صفحه اصلی » سیاسی » انتخابات » چه کسی کلید را به دست حسن روحانی داد؟

روانشناسی رنگ بنفش

چه کسی کلید را به دست حسن روحانی داد؟

پوپوليسم یا عوام فریبی به معنی سياستی است که با شعارهاي همه پسند، با ساده سازي، کلي گويي و برانگيختن احساسات مردم سعي در جلب آراي آنها داشته و با سوار شدن بر موج نارضايتي ها قصد به چنگ آوردن قدرت هر چه بيشتر را دارد…

❖ نویسنده: روانشناسی رنگ بنفش | تاریخ انتشار: ۲۳:۱۶ - یکشنبه ۱۳۹۲/۰۴/۹

جواد جلوانی- حسام الدین آشنا متولد سال 1342 و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق (ع) است؛ دانشگاهی که نقشی پر رنگ در جریانات سیاسی- اجتماعی ایران داشته است. او در سال 1371 کارشناسی ارشد معارف اسلامی و تبلیغ را دریافت کرد و در سال 1382 موفق به اخذ دکترای فرهنگ و ارتباطات شد.

حسام الدین آشنا فردی است که نقش قابل توجهی در حضور رسانه ای حسن روحانی، مخصوصا در جریان مناظره های انتخاباتی ایفا کرد. منابع رسانه ای عنوان می کنند که طراحی، رنگ بندی و تصویرسازی کلید حسن روحانی از سوی آشنا صورت گرفته است تا برندسازی جدیدی در عرصه رقابت های انتخاباتی داشته باشد. او ژنرالی بود که در تولید محتوای مستند انتخاباتی حسن روحانی نیز نقش پررنگی داشته است.

پیوستن دکتر حسام الدین آشنا به تیم رسانه ای دکتر حسن روحانی برای آشنایان به رشته ارتباطات شوکی تکان دهنده بود! چراکه سابقا مواضع او را به چیزهای دیگری می شناختند. بنابراین او تنها عضو «امام صادقی» تیم مشاوران حسن روحانی بود.

پوپولیسم چیست؟

 پوپوليسم یا عوام فریبی به معنی سياستی است که با شعارهاي همه پسند، با ساده سازي، کلي گويي و برانگيختن احساسات مردم سعي در جلب آراي آنها داشته و با سوار شدن بر موج نارضايتي ها قصد به چنگ آوردن قدرت هر چه بيشتر را دارد. او غريزه و احساسات مردم، مثل حسادت و تنفر را مخاطب قرار مي دهد و نياز به امنيت در جامعه را دستاويز خود قرار مي دهد. هیجانات پوپولیستی آفت بزرگ انتخابات در همه کشورها اعم از توسعه یافته و درحال توسعه است منتها درجه و میزان کارکرد آن در نتیجه انتخابات به میزان انسجام ساختارهای اقتصادی و اجتماعی جوامع بازمی‌گردد. به‌ طور طبیعی در اقتصادهای توسعه یافته که قدرت مانور دولت‌ها برای تغییر ساختارهای نهادینه شده کم است، شعارهای پوپولیستی کارایی چندانی در نتیجه انتخابات ندارد اما در کشورهایی که دولت‌ها نقش اول را در کشور بازی می‌کنند و به منابع عظیم مالی و امکان توزیع آن در سطح جامعه با سلیقه خود دسترسی دارند، این ابزار (شعارهای پوپولیستی) نقش قابل توجهی در نتیجه انتخابات دارد.

به نظر می رسد استفاده از نماد کلید و رنگ بنفش از ابزارهای پوپولیستی بوده است که به خوبی توسط مشاوران دکتر حسن روحانی طراحی و به کارگیری شد.

روانشناسی رنگ بنفش

بنفش انتخاب تیزبینانه توسط مشاوران رسانه ای دکتر حسن روحانی بود که انتخاب آن را نباید ساده گرفت.

