صفحه اصلی » استان اصفهان » اخذ شهریه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نباید ملاک مدارس باشد/ مدارس کانکسی استان اصفهان جمع‌آوری می‌شوند

اخذ شهریه برای ثبت‌نام دانش‌آموزان نباید ملاک مدارس باشد/ مدارس کانکسی استان اصفهان جمع‌آوری می‌شوند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان گفت: به هیچ وجه اخذ هزینه نباید شرط ثبت نام مدارس باشد و در صورتی که مدرسه‌ای چه دولتی و چه غیرانتفاعی ثبت نام و ارائه کارنامه را منوط به دریافت هزینه کرد، مرتکب تخلف آشکار شده است.

تاریخ انتشار: ۱۰:۲۳ - پنجشنبه ۱۴۰۱/۰۴/۹

به گزارش صاحب نیوز؛ محمدرضا ابراهیمی در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: آموزش و پرورش رکن اصلی هر جامعه‌ای است، در هر جامعه‌ای که ویژگی‌های توسعه یافتگی  را دارا  باشد درصد بیشتری از بودجه و تولید ناخالص خود را برای پژوهش و علم آموزی هزینه خواهد کرد. آموزش و تربیت از نظر اسلام جایگاه والایی دارد، به صورتی  که اولین پیام خداوند سبحان خواندن است و خداوند به ابزار علم یعنی قلم قسم می‌خورد. در آموزش و پرورش ایران اسلامی دانش‌آموزان با هدف تعلیم و تربیت وارد مدرسه می‌شوند و معلم با ابزارهای علمی و تحقیقاتی گامی مؤثری برای نقش‌آفرینی در حوزه تعلیم و تربیت دانش‌آموزان بر می‌دارد.

*یک میلیون دانش‌آموز در اصفهان تحصیل میکنند

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان افزود: استان اصفهان دارای  یک میلیون دانش آموز ، ۴۷ هزار معلم شاغل رسمی، ۵۵ هزار معلم بازنشسته و بیش از ۲۰ هزار معلم غیررسمی در مدارس غیر دولتی است، بر این اساس آموزش و پرورش استان خانواده بزرگی است.

وی بیان کرد: هیچ خانواده‌ای در کشور نیست که با مدرسه به طور مستقیم یا غیرمستقیم ارتباط نداشته باشد و خوشبختانه در استان اصفهان هیچ شهر و روستایی نیست که به واسطه نبود پایگاه آموزش و پرورش افراد از ادامه تحصیل باز بمانند.

ابراهیمی اذعان داشت:  فرایند تعلیم و تربیت زیرساخت‌هایی دارد که مهمترین آن تجهیزات، فضا و به ویژه نیروی انسانی است، در جامعه بزرگ تعلیم و تربیت استان اصفهان به واسطه مهاجرپذیری، کمبودهایی داریم و اصفهان یکی از استان‌هایی است که کمبود نیروی انسانی شدیدی دارد. در سند تحول بنیادین قرار بر این است که تمام نیروهای آموزش و پرورش از دانشگاه فرهنگیان تأمین شود، ولی خروجی این دانشگاه در سال‌های گذشته به میزان نیاز نبوده و از راه‌های دیگر نیروها تأمین شده است.

وی اضافه کرد:  برای افزایش کیفیت آموزش نیاز به نیروی بیشتری داریم، سال گذشته حدود ۱۶ هزار کسری نیروی انسانی داشتیم که از طریق دانشگاه فرهنگیان، ماده ۲۸ استخدامی، معلمان خرید خدمات و حق التدریس تأمین شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان در خصوص فضاهای فرسوده آموزشی نیز توضیح داد: استاندارد مشخصی در این زمینه وجود ندارد، اما مدارس استان توسط سازمان نوسازی مدارس بررسی می‌شود و اگر مشکلی وجود نداشت اجازه حضور دانش آموز داده می‌شود اما اگر علائمی از فرسودگی ببینند بررسی، تعمیر و مقاوم سازی و یا از گردونه خارج می‌کنند.

وی ادامه داد: نمی‌توان گفت مدارس استان اصفهان فرسوده و ناایمن هستند، هر چند ساختمان مدارسی در استان داریم که از لحاظ اسمی دارای سابقه ساخت طولانی هستند ولی طی ارزیابی‌هایی که سازمان نوسازی مدارس انجام داد بسیاری این ساختمان‌ها ضریب ایمنی بالایی دارند.

*آموزش و پرورش متولی ایمنی مدارس نیست

ابراهیمی تاکید کرد: وظیفه تایید ایمنی ساختمان مدارس به عهده سازمان نوسازی مدارس است و این سازمان طی بازدیدهای مداومی که از مدارس انجام می‌دهد، ایمنی ساختمان‌های مدارس را مورد بررسی قرار داده و بسته به تشخیص اگر ساختمانی ناایمن باشد، نوسازی و تقویت ایمنی آن را انجام می‌شود.

وی متذکر شد: سه منطقه از استان اصفهان دارای مدارس کانکسی هستند، این سه منطقه در شهرستان‌های فریدن و سمیرم است، طبق مصوبات سفر رئیس جمهور تمام مدارس کانکسی استان اصفهان جمع آوری می‌شود، خوشبختانه در روستاها به دلیل کم بودن تعداد دانش آموزان مشکلی در تأمین فضای ایمن برای تحصیل این دانش آموزان وجود ندارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان تصریح کرد: به واسطه عدم جریان آب در رودخانه زاینده رود، زمین دچار تغییراتی شده و فرونشست اتفاق افتاده است،  فرونشست در شهر اصفهان در مناطق شمال فراوانی بیشتری دارد و طبیعتا مدارس هم درگیر آسیب‌هایی شده‌اند که اداره کل نوسازی مدارس این مدارس را شناسایی می‌کند.

وی اظهار داشت: در هر جامعه‌ای ممکن است قانون شکن وجود داشته باشد، کمترین قانون شکنی در جامعه معلمان است، اما به واسطه جایگاه ویژه معلمان، یک نفر هم زیاد است و باید جلوی آن گرفته شود. اگر معلمان تخلفی داشته باشند در وهله اول ارشاد و بعد اعمال قانون می‌شوند.

ابراهیمی  در مورد فضاهای آموزشی غیردولتی نیز گفت: بر اساس شیوه‌نامه استقرار، استانداردهای نظام مهندسی بسیار بالا رفت و براساس آن تعداد زیادی از مدارس غیردولتی استاندارد نیستند، اما عادی شدن استانداردها در حال بررسی است تا مدارس دچار مشکل نشوند.

وی اضافه کرد: حدود  ۱۵ درصد از دانش آموزان استان در مدارس غیردولتی تحصیل می‌کنند،  مدارس غیرانتفاعی ناایمن نیستند، اما در فرمول استانداردهای جدی نمی‌گنجند.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان متذکر شد: نزدیک به ۳۰۰ مدرسه در استان اصفهان داریم که خیرین به تعهد خود عمل کرده و منتظر انجام تعهد دولت هستند،  بخش عمده‌ای از اعتبارات سفر رئیس جمهور به تکمیل این مدارس تخصیص می‌یابد.

*اصفهان دارای ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع

وی در خصوص دانش‌آموزان اتباع عنوان کرد: استان اصفهان دارای ۵۷ هزار دانش‌آموز اتباع است که ۹۰ درصد آن‌ها از اتباع افغان هستند که با سیل جمعیتی جدید اتباع به کشور تخمین زده می‌شود ۲۰ هزار دانش‌آموز اتباع به جمعیت دانش‌آموزان اتباع استان اصفهان اضافه می‌شود.

ابراهیمی ادامه داد: براساس جمعیت ۵۷ هزار نفری دانش‌آموزان اتباع استان اصفهان، ۱۹۶۰ هزار کلاس به آن‌ها اختصاص می‌یابد، که با افزایش جمعیت ۲۰ هزار نفری دانش آموزان اتباع پیش‌بینی می‌شود ۶۶۰ کلاس دیگر به ۱۹۶۰ هزار کلاس درس اضافه خواهد شد.

وی با انتقاد از دفتر کمیساریای عالی در  استان، توضیح داد: این دفتر برای تدریس دانش‌آموزان اتباع به آموزش و پرورش کمک نکرده و باعث تأسف است که با حجم بالای دانش‌آموزان اتباع تنها چهار مدرسه کمیساریای عالی در استان اصفهان وجود دارد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به ویژه برنامه‌ها اعلام کرد:  در دوران کرونا کیفیت آموزش کاهش یافت، حتی بهترین روش آموزش غیرحضوری هم کیفیت آموزش حضوری را ندارد، اما مهمتر از آن مسائل تربیتی و پرورشی است. تابستان امسال پایگاه‌های اوقات فراغت داریم و باید بخشی از آسیب وارده به تربیت و پرورش دانش آموزان را کم کنیم.

وی تاکید داشت: رویکرد آموزش و پرورش گسترش مهارت در میان دانش آموزان است،  در سند تحول بنیادین و برنامه پنج ساله ششم نیمی از دانش آموزان پایه نهم باید به هنرستان بروند که در استان اصفهان حدود ۴۳ درصد محقق شده است، بنابراین لازم است تعداد هنرستان‌ها افزایش یابد و تجهیزات هنرستان‌ها به روز شود. در این راستا طرح هنرستان‌های در جوار صنعت در استان درحال اجراست.

ابراهیمی با اشاره به اهمیت سیاست‌های جوانی جمعیت کشور، گفت: اگر با همین روند نرخ زاد و ولد در کشور پیش برویم تا سال ۱۴۰۵ جمعیت دانش آموزی استان اصفهان با رشد روبرو است ولی بعد از این سال شاهد کاهش جمعیت دانش‌آموزی خواهیم بود.

*مهدکودک‌ها به آموزش و پرورش واگذار می‌شوند

وی با اشاره به مصوبه مجلس مبنی بر واگذاری مهدکودک‌های تحت نظر بهزیستی به سازمان آموزش و پرورش، افزود: ساز و کار این روند و حتی تأمین فضا تا بخشی انجام شده است و قسمتی در وزارت آموزش و پرورش تحت عنوان «سازمان تربیت کودک» تشکیل شده است ولی متناظر آن در استان‌ها و شهرستان‌ها شکل نگرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان ادامه داد: تا چند ماه آینده این ساز و کار در تمامی استان‌ها و شهرستان‌ها شکل می‌گیرد. تاکنون از سوی وزارت آموزش و پرورش در رابطه با افزایش شهریه مهدهای کودک ابلاغ نشده است و افزایش ۳۵ درصد شهریه مهدکودک‌ها ادعای بی اساس است.

وی با اشاره به نقش مهم خیرین در توسعه و نوسازی مدارس، بیان کرد: خوشبختانه با تعامل خوبی که خیرین با اداره کل آموزش و پرورش استان اصفهان دارند هر هفته شاهد افتتاح و کلنگ زنی یک مدرسه در استان اصفهان هستیم در واقع روزی یک کلاس درس در استان اصفهان تأسیس می‌شود.

*اخذ شهریه برای ثبت‌نام دانش آموزان ملاک نیست

ابراهیمی در پاسخ به سوال خبرنگار صاحب نیوز در خصوص اخذ شهریه مدارس عنوان کرد: به هیچ وجه اخذ هزینه نباید شرط ثبت نام مدارس باشد و در صورتی که مدرسه‌ای چه دولتی وچه غیر انتفاعی ثبت نام و ارائه کارنامه را منوط به دریافت هزینه کرد، مرتکب تخلف آشکار شده است؛ البته باید  توجه داشت که نزدیک به ۱۰ سال مدارس استان اصفهان سرانه نداشتند و با روی کار آمدن دولت سیزدهم در سه مرحله این سرانه به حساب اداره کل آموزش و پرورش استان واریز شده است و ما بطور عادلانه بین مدارس استان توزیع کردیم. اگر پرداخت سرانه به مدارس تقویت شود به مرور نیازی به کمک خانواده‌ها به مدرسه نیست.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

2 + 6 =