صفحه اصلی » اجتماعی » با موتورسیکلت های متخلف چگونه برخورد می‌شود؟/ آیا جریمه های اعمالی بازدارنده هستند تا فرد دیگر به سوی تخلفات نرود؟

با موتورسیکلت های متخلف چگونه برخورد می‌شود؟/ آیا جریمه های اعمالی بازدارنده هستند تا فرد دیگر به سوی تخلفات نرود؟

رئیس پلیس راهور استان اصفهان، گفت: مباحث اعمال قانون در همه تخلفات برای اعمال قانون بازدارنده نیست، تلفن همراه الان آفت رانندگی شده است و متاسفانه در رصد رفتار رانندگان به صورت نامحسوس، بیشتر رانندگان هنگام رانندگی درگیر استفاده از تلفن همراه هستند.

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۲ - پنجشنبه ۱۴۰۰/۰۴/۳۱

سرهنگ محمدرضا محمدی در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز؛، با اشاره به بیشترین تصادفات در سه ماه اولیه سال، اظهار کرد: در سه ماه اولیه سال بیش از ۴۰ درصد از مشکلات را تصادفات موتورسیکلت ها و عابرین پیاده تشکیل دادند، در این زمینه ها اقداماتی انجام می‌شد از جمله در مسائل عابر پیاده قبل از شیوع ویروس کرونا همیاران پلیس آموزش می‌دیدند ولی الان دیگر آن آموزش‌ها را نداریم، برای موتورسیکلت ها همایش های کلاه ایمنی را داشتیم و اما باز هم به علت کرونا خیلی از برنامه های ما به هم ریخت و ادامه دار نشد.

*با موتورسیکلت های متخلف چگونه برخورد می‌شود؟

رئیس پلیس راهور استان اصفهان افزود: اکنون موتور سیکلت ها در دستور کار پلیس راهور قرار گرفتند و برای انتظام بخشی آن‌ها برخورد می کنیم، آمار اعمال قانون برای موتورسیکلت‌ها قابل توجه است، در سال جدید هشت هزار و ۷۰ دستگاه موتور سیکلت  از توقیفی خارج و ترخیص شدند، در برخورد با موتورسیکلت ها آن‌هایی که در بزرگراه ها می آیند و با  حرکات نمایشی انجام می‌دهند و پلاک‌های مخدوش دارند، اکنون در دستور کار قرار داریم و در حال برخورد هستیم.

*آیا جریمه های اعمالی بازدارنده هستند تا فرد دیگر به سوی تخلفات نرود؟

وی ابراز داشت: متاسفانه مشکلی که با آن درگیر هستیم، مباحث اعمال قانون است که در همه تخلفات برای اعمال قانون بازدارنده نیست، به عنوان مثال یک مسئله‌ای حادی که ما در اصفهان دارا هستیم و در کشور هم به همین گونه است، بحث استفاده از تلفن همراه است، تلفن همراه الان آفت رانندگی شده است و متاسفانه در رصد رفتار رانندگان به صورت نامحسوس، بیشتر رانندگان هنگام رانندگی درگیر استفاده از تلفن همراه هستند.

*بیشترین تصادفات جاده‌ای خودرو ها و واژگونی ها حاصل از چیست؟

محمدی بیان کرد: بیش از ۴۰ درصد علت تصادفات رانندگی در استان ناشی از نداشتن توجه به مسیر پیش‌رو است که علاوه بر خستگی و خواب آلودگی، استفاده از تلفن همراه هنگام رانندگی مهمترین دلیل این بی‌توجهی است و همچنین تصادفاتی که منجر به برخورد با موانع ثابت خروج از جاده می‌شوند و واژگونی اتفاق می افتد،  در طی بررسی‌های کارشناسی دلیل بیشتر این  واژگونی‌ها، خروج از جاده و تصادفات جلو به عقب استفاده از تلفن همراه حین رانندگی است که این امر نیازمند دقت بیشتر  رانندگان هنگام رانندگی است، وقتی در سرعت ۱۲۰ کیلومتر در ساعت  محاسبه کنیم، راننده رانندگی کور انجام می‌دهند و اصلا جلوی خود را نمی بیند و از جاده منحرف می‌شود و به موانع برخورد خواهد کرد و نتیجه این تصادفات چند نفر فوتی است.

*چه عاملی  باعث حواس پرتی عابران پیاده است که منجر به تصادفات می‌شود؟

وی مطرح کرد: استفاده از تلفن همراه یکی از مهمترین عوامل حواس پرتی عابران پیاده است، نگاه کردن به موبایل در هنگام راه رفتن و رانندگی عارضه خطرناک کوری محیطی را در پی دارد و فرد با صحبت کردن با موبایل در حین رانندگی از کنترل راه غافل می‌شود.

*آیا تمامی اعمال قانون ها با رصد دوربین ها است؟ و دوربین ها کافی هستند؟

رئیس پلیس راهور استان اصفهان تصریح کرد: جریمه استفاده از تلفن همراه ۱۰۰ هزار تومان است، دوربین ها امکان اعمال قانون تلفن های همراه را ندارند و پلیس باید حضور داشته باشد و خودش مشاهده و اعمال جریمه کند، به همین دلیل احتمال اعمال قانون بسیار کم است و خیلی از افراد ممکن است چنین تخلفی را انجام دهند اما جریمه نشوند، به جهت اینکه پلیس نمی‌تواند آن‌ها را ببیند و امکان انجام رصد دائم خیلی کم است، ضمن اینکه جریمه این تخلف مبلغ کمی دارد.

*جبران خسارت ها برای اشخاص ثالث در تصادفات چگونه است؟

وی در خصوص بیمه بودن اشخاص ثالث در تصادفات، ابراز کرد: تمام سرنشینان وسایل نقلیه بجز راننده، شخص ثالث تلقی شده و در صورت آسیب احتمالی به آنان پرداخت دیه کامل و جبران ضرر و زیان تعلق می‌گیرد حتی اگر سرنشینان از بستگان درجه یک راننده باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد