صفحه اصلی » اجتماعی » سلامت » کشف جدید محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

کشف جدید محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان

محققان دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با انجام مطالعه‎ ای دریافتند که با استفاده از نانو حامل‎ ها می‎ توان عفونت‎ های درون سلولی را درمان کرد.

تاریخ انتشار: ۱۲:۱۲ - شنبه ۱۳۹۳/۰۷/۵

به گزارش صاحب نیوز، وجیهه اکبری دکترای بیوتکنولوژی دارویی که این مطالعه را در قالب یک طرح تحقیقاتی برای نخستین بار در کشور انجام داده است، با بیان این مطلب گفت: نتایج این مطالعه که در مرحله کشت سلولی در آزمایشگاه انجام شده نشان داد که داروهای درون این نانو حامل‎ ها نسبت به داروی آزاد اثربخشی بهتری در درمان بیماری دارد. وی افزود: نیوزوم‎ ها نوعی از حامل‎ ها یا سامانه‎ های داروسازی به شکل کره‎ های چند لایه هستند.

حامل‎ ها از ترکیبات غیر یونی و کلسترول تشکیل شده است و ساختاری شبیه ساختار غشای سلول را ایجاد می ‎کند. هنگامی که این حامل‎ ها با غشای سلولی ادغام می‎ شود، دارو را به درون سلول آزاد می‎ کند. وی درباره عملکرد نانو نیوزوم در درمان عفونت سلول‎ ها اظهار داشت: سلول ‎های ماکروفاژ، باکتری‎ ‏های عفونت ‎زا را در اندازه‎ های مختلف شناسایی می‎ کنند. این سلول‎ ها ذراتی را هم که ما به عنوان نانو حامل ساخته ایم، ردیابی می‎ کنند. در این حالت داروی محبوس شده درون حامل‎ ها آزاد می ‎شود.

منبع: ایسکا