صفحه اصلی » سیاسی » شهید بهشتی معتقد به خرد جمعی و کار تیمی بود

شهید بهشتی معتقد به خرد جمعی و کار تیمی بود

مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان گفت: شهید بهشتی از سال ها قبل از انقلاب اسلامی ویژگی های برجسته داشت؛ او به شدت معتقد به کار تیمی و خردجمعی بود، این روحیه از زمانی که او اداره یک دبیرستان را برعهده داشت تا اداره مدرسه علمیه مشهود بود.

تاریخ انتشار: ۱۲:۵۸ - سه شنبه ۱۴۰۰/۰۴/۸

به گزارش صاحب نیوز؛ نشست تخصصی «فقه سیاسی شهید بهشتی» همزمان با سالروز شهادت آیت الله بهشتی در مرکز سرای هنر و اندیشه اصفهان (سها) با حضور حجت الاسلام محمد قطبی، مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان برگزار شد.
قطبی در ابتدای این نشست یادآور شد: شهید بهشتی از سال ها قبل از انقلاب اسلامی ویژگی های برجسته داشت؛ او به شدت معتقد به کار تیمی و خردجمعی بود، این روحیه از زمانی که او اداره یک دبیرستان را برعهده داشت تا اداره مدرسه علمیه مشهود بود؛ مدتی بعد همین روحیه منجر به تشکلی حزب جمهوری اسلامی شد که زیربنای کار تشکیلاتی اعتقاد داشتن به آرای جمعی است.
این کارشناس دینی در زمینه توجه ویژه شهید بهشتی به حقوق اقلیت ها گفت: در جریان نوشتن قانون اساسی ایشان بارها تاکید می کنند کشور ما دارای چندین دین و اقلیت است؛ او اعتقاد داشت برای ایران با تمامی این خصوصیات قانون اساسی نوشته می شود پس دقت داشت که واژه به گونه ای نوشته شود که قومیت ها و مذاهب را تحریک نکند؛ اگر چه عده ای تاکید داشتند که در کنار مذهب جعفری، واژه حقه نوشته شود ایشان مخالفت کردند و  اگر چه ایشان هم مانند اکثریت جامعه قائل به حقانیت مذهب جعفری هستند اما طوری واژه پردازی می کردند که  اقلیت ها احساس نکنند جمهوری اسلامی فقط برای یک گروه خاص است، این دقت قابل ستایش شهید بهشتی بر روی واژگان است.
وی درباره نقش شهید بهشتی در تثبیت ولایت فقیه توضیح داد: مبحث ولایت فقیه در علمای پیشین نیز مطرح شده است؛ حتی در زمان نزدیک به انقلاب اسلامی، شهید صدر از نجف برای ایران پیش نویسی برای قانون اساسی نوشت؛ شهید بهشتی و همفکران او بر همین پایه معتقد بودند که امروز باید بر اساس استنباط شرعی و اجتهاد فقهی، مسائل اداره جامعه استخراج شود. در این زمینه دو بحث اساسی پیشتر مطرح شده بود یکی ولایت فقیه در زمان غیبت معصومین و دوم نظارت فقها بر آرای حاصل از خرد جمعی مجلس.
مدیر دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان افزود: دین از سوی خداوند به سوی مردمان نازل می شود اما در اجرای دین، تحکم و زور در کار نیست همانطور که خداوند می تواند همه را به یک باره دین دار کند اما چنین چیزی رخ نداده است. این مردم هستند که به سمت برقراری دین می روند و این طور نبوده که انبیا برای برقراری دین، از قوه قهریه استفاده کنند؛ حرکت مردم برای اقامه دین همان بعد جمهوریت و این که اداره کشور باید بر اساس قوانین دین باشد، همان وجه اسلامی بودن حکومت است. مردم نیز موظفند که در راستای برقراری دین حرکت کنند؛ این همان حکومت اسلامی است که به بیان امام خمینی می آمده و شهید بهشتی همین مفهوم را با بیان جمهوری اسلامی مطرح کرد.
قطبی ادامه داد: مبنای مصلحت در طول تاریخ اندیشه فقهای شیعه مطرح بوده است، قاعده حفظ نظام از قواعد بسیار مهم در فقه شیعه است؛ اگر مطلبی فقهی و شرعی به حفظ نظام ضربه وارد می کرد، می توان به آن منظومه بزرگ تر نظر انداخت و در این صورت اولویت با مصلحت بالاتر است. کشف این مصلحت می تواند بر اساس منابعی باشد که به فقیه می رسد و می تواند بر اساس مشورت باشد؛  در اداره جامعه اسلامی کشف این مصلحت باید به صورت عقلانی و با روش منعطف شکل می گیرد.
وی در پایان تصریح کرد: شهید بهشتی در فاصله صد روز به شهادتشان نامه ای به امام خمینی می نویسند که این نامه نیاز به کار کارشناسی دارد؛ می توان بنیادی در اصفهان به وجود بیاید که به وجوه مختلف شهید بهشتی نظری عالمانه داشته باشد. این مهم به سبب آن است که ریشه های شخصیت شهید بهشتی در این شهر شکل گرفته است؛ البته این نهاد نباید به ظرفیت های اصفهان خودش را محدود کند؛ البته ما بزرگان دیگر را هم نشناخته ایم که می توان از منظر بهشتی این حرکت را آغاز کرد و به منظومه فکری شهید بهشتی دست یافت؛ در غیر این صورت جوان امروز نمی تواند ارتباطی با این شخصیت ها ارتباط بگیرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد