صفحه اصلی » فرهنگ و اندیشه » تخت فولاد نماد تفکر عرفانی و فلسفی اصفهان است/ جهانگیرخان فلسفه را با علوم نقلی یکسان کرد

یادمان یکصد و یازدهمین سالگرد وفات آیت الله جهانگیرخان قشقایی؛

تخت فولاد نماد تفکر عرفانی و فلسفی اصفهان است/ جهانگیرخان فلسفه را با علوم نقلی یکسان کرد

یادمان یکصد و یازدهمین سالگرد وفات آیت الله جهانگیرخان قشقایی بر سر مزار این عالم بزرگوار برگزارشد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۳۴ - شنبه ۱۴۰۰/۰۶/۲۷

به گزارش صاحب نیوز؛ برنامه «از یاد نرفتنی‌ها» به همت حوزه هنری استان اصفهان با همکاری مجموعه فرهنگی تخت فولاد اصفهان، روز جمعه 26 شهریورماه در تکیه جهانگیرخان قشقایی برگزار شد.
در این برنامه که با اجرای محمداسماعیل حاج علیان مدیر واحد آفرینش های حوزه هنری استان اصفهان برگزار شد، اصغر منتظرالقائم و علی کرباسی زاده به بررسی زندگی و شخصیت میرزا جهانگیرخان قشقایی از بعد فقه و تاریخ و از دریچه عرفان و فلسفه پرداختند.

اصغر منتظرالقائم به بیان تاریخچه تخت فولاد و نام های مختلف آن پرداخت و گفت: این قبرستان در قدیم مشهور به لسان الارض و پس از آن بابا رکن الدین و پس از آن تخت فولاد نامیده شده است. نام اصلی همان لسان الارض بود که به دلیل وفات بابا رکن الدین در دوران صفوی به این نام نامیده شده است.

لسان الارض بیشترین علمای شیعی را در خود جای داده است 

این مورخ خاطرنشان کرد: اینجا مظهر و نماد فرهنگ و تمدن اسلام است و اینجا بیشترین علمای شیعی را در خود جای داده است و با وجود بزرگان، علما، عرفا، شهدا، هنرمندان و سیاسیون و به ویژه شهدا تقدس این مکان بیشتر شده است.

وی تصریح کرد: در اسطوره های ما آمده است که این قبرستان مورد استفاده یهودیان نیز بوده است و مزار یوشع نبی(ع) نیز که یکی از علمای یهود بود در این قبرستان (تکیه شهدا) قراردارد، سنگ قبرهای دوره آل بویه نیز در این قبرستان کشف شده است که نشان از سندیت تاریخی این مکان دارد.

وی ادامه داد: حضور امام حسن مجتبی (ع) در این قبرستان میراث و هویت شیعی را به ما منتقل می کند و نماد فرهنگ و تمدن اسلام در ایران محسوب می شود.

منتظرالقائم با اشاره به هنرهای مختلف از جمله کاشی کاری، خطاطی، حجاری، شعر، معماری و … که در این قبرستان است گفت: تخت فولاد تنها به دلیل اینکه مدفن علما و عرفا و بزرگان است دارای اهمیت نیست بلکه این قبرستان با هنرهایی که در آن است مظهر مسائل هنری اسلام و تشیع هم هست.

این استاد دانشگاه تاکید کرد: شهر اصفهان شهری پیشتاز در تمدن اسلامی بوده است و این شهر در زمان صفویه بزرگترین و پرجمعیت ترین و زیباترین شهر جهان بود و ایران و تمدن ایرانی در زمان صفویه با اصفهان در اوج بوده است.

تخت فولاد نماد تفکر عرفانی و فلسفی اصفهان است

وی با اشاره به تکیه سید محمد ترک آذربایجانی و مقابر بزرگانی که در آن وجود دارد گفت: این مکان یک میراث معنوی عظیمی است که نماد تفکر عرفانی و فلسفی اصفهان است.

سخنران این برنامه گفت: تمدن نیاز به علوم عقلی مانند فلسفه، ریاضی، نجوم، فیزیک و… دارد و اگر علوم عقلی نباشد ما نمی توانیم تمدن بسازیم و با علوم اخباری به تنهایی نمی توان تمدن ایجاد کرد. تمدن نیاز به بهره مندی از همه علوم دارد.

وی با اشاره به شاگردان مشهور میرزا جهانگیرخان قشقایی افزود: سید صدرالدین کوهپایی،شیخ محمد فاضل تونی، حاج رحیم ارباب، سید ابوالحسن اصفهانی، سید محمدحسین طباطبایی بروجردی از جمله شاگردان مشهور این عالم گرانقدر بودند.

