صفحه اصلی » استان اصفهان » یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها/ رئیس کمسیون حمل شهری شورای شهر: افزایش کرایه ها در بهمن ماه بررسی می شود

یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها/ رئیس کمسیون حمل شهری شورای شهر: افزایش کرایه ها در بهمن ماه بررسی می شود

ساماندهی آشفتگی در سیستم حمل و نقل درون شهری از خواسته ها و مطالبات مهم رانندگان تاکسی از مسئولان و دست اندرکاران شهر است.

تاریخ انتشار: ۱۳:۱۴ - چهارشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۱۲

به گزارش صاحب نیوز؛ شغل رانندگی تاکسی را می‌توان یکی از سخت‌ترین مشاغل شهری دانست، چرا که فعالان این صنف باید در تمام فصول سال از صبح تا شب در خیابان‌ها رانندگی کنند و اگر چند روزی قصد سفر کردن یا استراحت در منزل را داشته باشند و یا به هر دلیلی نتوانند کار کنند، از مزد آن روز بی‌بهره می‌مانند و در واقع این شغل، شغلی بدون مرخصی به شمار می‌رود که سرما و گرما هم نمی‌شناسد.

تاکسی وسیله‌ای مهم در تأمین رفاه حال شهروندان در سفرهای درون شهری به شمار می رود که رانندگان آن به نوعی به همه اقشار جامعه خدمات ارایه می‌دهند و کمتر کسی را می‌توان یافت که هر سال حداقل یکبار از تاکسی استفاده نکند.

شاید امروزه به علت افزایش خودروهای شخصی و توسعه ناوگان حمل و نقل شهری استفاده از این وسیله کاهش یافته ولی همیشه نگرش‌ها به عنوان نماد زندگی شهری به تاکسی مثبت و یکی از نمادهای قدیمی شهرنشینی به حساب می‌آید.

اما به گفته رانندگان تاکسی، مطالبات آنها به عنوان قشری که همواره و در تمام شرایط و ساعات شبانه روز در حال ارایه خدمات به مردم هستند، کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

آنها معتقدند که طی دوسال گذشته که شاهد شیوع ویروس کرونا در جامعه بودیم، آنها بدون تعطیلی مانند کادر درمان همواره در حال فعالیت بوده و حتی گاهی مواقع بیماران کرونایی را هم جابجا می‌کنند از این رو همیشه در معرض ابتلا به این ویروس قرار دارند.

*یک بام و دو هوای دو نرخی شدن کرایه تاکسی‌ها

پس از شیوع ویروس کرونا طرح فاصله گذاری اجتماعی در تاکسی‌ها مطرح و اجرایی شد، طرحی که با هدف حفظ سلامت رانندگان و مسافران برای پیشگیری از شیوع کرونا تعداد مسافران را از ۴ به ۳ نفر تقلیل داد و اجرای آن  الزامی شد.

با خانه نشینی ناشی از کرونا و به تبع آن کاهش تردد و سفرهای درون شهری، تاکسیران‌ها نیز که مانند سایر شاغلین از گزند ویروس کرونا بر کسب و کار خود در امان نمانده و با لطمه شدیدی مواجه شدند؛ از کاهش تعداد مسافران گرفته تا رانندگانی که مبتلا به ویروس کووید۱۹ شدند و معیشتشان با مشکل روبرو شد، اما این مشکلات تمام که نشد هیچ؛ بلکه مشکل ۳ مسافر به جای ۴ نفر و جبران کرایه یک نفر دیگر هم به مشکلات قبلی اضافه شد.

مشکل کرایه یک مسافر باقی مانده و تقسیم آن بین سه مسافر دیگر از ابتدای اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی وجود داشت اما درصد کمتری از راننده‌های تاکسی، مسافران را مجبور به پرداخت آن می کردند، اما با افزایش نرخ کرایه‌های دلخواه رانندگان بار جدیدی روی دوش مسافران وارد شد و علاوه بر افزایش ۲۳ درصدی و حتی در برخی خط ها بالای ۳۰ درصدی نرخ کرایه‌ها، مشکل سرشکن کردن کرایه مسافرچهارم بین سایر مسافران نیز اضافه شد و رانندگان تاکسی عنوان می کنند که تقسیم کرایه نفر چهارم بین سه نفر دیگر قانونی است و تاکسیرانی دو نرخ تعیین کرده است، ادعایی که حقیقت داشت و مدیر عامل تاکسیرانی کشور ضمن تایید نصب برچسب دو نرخی روی تاکسی‌ها، این امر را تنها راه حل مشکل معیشت رانندگان تاکسی می داند.

در این بین مسافرینی که تمایل ندارند زیر بار این کرایه اضافی بروند مجبور هستند قید دو مسافر در صندلی عقب تاکسی را زده و بدون رعایت فاصله گذاری اجتماعی با سه نفر به سفر خود ادامه دهند.

