صفحه اصلی » استان اصفهان » ایران به دنبال مذاکراتی است که اثر مستقیم روی سفره مردم داشته باشد

ایران به دنبال مذاکراتی است که اثر مستقیم روی سفره مردم داشته باشد

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور در نشست جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با تشریح بُعد عقلانی دکترین سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران و بیان علت بازگشت ایران پای میز مذاکره، از تفاوت های اساسی این دور مذاکرات با مذاکرات گذشته سخن به میان آورد.

تاریخ انتشار: ۱۳:۴۱ - سه شنبه ۱۴۰۱/۰۶/۱

به گزارش صاحب نیوز؛ نشست مجازی تحلیل مسائل سیاسی روز با رویکرد روابط بین المللی جمهوری اسلامی ایران از سلسله نشست‌های جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با سخنرانی مهدی عباسی مهر، مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور، برگزار شد.

وی در مقدمه سخنان خود اظهار کرد: سیاست خارجه جمهوری اسلامی به واسطه ماهیت ایدئولوژیک این نظام یک بُعد آرمان خواهانه و ایدئولوژیک داشته که در شعارها و ارزش‌هایی که در ابتدای پیروزی انقلاب مطرح شده قابل مشاهده بوده و دفاع از مظلوم، نفی سلطه و حمایت از مستضعفین از جمله گزاره‌های این ماهیت ایدئولوژیک هستند که سایه این شعارها در طول چهار دهه سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران وجود داشته است.

عباسی مهر با اشاره به این که جمهوری اسلامی در مسیر یک حرکت عقلانی تلاش کرده است اهداف خود را محقق کند، گفت: در بُعد ایدئولوژیک این سیاست خارجه زیاد در محافل مختلف صحبت شده است و این جلسه به تشریح بُعد عقلانی سیاست خارجه جمهوری اسلامی خواهد پرداخت.

*دکترین سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور تأکید کرد وقتی حرف از بُعد عقلانی سیاست خارجی جمهوری اسلامی می‌زنیم به کلید واژه «منافع ملی» می‌رسیم که تعاریف متعددی از آن در کشورهای مختلف جهان وجود دارد از جمله خواسته‌ها و سیاست‌های واضح حکومت‌ها، تمامیت خواهی برخی نظام‌های سیاسی، فلسفه شکل گیری یک نظام سیاسی.

وی جمهوری اسلامی را منظومه‌ای از شعارها، اهداف و نگرش‌ها خواند و بیان داشت: وقتی حرف از منافع ملی این نظام به زبان می‌آید متضمن منافع انقلاب اسلامی است و یک فضای رفت و برگشتی بین منافع انقلاب اسلامی و منافع جمهوری اسلامی وجود دارد به این صورت که منافع ملی در عرصه سیاست خارجه جمهوری اسلامی کاملاً بُعد ایدئولوژیک داشته و صرفاً مصرف مادی گرایانه و منفعت طلبانه ندارد و همچنین منافع انقلاب اسلامی در حوزه بین الملل هم باعث حفظ و تضمین منافع ملی جمهوری اسلامی خواهد شد و اگر از این زاویه به این موضوع نگاه کنیم می‌بینیم سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران یک سیاست خارجه حکیمانه است که در عین حال که شعارها و اهداف و آرمان‌ها برای آن اولویت دارد، حفظ و بقای نظام سیاسی نیز اولویت دارد و در عین حال که حفظ و بقای نظام سیاسی برای آن اولویت دارد، نیازهای جامعه نیز برایش حائز اهمیت است و در عین حال که به نیازهای جامعه اهمیت می‌دهد، ارزش‌های ذاتی جامعه و امت اسلامی را مدنظر دارد.

سخنران نشست تخصصی جهاد تبیین سازمان بسیج اساتید استان اصفهان درباره اولویت‌ها و راهبرد جمهوری اسلامی ایران گفت: در حوزه بین الملل دفاع از مستضعفین، متضمن دفاع از منافع ملی مردم ایران و دفاع از منافع ملی ایران، متضمن دفاع از مستضعفین است و این دو ارتباط متصل به همی دارد که در کنار هم هندسه‌ای را شکل می‌دهد که دکترین امروز سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران است و از این منظر روابط جمهوری اسلامی با کشورهای دیگر تعریف و ترسیم می‌شود.

عباسی مهر با بیان این که در دکترین سیاست خارجه قائل به روابط بین الملل مبتنی بر منافع جمهوری اسلامی و منافع ملی هستیم گفت در این جهت هیچ خط قرمزی نداریم جز نظام آپارتاید رژیم صهیونیستی و در این منظومه اگر منافع انقلاب، مردم و جامعه ایجاب کند که بخواهیم به اهدافی که دنبالش هستیم برسیم از مؤلفه‌های مختلف برای تقویت روابط استفاده خواهیم کرد و این جاست که در عین حال که مثلاً با رژیم سعودی اختلاف نظر جدی داریم، اما حفظ روابط دیپلماتیکمان با آن را یک اولویت می‌دانیم در عین حال که حافظ منافع آمریکا و غرب است و اقداماتی علیه کشور ما نیز دارد.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور خاطر نشان کرد: در دکترین سیاست خارجه جمهوری اسلامی ایران هر چیزی که در قالب فرد، عنصر، شخص یا نظام سیاسی منافعش از مضراتش بیشتر باشد برای ما فرصت محسوب شده و به همین سبب با وجود همه تضادها روابطمون با ترکیه را حفظ کرده‌ایم زیرا منافع این ارتباط بسیار بیشتر از مضرّات آن است ولی هر جا مضرّات تعامل و ارتباط بیشتر از منافع باشد، این ارتباط به عنوان یک تهدید به حساب می‌آید و جهوری اسلامی در ادامه این ارتباط تجدید نظر خواهد کرد.

*چرا با وجود خسارات برجام دوباره پای میز مذاکره نشستیم؟

وی در پاسخ به این سؤال که چرا در موضوع هسته‌ای بعد از وقایع برجام، خروج از برجام و فعال کردن مکانیزم ماشه، دوباره پای میز مذاکره نشستیم، با اظهار این که ما در ایران چهار دهه است مردم سالاری دینی را تجربه می‌کنیم در حالی که قبل از این، چنین چیزی نداشتیم و در طول این چهار دهه دکترین جمهوری اسلامی مرتب در حال بروز رسانی بوده است، ادامه داد: در سیر پرونده هسته‌ای ایران آن چیزی که در مذاکرات سعد آباد گذشت، تجربه‌ای شد که سعی کردیم آن را در مذاکرات منتهی به برجام در سال‌های 93 و 94 تکرار نکنیم و در مذاکرات اخیر نیز با در نظر گرفتن تجربیات برجام، سعی کردیم مذاکرات بهتری داشته باشیم.

سخنران این نشست تخصصی تأکید کرد: آن چه در برجام رخ داد ماحصل فضای سیاسی جامعه ایران و افکار عمومی بود که خواستار مذاکره با کشورهای دیگر و حل و فصل پرونده هسته‌ای بودند در حالی که ما نیز در هسته‌ای موفقیت‌های خوبی پیدا کرده بودیم و می‌شد از آن‌ها در مذاکرات به عنوان برگ برنده استفاده کنیم.

عباسی مهر گفت: در مناسبات روابط بین الملل چیزی به اسم تعارف و خواهش و تمنا و احترام متقابل نداریم و همه مناسبات بر اساس منافع هر طرف صورت می‌گیرد و اهرم‌هایی نظیر قدرت داخلی، پشتوانه اقتصادی و ظرفیت‌های اجتماعی دست به دست هم می‌دهند تا باعث شوند یک نظام سیاسی در معادلات بین المللی حرف بهتر زده و صحنه را به سمت منافع کشور خود گسیل دهد. با توجه به پیشرفت‌های هسته‌ای کشورمان و مطالبه در فضای عمومی جامعه و مکاتبه مسئولان آمریکا که پذیرفتند مذاکره برابر و بدون پیش شرط با ایران داشته باشند شرایط برای مذاکره ایران فراهم شد لذا این مذاکرات در سال 1393 در دولت محمود احمدی نژاد آغاز شد و در نهایت در دولت حسن روحانی منجر به برجام شد که با همه اشکالاتش منافعی هم داشت.

