صفحه اصلی » استان اصفهان » بایدها و نبایدها در مواجهه با گرمازدگی

بایدها و نبایدها در مواجهه با گرمازدگی

در روزهای اخیر که شدت گرمای هوا به حدی شده است که ممکن است برخی افراد دچار مشکل شود  باید با رعایت نکته های لازم خود را در برابر گرما محافظت کنیم.

تاریخ انتشار: ۰۸:۲۸ - دوشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۶

به گزارش صاحب نیوز؛ تابستان و روز‌های گرم آن فرارسیده است و هوای گرم آن برای بسیاری مشکلاتی را ایجاد می کند؛ یکی از مشکلات همیشگی روز‌های گرم فصل تابستان، گرمازدگی است و این روز‌ها بازار نوشیدنی‌های خنک و سایه خنک و نسیم طراوت بخش خواهان بسیاری دارد. اما در این میان انجام امور روزانه و بعضا برخی مشاغل بالاجبار راهی جزء در آغوش گرما و نور سوزان خورشید رفتن باقی نمی‌گذارد. اما نکته‌ای که بیش از همه اهمیت دارد، دانستن نکات مقابله با گرما است.

در روزهای گرم آب بدن کم می‌شود و تمایل افراد به نوشیدنی‌های خنک کننده افزایش پیدا می‌کند، اگر در روزهای گرم و بلند تابستان به دنبال نوشیدنی هستید برای رهایی از دمای گرم بدن، برای شناخت این نوشیدنی‌ها توصیه می‌شود این میزگرد را مطالعه کنید. در این رابطه میزگردی  با گفت‌وگو محمد کریمی کارشناس علوم تغذیه، زهرا ابراهیمی کارشناس ارشد علوم تغذیه تهیه کردیم که متن این گزارش بدین شرح است:

*گرما زدگی موقعیتی تهدید کننده

کریمی؛ گرما زدگی موقعیتی حاد و تهدید کننده زندگی است که در این حالت سیستم تنظیم کننده دمای بدن، به دلیل قرار گرفتن طولانی مدت در هوای گرم یا تولید بیش از حدّ گرما در بدن یا وجود هر دو حالت، از کار می‌افتد.

ابراهیمی؛ در روزهای اخیر که شدت گرمای هوا به حدی شده بوده که ممکن است برخی افراد دچار مشکل شود  باید با رعایت نکته های لازم خود را در برابر گرما محافظت کنیم. معمولا تمام افرادی که در محیط گرم فعالیت و یا ورزش می‌کنند در معرض ابتلا به گرمازدگی هستند و بیش از همه افراد کهنسال، کودکان و کسانی که داروهای ضد افسردگی و آرامبخش مصرف می‌کنند، برای ابتلا مستعدتر هستند.

*علائم گرمازدگی چیست؟

کریمی؛ خشک و داغ شدن پوست، عدم تعریق، تنفس کوتاه و سریع، نبض سریع، سردرد و سرگیجه، استفراغ و تهوع و اسهال از علائم گرمازدگی هستند.

ابراهیمی؛ علائم گرمازدگی ممکن است به طور ناگهانی یا با گذشت زمان، به خصوص با دوره‌های ورزش طولانی مدت ایجاد شود. علائم و نشانه‌های احتمالی گرمازدگی عبارتند از: قرمز شدن پوست، تعریق شدید، ضعف، سرگیجه، خستگی، نبض ضعیف و سریع، فشار خون پایین هنگام ایستادن، گرفتگی عضلات، حالت تهوع، سردرد

*اختلالات گرمازدگی چگونه بروز داده می‌شوند؟

کریمی؛ ترکیب گرمای بدن با گرمای محیط دمای مرکزی نامیده می‌شود. این به معنی دمای داخلی بدن است. بدن برای حفظ درجه حرارت مرکزی طبیعی که تقریباً ۹۸.۶ فارنهایت (۳۷ درجه سانتیگراد) است نیاز به دریافت گرما از محیط یا از دست دادن گرما دارد. در صورت بروز مشکل در عدم توانایی بدن در خنک کردن دمای مرکزی خود، گرمازدگی اتفاق می‌افتد.

کریمی؛ در هوای گرم بدن عمدتا با تعریق خنک می‌شود. تبخیر عرق دمای بدن را تنظیم می‌کند. با این حال، وقتی در هوای گرم و مرطوب بیش از حد ورزش کنید یا فعالیت سنگین داشته باشید، بدن قادر به خنک کردن خود نخواهد بود؛ در نتیجه ممکن است دچارگرمازدگی، خفیف‌ترین نوع بیماری مرتبط با گرما، شوید.

