صفحه اصلی » اقتصادی » بازار خودرو همچنان بی تاثیر از راهکارها برای کاهش قیمت

بازار خودرو همچنان بی تاثیر از راهکارها برای کاهش قیمت

تا زمانی که اتومبیل در کشور به عنوان یک کالای سرمایه ای و پس انداز و حتی خرید برای کسب سود به حساب می آید نمی توان بازار آن را نیز مدیریت کرد بنابراین باید ابتدا این دید و نگاه از بازار تغییر کند

تاریخ انتشار: ۰۹:۳۵ - دوشنبه ۱۴۰۱/۰۶/۲۸

به گزارش صاحب نیوز؛ بازار خودرو و تفاوت قیمت از کارخانه تا بازار آزاد خصوصا در شرکت ایران خودرو به یک کلاف سردرگم تبدیل شده  که همچنان دست مصرف کننده را برای تامین نیاز خود دور نگاه داشته است و از طرفی راهکاهایی چون قرعه کشی و حتی نسخه دیگر آن در سامانه یکپاچه خودرو نیز نتوانسته راهگشا باشد.

از این جهت به نظر می رسد تفکر دولت برای افزایش تولید خودرو در کشور بالاتر رفته چرا که اینگونه به نظر می رسد که با شرایط کنونی نتوان بین عرضه و تقاضا همخوانی ایجاد کرد و راهکارهایی دیگر را در پیش گرفته است؛ یکی از راهکارها واردات خودرو است البته وادراتی که بتواند برای عموم مردم مورد استفاده باشد.

شاید با کمی حساب و بازی با اعداد و با توجه به رویکرد و حمایت هایی که در حال حاضر از خودرو سازها در داخل کشور وجود دارد باید اینگونه در نظر بگیریم که حداقل قیمت یک خودرو وارداتی به شرط واردات در کشورمان برای مصرف کننده حدود 500 میلیون تومان است که مبلغ قابل توجه ای خواهد بود.

این در حالی است که تجربه های گذشته نشان می دهد واردات خودرو خود گاهی با مشکلات پشتیبانی و تامین لوازم یدکی نیز همراه است که خود میل مصرف کننده را به خرید کمتر می کند از این جهت نمی توان با شرایط فعلی از تسهیل و شروع واردات به عنوان یک معجزه برای بازار صحبت کرد.

بنابراین واردات خودرو هر چند بدون شک در از بین رفتن حباب بازار تاثیر دارد اما بازهم همچنان چالش ها را برای مصرف کننده به همراه خواهد داشت؛ البته در این زمینه حضور کمپانی های روسی و ژاپنی برای ایجاد خط تولید های جدید می تواند شرایط متفاوتی را ایجاد کند چرا که خودرو تولید شده در داخل هر چند کاملا خارجی باشد، تاثیرات بهتری را بر بازار دارد.

راهکار دوم که گاهی زمزمه های آن به گوش می رسد و در تفکر دولت جدید به نظر اعتقادی به آن وجود ندارد، این است که قیمت کارخانه تا جایی افزایش پیدا کند که نزدیک بازار آزاد شود و اینگه تقاضای کاذب کاهش پیدا کند؛ که البته این راهکار تا کنون در  یک دهه اخیر چندین مرتبه امتحان شده و همیشه هم نتیجه عکس داده است و همچنان اختلاف قیمت کارخانه و بازار حفظ شده است.

گرفتن مالیات برای از افرادی که تعداد خرید و فروش های نامتعارف دارند، عرضه در بورس، اختصاص یک خودرو به یک نفر و راهکارهایی اینگونه نیز هر چند که تاثیر گذارند اما به خوبی از ماهیت بازار مشخص است که سهم تاثیر گذاری آن قابل توجه نیست؛ این در حالی است که جامعه به طوری طبیعی نیاز به خودروهای جدید داشته و صف تقاضا هر روز بیش تر از پیش می شود اما در آن روی سکه عمر خودروهایی است که بسیاری از آن ها با به سن گذاشتند و حتی اگر دارای بهترین استانداردها بودند اکنون دیگر باید از رده خارج می شدند.

این فرسودگی و عمر اتومبیل ها در کشور نیز بدون شک یک چالش بزرگ است که علاوه بر مشکلات زیست محیطی، نیروی انسانی جامعه را نیز تحت تاثیر قرار می دهد و همچنین به زودی زود شاید کشور را با کمبود سوخت نیز روبرو کند؛ از این جهت لازم است خیلی عاجل برای این شرایط چاره ای عملی اندیشیده شود

به نظر می رسد تا زمانی که اتومبیل در کشور به عنوان یک کالای سرمایه ای و پس انداز و حتی خرید برای کسب سود به حساب می آید نمی توان بازار آن را نیز مدیریت کرد بنابراین باید ابتدا این دید و نگاه از بازار تغییر کند؛ نگاهی که البته در بسیاری از کالاها باعث شده است عرضه و تقاضا از بین رفته و مدیریت آن سخت شود.

انتهای پیام/

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

13 − پنج =