*اشکالات وارد به تفاهم نامه برجام

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور با اشاره به این که برجام دارای ابعاد پنهان و غیرپیدایی بود، بزرگترین اشکال به برجام را این دانست که ایران به صورت لحظه‌ای و آنی بسیاری از تعهدات خود را اجرا کرد ولی طرف آمریکایی و اروپایی با گذر زمان برخی از تعهدات خود را انجام داد و عمده تعهدات را عملی نکرد.

وی اشکال دوم برجام را این دانست که بیشتر از آن که فنی نوشته شده باشد سیاسی تنظیم شده بود یعنی تلاش شده بود معادلات کشورهای محل اختلاف به صورت سیاسی حل شود و متن آن اقتصادی، فنی، امنیتی نبود لذا مفرّی برای آمریکا برای ضربه زدن سیاسی و اقتصادی فراهم شده بود که در دوره ترامپ نیز از ان استفاده کرده و ضربات خود را به ما وارد کرد به عبارتی مصوبات برجام تعهدنامه‌ای که آورده اقتصادی ملموس و قابل اندازه‌گیری برای اقتصاد و جامعه ایران داشته باشد نبود.

این تحلیلگر سیاسی این دو اشکال برجام و در پی آن خروج آمریکا از برجام و فعال کردن مکانیزم ماشه توسط ترامپ و سپس فعال کردن مکانیزم ماشه توسط ایران که البته با تذکر رهبر و با فشار مجلس دولت روحانی واردار به آن شد را سبب به وجود آمدن شرایطی شد که ترامپ سیاست فشار حداکثری را به اجرا درآورد.

عباسی مهر خاطرنشان کرد: یکی از انتقادات آن روز به دولت این بود که دولت سیاست خارجی را به تعارف گرفته است در حالی که برای این که آمریکا وادار به دست برداشتن از فشار حداکثری و نشستن پای میز مذاکره باشد باید مکانیزم ماشه را فعال می‌کردیم که دولت روحانی حاضر به انجام آن نبود و بعدها دیدیم یکی از عواملی که باعث شد آمریکا هم در اواخر دوره ترامپ و هم در ابتدای دوره بایدن پای میز مذاکره بنشیند همین اجرای مکانیزم ماشه در ایران بود و آن چه باعث شد مذاکرات شتاب بگیرد ازسرگیری پیشرفت‌های هسته‌ای بود وگرنه زمانی که آن‌ها فکر می‌کردند بخش اعظمی از برنامه هسته‌ای ایران را متوقف کرده‌اند و ایران هم از پس مذاکرات به منفعت اقتصادی نرسیده است نیازی به مذاکره با ایران نمی‌دیدند.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور یکی دیگر از اشکالات برجام را این دانست که این تفاهم نامه توافقی بین ایران و آمریکا بود نه توافق ایران و همه اعضای گروه 5+1 و سایر عناصر بیشتر به عنوان تماشاگر یا تضمین کننده تفاهم ایران و آمریکا در مذاکرات حضور داشتند که با تذکری که در مذاکرات جدید داده شد قرار شد سایر عناصر هم وارد بشوند.