*چه کنیم تا از خطرات احتمالی گرمازدگی دور بمانیم؟

ابراهیمی؛ وقتی که برای مدت طولانی در معرض تابش آفتاب یا در یک محیط گرم هستید، قبل، بعد و طی ورزش، آب زیادی بنوشید(حداقل سه لیتر در روز) به میزان کافی بخوابید و میوه‌ها و سبزی های سرشار از پتاسیم را به میزان زیاد مصرف کنید تا بدن‌تان بتواند خودش را با گرما تطبیق دهد.

ابراهیمی؛ علاوه بر هوای گرم و فعالیت شدید، سایر دلایل گرمازدگی عبارتند از: کمبود آب بدن که باعث کاهش توانایی تعریق و حفظ درجه حرارت طبیعی بدن می‌شود. پوشیدن لباس زیاد، به خصوص لباس‌هایی که اجازه نمی‌دهند عرق به راحتی تبخیر شود.

کریمی؛ مردم در صورت دچار شدن به گرمازدگی از مصرف نوشابه، آبمیوه و سایر مایعاتی که دارای قند فراوانی هستند، به شدت پرهیز کنند، زیرا قند موجود در این نوشیدنی ها می تواند بخشی از آب موجود در بدن را به خود جذب کند و به همراه ادرار از بدن خارج کند. بنابراین مصرف نوشابه و سایر مایعات دارای قند نه تنها کمکی به جلوگیری از گرمازدگی نمی کند، بلکه منجر به تشدید اختلال الکترولیت های بدن می شود.

ابراهیمی؛ اگر می توانید در معرض آفتاب قرار نگیرید و در سایه راه بروید یا از یک سایبان مثل چتر استفاده کنید، کِرم ضد آفتاب استعمال کنید، کلاه لبه‌دار روی سرتان بگذارید، عینک آفتابی بزنید و لباس‌های نخی و نازک و گشاد با رنگ روشن بپوشید.

ابراهیمی؛ سعی کنید فعالیت‌ها و کارهای بیرون خود را در وقت های خنک‌تر روز انجام دهید، ورزش و فعالیت بدنی کمتری در گرما انجام دهید، مخصوصاً اگر باعث می شود عرق زیادی کنید. نوشیدن آب به تنهایی برای بدن کافی نیست، باید بدانید که در هنگام عرق کردن علاوه بر دفع آب بدن، نمک نیز دفع می شود.

*هشدارها را جدی بگیرید

کریمی؛ از دادن هر گونه داروی تب‌بُر مانند استامینوفن به افراد گرما زده خودداری کنید و اگر فرد فاقد هوشیاری است، او را به پهلو بخوابانید.

کریمی؛ اگر به طور ناگهانی اندام‌های خنک کننده بدن از کار بیفتد، دمای مرکزی بدن آنچنان افزایش می‌یابد که می‌تواند در کمتر از نیم ساعت منجر به مرگ فرد شود. بعضی افراد چند هفته بعد از گرمازدگی فوت می‌کنند که به دلیل نارسایی کلیه یا قلب است. گرمازدگی باعث از کار افتادن و خرابی دائمی بعضی اندام‌ها مثل کبد می‌شود.

دمای بدن در حالتی بین ۳۶ تا ۳۷ درجه است. وقتی شما دچار گرمازدگی می‌شوید، دمای بدنتان به بیش از ۴۰ درجه می‌رسد. در این مواقع بهترین راهکار همراه داشتن یک بطری آب یخ است. اگر شما قرار است که ساعات طولانی‌ای را در گرما سپری کنید به بطری آب خود حتما مقداری نمک یا آبلیمو اضافه کنید. در چنین شرایطی از نوشیدن آبمیوه یا نوشابه جدا خودداری کنید. هضم قند و مواد قندی نیاز به آب بیشتری دارد و به همین در حالت گرمازدگی باید دور این نوع نوشیدنی‌ها را خط بکشید.

کاهش مایعات در بدن باعث گرمازدگی می‌شود. خبر بد برای کسانی که به چای و قهوه معتاد هستند این است که این نوشیدنی‌ها به علت ادرارآور بودن، باعث کم شدن آب می‌شوند. البته این افراد می‌توانند به میزان کم، چای کمرنگ بنوشند. از دیگر نوشیدنی‌های ممنوع در روزهای گرم می‌توان به هر نوع نوشیدنی گازدار اشاره کرد،  این نوع نوشیدنی‌ها دستگاه گوارش شما را به هم می‌ریزند و حال شما را بد می‌کنند، همچنین از مصرف خوراکی‌هایی مثل انگور، زیره سیاه، شیر و غذا‌های چرب پرهیز کنید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

چهارده + 18 =