بحث حضور رنگ ها در جهان سیاست از انقلاب های مخملی (انقلاب های رنگی) اروپای شرقی آغاز می شود و در ایران به نوعی در انتخابات سال 88 شکل گرفت و جریان ساز شد. اهمیت و تأثیر این نمادپردازی تا بدان جاست که حبیب الله عسگر اولادی در این باره می گوید: رنگ آمیزی کردن رقابت ها یک تئوری و نظریه داخلی نیست و معنا و مفهوم آن آشتی ناپذیری اضلاع رقابت است. به هرحال استفاده نمادین از رنگ ها تأثیرات خود را در دنیای سیاست نشان داده است. انقلاب نارنجی اوکراین نمونه ای بارز از این موضوع است. در انتخابات این دوره نیز رنگ بنفش برای طرفداران حسن روحانی انتخاب شد. رنگی که البته ایجاد یک انقلاب مخملی را در سر نداشت و حاشیه های چندانی را هم برای خود علم نکرد.

این دوره رنگ بنفش، رنگی شد که در کمال آرامش و مطلوبیت به کار رفت. البته این امر بی شک به شرایط سیاسی کشور و نحوه نگرش سردمداران آن بر می گردد. با بررسی نمادپردازی های علمی این رنگ، می توان به تیزبینی افراد و انتخاب هوشمندانه کسانی که بنفش را برای حسن روحانی و طرفدارانش انتخاب کرده اند پی برد.

 روان شناسی و دسته بندی رنگ ها می گوید: بنفش مایل به آبی، یادآور تنهایی است و بنفش مایل به قرمز نشانه عشق خدایی و روحانیت است.

رنگ ارغوانی جنبه روحانی نیز دارد و از آن برای لباس کشیش ها و حاشیه شال نمازگزاران استفاده می شود. امروزه در بسیاری از کشورها در مراسم عزاداری به جای رنگ مشکی از رنگ بنفش تیره استفاده می کنند و این رنگ به عنوان رنگ رسمی عزاداری شناخته شده است.

شاید خیلی از کسانی که اینروزها طرفدار رنگ بنفش در عرصه سیاست شده اند و پرچم های بنفش را به حمایت از حسن روحانی بدست گرفتند ندانند این رنگ در حوزه رنگشناسی و روانشناسی رنگ ها نماد چیست و چه مفهومی را منتقل می کند. البته شاید برخی افراد به روانشناسی رنگ ها و یا نمادپردازی های این حوزه اعتقادی نداشته باشند اما ساده انگاری است اگر فکر کنیم در انتخاب این رنگ به عنوان رنگ نماد رئیس جمهور منتخب هیچ تفکر و فلسفه ای وجود نداشته است.

بنفش، ترکیب قرمز فعال و گرم با آبی آرام و سرد است. در چنین حالتی غالبا مقدار زیادی نیروی الکتریکی درونی وجود دارد که با یک سردی در رفتار ظاهری همراه است. به ادعای کتاب های روانشناسی رنگها، بنفش روشن نشان از ذهنی والا با دانش روحی و ظرفیت های شهودی دارد.

واضح است که بیان این مطالب به معنای این نیست که رییس جمهور منتخب، این خصوصیات را دارد یا خیر، یا همه ی این موارد در مورد وی صادق است یا نه، ولی تنها کافی است که شما نسبت به انتخاب رنگ بنفش توسط این گروه و جناح کمی کنجکاو شوید و به منابع موجود اطلاعاتی  سری بزنید و این مطالب و یا مشابه های آن را برای رنگ بنفش بخوانید، آنوقت متوجه می شوید که چه تأثیری شگرف در عمق وجود فرد می گذارد و تفکر شما را برای رفتن  به سمت یک انتخاب ترغیب می کند. این یعنی استفاده تیزبینانه و ابزاری از نمادها و رنگ آمیزی برای جلب و جذب رأی و توجه آحاد ملت.

اما تجربه ثابت کرده است که گذر زمان و آینده و عملکرد رئیس جمهور منتخب بهترین نمادپردازی و شخصیت شناسی برای او خواهد بود. فتأمل.

دیدگاه‌ها

  1. بهنام گفته :

    پوپولیست فقط ماله احمدی نژاد
    اینا باکلاسن
    جواد جان بلا به دور

دیدگاهتان را بنویسید

- دیدگاه شما، پس از تایید سردبیر در پایگاه خبری صاحب نیوز منتشر خواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد‌شد
- دیدگاه‌هایی که به غیر از زبان‌فارسی یا غیرمرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد‌شد

5 × دو =