*افق اقتصادی بین المللی ایران

وی تفاوت دیگر مذاکرات کنونی با مذاکرات برجام را این دانست که در این مذاکرات ما متوجه شدیم مذاکرات موازی این مذاکرات با چین و روسیه، طرف غربی را وادار می‌کند امتیازات بیشتری به ایران بدهند لذا به دنبال مذاکرات با این دو کشور رفتیم که اولین پالس این مذاکرات به آمریکایی‌ها این بود که فشار حداکثری روی ایران جوابگو نخواهد بود چرا که قرار بود تراز تجاری ایران بعد از فشار حداکثری منفی شود اما ایران توانست با 50 میلیارد دلار تراز تجاری و فروش یک میلیون و 200 هزار بشه نفت به چین، اقتصاد خودش را حفظ کند و از فروپاشی آن جلوگیری کند. آمریکایی‌ها با وجود اعمال جنگ تمام عیار ترکیبی و هجمه‌ای که حتی در جنگ با اتحاد جماهیر شوروی به این کشور وارد نکرده بودند، نتوانستند ایران را زمین گیر و متوقف کنند و افق ایران این شد که از بازار 1000 میلیارد دلاری منطقه، سهم بیشتری کسب کند.

سخنران نشست تحلیلی سیاست خارجه ایران با بیان این که ایران در حوزه اقتصاد سعی دارد با جذب سرمایه خارجی، اقتصادش را رشد دهد، اظهار کرد: درامد ایران ماهانه 120 هزار میلیارد دلار است که 75 هزار میلیارد دلار آن از فروش نفت تأمین می‌شود. از این 120 هزار میلیارد دلار، 115 هزار میلیارد دلار صرف پرداخت حقوق به کارمندان شده و تنها پنج هزار میلیارد آن برای دولت باقی می‌ماند که باید با آن برنامه‌های گسترش اقتصادی، رشد صنایع، تأمین ضریب استهلاک و غیره را انجام دهد.

عباسی مهر افزود: در اقتصاد مفهومی به نام ضریب استهلاک داریم که مانند اورهال کردند صنایع برق مسأله‌ای ضروری است و یکی از وظایف دولت‌ها رساندن ضریب استهلاک به سمت صفر و توسعه صنایعی مانند صنعت تولید برق است. به دلیل تحریم‌ها، سوء مدیریت و اقتصاد چند پاره ما ضریب استهلاک امسال به 40 میلیارد دلار رسیده و اگر بخواهیم روند توسعه را گسترش دهیم باید 30 میلیارد دیگر نیز به این رقم اضافه کنیم تا شاهد خاموشی‌ها، مشکلات اقتصادی و در نهایت نارضایتی عمومی نباشیم.

*اهمیت توافق راهبردی ایران با روسیه و چین

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور راه حل تأمین این ارقام مورد نیاز کشور را جذب سرمایه گذاری خارجی دانست که هم باعث امنیت پایدار و هم باعث توسعه اقتصادی خواهد شد و این موضوع در توافق راهبردی ایران و چین و ایران و روسیه دنبال شده است.

وی عنوان کرد: در برنامه توسعه هفتم دولت مکلف به سرمایه گذاری 80 میلیارد دلاری است که 70 میلیارد دلار آن باید از سرمایه‌های خارجی جذب شود. سرمایه گذاری خارجی تعریف شده در برجام تنها شامل فروش لایسنس شرکت‌های فرانسوی در خودروسازی‌های ما بود و به همین دلیل هم هیچ کدام از کشورها در ایران سرمایه گذاری نکردند و دیدم که با اولین تهدید آمریکا این شرکت‌های فرانسوی از کشورمان خارج شدند و شاهد آثار تورمی آن بودیم لذا یکی از شروط ایران در مذاکرات اخیر علاوه بر آزادسازی منابع ارزی ما، سرمایه گذاری کشورهای اروپایی و حتی خود آمریکا در برخی صنایع ما است تا اگر یک روزی سیاستمداران غربی خواستند از توافق خارج شوند بُعد اقتصادی تواقف در این رابطه مقاومتی نشان دهد.

