صفحه اصلی » رپورتاژ آگهی » موفقیت در کسب و کار، طراحی بیزینس پلن

موفقیت در کسب و کار، طراحی بیزینس پلن

این روزها دغدغه ی صاحبان مشاغل این است که اگر فروش روز افزونی ندارند، حداقل بتوانند ثبات داشته باشند!

تاریخ انتشار: ۱۲:۰۷ - دوشنبه ۱۴۰۰/۰۷/۱۲

به گزارش صاحب نیوز؛ این روزها دغدغه ی صاحبان مشاغل این است که اگر فروش روز افزونی ندارند، حداقل بتوانند ثبات داشته باشند!

اما چگونه در کسب و کار خود موفق باشیم و روند صعودی پیش بگیریم!؟

یکی از روش های اصولی و کارآمد در جوامع پیشرفته، طراحی پلنی از کسب و کار است. کاری که ظاهری ساده ولی پیچیده دارد.

نکته: در هر زمانی حتی بعد از شروع فعالیت کاری نیز می توانید نسبت به طراحی پلن خود اقدام نمایید. اما بدانید راه موفقیت و برندسازی طراحی پلن حساب شده و دقیق است.

بیزینس پلن چیست؟!

ارائه طرح جامع اولیه از شغلی که می خواهیم در آن شروع به فعالیت کنیم، از صفر تا صد آن را بیزینس پلن میگوییم. در واقع هر آنچه که میخواهیم بشویم را روی کاغذ تشریح میکنیم.

من میخوام یک شرکت دکوراسیون داخلی تاسیس کنم، این میشود هدف ما برای آینده. حالا داستان با سوال هایی مبنی بر “چرا” شروع میشود.

چرا میخواهید این شغل را برای خود انتخاب کنید!؟

چون میتوانم در این کار موفق باشم.

چرا فکر میکنید که میتوانید موفق شوید؟!

در نتیجه باید به بررسی و شرح دقیق آن علتی که فکر میکنید سبب موفقیت شما میشود، بپردازید.

در نگاه کلی دو راه برای شروع یک کسب و کار پیش رو دارید! یکی اینکه با تصورات ذهنی وارد آن شوید! راه دیگر اینکه تصورات ذهنی خود را مکتوب کنید. قطعاً تمام جزئیات روزی به ذهن ما خواهند آمد، اما نه در زمانی که به آن نیاز داریم. بنابراین ابتدا شروع کنیم به نوشتن کلیات، سپس جزئیات مهم را درآن درج کنیم.

طبق آمار تنها 20 درصد از شرکت هایی که در آمریکا تاسیس میشوند سال یازدهم تاسیس خود را می بینند. نیم بیشتر آنان تنها تا سال پنجم دوام می آورند. به نظر کارشناسان، نبود یک پلن از کسب و کار، سبب سقوط آنها میشود.

روش طراحی بیزینس پلن چیست!؟

ابتدا هدف خود را مشخص کنیم

با آگاهی و دانش نسبت به آینده و تعیین شغل خود، تصمیم بگیرید. بدون تجربه وارد شغلی نشوید که سبب شکست شما شود. دقت کنید که در زمان فعلی دوباره بلند شدن سخت است!

قدم دوم، پیش بینی بُعد مالی کار

تمام نیاز های خود را بسنجید و بدانید که برآورد حدودی و نزدیک به واقعیت آن چقدر است! هزینه مکان، هزینه پرسنل، اگر تولید کننده هستید، هزینه خط تولید و هزینه های دیگر را در نظر بگیرید. حتی هزینه های تبلیغاتی آن را نیز مورد بررسی قرار دهید. حتما از یک آژانس تبلیغاتی برای برآورد هزینه  برند سازی مورد نیاز مشاوره بگیرید.

مرحله سوم، تعیین پرسنل و وظایف آنان

برای اجرای پلن خود نیاز دارید که عوامل سازنده را مشخص نمایید. پرسنل مورد نیاز، اگر به درستی انتخاب شوند، نقش پیشرو خواهند داشت. در اینصورت چه قبل از انتخاب و چه بعد از آن، توجه ویژه ای باید به پرسنل داشت. در بیزینس پلن خود باید بخش ویژه ای را به انتخاب پرسنل، برای پیشبرد اهداف خود اختصاص دهید.

مرحله ی بعدی، شناخت رقبا و بازار است.

با شناخت کافی از رقیب خود، وارد مبارزه شوید! بدانید آنان چه کاری برای موفقیت خود انجام میدهند؟ روش تبلیغات آنان چگونه است؟ بازار خود را از چه طریقی بدست می آورند؟ برای محصولات و یا خدمات خود چه ویژگی هایی را اتخاذ میکنند؟ آنان را دقیق زیر نظر بگیرید و مورد آنالیز و بررسی قرار دهید.

ششم، پرسونای مشتری خود را بسازید!
پرسونا همان تصویر ذهنی شما از مخاطب خود است. اما این تصور باید به بیشترین حد ممکن شبیه واقعیات باشد.

  • مشتریان شما چه قشری از جامعه هستند؟
  • چه سنی دارند؟
  • اهل کجا هستند؟
  • چه خصوصیات اخلاقی دارند؟
  • جنسیت مخاطبان شما چیست!؟

با طرح چنین سوال هایی میتوانید دقیق تر مشتریان خود را بدست آورید و هزینه تبلیغات شما کمتر و هدفمند تر خواهد شد.

برای شناخت بیشتر، پیشنهاد میشود مقاله “پرسونای میرا” را مطالعه نمایید.

چه کسی میتواند برای شما یک بیزینس پلن موفق طراحی کند!؟

اگر در این خصوص وقت ویا تجربه کافی ندارید، میتوانید برای طراحی بیزینس پلن خود، از یک شرکت مشاور استفاده کنید، و طرح جامع پلن کسب و کار خود را از آنان بخواهید.

اما بدانید بهترین طراح پلن، دقیقا خود شما هستید. کافی است که با خواندن مقاله های بیشتر در خصوص چگونگی اجرای آن، یک قدم موثر برای موفقیت خود بردارید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

هفده − 4 =