صفحه اصلی » ورزشی » ورزش و کمک به کاهش اضطراب و افسردگی

ورزش و کمک به کاهش اضطراب و افسردگی

کارشناس حوزه ورزش در مورد فواید ورزش توضیحاتی داد.

تاریخ انتشار: ۱۰:۳۵ - دوشنبه ۱۴۰۰/۰۸/۲۴

سمیه الماس در گفت و گو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار کرد: آیا تاکنون تجربه این را داشته اید وقتی که به‌تازگی یک تمرین را انجام داده و احساس می‌کنید خیلی بهتر از قبل هستید؟ گاهی اوقات، حتی زمانی که انگیزه ورزش کردن ندارید، تنها وعده این احساس کافیست تا شما را برای رفتن به باشگاه تشویق کند؛ ممکن است این احساس را تنها نتیجه ترشح اندورفین بنامید که کاملاً نادرست نیست، اما مشخص است که ورزش به طرق مختلف شما را شادتر می کند.

کارشناس حوزه ورزش گفت: هیچ چیزی مانند “ترشح اندورفین” ناشی از ورزش نیست، اما اندورفین ها تنها بخش کوچکی را توضیح می دهند، راه‌های بسیار دیگری وجود دارد که ورزش ما را شادتر می‌کند؛ با کاهش سطح استرس، کاهش احساس تنهایی و انزوا، و کمک به افراد برای تسکین اضطراب و افسردگی، در کنار مزایای دیگر.

*تحرک به شما کمک می کند با دیگران پیوند برقرار کنید

وی افزود: حرکت به خودی خود شما را به ایجاد ارتباط با دیگران وادار می کند، این فقط شیمی مغز است؛ وقتی ضربان قلب خود را بالا می برید، وقتی بدن خود را فعال و درگیر حرکت می کنید، زمانی که عضلات خود را درگیر می کنید، شیمی مغز شما را به گونه ای تغییر می دهد که کار را آسان تر می کند.
الماسی ادامه داد: با هر کسی که ورزش و حرکت می کنید، چه یک گروه پیاده روی باشد یا شاید یک کلاس گروهی، به دلیل تاثیری که ورزش بر شیمی مغز ما دارد دیدگاه ما را تغییر می دهد، شما شروع به احساس ارتباط واقعی با افرادی می کنید که با آنها حرکت می کنید؛ به همین دلیل است، مردم در مورد افرادی صحبت خواهند کرد که با آنها به عنوان “خانواده تناسب اندام” خود میشناسند و با آنها ورزش می کنند.” از آنجا که واقعاً به ما احساس تعلق می دهد، به ایجاد روابطی کمک می کند که می توانند دوستی های واقعی و منبع حمایت باشند.

*ورزش کردن با دوستان می تواند به افزایش شادی شما کمک کند

شناس حوزه ورزش گفت: داشتن یک “یار و همراه در برنامه تناسب اندام” می تواند به معنای چیزی بیشتر از داشتن گروهی از افرادی باشد که می توانید برای تمرین، شما به آنها وابسته باشید؛ وقتی با افرادی ارتباط برقرار می کنید که ارزش های مشترکی دارند (مانند ارزش گذاری برای سلامتی و تندرستی شما) و علایق (برای هر نوع تمرینی که انجام می دهید)، به طور خودکار شانس بیشتری برای قوی تر شدن رابطه شما وجود دارد زیرا این موارد را به اشتراک می گذارید و متخصصان موافقند، داشتن روابط و ارتباطات قوی در زندگی یکی از مهم ترین عوامل در شادی کلی است.

*ورزش به کاهش اضطراب و افسردگی کمک می کند

این کارشناس حوزه ورزش گفت: احتمالاً شنیده اید که ورزش باعث افزایش اندورفین می شود، اما همچنین مواد شیمیایی مغز را افزایش می دهد که باعث ایجاد احساس شادی در شما می شود. «وقتی ورزش می‌کنید، اندورفین، دوپامین، آدرنالین و اندوکانابینوئید را افزایش می‌دهد – اینها همه مواد شیمیایی مغز هستند که با احساس شادی، احساس اعتماد به نفس، احساس توانایی، احساس اضطراب و استرس و حتی درد فیزیکی کمتر مرتبط هستند.»

وی افزود: همچنین نشان داده شده است که ورزش به برخی از افراد مبتلا به افسردگی کمک می کند، که به گفته کارشناسان می تواند به دلیل افزایش رشد سلول های عصبی در مغز باشد که هنگام ورزش اتفاق می افتد.

الماسی گفت: ماده شیمیایی دیگری که نشان داده شده است به کاهش استرس و افزایش شادی کمک می کند، میوکین است که بدن شما هنگام انقباض عضلات ایجاد می کند؛ “این میوکین ها شروع به تغییر عملکرد و ساختار مغز شما می کنند به گونه ای که شما را در برابر استرس مقاوم تر می کند و می تواند به افراد کمک کند تا از افسردگی و حتی اختلالات اضطرابی بهبود یابند؛ وقتی بر حرکت یا چیزی سخت مسلط می شوید – مانند ژست یوگا – اعتماد به نفس شما را تقویت می کند.

*ورزش می تواند به افزایش اعتماد به نفس شما کمک کند

سمیه الماسی گفت: وقتی صحبت از احساس شادی و قدرت در زندگی می شود، داشتن اعتماد به نفس کلیدی است، ورزش به افزایش اعتماد به نفس شما کمک می کند زیرا زمانی که تمرین می کنید، همراه با افراد دیگر (در حالت ایده آل) کاری چالش برانگیز انجام می دهید که به شما احساس موفقیت و کار گروهی مشترک می دهد.

وی افزود: وقتی با افراد دیگر حرکت می‌کنید، احساس قوی‌تری از امکان « انجام کارهایی بزرگ‌تر از خود» ایجاد می‌کند که باعث می‌شود افراد احساس خوش‌بینی و قدرت بیشتری کنند و این به افراد اجازه می‌دهد تا در مواجهه با چالش‌های زندگی‌شان احساس قدرت بیشتری کنندو این یک مزیت جانبی جالب از داشتن تحرک با افراد دیگر است، زیرا یک حس تجسم‌یافته از اینکه “ما در این کار با هم هستیم” وجود دارد که به اعتماد به نفس ترجمه می‌شود و توانایی رویارویی با چالش های زندگی تان را تقویت می کند

ورزش در فضای باز تاثیری مشابه مدیتیشن روی مغز شما دارد

این کارشناس حوزه ورزش گفت: اگر شما هم مانند افراد بی‌شماری هستید که درباره فواید مدیتیشن شنیده‌اند، اما به نظر نمی‌رسد زمانی را پیدا کنید؛ در تحقیقات مشخص شده، که ورزش در فضای باز می تواند تأثیری مشابه مدیتیشن بر روی مغز و خلق و خو داشته باشد.

الماسی بیان کرد: ورزش در فضای باز تاثیر فوری بر خلق و خوی دارد که برای افسردگی و اضطراب بسیار قدرتمند است، زیرا حالتی را در مغز شما ایجاد می کند که بسیار شبیه به مدیتیشن است.

سمیه الماسی گفت: برای افرادی که ذهنشان بهترین دوستانشان نیست و با نشخوار فکری و نگرانی سر و کار دارند، چیزی به سادگی پیاده روی یا دوچرخه سواری در فضای باز می تواند تأثیر عمیقی داشته باشد که می تواند به تسکین فوق العاده ذهن کمک کند، زیرا ذهن را به تغییر خود به خود دعوت می کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

11 + نه =