این تحلیلگر سیاسی عنوان کرد: کسانی که با شایعه پراکنی فروش ایران به چین و روسیه در پی قراردادهای 25 ساله ایران با این دو کشور، در حال تضعیف این پیمان راهبردی هستند، متوجه نیستند آن چه باعث شده است آمریکا و اروپا بپذیرد پای میز مذاکره بیاید، سرمایه‌های ایران را آزادسازی کند به واسطه این بود که دارند به چشم خودشان می‌بینند ایران توسط مؤلفه‌های دیگری در حال جبران فشارهای اقتصادی غرب است.

عباسی مهر تصریح کرد: در عین حال که ما دنبال آرمان خواهی، توسعه صنعت هسته‌ای کشور و بسط و گسترش نهضت‌های آزادی بخش هستیم به دنبال تقویت بنیه‌های اقتصادی خودمان هم هستیم. اگر سیاست خارجه را صرفا مبتنی بر منافع اجتماعی ببینیم اشتباه کرده‌ایم و اگر هم صرفا بر اساس آرمان‌ها ببینیم اشتباه کرده‌ایم بلکه مجموع این دو باعث می‌شود سیاست خارجی ما حکیمانه باشد که منافع آن نصیب ملت ایران می‌شود، موجب تقویت حوزه‌های استراتژیک و بنیه ایدئولوژیک و عقبه سیاست خارجی جمهوری اسلامی در دنیا می‌شود و آثار آن نیز در یک مسیر بازگشتی در اقتصادی ایران عملکرد مثبتی از خود به جای خواهد گذاشت.

مدیر سیاسی نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌های کشور بیان کرد: امروز آن چیزی که می‌بینیم داریم تلاش برای حکیمانه‌تر کردن روز به روز سیاست خارجی ایران است و اگر روزی دکترین سیاست خارجی صرفاً میتنی بر روابط سیاسی بوده امروز اکثریت تیم مذاکره کننده، کارشناسان اقتصادی هستند چون مذاکرات باید اثرش را در سفره‌های مردم و اقتصاد کشور و حلقه‌هایی که باعث آثار ملموس مذاکرات در جامعه ایران می‌شوند بگذارد.

وی با تأکید بر این که در چنین شرایطی کسی که به دکترین جمهوری اسلامی ایران حمله می‌کند خواسته یا ناخواسته به منافع ملی کشور حتی در حوزه اقتصادی هجمه آورده است و کسی که به روابط تجاری ایران با کشورهای منطقه انتقاد می‌کند متوجه نیست اروپا راغب به صادرات ایران نیست و حتی چین هم بیشتر صادرات خود را به کشورهای جهان سوم انجام می‌دهد لذا بازار ما کشورهای همسایه هستند و ما می‌توانیم الان با همین بضاعتی که داریم تراز تجاری خودمان را با توسعه روابط تجاری‌مان با این کشورها تا 400 میلیارد دلار افزایش دهیم چون با کشورهای همسایه اشتراکات زیادی داریم.

سخنران نشست مجازی سازمان بسیج هنرمندان استان اصفهان یادآور شد، همین کشورهای منطقه بودند که در شرایط سخت تحریمی کمک کردند اقتصاد ایران حفظ شود و در شرایطی که هیچ کشوری از ما نقت نمی‌خرید و به ماه‌هایی رسیدیم که فروش نفت ما کمتر از 200 هزار بشکه شد بعضی از شرکای اقتصدی ما خریدار شدند و فروش ما را تا یک میلیون و 200 هزار بشکه افزایش دادند.

عباسی مهر تصریح کرد: امروز مطالبه جمهوری اسلامی، مذاکره‌ای است که آثار اقتصادی آن ملموس باشد و برای همین جمهوری اسلامی در مذاکرات با اعداد و ارقام صحبت می‌کند و موضوع مذاکراتش شرکت‌ها و افراد هستند و در مورد چرخه‌ها و حوزه‌های اقتصادی فعالش و بازار مصرف انرژی و مهندسی‌اش و ذخایر ارزی بلوکه شده‌اش چانه زنی می‌کند و به دنبال حلّ پرونده هسته‌ای خود در حوزه پادمانی و فراپادمانی است.

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

12 − یازده =