اما سوال اینجاست که با توجه به وضعیت اقتصادی و کاهش درآمد اقشار مختلف جامعه دردوران شیوع ویروس کرونا، آیا پرداخت کرایه نفر چهارم از جیب مسافر بهترین راهکار است؟ و آیا مردم توانایی پرداخت این مبلغ را دارند؟

در نقطه­ دیگر شهر اما تاکسی‌های خالی پشت سر هم صف کشیده‌اند. مسافر نیست. از راننده که علت را می­‌پرسم می­ گوید: به خاطر کرونا مسافر نیست، یه عده  کمی هم که مسافر همیشگی هستن وقتی دونرخ بودن را می­ شنوند ترجیح میدهند با سواری­‌های شخصی به مقصد بروند.

آیا فاصله گذاری اجتماعی برای مسافران مهم نیست؟ مسافرانی را می‌­بینم که ماسک زده­‌اند، سوار تاکسی می‌شوند، ولی از پرداخت کرایه­ نرخ فاصله گذاری اجتناب می­ کنند. وقتی با آنها صحبت می­‌کنم می­‌گویند راضی به سوار شدن نفر چهارم نیستند اما پرداخت این نرخ کرایه هم برایشان مقدور نیست. مسافرانی که خودروی شخصی ندارند و آن مسیر، مسیر هرروز آن­هاست.

عده‌­ای هم که موافق این دونرخی شدن هستند مجبورند به پای سایر مسافران که از پرداخت کرایه مبنی بر فاصله گذاری اجتناب می­ کنند بسوزند و با چهار مسافر به سفر خود ادامه دهند و گاهی مواقع هم ترجیح می­‌دهند بجای تاکسی، سوار ماشین‌­های گذری  و سواری­‌های شخصی یا اینترنتی شوند.

*ضرورت ساماندهی وضعیت تاکسی‌ها به عنوان یکی از مسایل و برنامه‌های مهم مدیریت شهری

محمدرضا فلاح رئیس کمسیون هوشمند سازی و حمل شهری  شورای شهر اسلامی اصفهان در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز ، در خصوص ساماندهی نرخ تاکسی ها و حمل و نقل عمومی گفت: در این چند ماه که شورا تشکیل شده است راجع به کرایه ها صحبتی نشده ولی آنچه که مدنظر است، کرایه‌های تاکسی ها و ناوگان حمل و نقل عمومی در بهمن ماه مشخص خواهد شد که توسط شهرداری به شورای شهر ارسال می‌شود و سپس در کمیسیون حمل و نقل بررسی می‌شود.

وی افزود: هر سال بر اساس تورمی که وجود دارد یک درصد کمی به کرایه تاکسی ها، اتوبوس ها و مترو اضافه می شود، متاسفانه کرونا مشکلی است که این دوسال گریبانگیر ناوگان‌های عمومی کشور و  تاکسی‌ها شد و ضربه محکمی را به بدنه تاکسیرانی و  به راننده ها وارد کرد که در این زمینه بسیاری از افراد آسیب دیدند چراکه هم بحث تورم مطرح بود و هم موضوع کرونا که باعث شد تردد تاکسی ها در سطح شهر کمتر شود، ضمن اینکه قوانینی اخذ شده بود که تاکسی ها بیشتر از سه مسافر را سوار نکنند.

رئیس کمسیون هوشمند سازی و حمل شهری  شورای شهر اسلامی اصفهان  اذعان کرد: بر همین اساس سال گذشته آسیب جدی به راننده‌ها وارد شد و شهرداری وقت در این زمینه ورود پیدا کرد و کرایه هارا بین ۳۰ الی ۴۰ درصد  افزایش دادند، امسال نیز در بهمن ماه  ورود پیدا می کنیم و قطعاً بر اساس تورمی که وجود دارد افزایش کرایه ها را برای رانندگان در نظر خواهیم گرفت.

وی ادامه داد: همچنین امسال ما در مترو ها ناوگان‌های عمومی و اتوبوس ها افزایش قیمت را خواهیم داشت، البته بر اساس تورم کشوری و آنچه که سیاست حاکمیت اتخاذ می کند و بر اساس دستورالعمل هایی که وزارت کشور ابلاغ می کند، طبق همان دستورات  قیمت ها را  افزایش می‌دهیم، این تصمیمات در بهمن ماه اتخاذ خواهد شد و انشالله از اول سال آینده اجرایی می‌شود.

در این بین رانندگان مانده­‌اند از یک سو چگونه مسافران را راضی نگه دارند و از سوی دیگر مخارج زندگی خود را هم از طریق کرایه‌های دونرخی و مسافران کم تامین کنند؛ مشکلی که نیازمند تدبیری اساسی از سوی دولت سیزدهم  و حتی ستاد ملی مبارزه با کروناست و در این بین شاید پرداخت یارانه به تاکسی‌ها همانند دیگر ناوگان‌های حمل و نقل عمومی از جمله این تدابیر باشد تا بدین ترتیب هم شهروندان مجبور به پرداخت هزینه اضافی از جیبشان نباشند و هم رانندگان تاکسی با مشکل معیشتی رو به رو نشوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

یازده + 11 =