میرزا جهانگیرخان در میان قوم خویش نیز بسیار سرآمد بود
در ادامه علی کرباسی زاده از دریچه عرفان و فلسفه به بیان نکاتی در خصوص جهانگیرخان قشقایی پرداخت و گفت: زندگی جهانگیرخانه به سه دوره تقسیم می شود، دوره نخست زمانی که جهانگیرخان با اقوام خود به سرمی برد، دوره دوم زمانی که به اصفهان می آید و نزد بزرگترین اساتید آن دوران به تحصیل می پردازد و دوره سوم تدریس و ریاست حوزه علمیه است.

وی تصریح کرد: نکته مهم در مورد جهانگیرخان این است که وقتی به دوستان وی نگاه کنید می بینید رسم بوده است از زمان نوجوانی به حوزه می آمده اند و در جوانی به اجتهاد می رسیده اند اما ایشان در سی سالگی تازه وارد حوزه علمیه شدند ولی چنان فراستی داشته اند که اینگونه درخشیده اند و در تاریخ علم این نمونه ها کم است.

وی به بیان داستان آمدن میرزا جهانگیرخان از ایل قشقایی به اصفهان برای درست کردن تار و پس از آن ورود به مدرسه صدر و درس خواندن در آن پرداخت و خاطرنشان کرد: میرزا جهانگیرخان در میان قوم خویش نیز بسیار سرآمد بود و در تیراندازی و سوارکاری و شاهنامه خوانی از همه بهتر بود، وی در فنون ظاهری در ایل قشقایی از همه بهتر بود و پس از آن با ورود به مدرسه صدر و تحصیل علوم دینی نیز سرآمد شد.

وی ادامه داد: توجه زیادی به نهج البلاغه داشته است و ایشان مدرس نهج البلاغه است و شاگردانی را در اصفهان در این زمینه تربیت کرده است که هر یک نفر برای یک شهر کافی است.

جهانگیرخان فلسفه را با علوم نقلی یکسان کرد

کرباسی زاده با اشاره به اهمیتی که جهانگیرخان به فلسفه و حکمت می داد گفت: او متوجه می شود برخی علما فکر می کنند فلسفه و حکمت با علوم دینی مغایر است، او فلسفه را با علوم نقلی یکسان کرد و چهل سال در مدرسه صدر و مدرسه جده بزرگ به تدریس در این زمینه پرداخت و فعالیت های ایشان باعث شد که فقها اهمیت علوم عقلی و به ویژه فلسفه را بفهمند.

وی شناساندن مثنوی مولوی به برخی از علما را یکی از مهمترین کارهایی که جهانگیرخان کرد دانست و گفت: ایشان علاوه بر اینکه در علوم زمان خویش سرآمد بود در طب هم بهتر از بسیاری از طبیب های زمان خویش بود گرچه هرگز طباطبت نمی کرد.

سخنران این برنامه گفت: جهانگیرخان هیچ روزی را به غیر از روز عاشورا تعطیل نمی کرد و شب های جمعه و روز جمعه را نیز به تدریس و آموزش علوم می پرداخت.

در ادامه مجتبی شاه مرادی رئیس حوزه هنری استان اصفهان در خصوص ضرورت پرداختن به گنجینه های شهر اصفهان گفت: هرجایی هنر به اهداف خود رسیده است پای بر روی دوش فلسفه داشته است و هرجا هنر عرضه شده بر پایه های هویتی خود تکیه کرده است.

وی خاطرنشان کرد: جهانگیرخان از علمای بی بدیل اصفهان است که در فلسفه هم سرآمد بود و حوزه هنری رسالت خود می داند تا ارتباط برقرارکند میان مفاخر و هنرمندان شهر و امیدوارم که این فتح بابی باشد در این زمینه

رئیس حوزه هنری استان اصفهان ضمن تشکر از مجموعه فرهنگی تاریخی تخت فولاد برای همکاری در برگزاری این برنامه گفت: امیدوارم به زودی شاهد آثاری باشیم که بر مبنای مکتب غنی اصفهان و با معرفی مفاخر این شهر تولید شده باشند.

در پایان این برنامه ضمن غبارروبی و گلاب پاشی مزار آیت الله جهانگیرخان قشقایی توسط حضار، مهدی جهاندار و محمدخادم هر دو اشعاری در خصوص امام حسین(ع)و کربلا و عاشورا خواندند و استاد عباس شاه زیدی در مدح جهانگیرخان قشقایی شعر خواند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + شش =