز نباشد و از قبل برنامه و سخت افرار جاسوسی درون رایانه‌ها کار نگذاشته شده باشد، به تجربه می‌دانیم که هیچ سیستم رایانه‌ی امنیت صد در صدی ندارد و بالاخره ممکن است توسط هکرهایی، هک شود و در زمان انتخابات یا اخلال ایجاد کند و یا با دستکاری آراء، حق و حقوق مردم را از بین ببرد. این موضوع برای شورای نگهبانی که حتی اجازه نمی‌هد یک رأی در انتخابات جا به جا شود، بسیار مهم است و این نهاد انقلابی نمی‌تواند از چنین نقص و مشکلی به راحتی عبور کند.

مشکل دیگر سیستم‌های الکترونیکی عدم ثبات صد در صدی آن‌هاست. همان طور که بارها به آن برخورد کرده‌ایم زمان کار کردن با سیستم‌های رایانه‌ای و الکترونیکی یک باره دچار خرابی می‌شوند در حالی که در ظاهر امر هیچ مشکلی وجود ندارد و هیچ اقدامی که سبب خرابی آن شود انجام نداده‌ایم. همین موضوع می‌تواند سبب متوقف شدن انتخابات شود.

همه این مسائل و مشکلات، چیزی است که بر هر کسی که با دستگاه‌های الکترونیکی کار کرده باشد و یا اطلاعات کمی از رایانه و سیستم آن داشته باشد، واضح و روشن است و مسائل پیچیده‌ای نیستند به همین سبب انتخابات الکترونیک دست کم تا دستیابی کشور به علم تولید سیستم های الکترونیکی بدون نقص و پایدار منتفی است.

همه این تصمیمات بر اساس اصالت حق الناس است و بر اساس دیدگاهی است که معتقد است مطابق قانون اساسی باید انتخابات سالم و بدون خدشه برای تجمیع آرای مردمی در مورد انتخاب رئیس جمهور، عضو خبرگان رهبری، نماینده مجلس و عضو شورای شهر برگزار شود و شورای نگهبان نیز نگهبان این اصل قانون اساسی است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد